Alla inlägg under mars 2020

Av Rehn/Hornesjö - 6 mars 2020 07:05

 

Så var det minusgrader igen, men solen sken och det gjorde dagen lite lättare.

Började som vanligt med vår frukost och hundarna höll full fart med lek i köket.


Snart är dessa stora härliga äggen som jag köpte när Tassan och jag var till Linköping, undrar varför jag bara köpte en karta när jag vet att vi gör av med nästan detta på en vecka

Tänk om man bodde lite närmare detta hönseri och kunde köpa dessa helt underbara ägg varje gång man behövde nya.

 

Dagen kändes lite konstig när jag tänkte tillbaka på denna dag för 1 år sedan.

  Det var då du lilla mamma helt plötsligt bara lämnade oss och det fanns så mycket som jag hade velat prata om, men som de nu inte fanns tid till.

Det har varit ett jobbigt år och jag har inte riktigt kunnat släppa det jobbiga samtalet jag fick och inte fattade ett dugg av.   Eftersom jag visste att mamma och pappa skulle komma så blev jag lite förvånad när jag såg att pappa ringde, men samtalet fanns men jag fattade inte vad det var som hände. Hörde bara massa människor som pratade om ambulanser, om pappas bil som polisen skulle ta hand om och det for många tankar i mitt huvud under de 12 minuter jag satt med en lur i örat och inte fattade vad som hade hänt. När äntligen samtalet bröts och jag kunde få ringa upp till pappa och få reda på vad som hade hänt.  Fick veta att mamma var död och att hon hade fallit ihop i bilen bredvid pappa.

Istället för den tänkta middagen med dem denna dag så blev det ett avsked på HS.

Men jag är så glad att pappa kunde komma till sans efter denna traumatiska händelse och kunde fortsätta att leva precis som de tidigare gjort tillsammans.

 

Vid halv tio var vi klara för att åka till klubben och jobba med Nosework.

Jag gjorde i ordning 7 utesök och Carin gjorde alla innesök.

Idag filmade vi varandra för att se vad vi gör för fel.

Utesöken orkar jag inte lägga in i denna blogg. Det är så jobbigt att hoppa mellan bilder, youtube och hemsidan.

 

Hem och släppte ut hundarna innan vi skulle iväg igen och nu var det till kyrkan.

 

Pappa hade redan varit nere i lunden och satt blommor och ljus och naturligtvis tänkte han på alla, så moster och morbror fick också ljus tända

 

Pappa bjöd på pizza när vi kom. Han hade även satt mamma vid bordet så hon kunde vara med när vi åt och samtalades.

 

Som vanligt var det köer när vi skulle hem, men de löstes upp strax efter Skärholmen så det gick ganska så bra ändå.  Precis när vi körde in på vår gata så såg vi Per komma cyklande och vad passade inte då bättre att jag fick nöjet att bjuda honom på middag.

 

Hade planerat att ha fläskkotletter till middag, men eftersom inte Per äter fläsk så bytte jag rätt och hade gjort mina kåldolmar med bara nötkött.

 


Strax efter att Talang hade börjat så kom Lasse och bjöd mig på en Martini Rosso.

 

Kvällen blev ganska ung för när detta var slut så kände jag inte för att se mer på TV utan jag gick upp och la mig.

Dagen kändes lång, men jag kände mig väldigt nöjd.

Ia 

 

 

 

 

 

 

 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 5 mars 2020 06:45

 

Redan torsdag. Vad sjutton har dagarna tagit vägen denna vecka. Var ju så mycket jag hade att planera till fredagen, men inte har jag hunnit med det.. men det är ju en dag kvar.

Detta jäkla Corona virus som ställer till det för många, det är inte kul och börsen faller och de futtiga sparpengarna går upp i rök.

Bara att ha is i magen och hoppas på en bättre framtid.

Blev även denna dag en del i trimmet med hundarna

En liten tur till Hallunda blev det och sen hem och fyllde multi crockpot med potatis, kålrot och morötter och skyn från fläskläggen, för nu skulle det bli rotmos.


En tur till garaget för att placera ut lite lådor och låta tjejerna jobba

Det blev lite flera stationer på tomten och idag lät jag Lasse jobba med Z, gick väl sådär, men hon fixade det i alla fall.


Hundarna lekte en del på tomten och jag hade bestämt mig för att sätta mig ner och ta det lugnt.


Men när jag äntligen satte mig ner så ville hundarna vara där jag är.


Ja man behöver aldrig känna sig ensam om man har en Cocker i familjen.


Middagen blev super

Både rotmos och fläsklägg blev perfekt.  

Nu är klockan 22 och dags för Alla mot Alla och då är det dax att stänga mobilen.

I morgon är en ny dag och då är det både klubben och sen blir det ett besök hos mamma på kyrkogården för att tända ljus.

Ia


  


Av Rehn/Hornesjö - 4 mars 2020 07:51

 

Så snöade det igen.

Detta  aprilväder  som kom alldeles för tidigt gör  mig nästan galen .

Lyckades somna före midnatt , men  vaknade igen strax efter 12 slaget  för  att  mitt knä värkte. Var tvungen att stiga upp för att sätta på mitt knäskydd.

 

Idag var det i alla fall mycket  lugnare i flocken och vi kunde ha dem alla i köket  under frukosten. Qling som är gammal och förståndig fattade att  Yras löp var över,  men  Zlatan hade svårt att förstå och Yra fick läxa upp honom ordentligt  flera gånger innan han fattade att det inte var någon idé att försöka med sin mamma.

Även idag fick Lasse ta tjejerna på trimbordet.

 

Själv passade jag på att ringa pappa och killarna var i hallen och sov, trodde jag.


Blev sen en snabb tur till Hallunda.


Hem och så satte vi framför Tv för att kolla Hem till gården.

 


Jag stoppade en fläsklägg i slökokaren och den  skulle vara klar vid 19 tiden.


Skidor var det på Tv och jag sprang mellan vardagsrum och kök för att förbereda massa andra saker som bland annat kålpudding och kåldolmar

  z


Kvällens middag blev kycklingwok.

 När fläskläggen var klar så kunde jag inte låta bli att ta fram ett par skivor doppbröd från frysen.

 


Det var ganska gott.

Just nu kollar jag på Alla mot Alla och ska snart ropa på John Blund

Ia





Av Rehn/Hornesjö - 3 mars 2020 18:36

 

Natten såg inte alls dum ut och det var även skönt att få somna innan midnatt, det gör alltid natten lite längre

Hade stora ambitioner på att bada tjejerna idag och detta hade jag ju pratat om i veckor, känns det som så idag måste det bli.

Så redan strax efter 8 så satte jag igång med att bada tjejerna och sen fick Lasse hjälpa mig med att torka och trimma Yra medan jag tog Z

           


Helt klara blev de inte på de 2,5 timme vi höll på och tanken var att jag skulle fortsätta på eftermiddagen, men den tiden bara försvann

 

När detta var klart så gjorde jag klar min slökokare för kvällens middag

 

Den visade på 8 timmar men eftersom det var fileer  så ville jag ha den på max 3 timmar så det fick bli att stänga av den efter denna tid.

 

Sen åkte vi iväg till Kungens kurva för att handla på ÖB och Systemet.

 

När vi kom hem så tog vi varsin macka och satte oss att kolla på 6 avsnitt av Hem till Gården, har ju missat både i fredags och måndags.  Nu tog det inte 6 timmar för jag kunde spela fram vid alla reklamavbrott.

 

Vid 17 tiden hade jag även hunnit med att göra en risotto i slökokaren fast då med tryckkokaren.

 

Vilken mat man kan laga i denna manick, jag bara älskar den och gott blir det alltid.

Kunde väl tycka att tre timmar var lite lång tid för kycklingen som jag tyckte blev lite i torraste laget, men risotton den blev så där härligt krämig som jag annars tycker är ganska svårt att få den på spisen.

 

Lasse kände inte för att åka på någon ringträning ikväll och eftersom jag inte riktigt hade ork att springa runt ensam med Zlatan så fick det vara.

 

Lasse gick som vanligt och la sig när jag skulle kolla på Glamour.

 

Sen blir det Farmen och lite annat.  Vi har ju Telia så från idag fanns varken 5, 7 eller 11:an an kolla på.

Som tur är har vi i sovrummet dessa kanaler så att jag i alla fall kan avsluta kvällen med mitt favoritprogram Alla mot Alla.

 

Eftersom min dator har en förmåga att inte villa hänga med riktigt och jag har även dålig anslutning på mobilen så känner jag att jag inte har mycket mer att skriva om denna kväll,

så fast klockan bara är strax efter klockan 19 så tänker jag stänga av datorn och bara slötitta lite på mobilen.

I morgon är det onsdag 

Ia

 


Av Rehn/Hornesjö - 2 mars 2020 07:58

 

Inatt har jag sovit bra och timmarna visade att jag somnat tidigare än vanligt.

Vädret såg strålande ut när jag satt på vi köksbordet och kollade på FB och gamla minnen.

 

Härliga minnen som jag kan se tillbaka på och minnas precis vad som hände när bilderna togs.

Kan nog påstå att bakom varje bild skulle jag kunna berätta en historia.

 

Trodde att det skulle ha lugnat ner sig med killarnas hormoner idag, men icke sa Nicke, värre än vanligt var det och inte lätt med min värkande kropp.

Bad Lasse att vi skulle ta en promenad med alla fyra för att de skulle få känna av att det inte längre var något speciellt med Yra och naturligtvis var det en del han måste göra innan vi skulle komma iväg, så jag som har svårt att vänta tog ut alla hundarna på tomten för att koppla upp dem. Det gick inte alls som jag hade tänkt mig utan killarna fullkomligt flög på Yra som först gjorde allt för att komma loss och när jag äntligen med min onda kropp fick tag i killarna och kunde skilja dem åt, ja vad gör då Yra springer fram till Qling och ställer upp sig.

 

Det blev ingen promenad med hundarna tillsammans utan Lasse och jag tog killarna i bilen i stället och åkte först för att handla och sedan var vi borta i några timmar för att lugna ner dem.


Var borta i rätt många timmar och när vi kom hem så satte vi oss ute i solen

 

Tog lite att stoppa i magen och det fick bli varsin hård macka och som ni säkert tror ett glas vin, men det var Lasse som inte hittat några andra glas till cola light och sprite.

Hundarna fick vara med oss ute, men Yra fick hålla sig på ena sidan, men där er hon oss hela tiden. Killarna var nu rätt lugna men naturligtvis måst Qling hitta på något


 

och helt plötsligt kommer han och sätter sig på bordet, jätteskitig och lerig, naturligtvis hade han varit och rullat sig på det enda stället på vår tomt där det inte finns grus, sten eller trä.

Skulle verkligen behöva bada alla hundarna men min kropp har nu i veckor satt stopp för visa åtaganden.

 

Kvällen middag var lätt att fixa till. Hade i förra veckan köpt en påse med färsk tortellini  med skinka och dessa skulle bara kokas i vatten några minuter.

 

Nu gillar vi ju gorgonzola och både det och grädde fanns hemma så en god sås till Tortellini  fick det bli och så som vanligt pricken över allt "rosépeppar"

 

Farmen, Tunn is och Alla mot Alla fick det bli på TV

Så när dessa program var över och klockan strax efter 23 så blev det sängen för mig.

Nu måste det bara vara lite lugnare i morgon med våra killar.

 

Men om det blir någon ringträning vet jag inte. Vågar inte anstränga mitt onda ben för mycket, vill ja vara helt okej i kroppen den 14:e och 15:e då det är utställning och annan tävling.

Zlatan och Lasse är anmälda till Stocholms Cockerklubbs viltspårskurs i april/maj, så det ser vi fram emot.

Nej nu ska jag stänga av denna blogg och försöka somna.

Ia



  

Av Rehn/Hornesjö - 1 mars 2020 08:26

   

Så var vi inne i vårmånaden.

Men våren kom av sig när man trodde att den var här för att stanna.

Vaknade redan vid fyra tiden och hade svårt att somna om, men det gick efter nästan 20 minuter och då började jag drömma.

Vi hade möte med Nosework gänget och det hade vi i min farmor och farfars villa på Duvberget. Fattar inte att det kan bli så konstigt i bland.. sen skulle vi tävla och det gjorde vi i en väderkvarn, massor med trappor som vi skulle upp för och då mötte vi en skolklass som skulle ner och läraren dom var en kille skulle räkna in alla barnen och mitt i detta stod jag med både Yra och Z

Hände nog en massa annat också, men det var just detta som fastnade i mitt minne från natten.

Klockan kvart i åtta satte jag mig i soffan för att ladda inför Vasaloppet.

Blev ett par timmar framför TVn innan det blev en långpromenad med killarna.

Fortfarande så är de lika galna fast det har gått 17 dagar sedan Yra började löpa.

Får hålla tummarna för att det är över i morgon.. 

Klockan halv två åkte vi iväg för att gratta vårt yngsta barnbarn som fyller 9år i morgon.

Paketöppning är det bästa som finns tycker Madde 

Idag var alla utom Per och Johanna där för att fira födelsedagsbarnet.

 

Lilla Medina blev väl omhändertagen av gammelmoster Ann.

Även familjens nytillskott hade funnit sig till rätta sedan han kom till dem på lördagen.

 

Söt som    socker och väldigt trygg.


När vi kom hem var det dags för hundarna att få sin mat.

Sen blev det vår Osso Buco som jag hade tillagat redan i går.

Riktigt Italienskt blev det med en  frisk gremolata.

Farmen och Hamilton fick avsluta Tv kvällen.

Imorgon är det vardag igen.

Ia








Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards