Alla inlägg den 14 september 2023

Av Rehn/Hornesjö - 14 september 2023 07:41

Torsdag

 

Natten blev jättebra, klart att jag hade ett par uppvakningar  men inga problem med att somna om.

Skulle naturligtvis vara skönt om jag kunde vakna lite senare men det blir alltid vid 5 tiden och sedan slumrar jag bara någon timme.

Idag var det fart på Qling igen, han kom upp och mötte mig i trappan med en viftande svans.

Jag passade på att kolla på både dagens Hem till Gården och kvällens Glamour direkt efter att hundarna fått sin mat.

Sen skulle det bli en del att handla för Lasse.

Lasse hade planerat att handla virke på Hornbach och få det hemkört, mest för att slippa stå och handsåga allt för att kunna ta det i bilen. Men det sket sig när han hörde priset på frakten. De skulle ha drygt 3000 kr för denna dryga km. 

Så vi fortsatte till Tumba och Bygg max och Lasse tog ungefär häften av det han skulle köpa.  Han fick i alla fall dagens gympapass för att stå och såga dessa tunga brädor som  var ganska fuktiga och så är inte deras sågar de bästa.

När detta var klart så var Lasse helt slut och jag tyckte vi kunde åka in på Max och köpa lite lunch, något som Lasse inte tackade nej till.

Vi ville inte ha någon meny och jag ville bara ha en liten enkel cheeseburgare, Lasse tog det samma

Hem och slog oss ner på uteplatsen

   

Eftersom solen sken så skojade jag och sa att det får bli en glas rosé till denna enkla lunch.

Lasse hade nu lite mer att göra för nu skulle all virke lastas ut också.

Dagen fortsatte i det fina vädret och det blev mest att jag var ute. 

En granne kom förbi och jag stod och pratade med honom ett bra tag,  känns alltid lite kul att snacka med grannar.

Vid 16 tiden fick hundarna sin mat och jag passade på att gå in och skala potatis till vår tänkta middag som idag skulle bli LUFSA.  Hade köpt så fint stekfläsk i veckan och tanken då var bruna bönor till detta, men en lufsa går alltid hem och jag hade även en oöppnad grädde i kylen som visade sig ha sista förbrukningsdag just i dag.

  

Potatisen var nu riven och blandad med grädde och ägg så nu skulle detta få stå i ugnen i ca en timme.

Vid 17.30 satt vi nu bänkade framför TV med denna   perfekta lufsa framför oss.

   

En sådan enkel bondmat som denna är bland det godaste jag vet, tyvärr äter vi lite väl mycket och jag blir så himla både trött och uppstoppad.  Egentligen skulle vi ha tagit en promenad efter denna middag, men det kom som vanligt annat emellan.

Nu blev det TV hela kvällen som avslutades med Alla mot Alla, som ikväll var toppen med duktiga deltagare.

Var en bra dag 


Fredag

 


Blev en bra natt och bra värden.

Även denna dag sken solen redan på morgonen.

För att inte avbryta något under dagen så blev det även denna morgon direkt efter frukosten att jag slog mig ner framför TV för att kolla på dagens kommande avsnitt av Hem till Gården.

Sen var det utfodring av hundarna och lite promenad innan dagen kunde börjas på riktigt.

Snart var vi på väg till Byggmax igen och då passade det bra att stanna upp vid Maxi för att handla där och slippa åka till Hallunda.

Hade lite som jag skulle handla och lite annat blev det också.  Kollade in deras fina krabba för 399 kr kilot och även även lite annat.  Blev snål och kollade på deras vaccade krabbor och dessa kostade 199 kr kilot och detta fick det bli idag.  Tog även ett paket    korv som jag ville ha till lunch.

Nu när krabban var köpt så var vi tvingade att gå in även på systemet för en flaska Cava.

Jag började med att ta in varorna och Lasse lastade ur virket ur bilen.

Ville direkt kolla på krabban   och kände mig helt nöjd när jag hade delat den.

När jag var klar så var klockan 12 och vi satte på grillen för att lägga på dessa 4 korvar.

    Så mycket bättre än detta blev det inte, men jag gillar dessa korvar och det räcker då med att bara ta lite senap och ketchup och sedan äta de som de är.

Jag hade bestämt mig för att tvätta köksfönsterna eftersom jag märker att de blir gråare och gråare att se igenom för varje dag.  Lilla köksfönstret gick som en dans, men när jag skulle ta det stora så tog både lusten och energin slut.  Det var så mycket som jag måste göra innan med att ta hand om det som fanns i fönstret och även flytta bord. Nej det fönstret fick vänta. 

Hoppas energin kommer tillbaka i morgon.

Vi gick in vid 5 tiden och det var inte mycket jag hade att planera inför middagen.  Det enda som jag skulle göra var att stansa ut 6 små runda  formfranska bitar  till    Chevré osten som sedan skulle in i Airfryen i 15 minuter. Detta är ett måste till krabba här hos oss.

Lasse bjöd på en god romdrink innan maten. 

Sen när klockan var närmare 18 så var det dags att få slå mig ner och börja njuta av krabban

   


Det är inte så mycket som behövs för det är i alla fall krabban som är huvudsaken.

Åh vad jag gillar denna sorts middag.


Slog mig ner framför TV för att kolla på lite olika program som Postkodmiljonären och Fångarna på Fortet

Strax innan Fångarna på Fortet var slut så ville Zlatan ut. Lasse öppnade dörren och precis utanför att denna   stora igelkott och Zlatan blev skitskraj och visste inte riktigt hur han skulle bete sig. Ingen av hundarna vågade sig riktigt fram utan stod några dm från den och skällde.

Lasse gick vidare bort mot vår uteplats och där fanns det   även en till som var lite mindre och inte lika rädd som den som var utanför dörren.  Det ar många år sedan vi hade några på tomten så vi blev ganska glada för detta besök, hoppas att de vågar sig tillbaka. Vi har bara vatten står ute för någon mat kan vi inte ha för då kommer råttorna och dessa vill vi inte ha. 


Kollade klart på Fångarna på Fortet och sedan fick det bli en gammal Frost innan det var dags för sängen.

Klockan hade nu hunnit passera midnatt och jag hoppades kunna somna.  Tyvärr var det några som stod utanför vår tomt och pratade och de hade även barn med sig som pratade högt och jag funderade lite på att gå upp och kolla vad de var för barn som var uppe klockan 00.30, men drog mitt tunga täcke över huvudet och somnade. 


Kände mig ganska nöjd med dagen och visst hade det varit ännu bättre om köksfönstret blivit tvättat, men det får bli morgondagens aktivitet. 


Lördag

 


I dag ville inte ANS visa sig på appen.  Men på det stora var natten bra och jag vaknade till vid 02,45 och tyckte att jag hade hört något på gatan, men somnade om igen.  När jag kollade min mobil i morse så såg jag att jag hade fått mitt paket från Apotea klockan 02,40 så det var nog detta jag hörde.

Frukost tidigt som vanligt och efter detta gav jag mig på det stora köksfönstret. 

Oftast tar jag bara in och utsidan, men nu märkte jag att det var dammigt emellan och det var lika bra att ta alla sidor. 

Inte så lätt när jag bara går en fungerande arm och det är även  fel eftersom jag är vänster hänt och vara kan använda höger. 

När allt var klart och fönstret spärrat med alla små stift så kom solen fram och jag kände mig inte alls nöjd med resultatet. 


Skulle ha behövt öppna det och tagit mellan rutan igen, men denna ork fanns inte. 

 

Fick nöja mig med att det var tvättat.  Nu ser man ut i alla fall. 

Nu var klockan 11 och snart dags för att bege oss till centrum. 

Det jag var ute efter idag var en fin högrev och det fann jag i på Supergrossen. 

Åkte, hem för att ta oss en liten korv lunch. 

   

Idag fick det bli en  lite starkare  korv. 

När vi satt och åt så dök Per upp. 

Lasse gav sig sedan på sitt projekt. 

Lyssnade på P4 Extra som mest handlade om kungens jubileum. 

Höll oss ute till 17 då jag gick in för att göra kvällens middag. 

Hade en öppnad men inte rörd burk crème fraiche som jag ville bli av med och hade fått några chili av en granne, så det skulle få bli en gryta. 

Satte på Crockpoten och brynte på det skurna köttet tillsammans med lök, chili och kryddor.  Tog en buljong tärning och 5 dl vatten och lät Crockpoten jobba. 

Gick ut igen och Lasse bjöd på en Rom/cola.

När klockan var strax efter  18 gick jag in och la två potatisar i mikron och sedan tog jag dessa och krossade dem och fyllde med smör och riven ost som fick bli färdiga. 

Silade bort köttet från skyn och sedan silade jag skyn för att bli sås tillsammans med den syrade grädden. 

 

Köttet var perfekt och såsen helt underbar enligt Lasse som åt den med sked. 

Hans betyg blev "så jävla gott".

Det blev mycket med kött och sås så det får bli middag i morgon också. 

Blev mest en TV kväll med idrott. 


Söndag

 


Blev en bra natt med konstiga drömmar. 

Hade velat fortsätta med, fönster puts men idag fungerade inte min arm alls. 

Strök  i alla fall de köks gardiner som skulle upp.  

Sen ville Lasse till Dollarstore.

Jag fixade till lite lunch

      sim passade bra vi solen. 

Dagen försvann ganska fort och  snart var, det, dags, för middagen

Det fick bli en repris av gårdagens högrev

    men med ris, picklad gurka och rödlök.  Nästan godare idag.


Vid 22 tiden öppnade Lasse dörren så att hundarna skulle få gå ut, mitt på gången satt en stor igelkott och det satte igång hundarnas skall. Ingen vågar sig fram men alla är så nyfikna. Fick snabbt in alla hundarna igen.

TV kvällens program blev en hel del idrott.

Men avslutades med en gammal Wallander, samtidigt som jag höll koll på Duplantis via mobilen som återigen slog till. 

     

Han klarade världsrekordet. Vilken kille. 


Har fått tillbaka min jävla hosta och den stör min sömn.

Fattar inte vad det är som ger denna allergi här hemma i Stockholm. 

 Värst är det i vardagsrummet och där är sällan hundarna. 

På Öland finns de överallt och även i sängen och då reagerar jag inte av detta. 


Får se hur det blir med sömnen denna natt. 

Klockan är nu 01.28, har slumrat lite till och från sedan jag stängde av TV men jag ska i alla fall försöka få mig ett par timmars sömn. 

God natt




















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards