Alla inlägg den 30 januari 2023

Av Rehn/Hornesjö - 30 januari 2023 08:29

Måndag

 

Inte mycket att hurra för denna måndagsmorgon.  Allt under normalt, så även min vikt som visade sig ha ökat med

4 hg denna vecka.  Får skylla på semlan jag åt.  Nej största boven i dramat är nog att jag rör mig för lite.

Önskar jag kunde låte bli att sitta framför TV så mycket som jag gjort under alla dessa veckor med vintersport. Men jag har så svårt att inte kolla.

Sen denna inre oro jag har i hela kroppen gör inte saken lättare.

Måndag betyder många extra priser på Supergrossen. Något vi gör av med mycket är ägg så när de ägg som vi normalt köper kostar 49.50 och kostar idag bara 29.90 så betyder det ett besök i centrum. 

Naturligtvis blev det inte bara ägg, men hela veckans meny rymmer det som jag handlade. 

När vi kom hem var det dags för Hem till Gården och lite lunch.  Lasse fick ordna, sin egen och jag tog bara den korven som var kvar sedan gårdagens lunch.  Inte ens senap på korven för att tänka på kalorier. 

Hade bestämt mig för att vara ute i solen idag. Men den försvann lika fort som den visade sig, så det var bara att  hålla mig inne 

Men den korta hundpromenaden bjöd på fint väder. 


Middagen  var väl in den bästa när  jag hade bestämt  mig för  att inte  äta något  med kalorier.

Men vi måste  äta upp sånt som jag jobbat med.

Så idag blev det kroppkakor. 

   

Så fort de kom på tallriken så var jag tvungen att  hugga in.

Lasse frågade om jag inte  skulle  fota maten idag.

Den var påbörjad, men  ett par bilder fick det bli. 

Intressant TV kväll med både Jeopardy och Biggest loser. 

Farmen innehåller bara intriger och avhopp.  

Kom i säng i bra tid men det gick inte att somna. 

Försökte lyssna på Karlavagnen men det var inget för mig. 

Sista gången jag kollade på klockan var strax innan 01. Stängde mobilen och drog tyngdtäcket över huvudet. 


Tisdag

Det att jag somnade nästan direkt  efter att jag stängt av mobilen. 

Somnade alltså 01.01 och vaknade vid 5 av att Qling började gnälla. Han varken skäller eller ylar utan verkligen gråt gnäller och jag känner hur irritationen stiger i min kropp.  Kul att man kan se på appen   hur jag kände mig. Inte kul att få 105 i puls klockan 5 på morgonen. 

Väger mig varje måndag och gjorde även detta igår och vågen visade på + 4 HG. 

Bestämde mig då för att  tänka på allt jag äter och blev lite nyfiken på vad gårdagens mat hade satt för spår på vågen.  Samma våg som igår och den står på samma ställe, men i dag visar den 146.6 kg eller inte kilo utan lb. Finns ingen stans där man ställer om denna våg, så vad som har hänt har jag inge aning om. 

Har några vågar, så får kolla om det är samma vikt på dem alla. 

Min frukost varje morgon är 1 dl filmjölk 60 kal., 1/2 formbrödsmacka ca 60 kal., ett ägg ca 137 kal. och svart kaffe. Så jag får i mig ca 257 kalorier på morgonen.  

Från och med idag tar jag bort smörgåsen och sänker då mitt till strax under 200 kalorier. 

Tog mig ann Åberlix för att i alla fall försöka dra bort så mycket som möjligt av hans. kalufs. 

Började så bra och jag tog både inne och utanpå öronen och halsen, men skulle bara vända mig om för att ta en sax som låg på en stol. 

Nu är det så att jag måste alltid tänka på hur jag rör min nacke och att både vrida på huvudet åt vänster och även kolla neråt, är det värsta tänkbara.  Men det händer då och då att jag inte tänker mig för och det var precis det som hände och nacken fastnade i ett läge.  Bara att lämna över Åberlix till Lasse, men då blev det bara borstning. 

Det är sådana här saker som gör mig så jävla besviken på livet.

Det fick bli ett kokt ägg till lunch. 

Kollade på Hem till  Gården och sedan  gick jag ut och satte mig på en stol tillsammans med, killarna. 

Middagen ikväll blev en enkel korv wok

     

Såg ganska gott ut.  Men så besviken jag blev på falukorven. Denna gång var det inte Lidls goda korv med hög kötthalt. Brukar alltid vara noga när jag köper korv, men denna gång blev det fel. Woken var god, men konsistensen på korven klarade jag inte.  Så imorgon blir det wok i hundarnas skålar.


TV kvällen blev lång.  

Från klockan 19.30 - 24.00 var det bra och sevärda, program.  Känns så kul att mitt favoritprogram Alla mot Alla är på gång igen.


Onsdag och Februari

 

Så var vi inne i en ny månad och då byter jag den kalla blå loggan mot en varmare grön. 

Natten blev ungefär som gårdagens. Vaknade flera gånger och kollade min klocka. 

När klockan var 4.44 så började jag känna min inre oro för att Qling snart skulle börja låta. 

Men somnade om och vaknade av hans gnäll och kollade klockan som visade på 5,23.

Lasse steg upp tog ut Qling och hoppades få sova en timme till.  Men någon sömn blev det inte. 

Blev minde glad när jag såg att det snöade.  Visst är det inte konstigt, men varje dag man ser sol och torra gator så längtar man efter våren. 

Upptäckte att Z hade blodat ner mitt påslakan och när jag tog av det så såg jag att det även var en del blodfläckar på tyngd täcket.  Så nu måste detta tunga täcket in i maskinen och sedan ta massa el i torktumlaren.  


Egentligen skulle vi inte behöva ta ut bilen denna dag för maten finns hemma. Men igår skulle jag göra en bild till lapptäcket jag sydde till lilla Smaragda. Det blev aldrig av att jag gjorde detta eftersom Rubina fick täcket innan Smaragda föddes.  Men nu ville Rubina att jag skulle göra en bild och datum, precis om det är på alla barnbarn och barnbarnsbarns lapptäcken. Fick några fina bilder att välja på och satte igång detta igår. Hade en hel förpackning med transfers papper och började med att som jag alltid gör först prova på en tygbit.  Men den första var bara att kasta för bilden fastnade inte på tyget, trodde då att det var tyget som var fel, men gjorde en ny och inte heller detta fungerade. Efter att ha förstört 4 av de fem arken ur paketet så la jag av.  Vet att jag köpte detta paket på Claes Ohlson till att göra Medinas täcke, så det har några år på nacken.  Det står att de lämnar 2 års garanti och detta kanske är 3 år nu, så det kanske inte klarar av att ligga längre än 2 år.  Så idag får jag åka och köpa ett nytt paket och kommer denna gång att prova Biltemas 

Hem direkt för att prova.  Jo nu fastnade i alla fall motivet på tyget men blev väldigt svagt. 

Får hoppas att Rubina blir nöjd. 

Sen blev det Hem till Gården och även idag fick det räcka med ett kokt ägg till lunch för mig. 

Mycket SM skidor på Tv, så jag blev sittande en hel del. 

Men förberedde middagen som idag blir ugns grillad kyckling med massor goda kryddor i en marinad som kycklingen fått vila i ett par timmar. 

Till dessa kommer jag att servera en rostad potatis låda   med potatis, morötter, rödlök och aubergine.  Detta grillas med olja, vitlök, salt och peppar.  Det blir även en enkel sås på filmjölk, citronzest och vitlök. 

Efter att hundarna fått sin middag och varit ute i omgångar  så var det dag för mig att stoppa kyckling och potatis i ugnen. 

 

Maten blev perfekt denna dag och inga rester till hundarna. 

Sen fortsatte kvällen framför TV

Imorgon är det torsdag och ny blogg. 























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards