Direktlänk till inlägg 4 december 2023

Måndag till onsdag vecka 49 2023

Av Rehn/Hornesjö - 4 december 2023 08:36

Måndag

 

   


Blev en inte helt optimal natt, men bättre i alla fall.

Vaknade vid halv 6 och kände att det är helt okej att vakna vid den tiden.  Idag bestämde jag mig för att inte stiga ur sängen innan jag sett adventskalendern.  Lasse höll med, men precis när den skulle börja så började även hundarna röra på sig på nedervåningen och Lasse hade då inte ro att vara kvar i sängen utan gick ner till hundarna i stället.

Själv gjorde jag som jag hade tänkt och stannade kvar.

Det kändes bra att komma ner till ett varmt kök och lugna hundar.

Lasse började med att ta kontakt med KS för att få nya recept och bara någon timme efter så var detta fixat.

Nu måste han bara ner för att hämta den medicin och då ville jag passa på att handla lite på Willys. Det är den bästa affären om man vill ha lite folk runt sig.   Idag var det ändå rätt mycket med rörelse i denna butik, de höll på att plocka bort en massa varor och jag blir nästan mörkrädd när jag ser allt svinn, undrar vad de gör med detta. Klart det blir dyrt om det försvinner mycket som inte går att använda.

Sedan direkt till Hallunda för att hämta medicin.

Gick riktigt bra att göra dessa saker, men jag är livrädd att behöva hosta för det görs så förbaskat ont i mina revben.

Klockan var kvart över 11 när vi är på hemvägen och det plingar till i min mobil och det är servicekillen från Cylinda som undrar om han kan komma nu istället för mellan 14-16 och jag blir jätteglad, för nu har vi väntat länge nog.

Strax efter halv 12 är han på plats och jag förklarar hur denna spis beter sig.

Börjar med vreden som sitter så löst att man bara behöver nudda dem så sätter man på plattorna.  Killen säger att det är inget han kan göra något åt, men jag kan ju använda barnlåset. Okej, det är inget jag själv har tänkt på, men det är ju i alla fall ett alternativ.

Sedan vill jag veta varför inte rök och ångor går ut genom ventilen ovanpå spisen.  Nej denna spis är inte gjord så utan allt går via luckan.  Men det finns ju en ventil säger jag. Jo det är riktigt med denna spis är byggd som i en låda och har ingen anslutning till denna. 

Berättar då att den gör som den vill med graderna och ibland kommer den inte igång förrän efter en halvtimme och ibland är den het på bara några minuter och det som finns i ugnen blir ojämnt gräddat.  Berättar om mina varma mackor som blev kolbitar längst in och de andra ogräddade och jag fick ta bort de brända och sedan vända plåten och detta resulterades i stället i torra mackor.  Han hade svar på detta också, just deras spisar är inte som de var förut. Man bör alltid värma upp ugnen minst 20-30 minuter även på varmluften för att få rätt temperatur, sedan får man lära sig att man måste vända plåten ett par gånger.  

Men att det smäller i hela spisen så fort man sätter på den och även när den stängs av måste väl i alla fall vara något med fläkten påpekar jag och han tar då och skruvar loss skyddet vid fläkten och säger att den sitter lite löst och kommer nog i fel läge och därav alla smällar.  Han byter fläkten.

Han hade inte med sig alla verktyg han behövde och även fattades det batteri i en sak som han använde så detta fick Lasse tar fram till honom.

Fick väl svar på mina frågor och kände att jag bara orkar inte klaga mer utan får väl ha det som det är och bara hålla tummarna för att den sköter sig.  Men jag köper fortfarande inte allt som han säger för spisen är ett dåligt köp och jag kommer aldrig mer att köpa en Cylinda spis. 

Nu är det i alla fall dags för att stoppa in lite rester från gårdagens pastarätt i mikron och ta oss en liten lunch.


Dagen fortsätter och jag har i alla fall planerat att göra en Chili Con Carne till middag så det börjar jag förbereda  vid 17 tiden.

Idag bestämmer vi oss för att sitta vid ett riktigt matbord och försöka få i oss lite mer mat än vad vi har gjort de andra dagarna denna vecka.

   


Får även bli ett glas rött till middagen.   Vi fick i alla fall i oss lite mer än vanligt och det kändes bra.

Men mat till lunchen blev det kvar.

Kvällen fortsatte med TV och just ikväll var det en hel del att se.

Final i Jeopardy och det var spännande.  Sedan Hålla samman. Sen en lite skrattstund med Terese i kassan innan Alla mot Alla.  

Blir så irriterad  på Philip som hela tiden måste trakassera Olof.  Visst höll jag på Erik och Jennifer men anser att detta börjar likna rena mobbingen när Olof och Ebba är med. 

Förstår att detta program hela tiden tappar tittare för det kan inte bara bara jag som ser hur Philip och Fredrik beter sig.

Ikväll fick detta avsluta dagen och jag kände för att krypa ner i sängen och sova tidigt.


Tisdag

 

   

Såg ganska bra ut på appen och det är som jag brukar säga mycket roligare att kliva ur sängen när appen lyser grönt.

I morse när jag låg kvar i sängen så började jag tänka på lådan med alla de finare sakerna från mammas och pappas jul låda, den som har gått upp i rök. Började fundera på vad mer än tomtarna och lite annat kunde ha funnits i den. Kom då på att vi förra året hade satt upp en sammetslöpare från farmor och farfar på väggen. Den måste vara riktigt gammal och jag tyckte den var så fin när ljuset föll på den, ja denna är också nerlagd i denna låda.

Försöker att inte lägga någon större energi på detta, men nog saknar jag den.

Var tvungen att ge oss ut lite.  Lottoraderna skulle sätta om och alltid är det något som fattas hemma. 

Lasse skulle till Dollarstore för tänd kuber. 

Han envisas med att alltid betala med mynt och igår skulle han betala 80 kr med enkronor.  När han hade lagt ner 60 kr så tog apparaten inte emot mer och jag kände min puls stiga.  Han hör ju inte vad kassörskan säger och jag som står en bra bit från kassan och skäms var tvungen att gå fram och tala högt så han fattade vad som hänt.  Så till honom att ta kortet så vi kom iväg. 

Lasse kan ju inte hjälpa att han hör så illa och inget verkar hjälpa, men detta är ganska frustrerande och jag känner att jag blir så arg ibland, naturligtvis inget jag vill bli, men alla dessa missförstånd som uppstår är inte kul.  

Klart jag glömde att gå in på Willys för, den falukorv jag hade planerat till kvällens middag. 

Så det var bara att även ta Hallunda. 

Hade handlat både choklad och cocos fett för Lasse önskade ischoklad. 

Detta började jag med men det var inte lätt att fylla på de små metall formerna. 

Är så skakis i vänster hand så innan jag var framme vid formerna så var det bara hälften på skeden. 

Orkar snart inte med min kropp. 

Åt lunch på chili con carnen som var kvar. 

Sen ut och ge fåglarna lite mat och även fylla upp med lite morötter och halm till  den nya lilla kaninen som kommit till tomten. 

    . 

Sen blev det att jag satte mig ner och virkade lite. 

Har under de dagar jag inte orkade något suttit och tagit reda på en massa restgarner som jag tog från pappas lägenhet. 

Det fick bli lite olika pannband

  fast jag sällan har något på huvudet. 

Har, aldrig gillat huvudbonader.. 

Men det är skönt att göra något och inte bara sitta framför TV. 

Vid 18 tiden var det dags att börja med, middagen. 

Hade varit sugen på falukorv som får puttra i mjölk och senap och detta skulle jag göra idag.

Lasse fick skala potatis (de fyra små).  Sen envisades han med att det var han som skulle steka korven.

Jaja, jag gick in och satte mig vid TV, lika bra han får göra som han vill.  Gick ut för att koka lite broccoli och då ser jag att han har tagit bort all korv från pannan.  Jag har ju bestämt att de ska ligga och puttra i mjölken, men detta hade inte Lasse fattat.  Men jag la tillbaka korven och hällde på mjölk. Blir inte riktigt som jag vill ha det, men samma smak.

    

Vet inte vad som hände med mjölkskyn för den liksom försvann och det blev bara fettet kvar. Men det smakade som vanligt i alla fall och var ganska gott.

Nu var det bara att få sitta ner och ta det lugnt framför kvällens TV program.

Lasse kom in med dagens post och idag hade jag fått en avi om ett paket som ska hämtas. Det är nog en flaska med något från vår vän Elisabeth i Tyskland, för det hade hon skrivit i brevet att hon hade skickat.

Jag hade även fått från Transportstyrelsen att jag ska förnya mitt körkort.  Om jag inte skulle ha det som legitimation så kunde jag lika gärna låta bli. Jag som verkligen gillar att köra bil men inte vågar på grund av min nacke kommer väl aldrig mer att sätta mig vid ratten.   Får väl fixa en bild och skicka in i alla fall.

Robinson och Kockduellen var ett måste för mig och Kockduellen blev jättespännande.  Båda lika duktiga och kunde egentligen ha gått hur som helst.

Senare var det en duell mellan Jennifer/Erik och Linnea/Henrik. Jag gillar båda lagen som som jag ofta säger så håller jag alltid på någon speciell och det är i detta fall Jennifer Kücükaslan. Det blev en rafflande kväll och lika spännande som Kockduellen och Jennifer/Erik vann med 1 ynka poäng och blir kvar ännu en gång.

Lika bra att även denna kväll gå upp och göra mig iordning och bara lägga mig ner och sova.

 

Onsdag

 

     Riktigt kallt denna morgon och Lasse gick ner för att tända en brasa. Själv stannade jag kvar i sängen och kollade på Adventskalendern innan jag gick ner.

Hostan håller sig rätt bra borta på natten, men så fort jag stiger ur sängen så börjar den igen och det gör så förbannat ont i mina revben så jag vågar egentligen inte hosta.  

Hade ingen lust alls att ge mig ut idag men kände att det var lika bra att dra plåstret direkt och fixa ett foto till körkortet. 

Knallade in på foto butiken i Hallunda, både okammad och osminkad. 

Tänkte att skit samma hur det blir, huvudsaken att få det gjort. Kollade inte ens på bilden och tur var nog det för det kändes inte ens att detta var jag.  Kan bara säga "ingen vacker syn".

Hämtade även julgåvan från Elisabeth i Tyskland. 

Fixade till en lunch på rester från gårdagen. 

Dagen fortsatte med att jag satt och virkade en del.  Kom inte igång med något annat.  Vågar knappt röra mig eftersom jag kommer igång och hostar då och det gör så ont i ryggen.

Kom på lite väl sent att vi kanske skulle ha handlat någon middag, men alltid finns det något vi kan knapra på.

Just detta att knapra på något blev det idag.  Bara kycklingvingar och lite sötsur sås fick det bli.

Grillade dem i ugnen och det rykte i alla  fall inte och fläkten verkade sköta sig som den skulle.

   

Ser inte mycket ut för världen, men det är mat vi båda gillar och vi är inte så stora i maten.

Alla mot Alla var som vanligt på onsdagar en timme tidigare och jag brukar alltid vilja se Hela Sverige bakar direkt efter detta, men Lasse var snabb och slog på en film istället, en som han sedan inte kollade på.

Skit samma, jag känner mig ganska trött ikväll och tänker snart gå upp och göra mig redo för sängen.


Imorgon blir det nytt igen




 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards