Alla inlägg den 9 januari 2023

Av Rehn/Hornesjö - 9 januari 2023 10:17

 

Så vaknar jag upp efter en ganska orolig natt. Inte alls bra att vara utan Åberlix i sängen. 

Lasse däremot hade sovit som en prins och var mycket nöjd med natten vilket även visade sig på hans klocka. 

Kanske får jag byta rum för den känsla av närhet som jag känner med Åberlix vid min sida vill jag inte vara utan. 

Idag var det även  dags för att ställa mig på vågen och det hade i alla fall gått åt rätt håll. Vikten idag visade sig vara 65,8. Går säkert långsamt men hoppas att jag till sommaren ska kunna se en önskad vikt på vågen. 

Orkade även med 10 minuter på gå bandet idag fast jag både känner mig febrig och trött. 

Idag är det dags för Hem till Gården igen, ska bli skönt att få fly bort en halvtimme och se aven andras händelser. 

Men innan så fick det bli en tur till Maxi för att köpa lotter och en tur in på systemet för lite vin. 

Normalt köper jag det jag vet hur det smakar, men idag kunde jag inte låta bli när jag såg denna   snygga box på hyllan.  Frågade tjejen om de hade provsmakat, men de gör de aldrig med box vin utan de frågar istället kunderna om deras omdöme.. Får se vad vårt blir. 


När vi kom hem var klockan 11 och alla  ärenden avklarade. 

Både Lasse och jag tog tag i varsin hund och trimmade lite. 

Så nu är både Z och Åberlix av med en hel del päls men er behövs för att jag ska bli nöjd.


Hade egentligen ingen aning om vad vi skulle ha till middag, men kom på att jag hade två mindre aubergine i kylen så varför inte göra en Moussaka för allt fanns hemma. 

Snart doftade det av både vitlök och kanel i köket. 

Sen tog det ett par timmar innan vi fick smaka på denna läckerhet. 



 

 

Med både rött vin och Ouzo till rätten vet jag precis vad mamma och pappa hade sagt.  

Blir varsin portion till lunch i morgon. 

Det inte så mycket mer denna kväll. 

Har, svårt att släppa tankarna och i morgon blir lilla fina och helt underbara Smaragda   3 månader och vi längtar så mycket efter henne .  Fick träffa sin moster Julina för första gången, när hon nu var hemma på jullov från USA.

Så det blev ett tidigt sänggående. 


Tisdag

Ingen vidare natt.  

Efter frukosten så fick det bli trimning för Z

 


Känns som det aldrig tar slut.  Men fin blev hon i alla fall. 

Klockan närmade sig dags för Hem till Gården och då fick det även bli en lunch på gårdagens   moussaka rester.

Dagen fortsatte och jag hade inte ens varit ute på tomten denna dag.. 

Middagen hade jag ingen tanke på men  hittade 2 fjärilskotletter i frysen som jag la fram. 

Timmarna gick. Plockade bort det mesta av julen.

Köksgardinerna fick sitta kvar, det finns i alla fall varken tomtar eller ljus på dessa. 

Dagen fortsatte och när kvällen närmade sig så var det bara att låta fantasin gnugga igång mina hjärnceller. 

Ja varför inte en rätt från min tidiga ungdom då jag gjorde min paradrätt panerad fläskkotlett till pappas affärsbekant från Syrien.  Jag var då 14 år och denna man blev så imponerad av mig att han frågade om han inte kunde få gifta sig med mig.  Pappa förklarade att så gör vi inte i Sverige utan här får man välja själv vem man vill ha.

Han var ändå lite envis och lovade mamma och pappa en stor summa pengar om jag fick bli hans fru.  Tur att man hade föräldrar som inte såg allt i pengar. 

Gjorde den då alltid med hasselbackspotatis, men idag blev det en mer nymodighet som krossad potatis med vitlök och timjan. 

   

Finns inget bättre än det enkla


Hände inte så mycket mer denna dag. 

Farmen får jag väl kolla på ett tag, men inte är det någon som tilltalar mig ännu. 

Ska bli roligare i morgon när Sveriges Mästerkock sätter igång igen. 

Svårt att kolla på TV när tankarna hela tiden befinner sig någon annanstans. 


Kom i säng i bra tid. 


Onsdag


 

Vaknade vid 2 tiden och hade svårt att somna om. 

Det dyker upp bilder i huvudet på mig hela tiden och så svårt att komma ur mina tankar. 

Somnade om i alla fall fall efter någon timme. Nästa gång jag jag vaknade var klockan 5. Vaknade av att jag var inne i en dröm.  Den var så konstig, handlade om ett spel med pengar. 

Man skulle placera staplar som sedan skulle radera ut andra, helt galet var i alla fall spelet.

Jag låg nu överst på denna stapeln med min summa när sista omgången skulle spelas. Men en måste också försvinna och det blev min kusin Marianne. Hon protesterade mot detta och då blev det bara en utdelning av pengarna och de gick till min moster Sollan och hon fick de 8752 kronor som låg i potten.. Skrattade lite smått när jag vaknade. 

Undrar vad Sollan som varit borta så länge hade i min dröm att göra. 

Lyckades somna om igen och nästa gång jag vaknade då var klockan 7 och jag hörde Lasse prata med hundarna.. 

Upp och gjorde mig klar för att gå ner och äta frukost.

Idag är en dag som passar att vara inne och röja.  Ska i alla fall ta vara på alla ramar som finns och lämna dem till Stadsmissionen.  

Rensade fram till Hem till Gården, sedan en snabb tur till Hallunda till Stadsmissionen. Behövde ägg så det blev en tur in på Supergrossen. Hittade som vanligt lite annat också. 

Hem och fixade till en lunch 3  med kycklingbitar  och slog oss ner framför för att se killarnas skidskytte.  Jaha, inte mycket att skryta med. 

När denna fiasko tävling för våra svenska killar var över så blev det dags för vår gamling Qling att  hoppa upp på trim bordet innan deras middag.

Eftersom han  är äldre och även  min arm/axel inte är 100 procent okej sedan gårdagens trimning så tar vi bara grov trimning      idag  och resten i morgon. 

Klockan hade nu hunnit på 16.30 och snart var de det dags för mig att  hittades motivation i köket.

Hade planerat att göra en cannelloni gratäng men blev ganska snål när jag såg priset på denna pasta, förstår inte att en vanlig pasta kan kosta139 kr kilot mot 47 kronor för Penne. 

Så middagen fick bli lite annorlunda men precis lika, god

 

  och det syns väl på tallriken. 

Som vanligt blir det en lunch repris på resterna. 

Sen blev det lite TV, först Farmen, sedan Sveriges Mästerkock och sedan även Renées brygga

När klockan nu var 22 så fanns det inte så mycket mer att se och vi bestämde oss för att stänga TV:n och även min mobil.

Så nu var dessa dagar över och i morgon börjar vi på nytt igen.


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards