Direktlänk till inlägg 8 januari 2024

Måndag till onsdag vecka 2 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 jan 08:22

Så blev det en ny vecka att vakna upp till. 

 

   

Kände mig ganska utsövd när jag vaknade första gången vid strax innan 6.  Lite blandat med dippar och toppar denna natt, men på det hela ganska bra.

Lite varmare i alla fall och nu är det bara att hoppas att det börjar gå åt rätt håll så jag kan få börja vara ute.

I morse när jag låg vaken så började jag fundera på mammas dyra och snygga  kappor.   Kom på att jag inte  vill släppa taget om dessa 

Men nu ville jag helt plötsligt bli av med dessa.  Frågade Lasse var de hängde och de visade sig var i sina malpåse eller vad man kallar dessa påsar man stoppar kläder i.

När  vi sedan skulle till centrum för att hämta Lasses medicin  så blev det även ett besök på Stadsmissionen för att lämna dessa 3 kappor.  Egentligen hade jag velat ge dessa personligen till några som behövde dem  Men nu kändes det bra. Sen in på Pressbyrån för att förlänga vårt lotto några veckor.

Det enda jag skulle ha behövt att handla var margarin, men inte går jag in i en affär för detta, det fanns ju både smör och olja hemma.

Klockan var som vanligt ganska lite och jag hade nog tänkt att få stanna ute med hundarna i alla fall på tomten, men som vanligt så blev det bara en tanke av detta.

Hade för ett tag sedan köpt ett paket med Yogakort och även Cd instruktion, har tänkt att jag skulle kolla om det var något som kunde hjälp mig att komma i balans igen, men som vanligt när jag har tanken så kommer det alltid något annat i vägen.  Nu tog jag i alla fall fram dessa kort och läste, så en början i alla fall.  Gick en Yoga kurs för länge sedan på Aleris men jag klarade inte av denna eftersom man skulle mest ligga ner på golvet och det är inget som jag gillar.  

 

Får väl se om jag kan få till en lugn stund någon dag och utföra något i alla fall.

Men snart var i alla fall klockan strax efter 12 och vi slog oss ner framför TV för att äta vår lunch

  Det blev en riktig god lunch på gårdagens rester med fläsk ytterfilé

Idag var den ännu godare än igår.

Dagen fortsatte sedan med som vanligt en del TV tittande.

Tänkte börja med att ta bort lite av julsakerna, men kände inte riktigt för att de redan skulle bort.

Ser att många av våra grannar har tagit bort sina lyktor från fönsterna och satt dit annat.

Ja, ja det är flera dagar fram till tjugonde knut.

Har blivit en vana att göra långkokad köttfärssås på måndagar och det är ju en maträtt som alltid går hem, så jag valde detta även denna dag.

   


Kan nog erkänna att just denna rätt är nog en av de bästa även för mig. 

Idag var denna rätt gjord på kalvfärs, rödvin, lite balsamvinäger, lite socker, vitlök, salt, svartpeppar, tomatpure och Mutti tomater.

Den fick puttra på spisen i 2 timmar och smakade utsökt efter den tiden.

Blev lite kvar som får bli lunch i morgon.

Blev inte så mycket TV tittande denna kväll, kollade på Farmen men sen ville Lasse se någon film.

Fick så fina bilder på Dino och Medina som varit ute och shoppat för sina julklappspengar.

     Så bra när de får bestämma själva.  

Lilla Mio   får spara sina pengar tills han blir stor nog att shoppa.  

Var inget för mig så jag hade lite annat för mig denna kväll.


Tisdag

 

   


Så väl ut som vanligt när jag kollade på appen. Enligt appen gick jag och la mig klockan 21 men det stämmer inte alls och då låg även klockan på laddning.  

Idag är det mycket varmare ute, men inne i huset känns det nästan kallare än vanligt.

Redan strax före halv 10 var vi uppe i Fittja för att besöka både Dollarstore och Willys. 

Det var inte mycket jag handlade utan följde det jag skrivit upp. 

Hade kollat vad vi hade hemma och det fanns det jag behövde till kvällens middag som var planerad att bli Lufsa. 

När vi kom hem så kollade jag på kul på ett recept på Lufsa (eller jag skulle nog säga ugnspannkaka med potatis och bacon) som jag sett på nätet.  Tyckte det verkade kul att prova något nytt. 

Det enda som saknades i detta recept var smör så det la ajag till som jag gör när jag gör ugnspannkaka. 

När klockan började närma sig tiden för Hem till Gården så passade vi på att äta lunch på gårdagens  rester. 

 

Samtidigt som vi åt och kollade på Hem till gården så stod Lufsan i ugnen

Efter en timme kändes den klar och den doftade gott, tyvärr saknade jag kryddpeppar som jag normalt har i mitt recept. 

Nu för den stå och vänta till kvällens middag. 

Den satte vi oss ner för jag ville de Sanningen igen, kände att jag behövde detta för att komma in i serien.. 

Nu har Anticimex varit här och hämtat de sista behållarna med gift. Även dessa var helt tomma så nu får vi hålla tummarna för att råttorna är borta.  Tyvärr vet vi att de finns hos grannar som inte kontaktar Anticimex och då lär vi nog inte bli av med, dessa i området.

Så hade klockan passerat 17 och det var dags för oss att smaka på en ny sorts Lufsa

 

Inte var den sämre än den som jag brukar göra, sen får man kalla den för vad man vill. Men färgen kändes lite fel, jag gillar ju när både lufsa och kroppkakorna är grå.  

Recept på denna om någon är nyfiken. 

600 gram grovriven potatis, 4 dl mjölk, 2 dl mjöl, 3 ägg, 50 gram smör som jag smälte i formen innan jag hällde på smeten, sen täckte jag denna med 150 gram bacon. 

Salt, peppar och kryddpeppar efter smak. 

Tror säkert att det är många som kommer att slicka sig om mun efter att ha ätit denna.

Kvällen fortsatte och äntligen var det min tur att få välja film och bra var det att det var på 3:an.

Det blev en thriller som heter En kvinnas hämnd och jag har sett den förut, men den var lika sevärd denna gång.

Den slutade 23.30 och även detta kändes bra.

Nu hoppades jag bara på att kunna somna.


Onsdag

 

 


Hade hoppats att natten skulle bli bättre när jag höll mig vaken hela kvällen och kände mig nöjd när jag bäddade ner mig i sängen.

Men dålig djupsömn blev det och jag vaknade flera gånger av att min fibro spökade, hade nervvärk i nacken som förflyttade sig till under bröstet som även förflyttade sig till en lilltå.  

Tur är väl att det inte gör ont på alla ställen på en gång, men nog är det ganska frustrerande när det börjar.

Men till slut så kunde jag i alla fall somna.

Vädret känns bra och de lovar sol under dagen.

Strax före jul fick jag ett brev från Postkodlotteriet, gjorde som jag alltid gör när jag tror det är tiggeri post, river sönder kuvertet, men denna gång upptäckte jag att det låg ett kort i detta kuvert och det var en gåva på 100 kr som gällde på Coop. 

Så idag tog vi den tidiga morgonen och körde till Tumba för att nyttja denna present. 

Blev en del korv och lite annat som var på extra pris. 

Handlade för 228 kr så det blev billigt nu när jag även kunde få ytterligare 100 kr rabatt. 

Men nu gäller det att hitta på något gott med frukostkorv, isterband och falukorv till 3 rätter. 

Gillar inte att äta korv som legat i frysen mer än någon vecka. Men både isterband och frukost korven har lång hållbarhet så dessa får ligga i kylen.. 

När vi kommer hem var vi ut en runda med hundarna och vid 12 tiden var det dags för lunchen. 

Det blev resterna som fanns kvar på Lufsan

Så ännu en dag fick vi njuta av denna goda rätt.

Vi slog oss ner framför TV för att kolla på tjejernas skidskytte stafett.

Blev tyvärr inte så mycket mer vi gjorde denna dag. 

Hade inte planerat någon middag men brukar vilja ha något extra när det är Lillördag. 

Men idag tog jag av falukorven vi köpt.  Nu är jag ingen höjdare av Lithells middags korv, men det var den jag hade köpt bara för att det var extrapris.  

Något jag gillar är falukorv som jag först steker och sedan häller på med mjölk och svartpeppar, sedan får detta puttra på svag värme medans potatis skalas och kokas. 

 

En mycket enkel middag men när man gör på detta vissa går även den billigaste korven ner..     

Gott blev det med den mosade potatisen i mjölken

Sen bara mycket senap och ett glas vin så var det mesta perfekt. 

Ikväll var det premiär för Mästerkocken och det är ett program som jag gillar.

Sen var det inte så mycket mer att se denna kväll så jag satte mig vid datorn för att sortera bilder.

Då dök det upp bilder som jag helst har förträngt, men idag har det gått några år och jag kan se dem och även titta på dem utan att känna den ångest som var från början.

Det var 2020 och vi skulle få vår Å kull.  Lasse jobbade i trädgården med att klippa våra häckar som har stora jobbiga  taggar.  Han sticker sig på en där det finns en leverfläck.

Han började med att lägga om denna och våren och sommaren följer och han har hela tiden ett förband på denna. Jag frågar flera gånger om detta men han vill inte svara. Säger bara att det är en böld.  Jag tycker att en böld ska man inte gå med för det kan bli blodförgiftning.  Men det är hans kropp och jag känner att jag kan inte tjata.

En fredags natt vaknar jag av att han springer runt i sovrummet och säger att bölden har spruckit och vill inte sluta blöda.

Jag vill kolla men får inte.  På morgonen så ringer jag till vårdcentralen för att få en tid, men mitt under Covid så vill de inte ha dit honom på grund av hans ålder.  Läkaren ber mig att lägga om denna och om det fortfarande är jobbigt efter helgen så ska de titta på den.  Lasse sätter sig på toastolen och lägger upp sin arm och jag öppnar bandaget och det fullkomligt sprutar blod, det är nu första gången jag ser denna så kallade böld.

Jag säger till Lasse att klä på sig för vi ska direkt ner till vårdcentralen.

Får komma in till en sköterska och jag säger att hon måste ta det försiktigt för den är stor och blöder så fort man kommer åt den.  Hon tar bort bandaget och bara skriker till mig att jag ska ta en bild    medans hon springer för att hämta en läkare.  Det kommer in en läkare, han ställer sig bara i dörren och säger HS direkt. 

Ringer till Per som får skjutsa oss till HS.  Väl där får inte jag följa med in och jag förklarar att Lasse hör väldigt illa, men deras restriktioner är att det bara är patienten som får komma in.

Per och jag åker hem och väntar på att Lasse ska ringa och säga att han är på operation.  Men timmarna går och till slut så har de bara lagt om detta och sagt att han inte får röra bandaget och att han kommer att få en kallelse från KS.

Efter en dag kan ingen av oss stå ut med lukten från detta sår och jag tar med honom till vårdcentralen för att de ska lägga om detta.  Tur var väl det för det tar nu nästan 3 veckor innan han får kallelse för operation på KS.

Operationen går bra och det blir även ett på bröstet.  Nu är det bara att vänta på svaret.  Efter en vecka är vi tillbaka på KS, fortfarande får inte jag vara med och Lasse är naturligtvis nervös och det känns inte alls kul att han ska behöva ta detta själv.

Han kommer ut och säger att det är Malignt melanom och nu börjar det äntligen hända saker.  Är på sjukhuset flera gånger i veckan för olika röntgen mm.   De måste även göra om operationen eftersom de vill ha bort ännu mer av den sjuka tumören.  Lungröntgen visar en fläck på ena lungan och han blir hemskickad med en massa broschyrer om palliativ vård.  Men redan efter en vecka hör de av sig och frågar om han är villig att prova en ny medicin och naturligtvis vill han detta.  Nu vet de inte hur hans kropp kommer att reagera så det är massor vi ska ha i beaktan.

Nu får jag vara med på vårdcentralen när han flera gånger i veckan lägger om detta sår och även när han tar sina prover. Men på KS har han inget stöd för där får inte jag komma in. 

Första gången jag får se hans ärr efter operationen är efter några veckor och jag tar en bild   De säger att det ser jättefint ut och läker bra. 

Medicinen  ger inga biverkningar och den lilla fläcken på lungan växer inte och det är viktigast just nu.

Medicinen är jättedyr och kostar en miljon de första månaderna, men de vill satsa på honom och vi är naturligtvis glada.   Lasse börjar känna sig trygg och visst är det jobbigt varje gång det är röntgen och man inte vet hur det ser ut. Men hitintills så ser allt ut att gå åt rätt håll och så länge det inte är en förändring så är allt bra.

Det har varit tuffa år och såret på armen syns det inte så mycket av, men såret i mitt hjärta är svårt att få bort.

Så äntligen fick jag detta sagt.

I morgon är en ny dag 


























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards