Direktlänk till inlägg 5 januari 2023

Torsdagen den 5 januari - söndag den 8 2023

Av Rehn/Hornesjö - 5 januari 2023 09:22

Så var det åter helg

 

Nu har vår tomt förvandlats till ett snölandskap igen.  Fick vara grönt ett tag och man hade då hoppats på att det inte skulle bli några mer större snömängder. Men så fel jag hade.

Var lite som behövdes inhandlas och hade tänkt åka till Maxi.  Skulle även skicka ett paket så vi började med centrum och när vi ändå var där så fick det bli Supergrossen istället och det vi behövdes fanns där.  Så det var skönt att slippa Maxi. 

Hem och satte på TV för att kolla på tjejernas skidskytte. 

Åt upp resterna på stroganoffen som fanns kvar sedan gårdagen. 

Dagen gick fort fram den planerade middagen. 

Trettondagsafton och klart man då ska äta lite extra fint.

Menyn var klar   

Började med att förbereda oxfilén som skulle bli inbakad med champinjon crème. 

Medan denna vilade så fixade jag till en Pommes Anna som tar längst tid i ugnen. 

Sen var det bara förrätten som skulle bli Chevré toast som skulle in i ugnen i ca 10 minuter. 

När dessa var uttagna så var det den inbakade oxfilén som fick ta plats bredvid stekpannan ned potatis. 

Slog oss ner för att börja

   när kanten var bortskuren så var det bara att hugga in. 

Kände mig nästan mätt när denna var uppäten. 

Men hade jag stått och jobbat med maten så måste jag i alla fall smaka

     


Höll på att gå riktigt galet när jag skulle vända stekpannan med potatisen, hade naturligtvis glömt bort att handtaget var mycket hett, men reaktionen kom snabbt och jag släppte taget. 

Såsen blev en hit för Lasse fast den var hur enkel som helst. Bara stekskyn från köttet, crème fraiche, rödvin och kryddor.  Tror inte Mannerström hade givit den lika många poäng som Lasse gjorde. 

 

Det var 175 gram kött var och då alldeles för mycket för oss båda. 

Jag tog bort nästan allt kött och åt lite potatis och den goda potatisen. 

Sen var jag mer än mätt. 

Lasse rensade sin tallrik och det gjorde mig glad. 

Någon dessert blev det inte.  Lasse önskade sig en men jag orkade inte ställa mig i köket igen. 

Kvällens TV blev Revy från Scala. 

Vi gillade den båda två. 

Kom i säng i bra tid. 


Fredag och röd dag.

Kom i säng tidigare än i går och tydligen var jag trött för jag verkar gå somnat direkt. Djupsömnen blev lite kort och många mindre avbrott, men på det hela ganska okej. 

Vet inte vad som hade hänt med Lasses väder APP för de  visade på att det var 17 grader kallt denna morgon.  Men båda mina visade på minus 8 grader, naturligtvis var Lasse envis och ville inte lyssna på mig.  Men överbevisade honom när jag tog hans mobil och visade SMHI appen. 

Men tror i alla fall han han helst ville tro på sina minus 17 grader. 

Skidskytte redan vid 10 tiden, men jag hann med några minuter på gå bandet. Tyvärr är orken fortfarande låg och det blir bara ca 6 minuter som jag orkar, men har vi alla fall ökat tempot. 

Dagen fortsatte med mycket TV tittande.  Vi gillar ju skidtävlingar båda två så det är lätt att bli fast i soffan.

Vädret var inte heller något att hurra för så någon direkt utevistelse blev det inte.

Hade även idag ett paket som skulle iväg så det blev en tur till Hallunda.

Kunde inte låta bli att ta en tur inne på Supergrossen och en del hamnade i korgen, lite så där för en 500 hundring fast vi egentligen inget behövde.

Hade passat på att handla lättsmör när det var billigt och istället för att köpa det dyra Bregott så fick det bli en blandning av smör, olja och salt.  Blir ganska lätt smör eftersom det är ett lättsmör jag använder, men smaken är bra mycket godare än något annat.

Lasse föreslog att jag skulle göra en pytt på oxfilén som fanns kvar från gårdagen, men jag hade redan en annan tanke i skallen och denna gång tänkte jag inte ändra mig.

Skar köttet i riktigt tunna skivor och la detta tillsammans med den halva burken championkräm, en burk tomater och mycket vitlök, timjan och basilika.  Detta fick nu puttra på i min Crockpot.

Hade även tagit fram pajdeg för att använda.

  

Grytan var nu färdig och mycket mustig.

Den fick flytta över till en pajform   för att täckas med deg.  In i ugnen ett tag tills den   kändes färdig.  Gjorde sedan en grönsaksröra (eller vad jag ska kalla detta för) på   rosésalladen som fick stekas tillsammans med socker och kryddor för att få bort beskan.

Sen var det bara att servera och äta oss mätta

   

Kanske inte såg så mycket ut, men gott blev det

Kvällen fortsatte sedan fram till klockan var 00.45 för att se en film.

   Åberlix hade som vanligt lagt sig mellan oss med sin lemur som han alltid måste ha med sig när han sover.

Blir spännande att se hur natten blir nu när klockan redan har passerat midnatt. 


Lördag

  

Syntes denna morgon att jag inte tagit något skada av att kolla på film till nästan kvart i 1 på natten.

Kände mig ruggig och hade egentligen ingen som helst lust att åka och handla.. Behövde inget och alltid finns det något som går att fixa till en  middag på. 

Men när tjejernas skidlopp var klart så tyckte Lasse att vi skulle ha hem filmjölk. Okej då kunde jag ju lika bra handla lite mer så i slutändan blev denna filmjölk dyr för kvittot visade på 300 kr. 

När vi kom hem så ville Lasse ha en lunch och bestämde sig för att ta den sista laxen på en macka.  Ville inte vara sämre utan  tog även jag en macka med ett ägg och några räkor

  Lasse drack öl och jag Sprite. 

Nu var det killarnas tur att visa vad de kan i skidbackarna. 

Hade lagt fram kycklingfilé på förmiddagen men hade inte en aning om vad det skulle bli för middag. 

Mådde lite risigt innan jag skulle börja med middagen. Det kliade i halsen och spände över pannan. Kändes verkligen som jag var på väg att bli sjuk. 

Men middag skulle jag laga innan jag vältrade mig i soffhörnan. 

Lite ris ville jag ha idag, men annars så var det tomt i skallen. 

Kollade lite på bananerna och öppnade skafferiet och ser en burk ananas. 

Fick en snilleblixt,   säkert 40 års sedan jag gjorde en flygande Jacob, men idag fick det bli en. 

   

Jag lovar att Lasse åt såsen med sked och det det var länge sedan det blev tomt på min tallrik. 

   

Tyvärr vovvarna, idag blev det inga rester kvar. 

Kände mig redan bättre efter att fått mat i magen. 

Lite senare blev Lasse sugen på något sött och serverade oss varsin 

  Baileys. 

På TV fick det bli Stjärnor på Slottet och slutet på Fångarna på fortet. 

Sen fanns det inte mycket att se om man inte orkade vara vaken till framåt  2 på natten. 

Så vi avslutade kvällen tidigt. 


Söndag

Somnade före midnatt och sov ganska gott. 

Känns lite i både hals och huvud även idag, så någon liten förkylning är nog på gång. Inte så konstigt eftersom Lasse hela går runt och snorar. 

Fortfarande inte hunnit med att åka till Ann och Kenneth, alltid är det något som kommer i vägen.

Även denna dag mycket med skidtävlingar på TV och bestämde oss för att det var lika bra att hålla oss hemma när man inte känner sig helt okej.

Lasse kollade skidor och jag fastnade vid datorn för att rensa bilder.  Mådde inte alls denna dag, tror aldrig jag frusit så mycket som idag och  inget hjälpte trots att Lasse satte in en brasa.  Otäckt när man är så kall att min inte vill sätta sina händer på sig själv.

Bestämde mig för att skala potatis för att få hålla händerna under varmt vatten.  

Men vad jag sedan skulle göra med potatisen hade jag ingen aning om. Kom på att jag hade ett paket bacon i kylen och både lök, grädde och smör finns alltid.  Så sagt och gjort, klart det fick bli lite kroppkakor. 

Nu hade jag i alla fall fått upp värmen. 

 

Det blev 18 stycken lagom stora på denna deg. 

Idag känns det tungt.  Kan inte skingra mina tankar, försöker se några ljusglimtar när jag tittar på bilder, men det är svårt nu. 

Nu var det i alla fall dax att få sig en provbit. 

 

Smakade bra med grädde, smör och Tassans goda lingon. 

  Mest så här tillbringade jag halva dagen

Avslutade kvällen med Beck.  Denna hade jag inte sett tidigare och blev så ledsen när den slutade med att Gunvald dog.  Kändes som det var på riktigt. 

Lasse bestämde att hundarna inte skulle få komma upp denna natt och visst är det jobbigt att ha dem i sängen, men det återstår att se hur natten blir. 

Vet att många märkt att jag/vi inte mått bra sedan i julas. 

Vi har gråtit, vi har försökt förstå, men vi kommer ingenstans. 

Man känner sig skyldig när man inte kan hjälpa. 

Vi ser den glada lyckliga Rubina bara bli mer och mer ledsen och detta är något vi inte klarar av.

Bilderna är från dagen innan detta hemska hände en lycklig mamma     en lika lycklig    Smaragda.  Idag ser man bara en sorgsen    Rubina.

Men vi kommer inte att ge upp förrän den dagen då Smaragda och Rubina är återförenade

Rubinas Fb sida är Rub Rubina och jag tror att den är öppen.




























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards