Alla inlägg den 7 september 2023

Av Rehn/Hornesjö - 7 september 2023 07:36

Torsdag

 

Natten var bra. 

Men att jag hade rört mig så lite som appen visade kändes konstigt. 

Men den ljuger säkert inte. 

Kände mig ganska seg idag. Försökte komma på om jag gjort något ansträngande de senaste 3 dagarna, men kunde inte påminna mig något. 

Var tyvärr tvungen att ta en tur till centrum för äggen var slut. 

Sen satt vi ute och mest slappade med varsin tidning. 

Det blev ingen lunch idag så jag började med middagen redan strax innan 17.

Pannkaks smeten var gjord på förmiddagen så den hade svält bra och var precis som jag vill. 

Började steka dessa och hade fläkten på högsta för jag vet hur känslig vår brandvarnare är. 

Men idag räckte inte detta utan helt plötsligt börjar det tjuta i huset och det utropas "brand" ett flertal gånger fast jag har stängt av larmet, känns som det tar evigheter innan jag hör någon i högtalaren som säger att jag kan ta det lugnt och ingen utryckning är på väg.  De har säkert både sett mig springa runt och sagt "bara det inte kommer en brandkår".

Vågade knappt steka baconet. Kollade på min arm och såg att pulsen var hög och det tog ett tag innan jag kom till ro. 

   

Maten var i alla fall god. 

Snart kunde jag lugna ner mina nerver med en timme med Glamour. 

Kvällens TV program gick fort och ikväll var Alla mot Alla i min smak. 

Z och Åberlix hade krupit ihop i sina bäddar i köket och i hallen var det bara att säga god natt till dessa 3 som bara lyfte lite på sina huvuden  som ett svar "god natt".

I morgon är det fredag. 


Fredag

 

Natten blev okej. Somnade rätt fort men vaknade bara efter en halvtimme av ett oljud, det lät som någon drog någon metall på gatan,  var lite nyfiken men avstod att gå upp för att kolla. Ville inte komma i otack med sömnen. 

Åberlix har en leksak som han fick vid 8 veckor och den älskar han och vill alltid ha i munnen när jag kommer ner. Men idag var Z på ret humör och tog       den till sin korg. 

Åberlix gjorde allt för att få den tillbaka, men lyckades inte. Då blir han så ledsen   och det visar han genom att bara lägga sig och sura. 

Z är skendräktig så hon är lite extra fixerad av gosedjur. 

Vädret såg inte alls ut som jag hade förväntat mig. De hade lovat 22 grader och sol, men när klockan var 8 så hade solen inte visat sig ännu.

Idag blev det en snabb tur till Hallunda redan vid 10 tiden för Lasse skulle beställa sin medicin. 

Blev inte så mycket sol, men det var varmt så ute var vi hela dagen

Hade två pannkakor kvar sedan gårdagen som jag hade sparat till hundarna, men  jag ångrade mig och stekte upp en burk Borgens kantareller och lät dessa puttra i grädde tills grädden kokat ihop. Så det blev varsin crepes. 

   

En alldeles lagom lunch med ett glas rött för att fylla på järn förrådet. 

Dagen fortsatte sedan ute tillsammans med våra hundar. 

       mycket med bus blev det.  Lasse kunde inte låta bli att fila lite på en lycklig Åberlix. 

   

När jag ser honom så känner jag att han borde klippas kort, både han och brorsan Zlatan har ärvt deras pappa Messis enorma päls. Deras mamma Yra har en underbar lättarbetad päls, det är bara huvud, hals och öronen som behöver hållas efter, något som det är dags för. 

Hade 2 fina entrecote i frysen så dessa hade jag tagit fram på morgonen, för idag skulle jag grilla. 

Hade även bestämt mig för att göra ugnsbakad parmesan potatis. 

Ville ha allt att klaffa så att det bara var att ta köttbiten direkt från grillen. 

Vågade inte lämna Lasse med detta för idag ville jag ha en perfekt köttbit som bara skulle vågade en snabb grillning på varje sida. Lasse vill ha sitt kött genom stekt. 

    min köttbit blev perfekt idag. Lasse fick sköta sin själv. 

Väntade på glassbilen men ingen kom. 

Gick in på nätet och ser att den ska komma vid18 nästa fredag. strax efter midnatt

Lasse somnade i soffan och jag satt och kollade på Frost fram till 

Så god natt till hundarna och gick och la mig. 

Hoppas komma till ro och få sova 

Lördag

 

Somnade rätt fort, men vaknade flera gånger denna natt och tankarna på de förbannade lådorna finns hela tiden med i mina tankar. 

Hittar nya saker som inte är värda ett dugg, men bara en sån här liten    småsak kan jag inte göra mig av med. Kommer ihåg att den stod på pappas skrivbord på jobbet och eftersom han har sparat den så måste den ha betytt något. 

Ja detta är något som tär på mitt psyke och det gör att jag inte orkar någonting.

Idag var det inget vi egentligen behövde handla, men bara för att komma hemifrån ett tag så ville jag först till Systemet och köpa lite rosévin och sedan till Hallunda och Lidl för jag ville göra mig av med dessa förbaskade småmynt som blir när jag får pengar av Lasse när jag handlar något åt honom på kortet. Det blir naturligtvis sedlar jag får, men eftersom jag inte gillar pengar så vill jag göra mig av med dem så fort som möjligt och alltid blir det några småmynt som blir kvar och dessa lägger jag i en burk som står på matbordet. Jag som inte använder mynt så gärna har även lite svårt för att lära mig de små kopparmyntens värde, för mig är det fortfarande ören och inte kronor och detta innebär att det blir mer än vad jag tror i denna burk.

Men hos just Lidl är det lätt att bli av med dessa eftersom det bara är att hälla allt i en apparat.  Eftersom jag ville ha lammkorv så var det bra att åka dit för just Lidls är den bästa tycker jag . Sedan gillar jag deras gorgonzola och har man tur så finns det de som nästan är utgångna i datumet och då bäst, men just idag fanns inte dessa och jag tog en som säkert kommer att få ligga orörd ett tag. Sen var det bara grädde jag behövde till middagsmaten,

 Hem och klockan hade nu hunnit bli strax efter 12 så Lasse fick tända grillen.

   Små korvar ellet liten grill, jag detta är frågan, men i detta fall är det grillen som är lite onödigt stor för oss som bara lagar lite mat.  

Vi äter inte korvbröd till denna utan det blir bara korv med senap och för Lasse även ketchup.

Sen hade jag tänkt att jag skulle jobba lite Nosework med Åberlix, men jag blev som vanligt slö och satte mig i en stol med en tidning och löste olika kryss.

Där blev jag sittande medans Lasse jobbade som vanligt med tomten.  Får så dåligt samvete av att se honom jobba och jag inte orkar hjälpa till, men jag kommer liksom inte igång.

Dagen fortsatte fram till 18 då vi gick in för att kolla på fotbollen. Jag passade på att laga middag samtidigt.

Hade bestämt mig för att göra en fläskfilé gryta och det var därför jag ville ha även lammkorv i denna för att få det rätta stinget med örter och vitlöks smak.  Jag har ju en man som älskar sås, så det var det jag lade ner mest vikt av och det fick bli mycket.

  Bilden säger inte mycket om hur det smakade, men grytan fick i alla fall högsta betyg av Lasse som sedan åt gräddsåsen med sked.

Hade haft i tanken att vi skulle äta lite ost och kex senare på kvällen, men Lasse tog fram sina nötter och jag kände inte för att sitta och äta ost och kex själv. Men något ville jag ha till ett glas vin och det fick bli att jag friterade ett rispapper som jag sedan åt som chips.

Sedan skulle vi avsluta kvällen med filmen Heat.  Som vanligt gillar jag inte onödigt våld och det tycker jag att det var i denna film och sedan skulle den inte sluta förrän efter 01, Så när klockan var strax innan halv 12 så valde jag att gå upp och hoppa i säng i stället.

Så var denna lördag slut och inget av det jag skulle ha gjort har blivit av.


Söndag

  

Det enda som var bra denna morgon som appen visade var sovtiden.

Vädret var ungefär som igår, dimmigt på morgonen och varmt på dagen.

Idag hade vi lite på agendan och det gjorde att jag ville förbereda kvällens middag redan innan dagens aktivitet började.  Hade egentligen ingen aning om vad jag hade tänkt men när jag öppnade kylen så skrek den åt mig "gör kroppkakor". Ja varför inte, det fanns allt hemma så det var ett bra förslag.

Så redan före 10 så var jag igång med att förbereda potatis och fläsk.

   

Nu skulle bara detta göras klart och sedan låta potatisen svalna innan jag satte igång med degen.

Så började allt bli klart

    Så när  klockan  var 11.30 kunde jag äntligen lämna köket för att  få gå ut och sätta mig i solen en halvtimme innan nästa projekt .

Nu skulle bilen fyllas med en massa kartonger som vi skulle åka till Vällingby med. Jag lämnar över allt som jag inte orkar ta i tu med gällande mammas alla dukar och gardiner mm.  Sedan var jag extra glad för att Åsa ville ha mina föräldrars gamla tunna fina kaffeservisen.  Kan komma ihåg när de hade någon tillställning och kaffet serverades ur den vackra kaffekannan i de fina kopparna.

Sen skulle vi få se deras nya lilla tillskott av en 12 veckors Norsk skogskattunge.

 

Det var det gulligaste och den mest aktiva kattunge jag sett på länge.  Att försöka ta bilder på henne var inte lätt för hon hade bara massa bus i blicken och spring i benen.     men fick passa på när hon för tillfället höll sig stilla  .  Annat är det med Spray      som är den mest lugna och stillsamma killen.  Men han är jätteduktig med lilla syster och till och med tvättar henne. Till och med gamla   Tusan tycker att lillsyrran är söt och är nästan som en mamma till henne.   Swarowski  är så fin med katterna, men lite avundsjuk blir han när den lilla ska äta, men han vet så väl att man rör inte katternas mat.  Åsa hade lagt ut en sån härlig film på dem när hon äter och Swarowski inte riktigt visste hur han skulle göra för att visa att även han ville smaka.  Tyvärr kan jag inte visa den filmen så det får bli ett par bilder från filmen    Det är i alla fall en mycket fin liten katt och hundfamilj. Det blev en energikick för mig att få träffa dem alla.

Det blev mycket rattande för Lasse när vi skulle ut från den p-plats vi hade hittat på gatan längre bort. När vi hittade denna plats så var det den sista platsen på denna gata och ingen kunde stå framför, men när vi kom tillbaka så hade i alla fall en ställt sig framför och då så nära att det inte var många cm mellan bilarna, platsen bakom hade även de bytt bil och den hade också ställt sig nära. Min tanke var att vi kommer aldrig ut från denna plats, men det gick men mycket rattande.

Resan mellan Vällingby och Slagsta flöt på mest hela tiden och det gick fort hem.

Vi satte oss ute och tog ett par kex och ett glas vin.

Vid 17 tiden blev det middagen som jag hade längtat efter sedan den färdig på förmiddagen.

      Tänkte att 3 var nog lagom efter för mig, men jag blev proppmätt efter bara 2 stycken och de är inte så jättestora. Men gott var det.

Lasse frågade om jag ville ha en glass båt, men nej tack nu var jag så mätt så att jag nästan fick koma.

Valde att kolla på The Equalizer fast vi hade sett den tidigare, men den är sevärd.


I morgon är det helg igen och det ska bli kul att se vad vågen visar, för nog har jag ätit mer denna vecka.



  
















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards