Direktlänk till inlägg 26 januari 2023

Torsdag till söndag vecka 3 2023

Av Rehn/Hornesjö - 26 januari 2023 08:03

Torsdag

 

Igår  blev det dåligt med aktiviteter.  Ger inte så mycket att åka både bil och hiss mestadels av dagen. 

Idag är det ett riktigt skitväder och då känns det ganska skönt att få ett minne   från den sköna sommaren 2022.

Började förmiddagen med att ställa Yra i duschen. 

Sen när jag hade badat henne färdig så fick Lasse ta över torkning och föning medan jag förberedde kvällens  middag

Skalade potatis, skar ett blomkålshuvud i  bitar och även skar lök och vitlök i bitar

Brynte försiktigt på dessa grönsaker i lite olja innan jag hällde på vin och buljong. 

Medans detta puttrade på spisen så började jag hjälpa Lasse med lite klippning av Yras tassar.  Höll på i ca 20 minuter som det tog att få grönsakerna mjuka och nu var det dags att göra mos   av detta.  Sen var det bara grädden som fattades och den ska jag späda med innan middagen. 

Fortsatte med Yra i nästan en timme och några tovor lär man inte hitta. 

Klockan var nu halv 12 och jag passade på att njuta lite av solen fram till 12 då jag återigen ställde mig vid spisen för att ordna till dagens lunch som blev en kyckling burgare   med massor av rödlök, keso majonnäs och curry.  Lasse avstod från lök och curry. 

Jaja, smaken är som baken.  Pris för denna lunch ca 20 kr/st

Sen blev det som vanligt Hem till Gården och efter detta så hade solen försvunnit. 

Behövde inte åka till centrum idag. 

Dagen gick i rasande fart fram till middagen

Men nu var tiden kommen då denna, rätt skulle få bli presenterad, för maken

Ja då det blev en 10 poängare och det kändes helt perfekt



Pris för middagen strax under 50 kr exkl. dryck.  Tycker  själv det låter ganska billigt för en soppmiddag men det är så enkla råvaror, det dyraste var kantarellerna.  I detta fall hade det inte varit billigare att köpa en påse soppa och blanda med vatten.  

Kvällen fortsatte med ett favoritprogram. Jag verkligen gillar Marko och Irma. 

Så mycket  mer händer det inte  denna torsdag. 


Fredag

Natten kändes mycket värre än vad appen visade.  Tittade på klockan varannan timme, visste inte om jag svettades eller frös, men något galet var det i alla fall. 

Trodde det brann bakom   garaget, men det var solen som var på uppgång. 

Idag ville jag till Lidl för att nyttja mitt plus medlemskap på kaffe.  Upptäckte att det fanns mer på plus sidan att utnyttja. Lasse önskade grillad rostbiff och potatis sallad till middag och tur som sjutton hade vi för även detta fanns hos Lidl och vi slapp besöka Maxi. 

När vi kom hem igen vid 12 tiden så tänkte jag koka varsin korv, men kom i sista minuten på att det fanns köttfärssås och pasta kvar sedan i onsdags, så det fick bli detta till lunch till en lycklig gubbe. 

Mycket med skidor på TV denna. 

Men efter vår lunch så tog jag med mitt vinglas    ut för att lapa lite mer sol. 

Men det var lite i kallaste laget och även vinet blev alldeles för kallt så jag tog detta med mig på och flyttade in. 

Dagen försvann framför TV:n

Lasse hade sagt att han inte ville se mig i köket denna fredag och det slapp han

Middagen var lättlagad eller ännu enklare var det med färdig lagad rostbiff och potatis sallad från kyldisken

     men inte blev det sämre för det. En middag för under 60 kronor exkl. dryck  för oss två. 

Vet inte vad som hände med mig men jag var så frusen så Lasse var, tvungen att tända en   brasa och då blev jag istället trött och hade jätte svårt att hålla mig vaken, kan nog påstå att efter Postkodmiljonären så såg jag inte ett helt program. 

Gick upp och la mig för att fortsätta och sova. 

Lördag

Ja detta att somna till och från i soffan ställer alltid till problem under natten. 

Klockan 2 var jag klarvaken och sen fortsatte natten med att jag kollade på klockan varje timme. 

Kände mig inte speciellt utvilad när jag steg upp. 

Så mycket jag vill göra men kroppen säger nej. 

Behövde bara köps Champinjoner och Lasse skulle till Dollarstore  och köpa hundbajs påsar och till Hornbach för en skarvdosa. Följde med in på. Dollarstore, men sätt kvar i bilen när Lasse gick in på Hornbach. Var sedan in i centrum, men det gör så förbaskat ont i mina knän, eller värken kan jag stå ut med, det är värre med att stelheten.  

Köpte i alla fall årets första semla, svårt att låta bli när man får 2 för 15 kr. 

Får fira pappas namnsdag. En dag då han gillade att bjuda på pizza och alkoholfri Cava. 

Som vanligt blev det att  sitta och kolla  på skidor. 

Blev så sugen på lite grekiska cheesecake så jag kunde inte låta bli att  tina upp några smördegsplattor och även spenat.

Smörstekte spenat med salt och peppar, rev både greve och fetaost som blandades med spenaten 

Sen var det bara att  fylla dessa små degknyten.

 

Till dessa blev det vitt vin.  En helt perfekt lördagslunch.

Hade tidigt på förmiddagen tagit  fram oxfilé från frysen och bestämt mig för att göra plankstek  till middagen. 

Hundarna fick sin middag vid 16 tiden sen var vi ute med dem fram tills  strax innan 17.

Nu var det dags för  mig att börja med middagen så det var bara att  ställa mig  vid  diskbänken  och börja med att skala potatis, vitlöksteka champinjoner och slå ihop en 'Bea.


Lasse fick göra moset.

Nu var det bara att sätta in de fyllda plankorna  i ugnen  

   

Till detta blev det Falu röd vin.

Kvällen fortsatte  med Stjärnorna på Slottet och sedan  slutet  på Fångarna på Slottet. 

Till detta program blev det årets första semla med varm mjölk

   

Semlorna hade åkt lite karusell i kartongen

Tycker att det är kul att göra en uppskattning av vad våra middagar kostar.  Men idag var det ganska svårt, det jag köpte denna dag var 2 semlor för 15 kr och 3 större champinjoner för 4 kr, resten fanns hemma. 

Men på det hela så gick som vanligt frukosten på ca 16 kr, lunchen ca 40 kr och middagen ca 100 kr med alla tillbehör men som vanligt allt exkl. dryck.  Semlorna 15 kr

På det hela en ganska billig dag som vanligt. 


Blev inte  så mycket  mer denna kväll framför  TV.

Gick och la mig tidigare än vanligt och bestämde  mig för  att  somna i bra tid.


Söndag 

 


Lyckades somna innan midnatt och det blev på det hela en bra natt.

Har väntat på Yra löp sedan i början av januari, Z ska löpa i slutet av februari, men idag verkar det som det är Z som kommer först för Zlatan var alldeles galen efter henne denna morgon, så nu får tjejerna flytta upp till övervåningen. 

Det brukar ju alltid fungerat bra, men visst är det lite pyssel när man ska ta ut dem och inte kunna av alla tillsammans. Får hoppas att de sätter igång båda två nu så det inte blir så utdraget. 

Tog ut Yra till trimmet  för  att  trimma av öron och hals. Ville också kolla hennes mun.  Började för ett par dagar sedan att hon började åka kana på ena kinden.  Kollade men det syntes inget. I går började hon att klia sig vid munnen och då började det även lukta så illa att  vi knappt kunde  ha henne  i sovrummet.  Det verkar  som det är vecket vid mungipan som är  irriterad.  Läste på nätet och märker att  detta tydligen inte är ovanligt på Cocker och det blir då svamp som luktar som det gör på Yra.

Gjorde rent med vinäger.  Hon kan äta som normalt  men när  man kommer åt detta veck så börjar tassarna gå och hon vill klia sig.  Börjar med att  hålla  rent innan vi besöker veterinären. 


Idag är det Cocker promenad på Gärdet, tyvärr blir det inget för oss för mina knän klarar inte att gå runt på denna promenad.

Vid 12,30 tiden kokade jag 4 Wienerkorvar till lunch. 

Trodde vi skulle äta 2 var men vi var rätt nöjda efter 1 korv, men eftersom jag redan hade satt  senap på mina så delade vi på den sista.  

 

Det är något speciellt med kokt korv. 

Tog en ensam promenad, går  inte  att bara sitta i soffan och kolla på skidor. 

Hade inte  bestämt mig för middagen. 

Tar fram den påse potatis jag köpte i fredags. Samma som vi alltid brukar köpa. Det brukar vara normala potatisar i denna påse. Men idag  var det inte som det brukar   I påsen fanns 3 jättestora  potatisar  och  sedan en blandning i olika storlekar.  Först kände jag lite irritation när jag såg dem, men kom  på att  jag hade allt hemma till bakad potatis. 

 

Så middagen  blev perfekt. Dagens matintag kostade ca 120 kr för 3 måltider för 2 personer. Dryck ej inräknat. 

Kvällen fortsatte som vanligt framför dumburken och avslutades med en gammal Beck.

I morgon är det ny vecka och jag ska ställa mig på vågen, men det är knappt att jag kommer att våga för när jag kollar min blogg så ser jag hur mycket jag har stoppat i mig denna vecka och samtidigt knappt rört mig.

Tur att jag inte gillar sötsaker

Syns igen på onsdag/torsdag













 I 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards