Alla inlägg den 10 april 2021

Av Rehn/Hornesjö - 10 april 2021 08:38

Så var det en ny omgång igen. Jisses vad dessa tre dagar försvinner fort.

 

Somnade till i soffan så det kändes som det var lika bra att gå upp och lägga mig fast kvällen fortfarande var ung.

Detta resulterade i att jag aldrig riktigt kom in i någon djup sömn, men vad sjutton gör det när man ser timmarna på appen.

Idag skiner solen, men det är fortfarande kallt ute, men vara ute det är ett måste.

Men innan skulle  Åberlix ut i trimmet. Igår tog vi Zlatan. Förr kunde jag själv ta både 4 och fem hundar efter varandra, men det fungerar inte längre, men kropp säger ifrån ganska fort nu för tiden.

Men han blev helt okej och är så snäll på trimbordet.

   

Hoppades på att vår äggleverantör skulle ha fått ägg idag.  Tyvärr inga svenska stora som vi tycker så mycket om. Men de hade fått ett en leverans med medium ägg från Finland, så dessa får duga tills det lättar med den svenska leveransen.

Satte oss ute när vi kom hem, ska väl inte ljuga och säga att det var varmt, men skön i alla fall.

Körde med vattenspridare idag ifall hundarna skulle börja skälla, men de skötte sig fint fast den andra hunden även idag stod och stormskällde ganska länge.


Lasse reste på sig för att gå in och hämta varsitt glas vin och då tog Z direkt hans plats.

Denna tjej har en speciell attityd och den visade hon när jag bad henne flytta på sig. 


Hade hela konceptet klart för mig gällande en pastarätt som jag brukade göra för en 20 år sedan eftersom jag hade  massa kräftstjärtar kvar sedan gårdagens middag.


Fick för mig att jobba från grunden denna dag så jag fick Lasse att dyka rätt långt in i ett skåp för att ta fram min gamla pastamaskin

  Det var ett sånt där impulsköp jag gjorde för ca 30 år sedan och bara efter ett par användningar så åkte den undan.

Men idag skulle den användas

 


Degen kändes perfekt och den gick fint genom maskinen.

Visst är det enkelt och billigt att köpa den färska pastan på Maxi, men det här var så kul att jag hade kunnat stå och göra hur mycket som helst, men jag valde att bara göra en deg för ca 2 personer

Gjorde i ordning dessa i köket för att bära in och bjuda Lasse.

 

Det var uppskattat.  Men inte orkade vi äta upp allt så det blir lite till lunch i morgon.

Lite mer sugen blev vi framför TV

 


Så det fick bli lite glass och jordgubbar.

Kvällen fick avslutas efter resultatet av Lets Dance som blev som jag ville, det är ju en danstävling


Söndag

Fram till fyra var natten helt okej.  Men efter en snabb tur till toa så var det svårt att komma till ro och många tankar till dök upp i huvudet.

Solen sken i alla fall fast värmen vill inte infinna sig. 

Minnen på FB är alltid roligare att få när man till och med har förträngt dessa.

Det minne som dök upp idag var detta.

 

Påsklov i skolan men jag hade en massa att göra på skolans hemsida och det kändes bra att kunna jobba med detta i lugn och ro.  Fritids barnen hade gått till Slagsta, men några hade kommit efter att de gått iväg och var nu kvar och lekte i korridoren.  Jag skulle bara hämta nya toner till skrivaren i ett annat rum och på väg tillbaka så kommer en liten kille i full fart och springer in i mig från sidan och där låg jag nästan avsvimmad av att benet hade vridit sig. De personal som var kvar ville ringa efter ambulans men det ville inte jag utan fick tag på Lasse som kom för att hämta mig (inte det lättaste att komma in i bilen och jag kan nog erkänna att ambulansen hade varit bättre).

Till HS för röntgen och det visade sig vara mjukdelsskador, tyvärr tog det lång tid att läka och sommaren på Öland var som tur bra för jag satt i alla veckor fast i en stol och min älskade cykel stod oanvänd hela sommaren.  Skadan höll i sig i 3 år och jag har fortfarande känning efter 14 år av denna skada vid ansträngning.



Vi bestämde oss för att gå ut och lägga ett spår på minst 600 meter.  Men min ork tog slut nästan direkt. 


Efter att jag var sjuk i nästan sex veckor och inte rörde mig nästan något så försvann all min kondition och jag har verkligen försökt att få den tillbaka och tyckte att det gick åt rätt håll, men idag tog den slut fortare än vanligt


Lasse ville inte fortsätta själv utan det fick bli ett slut redan här. 

Visst var det en del klättring men inget längre spår som i alla fall fick ligga ett par timmar medan vi var bland annat till centrum för att köpa trisslotter.

 

Nä vi kom hem så fick det bli en lunch på rester från gårdagens pastamiddag.

Sen ut och spåra och denna dag hade vi bara använt lite blod vid påsläpp och vid slutet

 Det var en fröjd att se honom söka och höra hans kluckande läte 

Tror inte att sträckan har någon större betydelse för viljan att följa spåret fanns hela tiden.

Vi tog med oss varsitt vinglas och gick ut och satte oss. 

Då ringde min mobil och det var Bernt (vår förra granne på Öland) som ringde med videosamtal, så det var kul att få prata en stund. 

Tyvärr så fick hundarna inte vara ute med oss för den som klagar gick runt och snackade med de grannar som var ute och hon snackar så högt så det låter så mycket att jag är rädd att hundarna då måste moffa för de undrar vad som låter. 


Gick in vid halv tre och stekte på en liten lammstek som jag sedan  satte in i ugnen med termometer. 

Så den fick stå ett par timmar och gotta till sig. 

Vädret inbjöd inte till någon mer utevistelse så vi slog oss ner framför TV innan middagen

Lammsteken var jättefin men tyvärr så glömde jag att servera någon sallad  

Kvällen avslutades med Beck.

Måndag och vardag

 

Även denna natt kändes okej och drömt hade jag gjort.
Vädret kändes ganska grått och trist, men man får vara glad att slippa den snö som jag ser lite överallt på FB.

Måste ta en tur till Kungens kurva för att handla hundmat. Men innan gjorde jag en liten pizzadeg som fick jäsa tills vi kom hem igen. 

Bakade ut en pizza med oxfilé, tomater och sparris. 

 

Den såg riktigt god ut. 

  

Ännu godare blev den när den gräddas och toppades med beasås. 

Tittade på en svensk långfilm som handlade om en dokumentär filmare. Mycket sevärd. 

Ute med hundarna på tomten, men det känns jobbigt för jag är på helspänn hela tiden när det dyker upp folk och andra hundar utanför tomten. 

 


Men de skötte dig bra. 
Skulle så gärna vilja ta alla hundarna med oss ut på en promenad tillsammans, men efter påhoppet från granne så klarar jag inte det för jag vet att våra hundar hörs när de blir lyckliga  när vi tar fram deras koppel och en lycklig hund är som glada barn och då hörs de.. 

Så det har nu bara blivit en och en hund. Då får de bara bli de kortaste promenaderna. 

Någon middag orkade vi inte med efter pizzan. 

Blev TV som vanligt. 

Passade på att duscha innan Alla mot Alla och det gjorde mig så avslappnad att jag somnade i soffan. 

Så var dessa tre, dagar över igen. 












  













Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards