Direktlänk till inlägg 25 december 2023

Måndag till onsdag julveckan 2023

Av Rehn/Hornesjö - 25 december 2023 10:44

Så var det måndag igen, men fortfarande är det jul.

 

   

Blev att jag vaknade många gånger och var tvungen att hosta, jag som trodde i lördags att min hosta var över, men igår satte den igång igen och det värsta är att jag inte kan hosta så hårt som jag vill eftersom det gör så ont i min högra sida när jag hostar.  Men känner mig i alla fall mycket bättre och smaken av mat börjar infinna sig.

Fortfarande är vi lika sega och hundarna får även idag nöja sig med tomten. 

Kände att jag måste våga mig på att äta något som jag tycker om. 

All julmat som jag hade förberett har förvandlats till hundmat. 

Så även revbensspjället som jag hade längtat efter. 

Lasse hade sin lax att ta till men jag hade egentligen ingenting. 

Men när Lasse skulle koka ett ägg till sin laxmacka så fick han även koka ett till mig så jag kunde få en macka. 

 

Vi slog oss ner med varsin macka framför TV för att se Prästen i Paradiset. 

Mackan gick ner och även ett glas vitt vin. 

Men  det tog visst på krafterna för inte alls långt in  filmen  såg jag Lasse i detta   läge. 

Men han sov inte alls fick jag höra utan han bara vilade.  Inte så ofta, man hör en vilande person snarka. 

Själv såg jag hela innan jag också intog ett slummer. 

Fast inte smaken riktigt kommit tillbaka så längtade jag efter något. 

Ställa mig att laga mat fanns det ingen tanke på, men skinka och rödbetssallad ville jag ha. 

Så det blev samma enkla middag dom lunchen. 

 

En jul knäckemacka fick det bli till middag. 

Dagen blev lång framför TV, men det var nog detta vi behövde. 

På en stol i vardagsrummet ligger mina juldukar som skulle ha legat på bord, de liksom aldrig kom på denna jul.

På köksbordet står flera av mina värmeljustomtar och väntar på att få bli tända, men även dessa står mörka och utan ljus.   Lika bra det för ingen har ju kunnat komma hit och se ett julfint hem.

Får glädjas åt att när man tittar ut så känns det som jularna från min barndom, inte alltid man får uppleva all denna vackra snö.

Det fick bli en avslutning på dagen med Sällskapsresan. 

Har flera gånger tidigare försökt att se hela men inte lyckas, men i kväll blev det av. 

Nu ska det blir spännande att se hur natten blir. 


Tisdag

 


   

Natten kändes bra med  ganska skrämmande att se hur lite jag hade rört mig på en hel dag. 

Helt otroligt att se att även ANS visade på 10 plus.

Men idag var det kallt igen och nu i två morgnar så har Åberlix vaknat redan strax innan halv 6, så Lasse gjorde en repris i morse med att gå upp och släppa ut hundarna och sedan gå in och lägga sig i soffan för att få sova lite till.

Vi var inte klara med vår lunch förrän vid halv 10 och hundarna hade inte bett om något.  Märks att om vi tar det lugnt på morgonen och inte är klara vid sju med vår frukost så kan hundarna varva ner och vänta.

Sitter och kollar på gamla minnen och ser samma sak år ut och år in och det är att jag alltid handlar för mycket med mat till julen, fast vi egentligen inte alls gillar denna mat.

I år var det ju lite annorlunda på grund av att vi båda var sjuka hela veckan innan jul och inte hade någon matlust, men detta gjorde inte att jag hade handlat mindre och det mesta av den så kallade julmaten fick bli till hundmat.

Nu är det ju inte något större fel på detta eftersom de är våra familjemedlemmar och ska också han något extra.

Vi har skjutit på år resa till Vällingby eftersom vi vill  vara helt friska, men på fredag hoppas jag äntligen få träffa familjen.

Men vi säger ända stort grattis på 1 års dagen   till den snällaste Swarowski.  

Försökte mig på att göra något till lunch och blev så sugen på en kantarellsoppa, gjorde den på precis samma sätt som jag brukar men fick ändå inte den rätta smaken utan den beska som infinner sig i det mesta just nu.

Men med en halv tunnbrödsskiva med ost på så gick den ner i alla fall.

Lasse var mycket sämre idag igen och hade varken smak eller lukt.

Fortfarande känns benen som gelé och jag har svårt att kunna företa mig något.

Middag längtade jag i alla fall efter, visste ju redan på förhand att det inte skulle smaka som det brukar men en krämig potatisgratäng med mycket vitlök kände jag för.

  och till denna blev det julskinka och gurka.

Kände i alla fall smaken av vitlök och det var gott.'

Hade ett halvt paket glass i frysen så denna delade vi på som efterrätt.



Blev ungefär samma TV program som  under gårdagen, Drottningen och Sällskapsresan fick avsluta kvällen.

Det blev i alla fall en hel del skratt från min sida av soffan.

Blev att gå till sängs vid samma tid som igår och hoppas att även denna natt kan få ge samma vila.


Onsdag

 

   


Vaknade redan kvart i tre av att Åberlix skällde, det visade sig att han var jätte bajsnödig.

Men sen så somnade han om igen. Lasse stannade kvar och la sig i soffan och sov vidare.

Även denna natt hade varit bra och ANS visade sin bästa sida även denna dag med plus 10.

Märks tydligt på pulsen att jag i alla fall inte har någon feber längre.

Kändes bra att komma utanför dörren   och inte bara se detta genom fönstret.  En helt orörd baksida, inte ens hundarnas tassar har varit där. 

Det blev även att bege oss upp till  Willys för att handla. 

Sedan till Eriksberg och Systembolaget. 

En sväng även in i centrum. 

Hem och jag fixade  till varsin macka till lunch.. 

 

Hade köpt en liten form med kalvsylta eftersom vi hade en öppnad burk rödbetssallad, så detta fick duga som lunch. 

Vädret var toppen och jag hade tänkt att gå ut och få lite frisk luft, men så hamnade jag framför TV och så var den tanken borta.

Gjorde en långkokad köttfärssås som skulle vara till middagen.

Så när klockan började närma sig 18 tiden så fick det bli middag

  Tyvärr var min parmesanost slut och jag tog en annan ost som kändes helt fel och först tyckte jag att den förstört hela middagen.

Men det var gott i alla fall att få i sig något vanligt.

Även denna kväll avslutades med en Sällskapsresa och jag måste medge att jag har missat en del under årens lopp bara för att jag tyckte det var skitfilmer.

Hoppas på en bra natt.

I morgon blir det en ny blogg.











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards