Direktlänk till inlägg 20 december 2021

Måndag och tisdag med ny vecka igen

Av Rehn/Hornesjö - 20 december 2021 08:44

Så var vi framme i sista veckan innan julafton

 

Bara 4 dagar kvar och det känns ganska jobbigt.  De 3 senaste jularna har inte varit sig lik.

Men bara att göra det bästa av allt för att inte gå under.

Tappade 2 kg på en veckan när jag var sjuk, men nu de sista dagarna har jag åter fått tillbaka min matlust och det känns bra, men vikten kunde gott ha fått stanna där den var, men i morse hade jag gått upp dessa igen och vågen pekade på 63,9.  Nej nu gäller det att komma ut och röra på mig så att det försvinner lite kalorier.

 Vid 11 tiden åkte vi till Jula för att jag hade fått för mig att köpa en ny Micro. Inget fel på den vi har men jag retar mig på att jag inte får den riktigt ren i taket.

Har i alla år fått ett presentkort på Jula av mamma och pappa när jag fyllt år och dessa pengar har jag alltid lagt på något till hemmet.  För många år sedan så köpte jag vår första slökokare och efter att ha kommit på att den var toppen så ville jag uppgradera mig så jag gav bort min gamla och köpte en Crockpot Express i stället.  Den har verkligen blivit använd så den var värd vart enda öre.

När jag för ett antal år sedan fick nya pengar av mamma och pappa så passade jag på att köpa en airfryer, den billigaste sorten på Jula   , men fast den var billig så har den varit toppen. Idag var det då meningen att det skulle bli en ny micro och jag stod där och funderade på vilken jag hade mest nytta av, samtidigt säger jag till Lasse "hur ofta använder vi vår micro", jo igår använde vi den när jag värmde risgrynsgröt, men annars så är jag inte så där jätte förtjust i den, tycker att bröd blir hårt och en del annat blir inte som jag vill ha det.

Ser denna   och säger till Lasse att jag kanske hellre vill ha en ny Varluftsfritös, den här verkar ju toppen tycker jag, den har en stor lucka istället för vagnen som finns på den andra och grilla kan man göra på spett, nu var jag riktigt sugen på att få göra av med lite pengar så jag kände att eftersom den nu var på kampanj och jag ville ha den så fick det bli så.

Nu måste vi hem och prova den.  Som allt nytt så bör man ju läsa manualen, något som jag oftast tycker är lite onödigt.  Det kunde väl inte vara så svårt tänkte jag och det fanns ju både förprogrammerade och manuella program

Men hur skulle jag få igång den.  Ropade på Lasse som läste manual och satte igång den.    gjorde 2 varma mackor som prov och dessa satte vi i oss framför TV när vi kollade på Hem till Gården. Men nu ville jag ju även prova den manuella funktionen.  Hällde i några kycklingbitar i korgen och satte ugnen på 200 grader och 15 minuter, men inte kunde jag starta den. Jag tryckte och tryckte på varje knapp och inget hände. Bad Lasse och hjälp igen och nu fick inte han heller igång den. Så det var nog bara en lyckträff att han hade fått det första gången och lyckats trycka på någon knapp som man skulle.  Nu var jag tvingad att ta fram manualen igen och gå igenom varje moment och så var den igång.

Både de varma mackorna och kycklingen blev perfekt.   Två har jag ingen användning av, men jag ställer nog undan den gamla och tar den till Öland i vår.

Köpte även 3 nya lyktor till tomten, tycker att det är så mysigt att kunna ha levande ljus på dygnet om.

Så dessa försökte vi hitta en plats till då inte hundarna kommer att slå ner dem. Men det återstår att se.


Lite mysigt blev det i alla fall när det kom lite snö på marken, det var inte mycket men det blev i alla fall ljusare.


Kändes som vi var igång hela dagen, men enligt stegräknaren var det inte alls så

Ikväll fick Lasse stå för maten och jag verkligen gillar hans mos som alltid är kryddstarkt

  och idag var det extra pepprigt för Lasse hade öppnat fel sida på burken, men för mig är inget för starkt när det gäller peppar och det var så gott.

Även denna kväll fick det bli en gammal Beck film.

Tyvärr hinner klockan bli över midnatt och detta gör mig alltid lite ängslig att jag inte ska somna.

Men det får jag veta i morgon.


Så var det tisdag

  

Idag var det kallare igen. Lite sämre på appen men ingen som helst katastrof.

Började morgonen med att tända en brasa för att få lite värme i huset.

Sedan efter frukosten så passade jag på att grava en köttbit, så den kommer nog att bli perfekt till den 24:e


Blev en tur till Maxi.. Egentligen vara det enda vi behövde köpa var, kaffe och salt.  Att vi åkte till Maxi var mest för kaffets skull eftersom det var billigt bara 69 kr för 3 paket. 

Tyckte det blev dyrt med nästan 200 kr för de tre saker vi hade handlat. 

Brukar inte bry mig så mycket om att kolla Kivra men gjorde detta när vi kom tillbaka till bilen.  Kaffet kostade mycket mer än de 69 kr som det annonserades om.  Tillbaka in igen för att påverka felet.. Men nu var priset helt plötsligt om man handlat andra varor för minst 200 kr, vilket vi inte hade gjort.  Killen sa att vi var inte ensamma om att komma tillbaka med varan.  Förra veckan var detsamma pris utan att man måste handla för denna summa. 

På vägen hem ville Lasse in i Hallunda för att spela en Dagens dubbel.  In på Stadsmissionen för att kolla lite i djur hörnan.  Hittade 3 roliga vatten skålar och tre aktivitetsspel.    Verkar vara någon importfirma som skänker dessa nya saker


Nu hade klockan hunnit bli nästan 13 och idag provade vi AIR FRYER igen på GRILLFUNKTIONEN.  

  Det fick bli enkelt med bara varsin grillad korv och ett glas 0% sommaröl till detta.

Vid 14 tiden åkte vi hem till pappa för att hälsa på och även så vill han ha hjälp med att få ut lite julklappspengar till sina barnbarn och barnbarnsbarn. Hade med mig ett par bullar och kakor som han fick bjuda sin granne på till fika. Hann även träffa Wiman som kom till pappa innan vi åkte .

Pappa är så noga med att alltid skriva kuvert till dem alla, men eftersom jag troligen kommer att swisha dessa pengar så skrev han dem familjevis istället . Vi vågar inte åka runt till alla våra barnbarn denna jul när det fortfarande är så mycket influensa på gång. 

      Är så fascinerad av hans fortfarande vackra handstil 

När vi kom hem så hade mörkret lagt sig över tomten och jag passade på att ta en ny bild på våra nya lyktor. Tog en i morse när det var ljust   gillar att se skillnaden på de levande ljusen som nu får brinna både natt och dag.


Blev att använda den nya Air fryer ikväll också, vilken skillnad det är att slippa sätta på ugnen och då behöva plocka ur alla stekpannor mm.

  Måste erkänna att det blivit alldeles för lite med grönsaker den senaste tiden, men oftast innehåller de jag gör någon form att grönt. 


Gjorde en köttfärsgrotta och den blev ganska perfekt, men det tar nog ett tag innan jag lär mig inställningen. Får tänka ungefär som när jag lagar mat i den traditionella ugnen när det gäller tid och värme.


Hittade inget att se på TV så det det fick bli att jag plockade fram en gammal Morden i Midsommer som var slut redan klockan 23, men då vågade jag inte lägga mig för då skulle jag säkert somna och vakna om en timme igen. Hade lite att ta vara på i köket så klockan hann bli strax efter 24 innan jag kom i säng.

Nej nu ska jag knyta mig och så får det bli en ny blogg i morgon gällande onsdag och torsdag.

 


God natt














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards