Direktlänk till inlägg 5 februari 2024

Måndag till onsdag vecka 6 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 5 feb 07:58

. Måndag

Natten såg sämre ut på appen än vad jag själv upplevde. 

Känslan är bättre än vad som syns på en app. 

Känslan när jag steg upp på vågen var sämre, känner ju direkt på min kropp när jag går upp något kilo och nu var det inte bara ett kilo utan 3 kg som jag ökat sedan första januari och jag som skulle gå ner innan sommaren.

Mat, dryck och ingen motion är precis som jag lever just nu, men det måste bli en ändring.

Men hur sjutton ska jag nu kunna komma igång med att röra mig när alla jäkla TV program som jag vill se börjar från och med idag.

Vi skulle vara på KS klockan 11,15 och som vanligt ville Lasse iväg i god tid eftersom man aldrig vet om det är  stopp på Essingeleden eller hur lång tid det tar att hitta en p plats. 

Redan klockan 9.30 stöd Lasse i startgropen. GPS visade att vi beräknas var på plats 10.00 vilket vi även var denna dag. Fullt som vanligt i garaget, men vi hann inte ens åka runt innan vi hittade en plats och klockan var nu  . Så fort har det aldrig tidigare gått. 

Kom upp till avdelningen kl 10.15, alltså en hel timme innan han skulle in på röntgenröntgen o h direkt fick han  komma in för att sätta in shunten.  Klockan 10 36 blev  han sedan inropad.  Klockan 11.00 kom han ut och redan   denna tid hade vi checkat ut från garaget. 

Även hemresan gick smärtfritt och vi var hemma och lunch maten insatt i Airfryen klockan 11.45 för att vara klar till 12,25 när Hem till Gården skulle börja. 

Hann ta med mig hundarna ut på tomten och själv sätta mig i solen under denna tid. Z  vill hålla kollen och det gjorde hon från soffan. 

Blev kyckling till lunch. 

Sen gick jag ut igen i det soliga men iskalla vädret. 

Blev inte så lång tid eftersom jag frös. 

Vid 15 tiden förberedde jag kvällens Boulognes   som nu skulle puttra på spisen i minst 2 timmar. Men redan efter en dryg timme börjar    konsistensen börja bli bra och smaken börjar även de  komma till, sin rätt,  men för att få den rätta balansen av lök, vitlök, rött vin, balsamvinäger, socker och kryddor så behöver den en timme till.   

Vid 17 tiden var det äntligen dags för middag, en middag jag hade längtat efter dessa timmar som den hade puttrat på spisen.

 

Jag som egentligen aldrig har varit så förtjust i spagetti har nu de senaste åren sen jag började långkoka min köttfärssås lärt mig att nästan älska denna rätt.

Tycker att just pasta och köttfärs är en bra rätt att börja veckan med. 

Nu snart började kvällens alla nyinsatta Tv program. Det första var Glamour, men vad jag gillade detta ikväll är svårt att säga, vet egentligen inte vad det handlade om, så ointresserad kände jag mig. Sen var det farmen som även den känns som det är inte mycket att se, men klockan 20 var det roligt för då började Jeopardy igen och detta gillar jag skarpt.  Sen blev det Superstars som också är ett trevligt program, men sen kom mitt riktiga favoritprogram Alla mot Alla och i år har de mixat deltagarna så att gårdagens började med att både Lotta och Erik och Ebba och Olof hade bytt med varandra.  Det var ganska kul att se att både Ebba och Lotta verkade lite oroliga och de hade svårt att inte hålla koll på varandra.  De var duktiga båda paren, men just igår vann Erik och Ebba med något poäng.

Detta var slut strax före halv 12, så det var ganska bra att bara gå upp och göra sig iordning för sängen.

Dagen kändes som den hade varit bra och fast vi hade varit iväg till KS så kände jag mig inte speciellt stressad.


Tisdag

     

Natten blev inte direkt som jag hade önskat, men började bra fram till klockan var 01,47 då jag var tvungen att gå upp och kissa. Sen gick det inte att slappna av och när klockan var 03,40 då började jag hosta, försökte verkligen att göra allt för att slippa den kliande känslan i halsen som gör att jag hostar bara mer och mer. Detta höll jag på med fram till klockan var 04,50 då jag äntligen somnade om. Vaknade sedan klockan 07.10  av att jag hörde Åberlix skälla som en galning ute, jag fullkomligt flög ur sängen och ropade på Lasse som inte svarade, så jag trodde att han var ute, men så hör jag honom på undervåningen och jag ropar "hör du inte hur Åberlix skäller", får till svar att han inte hört något.

Han öppnar då dörren och ser att det är någon som går utanför med en hund, men herregud hur tänker folk när de hör en hund på insidan av tomten skälla, går man inte bara därifrån då. 

Kom i alla fall fort upp ur sängen fast jag var hur trött som helst.

Kollande som vanligt på mobilen och ser att det är 12 minus grader ute  denna dag,  Visst ska det bli sol, men jag vill ha en värme som värmer min kropp även inifrån. 

Nej idag blir det en innedag för mig.

Passade bra att se Glamour nu på morgonen så jag slapp tänka på den vid 18 tiden

Vi hade inte några rester från gårdagens middag kvar, eller det fanns det men dessa skulle jag ha till en annorlunda middag. Men något skulle vi väl i alla fall få i oss och jag som frös så mycket denna dag kände för en varm soppa och både lök, broccoli och potatis samt grädde hade jag hemma.

  'Så det var inte så svårt att få ihop en krämig broccolisoppa.

så    Efter att dessa grönsaker med buljong fått sjuda tills allt var    klart för att mixas slätt, men med lite tuggmotstånd, för det vill jag alltid ha, så var det bara hälla i grädden och låta detta få ett uppkok.

Så  var det bara att slå oss ner vid TV för att kolla på Hem till Gården och njuta av soppan.

Ja den var både het och varm och gjorde även kroppen lite varmare. 

Dagen fortsatte som den skulle och snart var vi framme vid middagen.

Bara att koka några potatisar som sedan skulle bli ett riktigt gott mos till   som nu skulle bli på gårdagens goda Boulogne som skulle gratineras med moset som bestod av grädde, smör, äggula och en massa god ost.

   

Denna rätt är så god och man äter lite väl mycket.


  Vi brukar alltid spara lite rester till våra hundar, men när vi insåg att det bara var detta kvar så delade vi på denna lilla bit också. Så sorry vovvar idag fick ni inte smaka.

Mätta och nöjda satte vi oss framför TV efter att ha tagit hand om disken.

Ville se Renées brygga ikväll och det var intressant.

Sedan blev det den galna Humphrey som löste ett brott.  Så var klockan då redan 22 och Alla mot Alla.

Ikväll fick man skratta för den enda som var en gammal medverkande var Gry och de andra var lite förvirrade.

Claes Malmberg och Rickard Olsson ställdes mot Gry Forssell och Gustaf Hammarsten.

Ja det var kul att få avsluta kvällen med ett gott skratt.

Hur natten blir får vi se i morgon bitti.


Onsdag

 


Dåligt med sömn även denna natt, men inget som direkt störde, så varför vet jag inte.

Lite varmare idag i alla fall, men fortfarande för kallt för mina leder.

Blev en liten tur till Eriksberg för att besöka systemet. 

Sen till Hallunda för att handla lite till kvällens tänkta middag. 

 Lasse hade beställt spenat och falukorv. 

Vill alltid ha en speciell falukorv med mycket kött, men de som de hade var dyra och för lite kött. Blev nästan chockad när de idag tog 60 kr för en ring med dålig korv.  De hade små korvar på 200 gram för 20 kr och en sådan fick duga, det var i alla fall bra kött mängd i denna. 

Även idag kände jag mig ruggig och passade på att göra en varm soppa till lunch. 

Tog det som fanns hemma, en burk med Borgens kantareller, lök, Västerbottens ost, grädde, buljong och kryddor. 

  Mycket med smör att steka champinjoner och lök i så det blev mjukt, sedan buljong och låta detta sjuda en kvart innan den mixades. Sen i med grädde och den rivna osten och låta detta få ett nytt uppkok   och nu började den likna en soppa. 

Slog oss ner för denna   lunch när vi samtidigt såg dagens Hem till Gården. Soppan blev jättegod, var lite tveksam med osten, men den smälte fint.

Blev ingen nytta gjord och vid 17 tiden var det dags för skidskytte. 

Jag passade på att laga kvällens middag under den första timmen. 

Korven såg bra ut när jag stekte den och redan där märker jag oftast om jag kommer att gilla den.. 

Så var kvällens middag, serverad   ock jag hade en riktigt nöjd gubbe, han gillar korv mer än jag. 

Kvällen fortsatte sedan med våra favorit program. 

Kvällens  Alla mot Alla var bra med glada medverkande. Philip har lite svårt att låta bli och reta Olof, men har har hitintills tagit detta bra tillsammans med Lotta.  Tyvärr förlorade de även idag.

Blev sedan sängen med TV i bakgrunden.

Hoppas på en bra natt.












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards