Direktlänk till inlägg 18 december 2023

Måndag till onsdag vecka 51 2023

Av Rehn/Hornesjö - 18 december 2023 09:00

Så var det ny vecka igen

 

 

Natten blev så där. Vaknad fler gånger utan anledning.  Så när jag vaknade på morgonen och såg att det var orange så kändes det bättre än om det hade visat rött.

Jag hade varit uppe vid halv 5 och sedan somnat om och vaknade av att precis Adventskalendern skulle börja.

Stannade kvar i sängen och såg denna innan jag gick upp och gjorde mig iordning.

Idag har det gått 2 månader sedan Qling lämnade oss och det har gått ganska bra, visst tänker vi på honom men vet ju att det var han som bestämde och det gör då mindre ont.  Zlatan letar fortfarande efter honom och det är mest när det gäller leksaker som han hittar, då vill han ha sin kompis att leka med.   Men nu har han börjat leka mycket mer med sig själv, något som han tidigare inte gjort.  Han har en bomb, det är en svart boll som tjuter när han kastar den och det gör han  Han tar den i munnen och går upp i trappan och släpper den så att den rullar ner och tjuter.

Han fick ett nytt gosedjur igår när han fyllde år, men detta har han gömt i sin korg och den ska tydligen bara ligga där.

Som vanligt var det alltid något som var slut hemma så vi måste iväg. 

Började med Maxi där Lasse skulle köpa lotter, sen in på systemet för Lasse ville köpa Rom. 

Det viktigaste på min lista var kaffet som nu var helt slut.  Såg att det fanns billigt på Lidl för medlemmar. 

Nu visade sig att man måste handla för 300 kr och det brukar normalt inte vara något problem, men idag lyckades jag inte få ihop det på Lidl så vi valde att välja Supergrossen.  Där inne var det inget problem att få ihop den summan och vid kassan visade kvittot på 600 kr.  

Det var längesen man såg så mycket folk vid denna tid. 

Hemma igen  strax efter 11 och helt slut. 

Vid 12 blev det lite lunch på de 6 kycklingbitarna som blev kvar igår i sin rosé peppar sås. 

Slog på mer grädde och värmde i mikron. 

 

Det blev en helt underbar lätt kyckling soppa med en otrolig smak.  Lasse hämtade slickepotten för att inte missa något. 

Omslag i vädret, fast till det bättre betyder ändå att mina leder värker.

Blev bara lite borstning av en hund för mig. Lasse gjorde lite mer med hundarna.

Just nu är det barmark överallt och jag hade så gärna velat gå ut och lägga spår, men tyvärr är det bara huvudet som vill och inte kroppen.

Hade inte någon direkt hemma till en tänkt middag, men köttfärs finns det alltid i frysen jag jag förberedde redan vid 3 tiden en köttfärssås som sedan fick puttra på svag värme fram till efter 17.

Det enda i pastaväg vi hade var tråkig billig pasta som jag brukar köpa hem för att ha till hundarna.  

Men tänkte att det får duga även idag.  Inte ville jag ge mig ut igen för att bara handla detta och inte hade jag heller någon lust att göra egen.

Klockan hann bli nästan 18 innan jag serverade middagen.

  Köttfärssåsen var jättegod och mustig, men de där pastabitarna var inget för mig, men Lasse som gillar pasta mer tyckte att det var gott.

Kvällen fortsatte sedan med  både Kungafamiljen, Hålla samman, Terese i kassan innan det var dags för semifinalen i Alla mot Alla.

Två lika bra lag och det var så jämt det bara kan och spännande var det.

Det blev Olof och Ebba som till slut tog den sista poängen.

Detta gör det ännu mer spännande till finalen. I morgon är det Annika Lantz och Johar Bendjellol som tävlar mot  mina favoriter Lotta och Erik.

Känns nästan lite jobbigt att man inte vet innan torsdag vem som blir årets vinnare.


Tisdag

 

 


Natten blev ganska okej och jag kände mig utsövd när jag vaknade klockan 06,30.

Stannade ändå kvar i sängen och kollade på Adventskalendern innan jag steg upp.

Idag var den spetsad med humor och jag kände att det var lätt att skratta. Alltid skönt att stiga upp med ett leende på läpparna.

Upptäckte att det fanns billigt kaffe på Willys, så det fick bli en tur dit på förmiddagen. 

Sen en tur till Hallunda för att handla lite annat på Supergrossen. 

Fast klockan bara var strax efter 10 så var det massor med folk i butiken. 

Klarade i alla fall av stressen och det kändes bra. 

När vi kommer hem blev jag sugen på att baka Wiener stänger. 

Började plocka fram det som behövdes till degen. 

Någon sylt hade vi inte så det måste jag börja med att koka. 

Tog fram björnbär från frysen och kokade bara en liten sats, lagom till kakorna. 

Medans sylten kokade så började jag göra degen. 

När sylten svalnat så var det bara att baka ut tre rullar och göra en grop i mitten. 

När de stod i ugnen kom jag på att jag måste göra en glasyr, men var fanns mitt florsocker. 

Bara att sätta igång och göra eget.  Även där fick det bli bara en lagom sats till kakorna. 

Så i med 1 dl socker och lite potatismjöl i mixern, som fick jobba tills sockret började damma. 

Kakorna blev okej

 


och smaken var det inget fel på, något som syntes på åtgången. Det försvann en del ner i Lasses mage. 

Denna dag gick fort och när klockan var 17.30 så stod jag i köket  för att både koka potatis, koka spenat och steka falukorv. 

Lasse jobbade på övervåningen med att sätta upp några ljusramper. 

Men nu blev det middag

 


En god middag i bådas smak. 

Kollade på intervjun med Camilla Läckberg, bra och intressant, men mycket hade jag redan hört i somras när hon  sommarpratade. 

Alla mot Alla blev inte som jag trodde. För jag var så säker på att Lotta och Erik skulle vinna. 

Men Erik måste ha fått en blackout och de förlorade på utslagsfrågan. 

Så nu får jag hålla tummarna för Joar och Annika. 


Onsdag

    

Äntligen grönt på hela appen.  

Men vädret verkar ställa till det i jul, jag som var så lycklig över barmarken. Blev i alla fall lite full i skratt när jag läste vad denna nya smäll heter   Klart att någon av de våra ska vara med, fniss.

I går när jag satt och kollade på Alla mot Alla så hörde jag ett par smällar, trodde att det var killen med bilen som låter som ett tröskverk som skulle iväg för han brukar starta bilen vid denna tid och dra iväg.

Men i morse när jag läser på mobilen så ser jag att det just vid den tiden hade varit bilbränder vid Tegelbruksvägen, så det måste ha varit detta jag hört.

Låg kvar i sängen och kollade på Adventskalendern och samtidigt kollade jag på i

Instagram.

Det är idag precis 1 år sedan den mest smärtsamma sak i släktens  liv hände.  

Rubina har mått så dåligt och att bli fråntagen sitt barn 4 dagar före julafton sätter sina spår.

Hon hade lagt detta på Instragram i morse.

   

Det gör så ont men måste ändå fram.  

Inget ont om familjehemmet där lilla Smaragda har det bra, men hon fattas sin rätta familj.

Egentligen hade vi ingen anledning att åka till centrum, men som vanligt var det något som fattades. 

Fullt ös redan klockan 10 i centrum.  Jag skulle bara ha ett paket tunnbröd och ett lax paket. Ja det är ju så man både säger och planerar innan man går in i affären. 

Det blev en kasse för 300 kr, så alltså lite mer än det jag skulle ha. 

Vi ska vara borta på julafton så det jag handlar är till vår uppesittarkväll. 

Det blir aldrig så mycket för mig eftersom jag inte äter fisk. Men Lasse får både sill och lax. 


Men jag ska i alla fall griljera skinkan till denna kväll och en skinkmacka är alltid gott. 

Håller även på att grava en bit oxfilé till denna kväll och det gillar jag. 

Men nu är klockan närmare halv 1 och då blir det Hem till Gården och lite lunch på gårdagens rester

 

Ingen kan i alla fall beskylla oss för att vräka i oss mat. 

Sitt stilla kändes inte alls idag och nu när i alla fall ugnen fungerar (inte på varmluft) så vill jag så mycket. 

Hade 200 gram mandelmassa kvar sedan jag bakade saffransbullar. 

Vet ju hur mycket Lasse gillar mazariner så det skulle det få bli idag 

Gjorde smördegen och tog fram de små aluminium formarna. 

Satte ugnen på 180 grader och på började det godaste på en mazarin, smeten. 

Bestämde mig för att göra detta i en form istället. 

 


Blev väl lite olika storlekar på bitarna, men de ska alla ner i Lasse mage. 

  Skar upp den i bitar efter att frostingen lagts på. Men det blir det en massa kanter över   och dessa kan man ju inte kasta, så de får hamna i Lasses mage innan han får smaka på en riktig mazarin.. 

Mådde bra hela dagen och när klockan var 16 så satte jag mig ner och skulle ta det lite lugnt och helt plötsligt började jag frysa.  Lasse var tvungen att sätta in en brasa för jag var iskall.  Kände att jag har inte tid att bli sjuk nu igen, men nog var det något på gång.  Både Lasse och jag har varit dåliga till och från hela tiden.  Känner oss bra ett par dagar och så sätter det igång igen.

Jag fixade i alla fall till en lätt middag .

  

Det fick bli en stroganoff på den halva falukorv som fanns kvar.

'Blev bara sämre och sämre och nu började även hostan komma tillbaka.

Såg i alla fall på Alla mot Alla och det var ikväll första finalen och den tog Olof och Ebba.

I morgon är det en ny omgång och jag tror nog att det blir Olof och Ebba som tar hem segern igen .

Kröp i säng och kände att detta blir ingen rolig natt för nu var min hosta tillbaka ordentligt.






















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards