Alla inlägg under januari 2023

Av Rehn/Hornesjö - 1 januari 2023 11:13

Så börjar vi året med att blicka framåt och lägger backspegeln åt sidan.

 

Appen visar alltid mitt rätta jag och det är därför jag sparar denna varje dag för att kunna se tillbaka. Men hade hoppats på att den denna första dag skulle lysa grönt men tyvärr så blev det inte alls som jag hade tänkt mig.

Vi var sega denna morgon och tog det väldigt lugnt vid frukostbordet och helt plötsligt säger jag till Lasse "har hundarna fått sin mat", naturligtvis så visste jag att så inte var fallet, men ingen av hundarna hade visat att de var hungriga.  Det var nog första gången detta hände att våra hundar fick sin första måltid strax före halv 11.

Idag hade det varit en perfekt dag att åka och träffa dotter och måg. Men innan jag ens hann säga detta så hade Lasse förekommit mig med att säga att idag kände han inte för att ta fram bilen, så det var bara att lägga ner det jag hade tänkt.  

Tror nog att det var mer skidor på TV son gjorde att Lasse skyllde på yrseln och inte ville ta ut bilen. 

När tjejernas lopp var över så blev det en promenad innan  det var dax för killarna. 

Skönt att röra på oss fast det känns i mina ben. 

Det var så fint städat på vår gata och upp mot busshållplatsen så det märktes knappt att det varit nyår.  

Så en heder till de som skjutit upp fyrverkerier. 

Sen blev det som alltid en massa stillasittande framför dumburken. 

Ville att Lasse skulle ta mera lax idag.  Den gravade åt han upp igår, så nu fanns det ett paket rökt kvar som jag ville bli av med. 

Tanken var bakad potatis, men så fick jag för mig att prova något nytt och det var att  göra en potatis pannkaka i våffeljärn. 

Hittade ett recept på nätet och provade. 

 Det blev 4 våfflor som snapp gick åt

 

   


Lasse åt sina med lax och romsås. Jag åt mina med räkor, crème fraiche och massor med rödlök. 

Lovar att  det inte var sista gången jag gjorde dessa. 

Svenska filmer har det blivit mycket av på sista tiden och så även denna kväll. 


Redan måndag

 


Ingen uppdatering gällande nattens sömn för klockan låg fortfarande på laddning när jag vaknade denna morgon.  


Har ökat i vikt under dessa 3 månader då jag inte kunnat gå några promenader på grund av mina knän.  Jag mår dåligt då fort jag bara gått upp några hg och nu hade jag lyckats med nästan 3 kg.  Så från och med idag så blir det vägning varje måndag. 

Så vi börjar idag med 66.9 kg. 

Tyvärr blev det en snabb tur till centrum för att handla mjölk. Det blev Lidl för jag ville köpa ett par träningsbyxor   som jag  läst om i reklam bladet.  Tyvärr var det dåligt med storlekar, men fann i alla ett par i min.  Hem och provade och kommer troligen att köpa ett par till i morgon om jag finner några i rätt storlek. 

Tog fram en liten låda med fyra skivor köttfärslimpa som jag egentligen hade sparat som hundmat.  Men eftersom jag hade en öppnad grädde så passade den bra till vår middag 

Med pommes, gräddsås och gurka blev det en perfekt middag. 

Sen fortsatte kvällen framför TV tills det var dags att krama kudden. 


Tisdag

 

Grönt på appen denna morgon.  Sovit ganska bra och drömt mycket. 

Idag var det vitt ute igen. 

Istället för mina träningar som jag gjorde varje morgon  så fick det bli att gå på bandet istället för att komma igång innan jag gick ner och blev överfallen av fem glada hundar. 

Åkte ner till Lidl tidigt för att kolla efter ett par byxor till. Ville nu ha ett par mönstrade i samma storlek som de jag köpte igår. Gick igenom alla paket med detta mönster men de fanns bara i större storlekar, hade kollat och viste att det skulle fungera med en storlek mindre, hade nästan gett hoppet att finna några när jag ser ett par utan omslag och det visar sig vara ett par medium. 

Blev även en falukorv till kvällens middag. 

Ganska fint väder som jag tänkte vara ute i, men först en lätt lunch och killarnas sista etapp av Tour de sky.  Vår Halvarsson var jätte duktig och låg länge 3:a,  men fick nöja sig med en  4:e plats. 

Trodde det skulle vara mycket bättre väder och hade tänkt vara ute en del, men kylan tilltog och jag klarade inte av att vara ute.. 

Kvällens middag var god och enkel


 

Fick bli julöl till denna rätt. 

Kollade på Mammahjärtat som jag trodde skulle handla om Esmeralda som var familjehems placerad i detta hem.   Tyckte tyvärr inte om filmen för det var mera " mammans " sätt som kom fram.  Säkert en bra mamma men i mitt tycke alldeles för mycket fixerad på sig själv.  Det var mycket som inte tilltalade mig och det känns som om denna tragiska händelse mest gjort henne berömd.  Finns massor med fina familjehem, men tyvärr även de som inte följer normerna.  Det jag reagerade på var att man som ensamstående 21 åring får en 16 årig kille placerad hos sig, medans en mamma på 21 år inte får behålla sitt barn för att hon är ensamstående och helt utan några problem. 

Läs gärna Melinda Jacobs biografi. 

Kvällens film blev  101 åringen,  sett den tidigare och tycker så där om den. 

Klockan hann passera midnatt innan jag kom i säng. 


Onsdag

   

Natten blev okej. 

Nu verkar kylan komma tillbaka igen och det känns jobbigt. 

Skulle behöva åka till Maxi för att handla lite men var så himla stel i nacken och då spänner jag mig när jag kommer in på stora varuhus och blir då yr i huvudet. 

Men både hundmat och ved behövde vi få hem. Så redan innan klockan 10 hade vi anlänt till ÖB i Kungens Kurva. 

Denna vagn med hundmat, ved, hundgodis, kardemumma och en burk tomater kostade mig 707 kr.  Kunde inte låta bli att jämföra Maxi och ÖB priser och vi vann 184 kr på att välja denna affär.  Så vill man vara prismedveten så gäller det att välja rätt affär. 

Mycket skidor på TV denna dag så jag blev sittande en hel del. 

Hade halva ringen falukorv kvar så det skulle bli repris på korv denna dag. 

Ställde mig vid spisen vid 17 tiden för att laga   

korvstroganoff, en rätt dom vi båda är mycket förtjusta i. 

  hade även potatis kvar så vi skippade riset. 

 

Även denna kväll blev det julöl till maten. Lika bra att dricka upp det som köptes till jul. 

Kvällens film blev The Ice Road som var en mycket bra film med både spänning och händelser, tyvärr  även mycket sorglig. 

Kom i alla fall i säng strax innan midnatt. 

I morgon blir det en ny blogg




















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards