Direktlänk till inlägg 1 januari 2024

Nyårsdagen 2024 till onsdag vecka 1

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 1 jan 09:49

Så var det ett nytt år 

 

   

Det var ingen bra början på detta år när jag kollade på appen denna morgon.

Dålig sömn, många avbrott och 10 minus på ANS.

Hoppas kunna förbättra detta.

I dag åt i alla fall våra killar så det betyder nog att Z år på gång ur sitt löp.

Tyvärr blev det att börja morgonen i soffan för att kolla på TV och skidor.

Efter att killarna gjort sitt i skidspåret så blev det min tur att ta ut Åberlix i trimrummet för att ta öron, hals och tassar.

 

Ett steg närmare målet kändes det som. 

Sen blev det tjejerna i skidspåret som fick ta min tid. 

Då passade jag även på att bjuda Lasse på ett glas vin och några kex. 

När sedan tjejernas lopp var över så hade jag energi kvar och passade på att trimma av pälstrollet Z. 


Har känt några tovor under hennes mage när vi legat i sängen och kelat. 

Detta visade sig inte alls vara så farligt, men päls har hon så det räcker och blir över, så det blev en hel del att tunna ut. 

Passade på att raka henne helt under magen, armhålor och ljumskar. 

Yra fick också vara med i trimmet men det fanns inte så mycket att trimma. 

Dagen fortsatte framför TV, det är så förbaskat svårt att låta bli att kolla på skidor.

Jag som hade bestämt mig för att börja året utan att sitta ihopkrupen i soffhörnan.

Men lite nöjd kände jag mig i alla fall efter att ha haft hundarna i trimmet.

Hade inget planerat för middag och i normala fall blir det ju oftast att jag gör en pizza just denna dag. Men jag kände inte för detta idag och frågade Lasse om det var okej att ta några kroppkakor istället.

  Det var okej med denna middag och jag fick i mig 2 stycken utan vidare och hade nog kunnat ta en tredje, men satte själv stopp för detta.

Kunde inte låta bli att fixa till en Panacotta med choklad.  Fick lära mig av vår dotter Ann på julafton att hon gör sin med gelé socker i stället för med gelatinblad och jisses så mycket lättare detta är.

Den blev så len och god.

Såg sedan på Nyårskarameller och sedan fick det bli en Morden i Midsomer innan vi gick till säng.


Tisdag

 

    Till och med sämre idag än igår, men med stora avvikelser till det bättre i alla fall.

I natt har Lasse legat kvar i sin säng hela natten och det var nog skönt för honom.

När han gick ner för att släppa ut hundarna så låg jag och Z kvar och kelade som vanligt.

 

Inte hade hon någon större lust att flytta på sig när jag skulle bädda och det visar hon med hela sin kropp.

Idag snöar det igen och det är riktig snöyra utanför fönstret

     

Trodde vi skulle få vår TV idag, men fick ett meddelande från Postnord att den kommer i morgon mellan 8.30 till 16.00 så det är väl bara att hoppas att den kommer tidigt.

Idag är det i alla fall inga skidtävlingar och det känns bra, då kanske jag kan få lite annat gjort.

Lasse fick för sig att möblera om i vårt vardagsrum, men jag vet ju att detta inte fungerar med vår stora soffgrupp, men han är envis och jag lät honom hålla på, men inte blev det bättre men att flytta möbler behöver man ibland och det kommer alltid fram lite smått och gott under de tunga möblerna.  Någon som blev lite förvirrad var Åberlix som direkt såg att det var annorlunda i rummet.


Ville i alla fall till centrum för att handla lite.  Blev sugen på lasagne och kände inte för att göra egen pastadeg. 

Handlade lite av de varor som det var extrapris på idag, som toa och hushållspapper. 

Hem sedan och satt igång med 1 kg köttfärssås som skulle vara stommen i både lasagnen och moussakan. 

Nu ska denna stå och puttra länge så alla

smaker gifter sig med varandra.  Det sista som händer är  den halva mängden som även ska innehålla kanel.. 

Tog inte så lång tid innan doften av både vitlök och kanel spred sig i huset. 

Detta puttrade på några timmar innan allt var klart i ugnen

 


Kroppkakorna som vi skulle ha ätit till lunch låg fortfarande kvar i kylen och nu var klockan närmare 15 så inte mycket mening med att göra någon lunch.

Det fick istället bli en tidigare middag.

Jag hade ju längtat efter just lasagne sedan igår, men nu när jag såg båda rätterna så blev jag lika sugen på moussakan, så jag bad Lasse att välja.  Han valde Lasagnen och jag skar upp varsin bit för att värma i mikron.

Helt plötsligt så kommer Lasse med ett glas    ouzo och ställer på bordet. Men detta passar ju bättre till den andra rätten säger jag. Det visade sig att Lasse sagt en sak och menat en annan.

   Ja ja, var nu drycken redan uppslagen så fick den väl slinka ner tillsammans med denna rätt.

Kvällen fick avslutas med Kommissarie Dalgliesh från 2021 och klart vi redan sett den, men höll oss i alla fall vakna tills den var slut strax efter 23 och då var det lika bra att inta sängen.


Onsdag

 

   


Även denna natt visade min klockan på dåliga resultat och detta gör mig aldrig glad.

Började direkt tänka på hur vi skulle få in vårt paket.  De levereras bara till grinden och sedan är det i som måste få in det   i huset. Jag som inte ens orkar lyfta upp våra hundar på trimbordet längre.  Men det är väl som vanligt bara att bita ihop.  Det som är jobbigast blir nog att det säkert är otympligt.

Budbilen skulle komma någon gång mellan 8.30-16,00 och rätt långt spam så det blev att bara tänka på att vara hemma denna dag.

Strax före 12 så ser jag detta meddelande från Postnord   och känner att nu är det snart här.

Vi passar på att äta en lunch   medans vi väntar.  Sen kollar jag igen på Postnords appen och ser att det står att Chaufförens avisering misslyckades.  Vet inte vad detta betyder eftersom det inte är så ofta jag får paket levererade.  Frågar lite på FB och får olika svar och jag känner att det kanske inte kommer något paket idag.

Men bara ca 20 minuter senare så ringer min mobil och killen säger att han nu står ute på stora vägen.

Han är jättegullig och kör det stora otympliga paketet från gatan och in på vår tomt och hjälper Lasse att få in den på uteplatsen.  Allt är frid och fröjd och vi är lite väl ivriga med att få upp detta paket och kolla hur stor TV är i verkligheten.

Få ur den ur emballaget är en baggis och snart har vi även fått den på plats.  Jag är ganska bra på att läsa manualer och har ju under årens lopp startat upp en del TV apparater.  Men denna är helt olika våra andra, bara massa tekniska saker som jag måste ordna via mobilen.  Jag klarar det mesta och allt ser bra ut.  Men den söker och söker efter kanaler och inga hittas.  Vi får helt enkelt inte igång denna TV på ett vanligt vis.

Efter flera timmar är jag helt slut i både kropp och huvud och säger att vi tar ner den igen och ställer upp vår gamla och så får jag ringa till Per och fråga om han kan hjälpa oss någon dag.

Klart att vi är lite besvikna, men inget att lägga någon större energi på.

Dagen fortsätter fram till 18 och nu är det dags för mig att värma vår middagsmat.

     

Moussakan är perfekt och jag hör mammas ord i minnet "jisses så gott".

Jag har aldrig potatis i min så den blir lite lösare än de som serveras på restauranger

Även denna kväll avslutades med Kommissarie Dalgliesh.

Nu är denna dag över och jag har i alla fall inte bara suttit i en soffhörna.

Vädret är otäckt och jag tänker på alla som sitter fast i sin bilar i långa köer.

Vi håller oss hemma så länge detta oväder finns kvar.

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards