Alla inlägg den 8 februari 2022

Av Rehn/Hornesjö - 8 februari 2022 08:35

Så var det vinter igen

Det blev en ganska okej natt, något som jag inte trodde när jag gick och la mig, för jag mådde illa och det är inte vanligt.  Men det gick tydlige över av sig själv bara jag hade somnat.

När vi klev ur sängen vid halv 7 så hade det kommit ett litet snötäcke på marken. 

Satte oss vid köksbordet och nu var det ett riktigt vinterväder på gång.  Stora flingor föll till marken och la sig som ett täcke på marken.

 

Men snart var det regnet som övertog detta och det blev blask av allt detta.

Hittade en bild på nätet och kände att det var så här mamma och pappa levde.

Efter att ha levt 75 år tillsammans så måste de finnas både motgångar och glädje i livet.

Fast det blev en hel del sjukdomar de senaste åren så gav de aldrig upp utan såg till att livet skulle vara till glädje.

  utan fortsatte tills livet togs ifrån dem.

Idag blev det bara en snabb tur till Hägersten för att hämta det som skulle till återvinningen.

Det fanns inga parkeringsplatser varken på Förskottsvägen, Riksdalervägen eller Sparbanksvägen och på Arvodesvägen är det P-förbud på tisdagar.  Så vi hade i alla fall inte kunnat stanna och göra någon nytta denna dag.

Klockan hade inte ännu blivit 13.00 så vi åkte hem i stället och gjorde lite nytta och såg även på Hem till Gården innan vi åkte iväg först till Återvinningen, Maxi och systembolaget för Lasse var så sugen på någon söt likör.

På vägen därifrån tog vi en sväng till Mc Donald för att köpa lite kycklingbitar.. Måste vara 2 år sedan vi var på Mc Donald och vi visste ju inte om det vi brukar köpa fanns kvar, men man kunde fortfarande köpa ett 20 pack med dip, fast det var ganska mycket dyrare än senast.

Hem och satte oss framför TV:n för att kolla på vintersport och ta våran sena lunch

  som smakade utmärkt fast de hade svalnat en del under färden hem.

Plockade och sorterade samtidigt som vi lyssnade på sporten.

Skulle verkligen behöva ta oss ann hundarnas päls, men tyvärr så finns varken ork eller riktigt lust just nu.

Jobbigt är du även nu när Z löper och vi måste ha grindar och stängda dörrar överallt och gnälliga hanar. Det är Qling som är värst, Åberlix är tyst och snäll och finner sig i det mesta.

Kom på att jag inte ens har tagit ner mina julgardiner i köket, nu är det bara hjärtan och fåglar på dessa så det har mindre betydelse, men samtidigt så stör det mig att jag inte hinner med mitt eget hem.


Det fick bli en riktigt lätt middag eftersom vi hade ätit lunchen sent.

 

Länge sedan jag tänkte just på Ramen, men idag passade det bra att göra detta. Den blev med kyckling och en massa goda kryddor i buljongen.  Snabbnudlar fick duga och det fungerade bra, förr när jag gjorde detta så gjorde jag alltid egna nudlar.. lättöl till detta fick duga.

Det blev inte så mycket TV för mig denna kväll utan mest satt jag i mitt datarum och gick igenom massa bilder.

Hittar så mycket som är kul att se, mina gamla förfäder finns de massor av bilder på.

Mammas och pappas bröllopsbild   där de båda är bara 19 år och så fina. Det roligaste var att jag även hittade ett brev som handlar om detta bröllop. Min mormor och morfar hade inte så mycket pengar men att just innan mamma och pappa skulle gifta sig så vann min morfar på tips och dessa pengar räckte till att ge mina föräldrar ett fint bröllopsminne.

Hittade även denna bild   på min gammelfarmor, morfar, mamma och lilla jag.  Det roligaste är att se hur lik vårt yngsta barnbarn Madde är mig.

Sen denna bild från 1974    som visar en glad och lycklig gammelmormor med sina fyra barnbarnsbarn.
Ja bilder finns det så det räcker att ha och titta på i många år.


Hade tänkt se en film från sängen men jag var så trött att jag bestämde mig för att somna innan 23 denna kväll.


Så var det onsdag 

Ingen uppdatering på mobilen gällande min natt.

Men klockan visade i alla fall på grönt och det får räcka.


Även idag blev det inget gjort i pappas lägenhet, samma problem varje onsdag att hitta p platser eftersom det är just på denna gata som det är P-förbud på onsdagar.

Bestämde oss istället för att ge hundarna mat tidigt och hinna med dem lite innan vi for iväg till Huddinge för att besöka Swedbank.

Idag var vi först och inga köer alls.

Ordnade det som skulle göras innan vi for hemåt igen. På vägen hem så blev det en tur till Kungens Kurva för att handla hundmat.

Vädret var strålande denna dag och jag längtade verkligen ut, men det fanns ingen tid till detta.

Handlade lite i Hallunda efter att vi sett på Hem till Gården.

När vi kom hem så ställde jag mig i solen och det kändes så skönt, fast det var kallt och jag klarade inte att vara ute så länge som jag hade hoppats på.

Blev varsin macka med bacon till en sen lunch.

Tankarna kommer och tankarna går.

Kan rätt som det är när vi är och handlar börja tänka på pappa och allt jag hade velat göra för honom och det finns så mycket jag skulle vilja ha svar på.


Känns som vårt hem hela tiden blir lidande och jag fattar inte hur det ska bli ett slut på allt och alla saker.

Ljusa stunder finns det och det är när våra hundar visar sin kärlek till oss. Hoppas verkligen att det ska finnas ork sedan att aktivera dem så de blir glada och lyckliga.

Middag blev det i alla fall och då Lasse fick bestämma så blev det spagetti och köttfärssås

Är godare än vad det ser ut som på bilden.

Blev de vanliga TV programmen innan sängen lockade.


Torsdag

 Även denna dag blev det ingen uppdatering på mobilen, men klockan visade grönt och var helt på plussidan idag både när det gällde ANS och Sömn

Lasse ville absolut till Hägersten även denna dag, jag hade hoppats på att få slippa.

Men efter lite koll på skidor så fick det bli en tur för att  bara plocka hem en låda.  Var bra att vi åkte för det hade kommit en massa post som jag måste ta hand om.. 

Hade fått en räkning på pappas närings dryck som hade returnerat samma dag som pappa dog.   Lång telefon kö som vanligt så jag legitimerande mig med pappas personnummer.. Kvinnan jag pratade med verkade helt förvirrad när jag berättade mitt ärende och så att det finns ingen faktura utskriven så riv den bara.. Som tur var, så upprepade  jag frågan om det var okej.. Kvinnan säger då att ha det finns inget på Lars Ingvar, jag säger men pappa heter Karl Erik. Det visade sig att jag kastat om pappas siffror.. och nu blev det rätt och det var bara att riva fakturan. 

Några nya checkar hade de även kommit från avslutade konton så det får bli ett nytt besök på banken. 

Klockan var bars 11,30 när vi kom hem igen så jag kollade på Hem till Gården innan vi åkte upp till Max och handlade med oss hem varsin liten meny. 

Skojade med Lasse och sa att vi måste äta ute mycket nu så jag får göra av med lite kontanter. Jag använder alltid kort och tycker detta är så skönt att slippa stå och räkna pengar. Men både Lasse och även  pappa bad  mig ofta om att betala vissa saker eller att swisha pengar till barnbarnen när de fyller år mm och så får jag alltid sedlar som jag sedan glömmer bort. 

Det pratas ju så mycket om att man inte kan betala med pengar, men hitintills har jag lyckats på de ställen vi besökt.



Försökte även idag vara ute en del, men det finns ingen riktigt ro i kroppen och har, så svårt att komma igång med något. 

   

Hade gjort en pannkaksmet på förmiddagen och nu när klockan var 17.30 så var det dags att ställa mig vid spisen för att grädda några riktigt tunna pannkakor.. Den jobbiga känslan översköljde mig när jag stod där och tänkte på att idag skulle det inte bli några till pappa.. 

 

Goda blev de i alla fall och Tassans fina Hälsingelingon fick som vanligt finnas på tallriken. 

Tar bara fram så pass mycket som vi kommer att äta och blandar med socker och sedan äter vi dem halvfrysta. 



En bild på de tre små pojkarna

 

Så ledsamt att inte den lilla tiken klarade sig nu när hon var på gång och både diade själv och gick upp i vikt. Tyvärr är det alltid så lätt att de kommer under tiken när de är så här små och inte har orken att kunna flytta sig .


Blev en sen kväll som avslutades med Frost. 

I morgon är det fredag. 



















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards