Direktlänk till inlägg 11 januari 2024

Torsdag till söndag vecka 2 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 11 jan 08:42

Torsdag

 

   

Idag var det inte något som behövdes handla så helst hade jag velat att bilen skulle stå kvar i garaget.

Men Lasse hade som vanligt myror i brallan och ville till centrum för att kolla på vilka tider de hade hos vårdcentralen.

Ja det var väl lika bra då tänkte jag att jag passar på att handla 1,5 liter mjölk.

Nu blev det en ganska dyr mjölk för att gå in bara för en sak är inte lätt.  Så det blev 188 kr.

Hittade jättefint stekfläsk och fast jag redan hade bestämt mig för korv stroganoff så köpte jag detta och bestämde mig för att lägga stroganoffen i frysen till nästa vecka.

Vi hade falukorv och potatis kvar sedan gårdagen så när klockan var 11.55 så satte jag in den i mikron på 10 minuter.

Ganska lagom att sedan slå oss ner för att kolla på Hem till gården samtidigt som vi äter.

Men bara efter 6 minuter så svartnade allt och det var bara att inse att det var strömavbrott.

Maten hade i alla fall blivit lite varm och vi satte oss ner och åt denna.


Jobbigt när allt går via internet och man inte får kontakt med något.  Men det var bara att vänta och se om det snart skulle komma tillbaka, men efter en halvtimme så fick jag kontakt med Per som kollade på Vattenfalls hemsida och såg att den skulle komma tillbaka vid 14.30 tiden.

Det finns alltid något att göra, jag passade på att trimma lite på Yra och Lasse fick för sig att kolla efter en batteriradio.  Han fick fram 5 stycken men igen av dessa gick att starta med batterier.

När klockan var strax före 2 så kom i alla fall strömmen tillbaka och vid kunde slå oss ner framför TV:n

Nu var det snart skidskytte så jag fick vänta med min Hem till Gården tills detta var över.

Det var inget att se för killarna var urdåliga.

Hundarna var ute och lekte på baksidan i snön. Nu har vi öppnat upp till dem när giftbehållarna är borttagna. Nu ska inte några andra djur än råttor kunna få i sig giftet men jag är i alla fall lite orolig när de finns på tomten.

Dagen fort satte med lite TV fram till vår goda middag

  Fläsket var perfekt och ganska fett, något som jag gillar. 

När jag stod där och stekte detta och ser all denna flott som bildas så kom jag på vad pappa alltid brukade göra när han stekte fläsk.  Han la lite rödlök i fettet och ställde detta i kylen och sedan dagen efter så bredde han detta på knäckebröd.  Blev sugen själv när jag tänkte på detta, så kanske det blir en macka med fett i morgon.

Kvällen fortsatte med en psykologisk thriller som hette Till death.

Det var en film i min smak, visst kanske en del onödigt våld men den tilltalade mig och var även slut i bra tid.

Så denna kväll kom jag i säng klockan 23.00


Fredag

 

   

Blev en bra natt med få små avbrott och 1 timmes djupsömn.

Som vanligt ville jag iväg tidigt för att handla. 

Så redan klockan 10 var vi hos Kjell och Co för en massa inköp av både batterier och en nödradio. 

Detta kom vi på igår när det var strömavbrott. 

Jag hade i slutet på förra året fått en nödradio som ska kunna meddela vid kärnkrafts utsläpp.

Den plockade jag fram igår för att använda, men undrar hur de tänker när de skickar ut dessa till oss som bor nära  kärnkraftsanläggningar men dessa kan bara anslutas till nät och USB. 

Behövde själv inte handla någon mat, men däremot så blev det en tur till systemet för en flaska Vermouth. 

Hem för att kolla på hem till gården och även stoppa något i munnen. 

Idag hade jag ingen lunch att bjuda på., men jag hade mitt flott och ett par fläskskivor, så vad jag skulle stoppa i mun var jag säker på.  Lasse fick ordna sina mackor. 

   


Ser inte så gott ut och flottet borde ha fått stå framme ett tag, men smaken var precis som när pappa gjorde en sån på det som fanns kvar dagen efter vi ätit fläsk. 

Gott och fett var det och fast det är minst 60 år sedan jag åt detta så kunde jag både känna känslan och smaken av pappas macka.  Ja du pappa hade du sett detta idag så hade vi kunnat skratta ihop och tänka på mammas ord "fy så äckliga ni är".  Ja ja, smaken är om som baken, delad.

Dagen fortsatte med att kolla på skidskytte, men inte ett dugg roligt att se våra killar misslyckas.

Vid 15 tiden fick jag en dipp, började frysa och alla mina leder i kroppen värkte, blev riktigt rädd att jag var på gång att bli sjuk igen, eller så är det bara vädret som påverkar mig som vanligt.

Hade kavlat ut köttfärs till lövbitar och dessa låg nu i frysen och väntade på att bli till middag.

Hade tänkt göra rösti men mina armar klarade inte av att stå och riva potatis, så det fick bli pressad istället.

  Lasse gillade maten, men jag vet inte om det var att jag inte kände mig okej som gjorde att jag inte alls hade någon matlust.  Tyckte att köttbiten blev för torr, men jag fick till slut i mig maten i alla fall.

Vi 20 tiden när På Spåret skulle börja så fixade jag till varsin skål chokladpudding och Lasse fick vispa grädde.

Det enda som fanns att se ikväll var en gammal Frost.  Visste ju precis vad den handlade om men den fick ändå duga.

Kände mig i alla fall bättre i lederna när jag gick till sängs.


Lördag

 

   


Natten blev inte alls som jag hade önskat.  Det började med att jag fastnade med min stortånagel i lakandet och naturligtvis så rev jag upp den och det gjorde så förbaskat ont. 

Somnade väl om i alla fall men hade så mycket jobbiga drömmar.

Somnade i alla fall om och vaknade vid halv 7 och då sov Lasse så jag tog det lugnt och tog fram mobilen och låg i sängen och kollade lite ända fram till halv 8 då Lasse vaknade.   Hundarna hade inte sagt ett ljud.

När frukosten var klar både för oss och hundarna så började jag lite smått med att ta bort julsakerna som fanns i köket och vardagsrummet. 

Lasse hjälpte mig med att få ner gardinerna i köket.  I vardagsrummet får de sitta kvar ett tag, spelar väl ingen roll att de är röda.

Förbannade vädret som visade sig med stora snöflingor och jag förstod nu vad som hade satt igång min kropp igår på eftermiddagen.

Men jag ville ändå iväg till Citygross för jag kände för havskräftor.

Dagen fortsatte när vi kom hem och det blev både TV och lite plockande i kåken.

Jag hade även bestämt mig för att göra några små minisemlor.  Men tyvärr blev det en repris på onsdagens bak då jag skulle göra småfranska och degen ville inte jäsa.  Det hände absolut ingenting utan bara att inse att det fick bli fågelmat.  På torsdagen delade jag upp denna nu lite torra deg och la vid fågelbordet och det tog inte många minuter innan skatorna var där och tog åt allt på nolltid. 

Men idag skulle jag göra en ny deg och den görs ju på ett helt annat vis och jag gjorde en väldigt liten sats som enligt receptet skulle räcka till 20 minisemlor. Mycket smör och massa kardemumma och degen luktade så gott.

Men efter en timme hade degen inte rört sig, men jag bakade ut 6 små semlor av denna deg, det var allt den räckte till.  Lät dessa små bullar stå ytterligare i 40 minuter men inget hände.  Gjorde ett försök att grädda dem och de kanske ökade något, men de var fortfarande små.  Lasse ville i alla fall smaka och sa att de smakade gott.

Jästen har jag köpt på Lidl och denna jäst har jag använt mig av mycket för jag gillar de små påsarna.  Bäst före jan 2025 och det borde ju betyda att jästen ska kunna jobba.  Men nu åker påsarna i soppåsen och jag köper färsk jäst nästa gång jag vill baka.

När det var dags för skidskyttet att börja så fixade jag till en liten repris från vad som hände för 4 år sedan och som satte igång mina smaklökar.

   

Lite annorlunda såg det ut, men med samma saker. Grekisk feta och grekiska oliver till en riktig Martini med gin.

Gott var det och all fetaost gick åt.

Skidskyttet var inget att se, vet i sjutton vad våra killar håller på med.

Vid 17 tiden började jag med att ta fram hinken med de små kräftorna

  ja att de är små det vet vi redan, men denna gång var de nog de minsta jag har köpt.  Normalt brukar jag alltid ta bort huvudet och dela kroppen så att jag kan lägga på gratineringen som innehåller smör. vitlök, panko, parmesan, salt och peppar och för dagen basilika.

Idag fick jag klicka ut detta på de hela kräftorna i stället, men smaken finns ändå.

De hade ingen getost i charken på Citygross så jag fick ta en liten förpackning i kylen

    som jag gjorde varsin macka av.

Så stod i alla fall maten på bordet   och jisses vad vi njöt.

Hade tyvärr ingen Cava hemma denna dag så det fick bli ett par glas vanligt vitt vin.

Sen  blev det bara Postkodsmiljonären och sedan underbara Mark Levengood på  slottet.

Mycket mat och dryck hade gjort mig sömnig och jag la mig i soffan och somnade.  Så klockan var bara 22 när jag bestämde mig för att det var lika bra att krypa i säng.   Blir intressant att se vad denna natt hittar på.


Söndag

 

   

Hur natten skulle bli det hade jag redan räknat ut.

Många timmar i sängen men en del uppvakningar och den första var strax före halv 2 och då var jag klarvaken och hade nog helst velat gå upp och hittat på något.  Men nu är jag väl medveten om att ta hänsyn till den övriga familjen. 

Somnade om i alla fall och vaknade vid 6,30, men eftersom det var tyst i huset så låg jag kvar och kollade på mobilen i ca en timme.

Upp och åt frukost och hundarna fick sin mat innan jag började leta efter lite nya köksgardiner

Fick upp både nya gardiner i köket och även i vardagsrummet.

Gå ut idag var bara att lägga ner, halt ute och ingen sand i varken lådan vid parkeringen eller sandning på gatan så det var bara att bestämma mig för att vara inne.  Har försökt att använda stavar när jag ska till garaget men jag spänner min kropp så hårt att jag får sådan värk i hela kroppen.

Var en del program jag inte hade sett på TV som jag kollade på när jag var klar med städningen.

Dagen fortsatte och jag förberedde en gryta på fläskfilé, bacon, champinjoner, lök, svarta oliver och crème fraiche.

Detta fick nu stå och puttra lite på spisen.

Hände inte så mycket mer denna dag och när klockan var 17 så kände jag för att äta middagen

   


Lite fattigt utan grönsaker, men kommer jag inte till affären så får man ta vad som finns.

Det var gott i alla fall, kanske lite väl fett i min smak men Lasse gillar detta.

Sen blev det TV kväll med Farmen och Sanningen och just nu så har Wallander börjat och jag ska slå mig ner och kolla på den.

I morgon är det ny vecka igen












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards