Direktlänk till inlägg 25 september 2023

Måndag till onsdag vecka 39 2023

Av Rehn/Hornesjö - 25 september 2023 07:35

Så var det måndag igen


  .

Natten började vid kvart i ett efter att ha kollat på Wallander.

Mina värden låg bra under natten och jag hade nog inget direkt att klaga på när jag såg allt på appen.

Efter att vi ätit och hundarna fått sin mat så kunde dagen börja.

Så var det även  dags för vägning och det hade inte hänt så mycket, hade minskat 1 hg. 


Insåg att jag var tvungen att kolla igenom vissa saker redan på morgonen gällande dagens Tv program om vi skulle få se allt vi ville på kvällen.

Dagens Hem till Gården skulle jag missa eftersom vi skulle åka och värdera bilen vid den tiden. Så denna fick jag börja med.  Sen är jag lite nyfiken på Idol och vid den tiden är det även Jeopardy, så det fick bli lite smått även på denna.

Satte mig sedan och gjorde en matlista för denna kommande vecka och idag tog jag ut kalvfärs från frysen som jag skulle använda till kvällens middag som var Wallenbergare.

Åkte till Bilia strax efter 12,30.  Var lite tidiga men säljaren tog emot vår bil direkt.

Tog en timme att gå igenom hela bilen meb allt var perfekt och det vi hade blivit lovade stod kvar. 

Nu var det bara att skriva under alla papper och få reda på vad jag skulle betala i mellanskillnad. 

Detta ordnar jag några dagar innan leveransen. 

Nu här vi svart på vitt att bilen är vår. 

Den blir inte så mycket nyare och inte heller större, men det är den Volvo som Lasse önskade sig. 

Hade jag haft råd så hade det blivit en 90 på grund av storleken,  men ca 200 tusen mer för storleken kändes inte aktuellt. 

Vi får se vad som händer om 3 år. 

Direkt från Bilia fick det bli ÖB för att handla hundmat och hundgodis.  Sen till Willys för inköp till oss. 

Hem och klockan var nu över 14.30 och vi var hungriga.  Stoppade in rester från gårdagens middag i mikron och slog oss ner framför TV, n

Blev inte så mycket att sitta ute denna dag, men det får vi ändra på, tycker att jag mår så mycket bättre av utevistelse.

Vid 17 tiden var det dax för mig att ställa mig vid spisen för att steka Wallenbergare. Skalade potatis som Lasse sedan fick göra pure av.

Idag valde jag att vända kalvfärsen i panco istället för ströbröd.

   

Väldigt hårda ärtor var det idag. Dessa var extra fina enligt paketet, men lite väl hård i min smak.

Glömde att hälla upp det brynta smöret innan fotografering.  Wallenbergarna blev jättegoda i alla fall med mycket grädde och ägg.

Kvällen fortsatte framför TV fram till att Alla mot Alla var slut.

I morgon är en ny dag utan några förpliktelser.


Tisdag

Så ganska normalt ut på appen och idag var det mer djup sömn. 

Igår satte jag upp en    fågelmatare på köksfönstret för det kommer en talgoxe varje morgon när vi äter frukost och kollar in till oss och det tycker vi är så mysigt. 

Men någon talgoxe såg vi inte till idag men fem skator kom och åt. 

Jag gillar skator och tänker alltid på farmor när jag ser dem. 

Hon älskade sina skator och de var lika förtjusta i farmor. 

Dagen efter att farmor hade somnat in i sin säng hemma i Vårby så försvann alla skator till farfars stora sorg. 

Men den dagen hon jordfästes var kyrkgången fylld med skator och vi alla visste att de var där för att säga farväl. 

Vi hade en skata som jag kallade farmor här hos oss i flera år. Den hade en skadad vinge och  var tillsammans med våra hundar, de åt tillsammans och den synen gjorde mig så glad varje dag.  När vi var på Öland så kom pappa hit för att ge denna skata mat och det enda som hen ville ha var hundmat. 

Efter att pappa gick bort så har även denna skata försvunnit. 


Passade på att se på både Hem till Gården och Glamour på morgonen. 

Behövde inte handla något idag, men var ändå tvungen att åka till centrum för att sätta om vårt Lotto. 

När vi kom var vädret helt underbart och vi stannade ute med hundarna.. 

Vid 12 tiden gick jag in och fixade till en lunch på gårdagens rester. 

Härligt att kunna sitta ute i solen fortfarande när vi äter. 

   

Jag tyckte att ärtorna som jag köpte igår var alldeles för hårda så idag värmde jag dem i smör och sedan mixade dessa med grädde.  Tydligen toppen för till och med Lasse som inte äter gröna ärtor gillade denna sås. 

Lasse fick för sig att börja kolla lite i boden, vi vet att det finns massor med saker som vi aldrig kommer att använda men lik förbannat så finns de kvar.

Han kom skrattande till mig flera gånger och sa "titta vad jag hittade"  och jag visste direkt vad det var och till och med kunde jag påminna mig om när vi hade köpt dessa saker.

    Bland annat detta campingsett som vi köpe för massor med år sedan för att ha i vår tältvagn. Men tror knappt det blivit använt ,

Sen köpte vi ett till flera är senare      egentligen vet jag inte varför vi köpte detta men det blev i alla fall använt en gång och det var när Nellie hade valpar och jag var så trött på morgonen när vi skulle äta frukost så Lasse tog upp detta till hallen och så åt vi vår frukost bredvid valprummet.   Men sen har det bara stått undanstoppat.

Lite köp mani har alltid Lasse haft och det är inget fel i det om man bara använder det man köper.

Dagen fortsatte ute hela dagen.  Qling hade en ganska seg dag, men var i alla fall med Lasse hela tiden för att kolla vad han gjorde, men så blir han trött och då kommer han till mig och lägger sig nära för att vila.

Precis innan vi skulle gå in och ge hundarna deras mat så somnade Qling under ett bord på uteplatsen och jag sa att han får sova medan de andra äter.   Men nog både hör och ser han, för direkt när jag sa dessa ord så reste han sig och ville följa med in och äta och visst åt han som vanligt upp sin mat.

Jag hade ikväll bestämt mig för att göra stuvade makaroner, men jag mådde lite halvdåligt och kände att jag orkade inte stå och röra i dessa hela tiden, så jag slängde ner allt i tryckkokaren och satte på den. Utanför fönstret satt en     skata och åt och jag hann få en bild på denna.

  Skar upp korven och bad Lasse steka den, fanns liksom ingen ork för mig denna dag.  När tryckkokaren pep att det var klart så lyfte jag på locket och ser bara en stor klump med bränd botten och det var bara att tänka om.  Koka nya makaroner skulle ta en hel evighet så det fick bli spagetti till korven.

  

Gick bra det med, men jag gillar mer stuvade makaroner.

Efter denna middag blev det som vanligt kvällens Tv program.  Jag ville se det nya programmet där några ger andra att hitta ett hus till dem och igår var det två killar.  Nu skulle detta program inte vara slut förrän 22.30 och Alla mot Alla så sista halvtimmen tittade jag på två kanaler på en gång.


Sen blev det bara att krypa till kojs.


Onsdag

 



Såg ganska okej ut så det var bara att börja dagen med ett leende på läpparna. 

Idag var det redan på morgonen en del på agendan. Hundarna fick mat en timme tidigare än vanligt eftersom Lasse skulle var hos läkaren både klockan 8,30  och 9,15 och sedan även träffa läkaren efter dessa prov och det kände fel att låta hundarna vänta så länge på sin mat.

Idag var det riktigt trevligt att sitta och vänta på Lasse för jag träffade flera bekanta som var där som jag kunde sitta och prata med.

När Lasse var klar hos läkaren så kändes det i alla fall bra, allt var bra, visst var blodtrycket lite högt så läkaren ville sätta in en tablett till.  Men hjärtat var det inget fel på.

In på apoteket för att hämta hans nya medicin och sedan en runda inne på Supergrossen för att  handla lite.

Redan klockan 11.30 satt vi sedan ute och åt en lunch      på rester från gårdagens middag.

Vet inte vad som hände sedan för jag satt mest och läste och lyssnade på radion.

Eftersom det fanns falukorv kvar så ville jag göra något med den och korvstroganoff går alltid hem

      Så jag gick in och ställde mig vid spisen vid 16.30 för att börja med middagen.

Sen var det bara att slå oss ner framför TV med denna middag

  som var utsökt god, helt baserad på grädde.

Såg sedan på första av snittet av Hela Sverige bakar och det är alltid kul.

Kvällen Alla mot Alla fick jag nästan ont i magen av, jag har ju sagt förut att jag inte är så förtjust i Tom, men idag tog verkligen hans ego över och han var bara för mycket.  Tycker att Jerka verkar för feg och vågar inte säga emot honom och det gjorde igår att de förlorade. Tre helt säkra svar från Jerka viftade Tom bort och Jerka vek sig.

Imorgon lär vi få skratta igen för då är det Cecilia Frode och Janne Josefson igen.

Ännu en skjutning denna kväll med dödlig utgång för en 17 årig kille.

Vågar knappt kolla på nyheter längre.


Imorgon är det torsdag igen och en ny blogg börjar.









   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards