Direktlänk till inlägg 19 januari 2023

Torsdag till söndag vecka 2 2023

Av Rehn/Hornesjö - 19 januari 2023 08:13

Så var det torsdag

Sömnen ser inte alls ut på appen som jag kände den.  Var säker på att jag inte hade sovit något alls när jag kollade på klockan 02,20, men så ser det inte riktigt ut.  Vet i sjutton vad jag ska tro. 

Kände mig i alla fall irriterad på att det helt plötsligt kommit ett munsår på underläppen och blåsor i munnen efter att jag ätit blodpudding.  Äter inte detta så ofta just för att jag har reagerat med att få halsbränna av denna mat. Men allergisk har jag aldrig tidigare blivit. 

Känns bättre i dag så nu glömmer jag detta. 

Vädret var bra och inget annat än återvinningen på agendan. Så innan Hem till Gården blev det att jag  lapade lite sol från den klarblå himlen

En snabb tur till återvinningen innan tjejernas skytte. 

Sen blev det inte så mycket mer innan jag ställde mig vid spisen. 

Halva falukorven var kvar sedan i tisdags så det passade med stroganoff idag. 

   

Denna mat går alltid hem.

Bra på TV hela kvällen, först Farmen som kanske inte är det bästa programmet, men samtidigt lite kul att följa med och få skratta lite åt deras galna upptåg. Sen Sveriges Mästerkock som jag bara måste se och vilka duktiga amatörkockar det finns.  Tyvärr så har jag lite svårt för Tom och hans uttalande, men det kanske bara är ett spel för oss TV tittare.  Sedan Marco och Irma, ett sånt härligt program och jag verkligen älskar denna kvinna och hennes äkta känslor som hon visar upp TV.  Sen blev det filmen "dokumentären  Händelser vid vatten som kändes ganska otäck, men det var den ju även i verkligheten.  Måste i alla fall se fortsättningen. 

  Kvällen fortsatte med TV fram till 23.30.  Vågar knappt kolla på mobilen innan jag ska sova, bara massa jävla bränder och olyckor är det enda som kommer upp. 

Hoppas få sova i natt. 


Fredag 


 


Blått denna morgon.  Men jisses vad jag har sprungit. Var jagad av tre stora schäfrar. 

Jag sprang hela Sveavägen för att komma ifrån dem.  Så alla trappor både upp och ner gjorde att jag vaknade med världens träningsvärk och hörde våra egna skälla på Lasse för att få varsin godisbit efter att de varit ute.

Hur sjutton kan man få träningsvärk av att springa i sömnen.

Egentligen hade jag ingen som helst idé om middag, men bestämde mig i alla fall för att hitta på något av det som fanns hemma.  

Men det blev i alla fall ett besök i centrum för att hämta Lasses medicin. Passade då på att besöka Lidl för lite gorgonzola och deras finn crisp.

Hem för lite lunch på resterna, till Hem till Gården. .

Kollade igenom kyl och frys, la fram räkor och kyckling från frysen, hade även en förpackning med vårrullar i frysen och en haloumi i kylen.  Nu började mina energiknölar jobba och nu hade jag i alla fall en idé inför kvällen. 

Vädret inbjöd i alla fall inte till någon längre utevistelse och hade jag haft jäst hemma så hade jag haft lite att göra.  Tyvärr fanns inte detta hemma. Men jag hade en färskost som skulle gå ut den 23:e och grädde finns det oftast hemma, så jag gjorde en färskost glass på dessa råvaror. 

Blev lite mer TV under dagen innan det var dags för mig att påbörja middagen. 

Lite pyssel med maten eftersom det stod fritering på menyn. 

Bestämde mig för att göra en krispig fritering som kunde passa till både räkor, kyckling och Haloumi. 

Slängde bara in en Ört-baguette i Airfryen medan jag friterade i wok pannan. 

 

Det enda som kändes fel var vinet, men vi hade inget vitt hemma

   


Det smakade utmärkt och blev för andra gången (har bara gjort denna en gång tidigare) så imponerad av frityrsmeten. 

Förr krånglade jag alltid till det med både olja, mjöl, vatten och hårt vispad äggvita, en ganska onödig procedur känns det som nu när jag börjat med det lättaste recept som tänkas kan. 

Recept: 3 dl kolsyrat vatten, 3,5 dl mjöl och 2 tsk bakpulver, lite salt

Denna smet blir så härligt krispig. 

Blev lite senare att smaka av glassen   jag gjorde tidigare under dagen   Det första jag kände var att något fattades och kom på att jag helt hade glömt vaniljen. 

På TV blev det Talang, Padeldrömmar som jag inte riktigt gillade, men får ge den en chans till.  'Sen  kollade vi på På spåret på Play. 

Sen var det lagom att krypa ner i sängen, kolla på mobilen och se vad som hänt denna kväll. Som vanligt massa skjutningar. 

Hur natten blir får jag se imorgon. 


Lördag

 

Ganska okej natt.  Men skrämmande att se hur lite jag rör mig. 

Kollade sedan vad som hänt under natten och såg att det hade varit en skjutning mot en villa i Botkyrka. Var tvungen att söka vidare för att se var någon stans det kunde och såg att det i alla fall inte var i Slagsta.

   

Måste snart ta mig själv i kragen och försöka ta mig ut på promenader mycket mer än jag gör.

Lasse ville till Maxi, kändes ganska onödigt att åka dit eftersom jag inte behövde något. 

Men när vi ändå var där så kunde jag ju passa på att handla hem lite småsaker. 

Så istället för Lasses inköp för 39,90 så kom jag ut med en kasse för drygt 300 kr. 

Hem för att fixa till en lunch till tjejernas jaktstart. 

Gjorde varsin kyckling burgare med de friterade kycklingbitar som fanns kvar sedan igår. 

 Öppnar svalen och inser att det inte finns en enda grönsak i lådan. 

Hur sjutton kan jag åka till Maxi och komma hem med en massa onödigt, men inte ens en tomat. 

 

Lite torftigt med bara kyckling, vitlöks-majjo och massa rödlök, men så gott ändå.

Jag tog ut fyra av hundarna på tomten medan Lasse tog ut Zlatan i trimmet. 

             

Hände mycket utanför tomten.  Det var en man  som pratade i mobilen, men jag undrar varför han hade denna i örat för han skrek så högt i den så det hördes varje ord (nu kan  jag inte detta språk) fast han var enda uppe vid busshållplatsen.  Så ni kan förstå att det ekade när han passerade vår tomt och det fick våra hundar att försöka överrösta mannen. 

Idag gick morfars hatt 🎩 ut på Tradera auktionen. Jag la in de  för 200 kr och fick direkt ett bud, igår höjdes detta med 15 kr.  Idag när det var 3 minuter kvar så började 3 st buda över  varandra och det slutade med att den som la budet på 215 kr idag vann men får betala 605 kr i stället. Hoppas morfar hade varit nöjd. 

Betalning för denna kom in direkt så jag satte mig vid datorn och betalade frakten och sedan drog jag ut en fraktsedel. Paketerade hatten ordentligt och i morgon får de börja sin resa till Lidköping.

Även denna dag var det skidskytte på TV och jag blev sittande alldeles för mycket. 

Kände för att bara äta vegetarisk mat, tog det som fanns hemma i frysen. 

     

Lasse brukar normalt rynka på näsan när jag nämner vårrullar, men idag gillade han  det och åt mer än vad han brukar.

Glassen smakade bättre idag när jag blandade i arraks punsch

Efter att ha sett på Stjärnorna på slottet och slutet på Fångarna på Slottet så fick det bli de två sista avsnitten av Headhunter.  Alldeles för mycket dödande och onödigt våld i mitt tycke. 

Efter detta var det dags att säga god natt till hundarna. 


Söndag

 

Inget att klaga på denna natt.  Försöker när jag vaknar att komma ihåg mina drömmar, men denna morgon var allt som bortblåst. 

I går kväll åkte äldsta dottern och hennes man till Thailand för att som vi hoppas få 3 härligt avkopplande veckor.  Önskar att vi kunde göra detsamma, men inte lätt med fem hundar och så skulle vi ju aldrig kunna åka till ett soligt land eftersom inte Lasse ska vistas i solen. 

Nej det blir nog att bli hemma i Sverige och längta till Öland. 

Idag är det en grå och trist dag som gör att jag kommer att sitta framför TV en hel del för att kolla på skidor.


I år blir det även  många jämna födelsedagar 2 st 30 åringar, en 50 åring  och en 80 åring.  

Efter frukost så blev det en tur till Hallunda för att lämna paketet. Vet inte om det är vädret   som ställer till min kropp idag. Men så stel som jag är idag är inte alls, roligt. Måste vara min fibro för till och med käken är stel. 

Känner mig som en vankande anka när jag ska ta mig framåt. 

Något jag var tvungen att göra idag var smör. Kom att tänka på en sak som hände mig för någon vecka sedan inne på Lidl.  Strax efter jul så träffade jag en dam, äldre än mig som tyckte att BREGOTT hade blivit så dyrt och jag kunde inte göra annat än hålla med   Jag berättade då att jag alltid gör mitt eget "Bregott"  av Lidls svenska smör.  Hon blev jätte intresserad och sa att detta skulle hon prova.   Förra veckan när jag står och letar efter crème fraiche så står denna kvinna bredvid mig, hon säger "visst var det du som lärde mig göra smör", jag känner att nu säger hon att det inte var något bra, men hon var så lycklig över vad jag lärt henne och säger att hon aldrig mer ska köpa Bregott.  Kändes så härligt att veta att jag gjort henne nöjd. 

Svårare blev det för mig idag när min ballongvisp gick i två bitar under vispningen.

Så nu måste jag investera i en ny visp, helst med starkare motor än den jag hade som var inköpt på Jula. 

Började med maten   som skulle ner i Crockpoten.   Brynde den tillsammans  med lök, vitlök och massa smör. 

Stod och skalade potatis  när  jag ser Lasse stänga  vispen som hade lossnat under visningen av smöret. Det var jag som hade  sagt  att den skulle  kastas, men nu ångrade  jag mig och säger till Lasse att  ta upp den igen.  Lasse öppnar skåpet under diskbänken  för att  ta upp den, men den finns ingenstans, han tar  fram allt under diskbänken, men vispen är  helt  borta.

Både Åberlix och Z är  med och kollar  igenom  alla saker Lasse tar  fram.  Men vispen  finns inte  och Lasse ställer tillbaka sakerna.  Ser att det ligger något i Åberlix  korg och visst är det min visp som ligger  där.   Vi fattar in när  denna lilla snabba kille hade  lyckats stjäla denna  men nu var i alla fall mysteriet löst. Kunde fortsätta  med maten. 

       

Maten kom på bordet och denna kväll blev det som en gammeldags söndagsmiddag. Såsen man gör med den fond som blivit i Crockpoten blir så himmelsk god, ja Lasse som är såsgalen äter den gärna med sked.

Kvällen fick avslutas med en gammal Beck.


Ny vecka i morgon 



























  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards