Direktlänk till inlägg 21 december 2023

Torsdag till söndag vecka 51 2023

Av Rehn/Hornesjö - 21 december 2023 08:42

Torsdag och vilken helvetes natt

'

 


Det blev ingen rolig natt för jag hostade i stort sett hela tiden. 

Pulsen låg högt och på ett snitt av 120, så nog har jag även haft feber denna natt.

Gick i alla fall ner efter adventskalendern för att koka gröt och kaffe, men inte fick jag in mig något. Tog faktiskt en Alvedon, någon som jag sällan gör.  Men idag kände jag att jag nog behövde en.

Nu är det mest att försöka kurera mig fram till julafton för jag vill inte missa den hos Ann och Kenneth.

Så redan klockan 9 steg jag in på Apoteket för att handla hem lite. Vi är ju inga storförbrukare av Alvedon och detta märktes när jag för en gång skull skulle ta en tablett och detta rör var nästan oanvänt men skulle förbrukas innan 2011.

 

Det gick snabbt och vi var hemma igen 9,15

Efter detta lilla så var jag helt slut och var tvungen att lägga mig.

Orkade ingenting på hela dagen och inte blev det någon mat heller.

Jag hade tänkt att steka pannkakor men kände att det orkade jag inte och Lasse ville inte heller steka pannkakor så han stekte bara 4 ägg, jag fick i mig ett halvt och sen mådde jag illa.

Orkade i alla fall att se på finalen i Alla mot Alla och det blev som jag hoppats.

Hoppas natten blir lite bättre än den som var igår.


Fredag

   

Natten blev i alla fall lite lugnare och det hjälpte nog med både hostmedicin, nässpray och Alvedon.

Pulsen låg på 84 slag i snitt och det var lite mindre än igår då den låg på ett snitt på 120.

Men att kroppen hade fått jobba fast jag inte rört mig speciellt mycket visade appen och 547% energi hade jag gjort av med.

Även denna morgon kunde jag inte äta något, men jag har så svårt att ta mina tabletter om jag inte får något att tugga på så jag var tvungen att tvinga i mig ett halvt ägg även idag.

Skickade ner Lasse till affären för att köpa filmjölk för jag fick för mig att det skulle jag kanske kunna dricka.

Känns som mina krafter tar helt slut när jag inte äter någonting.

Idag skulle vi åka till Vällingby och lämna lite julklappar till  barn och djur, men det gick ju inte när jag är dålig.

Vi kom överens om att se hur morgondagen ser ut.

Dagen smög sig fram och jag låg mest utsträckt i soffan.

Någon matlust fanns inte och nu började även Lasse känna sig vissen och då behövde jag i alla fall inte tänka på någon mat för hans del.

Orkade i alla fall skala två potatisar och stekte ett paket bacon, så det fick bli varsin rösti 

  piffade upp det hela med ett glas rött men fy vad otäckt det smakade.

Fattade inte att ett vin vi är vana vid kan smaka så illa.

Jag blev så sugen på Coca cola och frågade Lasse om det fanns någon, jo då han slog upp ett glas till mig och jag säger var det Zero, nej det var vanlig cola och nu inser jag att allt jag både dricker och försöker äta smakar något helt annan än vad det brukar göra.

Så mycket mer orkade vi inte och det blev bara att ligga ner och slötitta på TV.

Orkar inte med en helvetets natt igen och nu vill jag bara sova.


Lördag'

 

 

Natten blev bättre och jag slapp sitta upp och hosta.  Ska nog inte vara så jäkla larvig med Alvedon i fortsättningen, för den hjälper.

Tyvärr var det Lasse som var sämre idag och någon resa till Vällingby gick inte.

Fortfarande ingen matlust och över 2 kg lättare sedan i måndags. Bara att inse att någon uppesittare kväll med jultallrik är inget att tänka på.

Vi åt vår Alvedon och hostmedicin och sov en del under hela lördagen.

Jag delade den lilla skinka vi hade köpt och la in halva i frysen, sedan griljerade jag den andra halvan bara för att känna av lite jul, tyvärr smakade det ingenting.  Jag hade gravat en bit kött och jag tog fram 2 tunnbröd och fyllde den ena med gravat kött till mig och den andra med lax till Lasse .

Det fick bli vår uppesittarmiddag.  Fick inte i oss allt men lite smak i alla fall.

Gjorde en chokladpudding med vispgrädde lite senare till Bingolotto.

Jag plockande fram mammas gamla pennskrin    där hon hade allt med bingolotto att göra och nu satte vi oss ner med varsin lott       för att se hur mycket vi skulle orka.

Började så bra på båda mina två första brickor och jag kände att jag har nog lite tur med mammas pennor.  Men fast man får 4 nummer på 6 dragna så hjälper det inte alltid och inte vann jag något.  Lasse vann i alla fall en ny bingolott.

Lasse orkande till strax innan 23 men jag satt kvar till sista dragningen och det var så spännande att se den mannen som ringde in på sin nitlott och vann över 2 miljoner fördelat på 2 bilar och en miljonvinst + en del annat.

Bara att gratulera 

Men nu hade klockan passerat midnatt och jag önskade mig själv en god natt.


Söndag och julafton

 

   


Blev i alla fall en bättre natt och jag tyckte jag sov bra.

Vet inte vad jag säger om att åka bort på julafton, men vår dotter och måg är också lite vissna och de vill ända ha en liten jul med några timmar.    Vi får väl hålla avstånd och ha munskydd på när vi inte äter.

Idag blev det i alla fall lite risgrynsgröt, jag ingen stor portion och ingen direkt smak, men kaffet smakade inte riktigt lika beskt denna dag så kanske jag håller på att få tillbaka smaken och det skulle var skönt.

Lite annan stress här hemma är att Z har börjat löpa och det innebär att i måste hålla henne på övervåningen och som vanligt blir det en del pusslande mellan hundarna.  Trodde att hon började löpa för 5 dagar sedan, men idag vill inte killarna äta så hon kanske hade löpt några dagar innan vi märkte något.

Så livet med att vara sjuk och ha hundar är inte alltid så lätt.

Det känns i alla fall lite roligt att äntligen lämna huset för något kul.

Vi skulle vara hos Ann och Kenneth vid 12 tiden så Per kom och hämtade oss 11.10 och så gick färden till Värmdö.

Vädret var strålande och det kändes så mysigt att komma ut på landet bland alla vackra hus

  Ann stod vid spisen och Kenneth serverade oss glögg,  bara jag, Lasse och Kerstin som drack starkglögg, de andra fick nöja sig med det svaga.

Så var det snart dags att sätta oss till bords. Jag visste att jag inte skulle kunna äta så mycket men det var ändå kul att äta tillsammans med andra och få i mig lite i alla fall. En ägghalva med 3 räkor, en liten potatis, 1 prinskorv, 3 små köttbullar och lite gratäng fick jag i alla fall i mig.

När allt detta var avklarat så gick vi som var gäster ut i deras mysiga uterum och satte oss för att vänta på att alla skulle samlas        

för snart skulle vårt julspel sätta igång.   Alla     paketen samlades på bordet  och ena gången satt man där med en massa paket framför sig och önskade att klockan snart skulle plinga, men så helt plötsligt så var det tomt.  Ja så höll det på en bra tid och det är ju detta som är så spännande.  Ett tag hade Kenneth alla paket vid sin sida.

         

Men när klockan äntligen plingade så hade alla minst 2 paket, bara Kerstin som satt utan och fick välja ett.

Detta var jättekul och jag var så nöjd med mina två klappar.

Sen blev det kaffe och saffrans pannacotta i detta mysrum innan dagen var slut.

Det började nu mörkna utanför   och snart började den ena belysningen efter den andra tändas och det blev så vackert.

Allt kändes toppen och klockan hann bli 17 innan vi åkte hemåt igen.  Hundarna hade i alla fall klarat detta bra och var bara glada att se oss.

Jag satte mig ner på   en kökstol och kände mig så nöjd med dagen.

Ett fint kort från Rubina   kändes även detta som ett bra slut på julafton.

Kvällen kom och vi slog oss ner för att se Wera.

Kom i säng före 23 denna kväll, så bara att hoppas att kunna få sova lite.

Julen fortsätter två dagar till.















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards