Alla inlägg den 16 januari 2023

Av Rehn/Hornesjö - 16 januari 2023 08:47

Så var det måndag igen

 

Denna natt var inget att hurra för.  Tror att jag rörde mig alldeles för lite under gårdagen och detta resulterar i stort sett alltid till en dålig sömn.

Gillar inte att vakna och se att allt lyser rött och när det även står MYCKET DÅLIGT på appen då känns det som om jag lika bra skulle kunna ligga kvar i sängen.

Inga hurrarop när jag steg upp på vågen denna morgon.  Vet ju att jag har ätit mer än vad jag brukar förra veckan och även rört mig mindre än vanligt så att jag hade ökat i vikt var egentligen ingen nyhet, men förbaskad dålig känsla 

när vågen visade 7 hg mer än förra måndagen.

Det enda jag kan göra är att minska mina portioner och röra mig mer.  Har tyvärr inga andra laster som godis, bullar eller annat sött.  Använder aldrig socker, förutom det som finns i vissa livsmedel.  

När jag satt vid frukostbordet denna morgon så plingade det till i mobilen och jag hade nu fått det första budet på morfars hatt, så skönt det känns att den ska få komma till någon annan.

Fortsatte med att plocka på mitt kontor och kunde även möblera om lite för att kunna använda byrån jag tog från pappa.. Så skönt att kunna använda lådorna  och få bort lite som legat framme. 

Åt en lunch på gårdagens  rester   till   Hem till Gården

Körde lite Nosework på tomten med tjejerna. 

Hade lagt ut 9 st självmatande dofter och sedan fick de gå ut en och en för att söka. Normalt ger jag aldrig någon belöning vid doften och det märktes på dem båda att de inte riktigt förstod varför jag inte gav dem något. 

Z var ute först och hon arbetade som vanligt i högt tempo hela tiden. 

Sedan var det Yras tur och hon jobbar lugnt och sansat. 

Filmade dem men får inte in filmen på denna blogg. 


 


Dagen fortsatte i lagom takt. 

Det blev en lätt middag

 

Men kyckling wok är alltid gott. Tyvärr blev det inte så många tuggor för mig när jag precis innan vi skulle sätta oss till bords fick veta att morgondagens möte (som kändes så viktigt för oss alla) var inställt på grund av sjukdom.


Det var inte så mycket att se på TV efter farmen så vi valde 2 avsnitt av Headhunter. 

Mellan dessa två avsnitt tog Lasse ut hundarna och jag blev så sugen på chips att jag var tvungen att ta två små potatisar och som jag skalade tunt. 

Blev de godaste chips jag ätit. Vet inte om det var för att jag valde solrosolja. 

Kollade sedan slutet på idrottsgalan. 

Sen var det dags för sängen. 


Tisdag

Det blev en natt som alla andra. Mina tankar var på ett helt annat håll och koppla av för att få sömn är då inte det lättaste.

Sätt lite vid datorn innan vi strax efter 10 åkte till Hallunda för att  Lasse skulle beställa sin medicin. Eftersom hans frikort var slut så måste han betala de 2600 kr redan idag fast han inte får medicin förrän tidigast fredag, nu spelar det ju ingen större roll eftersom han i alla fall måste betala, men tycker ändå att det är konstigt att man betalar i förskott. 

Passade på att gå in på Lidl för att köpa deras goda falukorv. 

Hem och Lasse tog ut Zlatan i trimmet. 

Jag tog ut de andra hundarna på tomten och körde lite sök. Borde nog försöka jobba med sök tillsammans med Åberlix för han är jätteduktig och mycket lyhörd för det mesta. 

Sen tog vi det lite lugnt och kollade 2 avsnitt av Headhunter. 

Sen var det snart dags för hundarnas middag och rastning innan jag ställde mig vid spisen. 

Ikväll blev det något som vi båda nästan ser som lyxmat

 


Spenat och rätt vin ger extra röda blodkroppar så varför avstå från något bra bara för att det är tisdag. 

       

Vi är kända för att inte äta så mycket potatis, men till vissa rätter är det bara ett måste. 

Så de fyra små potatisar som jag skalade gick åt idag.  Ja faktiskt vad blev alla karotter tomma denna dag. 

Fick samma sug som igår efter chips   sa till Lasse att jag gör lite mer idag   så kan jag spara tills i morgon.  Ja, tanken var ju bra, men det blev tomt på fatet innan kvällen var slut och ingen annan än mig själv finns att skylla på. 

Kom i säng före 23.


Onsdag

 

Kände mig  pigg och utvilad när jag vaknade.  Blev ganska så förvånad när jag hade 10 minus på appen.  Kände mig glad över en bild jag fått strax innan jag skulle gå till sängs och trodde då att jag skulle vakna med en blå app.  

Klart väder och den snön som kom igår är redan borta. 

Idag blev det en tur till Maxi. Inget jag gillar men tyvärr är det saker som inte finns någon annan stans som jag behövde få hem.

Hittade allt på min lista,  men Maxis dyra ägg vägrade jag att köpa. De kostade 65 kr för 20 medium ägg, på vår Supergrossen kostar ett 18 pack 39.90 så det fick bli en snabb tur in Hallunda på vägen hem. 


Kunde inte låta bli att köpa blodpudding och bacon när det var extrapris på båda sakerna. 

När vi kom hem sken solen och jag bara kände att jag var tvungen att lapa lite D vitamin. 

Fast det var ingen sol som värmde så det blev inte så lång stund. 

Gick fort fram till middagen. 

Som jag tidigare berättat så fick det bli blodpudding, bacon och rårörda lingon. 

Vet att många rynkar på näsan åt denna mat, men vi gillar detta fast det blir inte speciellt ofta. Men i morgon blir även hundarna glada. 

Just nu är det ingen dans på rosor men som sagt så får man vara nöjd med det lilla som lite krydda på livet.  Så det bjuds inte på blodpudding varje dag. 

Ikväll blev det mycket TV.  Farmen,  Sveriges Mästerkock och Renée brygga. 

Kvällen fortsatte i sängen för att lyssna på Karlavagnen som denna kväll firade 30 år. 

Har  själv varit en flitig lyssnare under dessa år . På sommaren på Öland är det alltid ett måste att få somna till detta program. 

Kunde inte låta bli att kolla på alla inlägg efter att jag lagt upp en bild på vår middag, trodde att det skulle bli en negativ reaktion, men så fel jag hade. . 

Klockan 24 när jag stängde mobilen så hade   alla dessa skrivit eller bara lämnat ett hjärta eller tummen upp.  Bara ett enda negativt inlägg. 

Inte trodde jag att blodpudding var så populärt. 

Nu var det i alla fall dags för lite sömn. 





















   




Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards