Direktlänk till inlägg 19 maj 2022

Torsdag till söndag vecka 20 2022

Av Rehn/Hornesjö - 19 maj 2022 07:07

Ny omgång och idag torsdag

 

Allt såg bra ut och att vakna upp tidigt och se att det var redan 14 grader varmt ut gjorde inte dagen sämre.

Igår kväll skulle jag haft en kamera på när vi skulle gå och lägga oss. 

Åbelix och jag har en kvällsritual. Han ligger alltid kvar i köket tills klockan är ca 23 och då säger jag till Åbelix att nu ska vi sova, då springer han före mig upp till sin korg som står mitt i trapphuset. 

Där ska vi sedan ha en kelstund med pussar och kramar innan jag säger god natt. 

Jag ser honom springa upp men kommer ner direkt och sätter sig mitt i hallen med huvudet på sned.  När jag kommer fram till trappan ser jag att hans korg är upptagen av en hårt sovande Qling.  Jag säger till Åbelix att han kan dela plats med honom och då är det ok och han kryper ner bredvid honom.. Ibland tror jag att han förstår allt jag säger och att vi har samma språk.

Känner en sån enorm lycka att han fick stanna hos oss. 

Började dagen med en tur till Hallunda för att skicka ett paket och sedan direkt där efter så blev det Skärholmen för att få hjälp med pappas mobil och även ett nytt abonnemang på min Tele 2 som jag har betalat så himla dyrt för varje månad i massa år. 

Så nu har jag återigen 3 mobiler och det är 2 för mycket för jag kan inte låta bli att ha alla igång.

Åkte direkt hem för att nyttja solen.

Den här dagen kändes som en lisa för själen.

  Den lilla poolen verkligen ropar till mig att jag ska komma och lägga mig på en madrass och njuta. Tyvärr har jag varken haft tid eller riktigt känt för detta ännu

  Men bara att få gå runt på tomten och se allt som just nu bara exploderar av grönska är en fröjd för ögat.  Tror till och med att Lasse njuter av att sitta och rensa sin lilla damm och sedan få sätta på vattnet och höra det porlande ljudet.

Något som gjorde mig jätteglad var att jag på morgonen när jag höll på att vattna blommorna så upptäckte jag en ny stängel med knoppar på pappas orkidé som han fick på sin 95 års dag av en snäll grannfamilj.

Han fyllde år den 7 juni och kom sedan in på sjukhuset den 6 juli och blev kvar där hela sommaren, så han fick aldrig riktigt glädjas åt den fina blomman.  När han lämnade oss i januari så var det en tråkig blomma som för visso hade några gröna blad kvar och jag bestämde mig för att rädda denna och hoppades att den skulle komma till liv igen

  vilket det ser ut som och nu är min högsta önskan att den ska blomma på hans kommande 96 års dag.

Kom på att jag behövde en del varor från centrum och Lasse skulle till apoteket och hämta sina mediciner

 Passade på att gå in på Lidl och handla varsin pizza för det är svårt att låta bli när man får 2 stora pizzor för 25 kr och som även har en bra botten

          Den var helt okej för att vara en fryspizza, men som vanligt orkade vi bara halva var och detta   blev kvar.

Dagen fortsatte utomhus och det blev en hel del gjort på tomten denna dag

Vid 16 tiden dök Per upp och vi satt ute och pratade fram till klockan var 18 och då gick jag in för att kolla på Glamour, blev lite fundersam eftersom det bara var en halvtimme denna dag. Eller så hade jag missat något innan.

Trodde jag hade tagit fram en kycklingfilé som jag skulle ha till en wok i kväll, men det visade sig vara ett bröst och det finns ju inte speciellt mycket mat på ett sådant, så det blev mest en grönsaks wok, men vad gör det, man behöver inte ha kött i allt   och vi gillar både grönsaker och ris.

Med sötsur sås och crème fraiche smakar allt bra.


Blev som vanligt ett avslut på kvällen efter Alla mot Alla.


Fredag

 

Det mesta såg väl helt okej ut, det enda var att det regnade denna morgon, men detta vara ju väntat så inga sura miner för detta.

Började dagen med en tur till Hägersten och tog med oss lite hem.

Nästa vecka är vi upptagna varje dag så då kommer vi inte att hinna dit.

När vi skulle åka så regnade det och våra små kaniner satt ihopkrupna vid staketet

  Den bruna är helt orädd, men den svarta vill inte att man tittar på den då vänder den baken till, men söta är de i alla fall och de verkar må gått bland alla våra grannar.

Det blev en snabb tur i lägenheten och vi var snart hemma igen.

Ville ha tag på något bra kött, men som vanligt fanns inte det jag ville ha.

Fast vädret var som det var så ville jag i alla fall vara ute så mycket som möjligt.

Hundarna var med och idag var det tydligen roligt att klättra upp på ett litet bord som Lasse hade ställt upp för att han ska göra något annat på den plats de stod på.


Kände mig inte riktigt bra denna dag, inte sjuk men mina nerver låg liksom på utsidan av kroppen och jag kände en olust hela tiden och hade lätt för tårar.  Undrar när denna känsla ska försvinna.

Middagen blev lite så där den med.

Köttet var segt och moset rann ut på plankan

  Lasse som är så duktig på mos annars fick det alldeles för löst denna dag.  Men smaken på moset och de vitlöksstekta champinjonerna under köttet smakade bra.

Det blev lite efterrätt   och dessa smakade jättebra.

Sen fortsatte kvällen framför TV tills det var dags att hoppa i säng'


Lördag

Natten var så där. Vaknade redan klockan 2 och hade lite svårt att somna om.

Skulle upp tidigt idag för vi ville åka till Ulriksdal och kolla på Zlatan och Åberlix bror Åke som skulle ställas ut. De skulle in redan strax efter 9 och vi ville då vara på plats så vi hann se honom.

Några som var lite fundersamma var våra egna hundar som blev bjudna på sin frukost redan strax efter 7 i stället för mellan 9-9.30 som de brukar.  Men alla åt och hann bli ordentligt rastade innan vi skulle iväg

Var tvungen att ta en bild på det stora trädet       som nu bara ser brunt och tråkigt ut och alla vita blommor ligger i drivor på gatan och vår tomt. 


Det var riktigt kul att komma ut idag och få se alla gamla vänner på utställningen. Det var 38 Cocker anmälda och 11 stycken i den grupp som Åke skulle in i. 
   

Vad man kan säga var att det är väldigt stor konkurrens eftersom alla hundar som idag ställdes ut var av bästa kvalitet.

Åke fick sitt excellent men blev inte uttagen sedan.

men lite film blev det


 
 
 


Hem och det dåliga vädret som det hade sagt skulle komma idag uteblev helt och vi kunde njuta av dagen när vi kom hem

 

Många steg blev det i Ulriksdal och vi var rejält trötta när vi kom hem och det var, skönt att bara kunna få slappa. 

Vår Åbelix hade varit in i hundrummet och hittat en tross som han absolut inte ville dela med sig av. 

       

Jag vet att han är otrimmad och det skäms jag för, men tovfri i alla fall


Hade tagit en ut en påse            kalv färs ur frysen på morgonen och hade tänkt göra fetaost biffar, men upptäckte att fetaosten hade Lasse tagit redan i fredags när han bjöd på lite gott. 

Men det gick bra utan och middagen blev jättegod med inlagd gurka, mozzarella sallad och naturligtvis gräddsås. 


Först Pyramiden och sedan Lets Dance där båda paren var så himla bra och det är synd inte båda kunde vinna. 

Sen fortsatte jag kvällen med Morden i Midsommer fram till efter midnatt. 

Kändes som en toppendag


Söndag

 

Natten kändes bra, men blev lite kort. Men detta är mitt fel som inte kunde sluta titta på filmen.  Kanske jag även hade kunnat somna om efter att jag klockan 5 varit på toa.  Men då hade jag så mycket att fundera på. 

Idag hade vi en sak på agendan och det var att åka till Vällingby för att besöka vår dotter och barnen. Det är alldeles för länge sedan vi träffades så det är tur att FB finns.

Ja att det var lägen sedan vi var där visade sig i att vi inte kom fram till hennes gata den vanliga vägen. Men nu hade vi kommit så långt att vi fortsatte på de mindre gatorna för att komma till Vällingby centrum och sedan ta innerväggen tillbaka.  Väl framme så var hela hennes gata uppgrävd där man kan parkera så inte fanns det någon plats.  Stannade utanför hennes port och lyfte ur allt vi hade med oss. Kände mig så ledsen att skulle vi nu inte kunna stanna för att det inte fanns någonstans att parkera.  Jo Lasse åkte iväg och letade reda på en plats längre bort och så kunde vi i alla fall stanna och fika.  Åsa hade hoppats på att vi skulle ha med oss några hundar och att vi hade kunnat ta en promenad till träsket och kollat på svanarna, men jag är lite rädd om min kropp och vågar inte utsätta mig för att få ont igen.

Men vi hade i alla fall en trevlig stund. Tyvärr var inga barn hemma för de var på släktkalas i Finland.

Resan hem gick bra och inga större incidenter var det på Essingeleden.

När vi kom hem så blev det lite pyssel med hundarna. Lasse tog upp Zlatan på trimbordet och jag satt i en stol och plockade Åbelix huvud och småfåglarna var alldeles galna efter detta hår och kom närmare och närmare, men Z var på hugget och jagade bort dem hela tiden.

Nu var Lasse trött och sa att han ville sitta ner och bara koppla av en stund och bad mig hämta något att dricka.

Visst kunde jag göra det och lite Italiensk är alltid gott i solen

      Nu är inte detta drick det bästa Lasse vet, men om han får sockerdricka i det så går det ner. Jag själv vill bara ha en massa is i min drink. Det är väldigt lite alkohol i denna så den passar bra att ta till när man bara känner sig sugen.

Vid 16.30 tiden var det dags att gå in och göra lite mat till hundarna.

Vi skulle grilla ikväll och äntligen hade jag fått tag i fläskkarré, fattar inte varför detta har varit så svårt. Fläskkotletter har det alltid funnits, men detta gilla jag inte att grilla.  Egentligen kände jag mig lite snål när jag hittade denna fläskkarré till ett pris av 105 kr kilot, för var ju detta ett billigt kött att lägga på grillen.

Lasse fick ställa sig vid grillen medan jag skrubbade färskpotatisen och la in lite gurka

Jag hade gärna suttit ute och ätit men Lasse tycke det var för kallt så det blev att slå oss ner framför TV:n 

 


Jag tyckte det smakade jättebra, men egentligen skulle jag ha varit lika nöjd med bara potatis och vitlökssmör.

Lasse somnade i soffan efter denna middag och då passade jag på att smyga ut i köket och göra en liten efterrätt

  Det blev en glad gubbe som jag väckte med denna dessert.  Friterad camembert med hjortronsylt går alltid hem.


Ja så blev det kväll igen och det enda som var intressant var nog Robinsson.   En gammal Beckfilm som jag nog sett flera gånger fick duga som avslut på kvällen.

I morgon är det ny vecka igen och den är välfylld med aktiviteter.

Vi syns igen på torsdag.






   












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards