Alla inlägg den 18 september 2023

Av Rehn/Hornesjö - 18 september 2023 07:17

Måndag igen

 

Slumrade tydligen till lite direkt efter filmen var slut. Men vaknade igen halv 2 och var sedan vaken nästan fram till 3 innan jag äntligen kom till ro fram till strax efter 6.

Idag var det dags för vägning. Klart att jag hade ökat sen förra veckan med 5 hg, kanske inte så konstigt för vi har ätit mer än vanligt. Bara att ta nya tag. 


Lasse skulle vara på vårdcentralen vid 7.50

Ville att jag skulle följa med, men vågade inte ifall min hosta skulle sätta igång. 

Han åkte strax efter halv 8 och var hemma igen klockan 7.45

Var helt ensam i väntrummet. 

Ibland har man tur. 

Passade på att se kvällens Idol på morgonen eftersom jag vill se Jeopardy ikväll. 

Sen blev det centrala tur till Tumba igen för att besöka Bygg max. 

På vägen hem ville jag in i centrum för att handla gammeldags makaroner.  Kände för min älskade morfars middag ikväll. 

Köttbullar med stuvade makaroner som fått koka länge till den rätta konsistensen. 

När vi sedan kom hem så blev det Hem till Gården och sedan stekte jag några ägg till lunch. 

Lasse jobbade ute och jag gick ut och satt och kollade på honom tillsammans med hundarna. 

Klockan 16 gick jag in för att ge hundarna mat och sedan  passade jag på att steka  köttbullar. 

Sen satte jag igång långkoket av makaroner. 

Hade haft lust att  försöka mig på att koka dessa i Crockpoten, men vågade inte. 

Kom att tänka på just dessa makaroner och min tid som dagbarnvårdare. 

En granne till mig var också dagmamma och vi jobbade mycket tillsammans. Jag gillade att laga mat och tyckte det var viktigt att mina dagbarn fick riktigt lagad näringsrik mat.  Gjorde ofta långkok och varierade maten. 

 Min granne som var jätteduktig med barnen hade en annan inställning gällande mat och tyckte att det var viktigt med mat som mättade.  Hos henne var det 4 rätter som gällde och det var pölsa,  pannkaka, fiskpinnar och blodpudding. 

Till alla rätter blev det hennes hemkokta äppelmos.  

 En dag när vi hade varit på en utflykt så hade jag planerat och förberett stuvade makaroner och köttbullar. 

Frågor min kompis vad hennes dagbarn skulle få och hon säger  Jag ska ha stuvade makaroner och korv. 

Kul tyckte jag och frågade om hon hade gjort detta på morgonen.  Nej så hon, det går så fort att koka snabbmakaroner och göra en vit sås att blanda i. Ja hennes mat gjorde säkert både barnen mätta och belåtna.  Sen hur man lagar de har ju egentligen ingen betydelse. 

Minnen är roligt att ha. 

Blev en ganska fin dag efter den kalla morgonen och jag höll mig mest ute. 

Middagen blev precis så god som jag hade hoppats

 


Köttbullarna blev inte så runda och fina eftersom jag hade för mycket grädde i smeten, men goda var de. 

Redan efter Glamour tog jag mig en dusch och satte på mig en morgonrock. 

Sen blev det TV hela kvällen i min smak. 

Vi 22 tiden hoppade jag i mina Foppa tofflor och gick ut på tomten för att kolla om det fanns några igelkottar innan Lasse skulle släppa ut hundarna, men ikväll verkade de inte vara här på besök.


Både Jeopardy och Alla mot Alla var bra och spännande. Peter Magnusson var med i båda programmen och i Jeopardy vann han och i Alla mot Alla fick Peter Magnusson och Christine Meltzer äntligen vinna och ikväll var de extra spännande eftersom de mötte Hanna Hellquist och Jonathan Unge som annars alltid vinner. 

Gick upp och la mig för att kolla lite på Fire Country, men tröttnade rätt snart och släkte TV för att sova.


Tisdag

 

Idag var det lite varmare igen, men ganska grått och trist. 

Ingen bra morgon.  Hostade så att både rygg och magmuskler värkte.

Behövde köpa hem vatten och det gör vi oftast på Lidl, skulle även köpa bruna bönor. Klart att det inte fanns några bönor på Lidl så det blev bara vatten. Sen var jag tvungen att springa in på Supergrossen för att köpa bruna bönor och det var inget som jag hade lust med eftersom jag kände mig ganska vissen. Men Lasse ville inte gå in med vattnet och stannade utanför. Mycket folk var det också och jag känner mig så stressad när de stannar upp framför mig.


Lasse stekte varsitt ägg till lunch som vi åt ute i solen

Plockade av lite björnbär, mest för att ha något att göra, men inte ens det är kul eftersom de är så jäkla taggiga.

Vädret var mycket växlande och under samma himmel var det som två stråk när man lyfte blicken mot skyn.

   

Sen blev det mörkt på hela himlen ett par minuter och sen kom solen igen.

Såg alla mina TV program under dagen så att de inte skulle krocka med något som Lasse ville se.

Middagen blev i alla fall som jag hade planerat

 


Det är så gott med riktigt hårdstekt fläsk tycker i alla fall jag.

Ingen igelkott ikväll.  Hoppas inte hundarna har skrämt bort dem.

Kom i säng direkt efter Alla mot Alla.


Onsdag

 

Vaknade med ett ryck och insåg att klockan bara vara 04.20 Såg nu på appen att jag hade 94 i puls vid den tiden. Hade lite svårt att somna om för jag började tänka tillbaka på tiden jag jobbade på Violen och det var nog för att jag hade stött på Birgit som jag jobbade med just där.  Sen visste jag inte om jag sov och drömde eller om jag var vaken med mina tankar.  Enligt appen hade jag vaknat 04,36.    Kanske inte konstigt att jag kände mig skakis när jag sedan steg upp ur sängen.  Men jag måste i alla fall ha slumrat till efter denna tid för när jag kollade på klockan så var hon 06,36.

Passade på att kolla på kvällens Idol innan klockan var 9 och hundarna skulle få mat. 

När detta var avklarat fick jag för mig att sy 2 nya kuddar till soffan. Hade för länge sedan  köpt en ganska stor stuvbit av ett tyg jag gillade, men det har bara legat undanstoppat. Men nu fick jag inspiration och satte mig vid symaskinen och sydde tre kuddfodral. 

Vi behövde bara handla ägg idag och sedan skulle vi köra sopor till återvinningen. 

Men först ville Lasse få en förklaring på hur vårt service avtal kunde stiga så mycket. Har betalat 345 kr i månaden i 3 år och nu måste detta förnyas och då skulle det kosta 950 kr i månaden för 3 år. 

Fick en bra förklaring av den säljare som sålde vår bil. 

När vi ändå var här så tyckte jag att Lasse kunde få kolla på en Volvo som han länge nu har suktat efter. 

Alla bilar är dyra idag men skulle vi ha en annan än den vi har så skulle Lasse få det han önskar. 

Säljaren visade oss en Volvo XC40 som de hade fått in i måndags. En - 21 årsmodell och den  hade gått 3000 mil.

Vi har oftast köpt nya bilar, men eftersom värdet på bil sjunker ganska fort så har vi de tre senaste bilarna köpt de som gått lite, oftast under 1000 mil, så denna har gått lite mer men det är ju i alla fall en Volvo.  

Skitsnygg tyckte även jag (som inte gillar Volvo).  Sa till säljaren att kolla vad vi kunde få för vår. 

Lasse fick ingen present av mig när han fyllde 80.

Så nu slog jag till och den 6 oktober flyttar denna svarta   pärla hem till oss. 

På hemvägen ville Lasse till Tumba och Bygg Max för att handla skruv. 

När vi kom hem kollade jag på Hem till Gården och Lasse skulle fylla bilen med skräpet. 

Han kommer in och säger att de har tagit betalt för 2 paket skruv och han har bara köpt 1 paket så det blev en tur till Tumba för att fixa detta innan återvinningen.  Nu var Lasse godis sugen och ville till Dollarstore  för att fylla på detta förråd. 

Vi satte oss ute och tog varsin macka när vi kom hem.

Jag måste erkänna att det kändes i hela mig att jag varit på gång hela dagen och efter de få timmar jag hade sovit så mådde jag illa när jag ställde mig vid spisen för att lags kvällens middag, som även denna kväll skulle fortsätta i husmanskostens linje.

 

Lasse njöt i alla fall av de stekta kroppkakorna och åt mycket.

Tog 3 halvor och redan efter den första kände jag att jag aldrig skulle få i mig dessa. 

Efter detta var jag bara tvungen att få vila en liten stund så jag la mig i soffan och försökte slumra till, vaknade efter 20 minuter och kände mig mycket piggare.

Lasse plockade fram sitt godis och jag kunde denna kväll inte låta bli att i alla fall smaka på lite.


Det var mest Maria Wern och Alla mot Alla som var aktuella för mig denna kväll.

När klockan närmade sig slutet på denna dag så kollade jag på min app och såg   att jag i alla fall hade uppnått mitt dagliga målstatus med råge.

Blir nog en ganska okej natt.

























 







Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards