Direktlänk till inlägg 22 januari 2024

Måndag till onsdag vecka 4 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 jan 08:40

Måndag igen

 

   

Söndagskvällen blev lång och jag kom inte i säng förrän efter midnatt, så nu gällde det att kunna koppla bort tankar och bara få sova.  Jag håller just nu på att lära mig att inte tänka på annat när jag ska sova, men detta är lättare sagt än gjort för till och med ett recept på mat kan trigga igång mina tankar.

Har börjat med ett mantra och det är att säga för mig själv ordet sova och hoppas att jag har somnat innan jag sagt detta ord 100 gånger.  Känns som det går bättre och bättre i alla fall.

Idag skulle vi få besök av Patricia och barnen, något jag sett fram emot länge nu men alltid är det något hinder på vägen och det har varit mycket väder som ställt till detta.  Men redan vid 5 tiden i morse så meddelade Patricia att hon var magsjuk, så det blir inget denna dag heller, samtidigt är jag glad att hon hann få det innan vi möttes, vi vill inte bli magsjuka.

Ville handla lite på Willys så vi var där innan 10 för att göra våra inköp.  Vädret var så otäckt det både blåste och regnade med lite snöinblandning.  Kände att det var tur att inte Patricia skulle ut på vägen denna dag.

På morgonen innan vi satte oss för att äta så hade jag börjat fundera på en liten ommöblering, vill helst bli av med våra stora tunga skinnmöbler, men fortfarande fast det nästan är 30 år sedan jag köpte dessa så tar det emot.

Vi köpte en ny soffgrupp i vitt för ett antal år sedan, den var jättesnygg och stor, tog upp i stort sett hela vårt vardagsrum.  Men det tog inte så lång tid innan jag började bli allergisk så fort jag kom in i vardagsrummet.  En kväll när jag satt i soffan så sticker det fram en fjäder och jag drar i den och upptäcker då att soffan är fylld med dun.  Skitbra, jag som är dunallergisk . Vi fick då för oss att möblera om denna och få in den i rummet där jag hade med möda fått in skinngruppen.  Nu fick inte hela soffan plats utan en av delarna skickade vi till återvinningen.

Men så igår fick jag för mig att skissa lite och se vad vi kunde göra för att få in skinnmöblerna i lilla rummet igen.

Då är det lättare att när vi hittar en ny soffa som passar kunna kasta denna vita (som nu är både sliten och ful).

Visade Lasse skissen och det tog inte många minuter innan han var igång med att plocka.

Tog en liten paus vid 13 tiden och åt vår lunch som jag hade fixat.

 

Tror att det var i våras eller kanske till och med förra hösten som jag fick för mig att köpa ett Belgiskt våffeljärn. Hade läst så mycket om dessa och nu ville jag prova.  Men det visade sig inte alls vara som jag trodde och jag ställde undan den.  Men idag fick jag för mig att prova igen och jag blandade potatismoset som var kvar sedan gårdagen med rätt mycket riven ost och så la jag dessa i detta järn.

  Blev ganska besviken när jag vände på dessa och såg att de var så mörka, men smakade lite och det smakade inta alls bränt.  Så det skulle nog gå att hitta på något.   De såg ganska fina ut och klart att vi nu mitt i allt stök kunde unna oss lite vin till denna våffla

         Snabbtinade några räkor till mig  och Lasse fick ta kaviar på sin.  Detta visade sig vara riktigt gott och jag kommer nog att låta järnet stå framme.

Vi fortsatte med vår möblering och jag ska inte sticka under stol med att vi inte var trötta.  Men när alla möbler äntligen var på plats så var klockan över 4 och det var dags att utfodrar våra hundar.  Vi bestämde oss för att nu får det vara bra för idag och städningen får bli i morgon.

     Vårt matbord som stått vid fönstret flyttades till andra sidan i rummet.  Sofforna fick stå vid fönstret    och får stå där nu tills vi hittar något annat vi gillar.   Men en sak är säker att våra skinnsoffor får stå kvar för de orkar vi knappt rubba.

Middagen fick bli på reser sedan gårdagen och jag kokade bara lite pasta till järparna.

     


Det smakade helt okej, fast vi var nog lite väl trötta för att äta, så det blev en hel del kvar till våra fyrbenta vänner.

Hela kvällen gick till att kolla på Idrottsgalan och det var nog en av de bästa jag har sett. Blev både mycket skratt och en del tårar.  

Det blev en lite tidigare sänggående än de två föregående kvällarna.

Men jag var trött och kände mig nöjd med dagen.


Tisdag

 

   



Såg inte alltför tråkigt ut när jag kollade appen, men det blev en del avbrott utan anledning.

Idag blir det att städa i mitt lilla datarum där nu de stora skinnmöblerna och jag får samsas.

Det blev en tidig tur till Systembolaget för att några flaskor sprudlande Lisa som jag hade beställt. 

Ska bli spännande att se vad de smakar. 

Sen in i centrum för att handla de jag glömde igår på Willys. 

Vi bestämde att vi skulle äta spenat soppa till middag och det gjorde att detta måste jag vänta med till kvällen. 

Men något måste jag göra. 

La fram köttfärs som fick tina.  Sedan hade jag ett vitkålshuvud i kylen spännande det var bara att ställa mig och skära detta i småbitar. 

Vi slog oss ner framför TV med lite stekta prinskorvar som vi åt till Hem till gården. 

När köttfärsen tinat så gjorde jag smeten med ägg och mycket grädde. 

Nu var det dags att åka in i ugnen

 

Eftersom jag inte kan lita på ugnen så blev det att jag fick kolla var 15 minut och först efter  30 minuter så började   få färg. 

Eftersom jag  smörstekt kålen ganska länge för att redan där få den riktigt mjäll så behövde jag inte vara rädd att den inte skulle bli klar,  så efter ca 40 minuter var det dags att ta   den ur ugnen.   

Men nu hade Lasse beställt spenat soppa med ägg till kvällen så denna nygräddade och doftande kålpudding skulle nu få vila till i morgon.  Gav Lasse en fråga om han ville ha spenat soppa eller kålpudding och jag visste nog svaret, men bäst att fråga. 

Gjorde en gräddsås och rårörde den sista påsen med Tassans lingon. 

  jisses så gott detta var och vi åt båda lite för mycket.  Hade ingen potatis till detta. 

Hände inte så mycket mer denna kväll.  Blev mest slötittande på TV. 

Missade Renées brygga på grund av att Lasse envisades med att se en gammal Lyxfällan. 

Så det fick bli en ganska tidig säng gång även denna kväll. 


Onsdag

 

   

Tillbaka på ruta ett igen gällande sömnen som går lite upp och ner. 

Blev deppig så fort jag vaknade när jag såg vädret.  

Kände även av min allergi igår när jag sitter i soffan, så det blir nog att så snabbt som möjligt köpa något nytt.

Nu är det inte bara att köpa för jag måste ha ett specifikt mått för att kunna ha matbordet kvar i vardagsrummet, detta är egentligen inte heller nödvändigt, men vi gillar att äta samtidigt som vi kollar på TV och då sitter man inte bra vid ett soffbord. Men det verkar vara helt omöjligt att hitta en hörnsoffa som helst ska vara 2x2 meter eller som mest 2,50x2,40 meter åt rätt håll.  Fan jag skulle vilja bo i ett slott.

Jaja ingen idé att önska något man aldrig kan uppnå. 

En hel del skidor på TV idag som Lasse ville se.  Själv gick jag igenom mobilen med att leta soffor och de enda som verkade ha något i min smak var Ikea. 

Tog en lunch på gårdagens rester      och det var nästan godare idag och såsen som jag fixade ihop med buljongtärning, vatten, grädde och kryddor blev hur god som helst. Vid 13 'tiden ryckte Lasse att vi kunde åka till Ikea, men vid den tiden sätter inte jag min fot på ett varuhus, så det får bli i morgon vid 10 tiden. 

Tog lite bilder på soffan och satte ut en bortskänkes annons på denna. 

Tog knappt ett par minuter innan den första hörde av sig. Han sålde begagnade möbler så det var viktigt att den skulle vara i nyskick och utan skador. Hade skrivit i annonsen att den var begagnad och behövde en uppfräschning, så denna kille om han kunde läsa behövde ju inte ens fråga om dessa saker. 

. Men att det finns intresse för begagnade möbler som bortskänkes märkte för efter en timme så hade jag 380 klick på annonsen. 

En tjej ville se den och ville komma i morgon vid 18 tiden, jaja hon är välkommen, men om hon dykare upp är en annan fråga. Vet ju hur många turer det blev mellan Slagsta och Hägersten när jag ville bli av med pappas möbler. De flesta bestämde en tid men dök aldrig upp och andra ville ha hjälp med transporten. Nej detta var ingen höjdare.


Det blev i alla fall middag och ikväll fick Lasse sin efterlängtade spenatsoppa. 

  

Jag håller med om att detta är gott. 

Kvällen fortsatte med Sveriges Mästerkock och jisses så många duktiga amatörkockar det finns.  Men var finns det enkla, fattar inte varför de överdriver med det som de lägger på tallriken. 

Visst är det många gånger vackert, men jag tycker att de enklaste är bäst. 

Sen blir jag lite mörkrädd när jag ser all mat och hur mycket av detta som kommer att kastas. Många klagar på att de inte har råd att äta och så ser man detta överflöd.


Fick bli ett avslut på kvällen med Hudson och Rex.  

I morgon kanske det blir en tur till Ikea.










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards