Direktlänk till inlägg 12 februari 2024

Måndag till onsdag vecka 7 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 12 feb 08:31

Måndag

 

Natten blev ganska bra och det var i alla fall grönt på appen fast det var minus på det mesta.

Fortfarande brinner några ljus på vårt frukostbord, hade sagt att vi skulle sluta med dessa när januari var slut, men så länge det är mörkt när vi slår oss ner vid bordet så känns det ganska mysigt med lite tända ljus.

Mer snö har de lovat så det är väl bara att inse att det blir en vecka till som jag inte kommer att kunna göra det jag vill utomhus.

Men vågen visade i alla fall på att jag hade minskat ett halv kilo sedan förra veckan och det kändes bra. 

Nu är det ganska tomt i kyl och frys så jag borde nog ge mig iväg och storhandla, men det är inget som jag egentligen känner för. Det enda som var viktigt idag var att förlänga vårt lotto och köpa mjölk.

Så det fick bli en snabb tur till centrum.

Jag fryser idag så när vi kom hem fick Lasse sätta in en brasa för att jag skulle bli lite varm i alla fall.

Tog vara på resterna från gårdagens middag och lät det bli varsin wrap.

     

Fyllde den med kyckling, grönsaker, majonnäs och min även med curry.  Det fick bli en rulle istället för en Wrap för det är lättare att äta.

Klockan var 13.00 när Hem till Gården var slut och då tänkte jag se på Bytt är Bytt, men tyvärr så somnade jag och vaknade efter en timme och var fortfarande lika frusen fast det fanns en brasa som brann.

För att försöka mig på att piggna till så gick jag in i datarummet och satte igång för att plocka en del och hoppades på att få kasta en massa.  Tyvärr har inte TV kommit bort därifrån så jag kan inte göra så mycket i detta rum.

Lasse hade fått för sig att städa i skrubben under trappan, men vad han kastar har jag ingen aning om för han förflyttar oftast bara sakerna till nästa gång han får för sig att städa.

Middagen blev enkel denna kväll med varsin bit   lasagne från frysen.

I morse tog jag en allergitablett som jag inte har gjort på ett tag, men har varit så jäkla allergisk den senaste tiden så jag ville bara kolla om denna lilla tablett skulle hjälpa.'

Det värsta var att denna gjorde mig helt utslagen, har aldrig tidigare hänt, men jag somnade så fort jag inte gjorde något, ingen riktig sömn utan mest bara att jag inte klarade av att hålla mina ögon öppna. Detta pågick hela eftermiddagen, vet ju inte om det var tabletten eller om jag bara helt enkelt var trött.

Såg i alla fall hela både Superstars och Alla mot Alla och kände mig ganska pigg när jag skulle lägga mig.

Får väl se hur natten blir.


Tisdag

 

Natten blev ganska bra och efter några uppvakningar de första två timmarna så kom jag till ro i alla fall.

I dag snöar det igen och har gjort det sedan sent i går kväll.

Kände inte alls för att behöva ge mig ut idag och efter en snabb koll i kylen så såg jag att jag säkert skulle kunna få ihop både en lunch och middag på det som fanns hemma.

Blev inte så många knopp gjorda innan lunch men jag höll mig i alla fall igång. 

Fick en ide att gör varsin tunnbrödsrulle till lunch.  Skalade och kokade 3 potatisar som skulle bli ett gott mos. Någon kokkorv hade jag inte så jag tog falukorv och skar i längder istället och dessa stekte jag på istället för att koka.

Gjorde även en liten räk sallad till detta.

       


Kanske inte såg så mycket ut för världen, men gott var det och väckte en del minnen.

Dagen fortsatte sedan med TV ett par timmar och jag kände att jag behövde ta en liten tupplur, ja liten blev det för redan efter 10 minuter så var jag på benen igen.

Dagen fortsatte och det var Lasse som tog hand om hundarna och jag gjorde som vanligt nästan ingenting.

Det var sedan både skidskytte och annat som skulle ses innan middagen.

Idag längtade jag efter stekt falukorv i mjölk, det jag längtar mest efter är inte korven utan potatisen som jag alltid mosar i mjölken som korven har fått ligga och puttra i medans potatisen kokar och sedan bara kryddas med salt och peppar.

'  Detta var en rätt som jag lagade en hel del i min ungdom till mamma och pappa när de kom från sina jobb rätt sent.  Det var redan i 12 års åldern som jag oftast stod för vardagsmaten och detta var uppskattat.  

Tänk vad vissa maträtter skapar minnen.

Fattar inte vad han som plogar rent hos oss gör, han kör med den stora traktorn med alla lampor tända, fram och tillbaka på samma ställe hela tiden, det skramlar och låter en hel del och Zlatan kan inte hålla truten när han hör detta.  Ena gången är han på vår framsida och nästa gång på vår baksida mot parkeringen.  När plogningen är klar så ska han sanda och då gör han samma svängar flera gånger på samma ställe.

Ja jag ska ju inte klaga på att det plogas, men ibland känns det ganska meningslöst när han gör samma sak hela tiden.


Kvällen fortsatte med TV fram till Alla mot Alla var slut.  Just nu känner jag inte så mycket för detta program, Philip har en förmåga att prata omkull de tävlande och Fredrik skriker för mycket, men ändå så kommer jag att sitta fastnaglad vid TV för att se detta hela säsongen.

Klockan hann bli 23.30 innan jag kom i säng och det kändes helt okej.


Onsdag

 


Natten kändes bra fram till klockan var strax efter 4 och jag vaknade av den förbaskade hostan.

Det tog för lång tid att komma till ro så min klockan registrerade detta som uppvaknad tid. Men jag somnade om vid 5 tiden och vaknade strax efter 7 och kände mig ganska utsövd oavsett vad appen visade.

Idag måste jag i alla fall upp till Willys för att handla både smör och även Bregott som de har på extrapris denna vecka.

Blev ganska förvånad när vi kom till parkeringen och det såg ut  här på båda sidor av parkeringen. Det enda han hade skottat igår var mellan längorna, men varför tar man inte parkeringsplatserna när de är tomma på bilar och han har världens chans att göra snyggt.


Lasse ville in på Dollarstore för att handla lite godis till sig själv, men det fanns inte det han ville ha så det blev bara bajspåsar och lite annat.  Själv tog jag ett hårfärgningspaket och ostbågar.  Det där med att jag tog hårfärg är bara för att jag känner mig så olustig och ledsen hela tiden, har inte färgat mitt hår på många år och gillar egentligen att det har blivit mycket ljusare, men det kändes bara spännande att få prova, om jag nu gör detta eller låter paketet stå.

Sen in på Willys för att handla det jag hade på listan, det var inte så mycket, men naturligtvis så hittade Lasse sitt godis där inne och det hamnar ju då på mitt kvitto.  Jag köpte även Otrivin till mig så det blev en summa på    kvittot som jag inte hade räknat med och ändå så hade jag fått 40 kr i rabatt.

Hem igen och plocka in det vi hade handlat.   Jag kom på att jag inte hade något att laga till lunch, men Lasse tog då initiativet och stekte varsitt ägg   som vi la på en macka.

Sen blev det som vanligt att fortsätta lite med TV tittandet efter att Hem till Gården var slut.

Dagen fortsatte med lite bestyr och mycket stillasittande.

Hade falukorv kvar sedan gårdagens middag så det fick denna kväll bli en stroganoff   och det är alltid gott.

Till denna middag blev det även att vi kollade på   skidor.

Kvällen fortsatte framför TV med de program vi ville se. 

Ikväll var det   Magnus och Jennifer mot   Rickard och Claes och denna kväll var det jättekul att se programmet.  Det blev en hel del skratt i båda burarna och inte det stela som det ibland blir när de är medverkande som bara tänker på vinst.

Precis strax innan 12 så fick jag en hostattack som heter duga.  Blir så trött på denna hosta som hela tiden kommer och går och ibland känns det som om det är jag själv som framkallar denna med mina tankar att "jag får inte hosta"

Men somnade sedan ganska fort och hoppades på en bra natt.


Så var dessa 3 dagar över 











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards