Alla inlägg den 18 mars 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 18 mars 08:43

Måndag 

  

Idag var det kallt igen, men solen sken och det gör mig lite glad.

       

Jaja, natten blev som den blev.  

Tänkte lite extra på Qling idag eftersom det är 5 månader sedan han lämnade oss.  Livet med hundarna har blivit helt annorlunda sedan den dagen, han har aldrig visat sig som en flockledare, men måste ändå ha varit detta för våra hundar har helt ändrat beteende sedan den dagen och värst är det med Zlatan som har så mycket att säga som vi inte förstår.  Han ställer sig dagligen flera gånger och bara kollar på oss och skäller, visar tydligt att det är något han vill ha, men vi finner inte vad han vill.  Detta är ganska frustrerande både för oss och honom.


Dagen blev bra.  Det blev en tidig runda till Hallunda för att handla lite på Lidl enligt deras reklamblad. 

Hem och stannade ute till klockan 12.

Fanns en fläskkotlett kvar sedan gårdagens middag och denna tillsammans med grön mögelost fick duga som lunch

 

En macka i vår smak. 

Sen satte jag mig ute igen. 

Vid 3 tiden gick jag in för att förbereda kvällens köttfärssås. 

Middag vid 17' tiden

  

Smakade som vanligt jättegott och i dag var det även crème fraiche i såsen. 

Kvällen fortsatte med Robinson, men vet i sjutton om jag kommer att fortsätta att kolla varje dag, 

Vet inte om det är så bra med de uppdelade lagen, men klart jag kommer att kolla då och då. 

Passade på att duscha medan Lasse kollade på polisserien

Kvällens Alla mot Alla var helt i min smak. 

Dagen kändes helt okej

   

Den såg även helt okej ut när jag kollade på appen denna kväll.

I morgon blir det läkarbesök för mig. Har redan kollat på mina prover och sett att de såg ganska bra ut, bara två som stack ute lite grann, så får väl höra vad läkaren har att säga om dessa.

Som vanligt kommer jag att få hög puls och högt blodtryck när jag kommer dit. 


Tisdag

 


Vädret såg precis ut som igår, samma grader och även denna dag sken solen.

Natten däremot var inte den bästa

        och att vakna strax innan kvart i fem och inte kunna somna om är inte alls kul och då kommer mina tankar, då denna morgon innan klockan 6 så hade jag gått igenom hela mitt 77 årig liv.

Skulle vara hos läkaren klockan 13.00 så innan dess var det mest att jag ville kolla på mina TV program, som jag annars skulle missa.

Känns som min mobil som är 3 år håller på att ge upp, strular mycket och påstår sig vara full och jag plockar bort appar och bilder, men detta hjälper inte.  Idag när jag skulle se på Glamour så fungerade inte TV4 play och jag skulle uppdatera denna enligt instruktion, men de ville även att jag skulle ta bort andra appar för att kunna göra detta. Har inga appar att ta bort eftersom de få som finns är sådan jag måste ha.

Slog på datorn och tänkte kolla där, men från denna fick jag kontakt med TV så det fungerade bra.

Så var klockan redan 10 och jag hade nu några timmar på mig innan vi skulle iväg till centrum och vårdcentralen.

Kände inte ett dugg för att äta något innan och Lasse höll med.

Så var det då dags för detta besök och jag hade redan kollat mina provsvar så jag visste redan hur dessa såg ut.

Hon är så bedårande denna läkare och har alltid ett stort leende på läpparna.

Hon tyckte att min prover var jättebra och när hon frågade varför jag inte hade gjort mina hjärtundersökningar så fick hon det svar jag hade.  Jag berättade att jag alltid känner mig så stressad av långa köer och tunnlar när jag har en tid att passa och hon förstod mig. Nu har de fått denna utrustning i Skärholmen så det känns ju mycket bättre. Men jag som har lite noja för detta ville avvakta och vänta och hålla koll hemma på min höga puls.

Blodtrycket var 150/80 och det var vi nöjda med båda två, vet ju att det även säkert visade lite högre än normalt när jag är på denna plats.  När hon satte pulsmätaren på mitt finger så kände jag direkt hur mitt hjärta började slå och klart det visade högt, ja precis om förra gången var den 132 slag. Men den går ganska snabbt ner i alla fall.

När jag la upp min arm i den lilla vaggan för att läkaren skulle ta blodtrycket så säger hon "vad varm du är"  jag känner själv på min arm och den nästan kokar, hon fortsätter att säga att jag måste ha feber och vill hämta en termometer och kolla min temp.  Nu börjar mitt hjärta slå ännu mer, jag vill inte vara sjuk och jag känner absolut inte mig som jag hade någon feber.  Hon sätter termometern i mitt öra och utbrister "det kan inte var sant" och jag hinner tänkta att hur mycket har jag innan hon säger du har 37 grader. 

Undrar varför min hud började koka helt plötsligt, kan det vara nerver som styr detta.


Kände mig nöjd och hungrig, men passade ändå på att besöka apoteket för att få hem mina med mediciner.

Hem och värmde maten från igår så vi fick i oss lite lunch.

Samtidig kollade jag via TV4 play på Hem till Gården.

Eftersom det var sol denna dag så ville jag bara ut direkt efter detta.

Stannade ute till 15.30 då jag gick in och förberedde hundarnas mat.

Strax före 19 så blev det middag för oss. En enkel tunnbrödsrulle med kyckling naggets.

   


Det fick bli lite vitt till denna rulle.

Lasse bjöd mig även på en   sådan denna dag.  

Kollade på Robinson även denna kväll, men blev inte mycket klokare av detta.

Kvällens Alla mot Alla blev som jag ville och Jennifer och Magnus tog hem det och går nu vidare.

Kände mig ganska trött och det var bara att hoppa i säng när detta var slut.

    Så såg min dag ut och den högsta puls som min klocka registrerade var 127 slag och det var när jag var hos läkaren.  Blev i alla fall en bra aktivitet.


Onsdag

 

Utanför fönstret föll stora snöflingor och detta var inte alls det jag hade velat vakna upp till.


Vaknade efter en ganska orolig natt då vi vaknade  av att alla fyra hundarna satt igång att skälla klockan 01,50. De tystnade ganska fort, men något måste det ha varit som de hört. Lasse gick ner till dem och kollade men allt var då lugnt.

Men nu var jag klarvaken och timmarna gick utan att jag kunde somna om och detta resulterar ju i alla min aktivets klocka registrerade mig som att jag hade vaknat och natten var slut.

      Så detta var det enda som jag kunde läsa av denna morgon. Men sedan somnade jag i alla fall om igen och vaknade inte förrän vid 7 tiden.

Hade sett att Lidl från och med idag hade fårstek till ett bra pris och detta ville jag ha. Men klart att det inte fanns och det enda vi behövde köpa var ägg och då behövde vi även byta affär eftersom jag inte gilla äggen de ha på Lidl.

Jag var trött idag och det märktes när vi var i centrum, fick nästan lite panik och ville ut därifrån så fort som möjligt.

Vet att även vädret spelar en stor roll, men det är inte kul att känna mig så här.

Hem och jag plockade fram 6 stycken kycklingvingar från frysen som placerades i Airfryen.

Sen var det bara att slå oss ner vid TV för att se dagens avsnitt av Hem till Gården.

  Lunchen kom fram precis i pausen på Hem till gården.

Hade planerat en promenad idag, men jag bara kände att det kommer jag aldrig att orka.

Blev kvar framför TV och idag var det åter en hel del med skidor att kolla på.

Det blev en dag i seghetens tecken för jag orkade ingenting och det kändes som om jag hade tappat all den lilla energin som hade kommit tillbaka de soliga dagarna.

Lite solsken gav i alla fall denna   Amaryllis som var den sista blomman jag gav till pappa julen 2021.  Den har sedan den blommat klart i januari -22 varit vilande, men nu har den fått kraft igen och blommar.

Letade fram en förpackning med Sjömansbiff som vi hade ätit i januari och sedan sparat lite rester av.

Detta fick bli vår middag som vi bara värmde i mikron.

Robinson, Oxen och Alla mot Alla blev det denna kväll.

Dagen hade inte så mycket att visa      och det syntes väl att jag inte hade rört mig mycket. 

Får hoppas på lite bättre sömn den kommande natten.











Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards