Direktlänk till inlägg 11 februari 2022

Fredag till söndag vecka 6 2022

Av Rehn/Hornesjö - 11 februari 2022 08:19

Så var det fredag

 

Idag fungerade min klocka igen och lite uppdateringar kunde jag få.

Började efter frukosten med att ta fram ett par nya gardiner som jag hade hittat hemma hos pappa. Undrar när de har köpt dessa för de låg i sitta paket och köpta på Citygross, men jag tror att det måste ha varit ett impulsköp för just panelgardiner har jag aldrig sett hemma hos dem.  Jag vill ju inte gardiner som går ner till golvet i köket, utan jag klippte av dem och gjorde så det räckte till båda fönstren i köket. 

Sen satte jag mig ute i den sköna solen fram till att Hem till Gården började.


Idag hade  jag bestämt mig för att inte åka till Hägersten så efter att ha sett både skidor och skridskor på TV så blev det en tur till Citygross. Blev så jättesugen på havskräftor och just denna affär är den som jag brukar hitta de bästa på och som tur var så fanns det kräftor denna dag.

Hem och tänkte ställa in bilen när jag kom på att jag inte hade förnyat mitt stryktips. Det är så galet att när man har stående rader i 10 veckor så måste man vänta till på torsdagen innan man kan förlänga denna. Lottot förlänger man ju alltid på måndagen.  Så nu var vi tvingade att ta en tur till Hallunda också. Passade på att gå in på Lidl och köpa gorgonzola.

Blev ingen lunch idag så jag längtade verkligen tills klockan blev så pass mycket att jag kunde få ställa mig i köket och förbereda middagens kräftor.

Naturligtvis vill vi ha dem gratinerade med smör, persilja, citron, vitlök och parmesanost.

 


De var inte speciellt stora så det blir inte så mycket mat, men i detta fall är det mest smaken jag är ute efter,

  men med några gorgonzola snittar till så blir det perfekt.

  Vinet var från pappa så det passade så bra denna dag, tycker mig sig Lasse njuta när han sveper glasets innehåll.

Kan väl påstå att namnet på vinet visade hur det kändes.

Lasse bjöd sedan på en Lumumba till Talang.

Därefter somnade vi båda i varsin soffhörna.

Vaknade när klockan var nästan 22 och då gick vi upp och la oss.

Så var dagen över och på det hela rätt bra.


Så var det lördag

 


Kan väl inte påstå att det blev en hel behaglig natt.  När vi kom upp till sängen så var jag fortfarande trött men Lasse knäppte på TV och började se en film.  Rätt som det var så blev det kolsvart i huset och det visade sig vara strömavbrott.  Detta varade i ca 10 minuter och sen så kom det åter.

När jag precis var på väg att somna så var det en smäll som fick huset att gunga. Lasse flög upp ur sängen för att kolla om det var något utanför oss, men inget syntes och strax därpå så började de smälla igen och nu lät det mer som fyrverkerier.  Detta på gick en bra stund och väckte även upp våra hundar som satte igång att skälla.

Kom till ro ett litet tag för att återigen vakna upp att nu stod helikoptern precis ovanför vårt hur och snurrade.

Lasse gick upp och stängde fönstret för att inte behöva höra detta ljud.

Men så satte Qling igång istället med att både yla och gråta.  Så höll natten på och jag var nog inte så störd av detta som Lasse.  Så när klockan var 5 så steg Lasse upp och släppte ut tjejerna först och sedan även killarna när tjejerna kommit in.

Något av detta hade inte jag hört utan jag hade sovit fram till 6 då min klockan började larma att batterier var slut.

Såg att Lasses säng var tom och förstod att han hade gått ner och lagt sig på undervåningen

Satte klockan på laddning och satte på mobilen för att ligga kvar i sängen och kolla på gårdagens På spåret.

Steg upp ur sängen kvart över 7 och kände mig ganska utvilad.

Även denna dag blev det  mycket TV tittande och det bästa och mest spännande var curling-VM, som tyvärr tjejerna förlorade mot Kina. 

Tog även en snabb tur till Hägersten., men det var bara jag som sprang in för att hämta Söder tidningen, ville vara säker på att pappas dödsannons  hade kommit in, vilket den hade. 

Sedan hem och hade egentligen velat till Maxi för jag var sugen på lövbiff, men det fick bli Hallunda och Supergrossen.  

Blev en lång stund där idag för vi träffade flera bekanta och det blev långa samtal.  

Gjorde ingen större nytta denna dag. 

Ingen lunch hade det blivit så egentligen skulle vi ha ätit middag tidigt men ville ändå vänta fram till 18 tiden. 

   

Det fick bli lövbiff på en bädd av trattkantareller. 


Hoppade Mellon i kväll och kollade i stället på ett par hund program. 

Avslutade kvällen alldeles för sent med en gammal Morden i Midsomer. 



Söndag

 

Morgonen började alldeles för tidigt för redan klockan 4 satt Qling igång med sina läten.  Lasse gick ner och la sig även idag där nere.  Själv somnade jag om en timme men efter 5 så låg jag bara kvar i sängen.  Försökte samla mina tankar och fundera ut vad samtalet med prästen ska handla om. 

Att bara sovit 25 minuter djupt sätter sin spår och 5 timmar är alldeles för lite.. 

Tidig frukost fick det bli för sedan bänkade vi oss framför Tv:n för att kolla på killarnas stafett. 


Sen blev det tjejernas skidskytte och där gick det bra och vår duktiga Elvira tog silver.

Sen blev det även ishockey mot Finland som såg ut som det skulle gå riktigt bra, men det slutade med att Finland vann i alla fall.

Medan detta TV tittande pågick så fick min slökokare jobba med en fläsklägg. Detta hade jag planerat att ha för två veckor sedan och på fredagen dagen innan pappa åkte in på sjukhuset så frågade jag om han ville ha fläsklägg och rotmos till söndagsmiddag. Som vanligt blev han jätteglad och sa "känner redan smaken bara du pratar om det" så det tackar jag för. 

Blev då aldrig att jag handlade detta utan tänkte att jag väntar till pappa kommer hem. Sen efter allt som hände så har jag inte klarat av att laga denna mat, men idag tog jag mig i kragen och gjorde detta med tårarna rinnande nerför mina kinder. 

Handla behövde vi inte göra och gå ut hade jag ingen lust med, men Lasse ville upp till Hornbach och köpa några vinkeljärn för han tycker inte att våra stolar som vi köpte på Stadsmissionen är så stadiga som han vill.


Brukar oftast följa med men under pandemin har jag alltid suttit kvar i bilen, men idag gick jag med honom.

Sen var det bara att åka hem igen.

Blev inte mycket gjort idag. 

Upptäckte att mitt växthus hade blåst sönder.. 

Men kunde inte göra så mycket eftersom det var rena skridskobanan på den sidan. 

Ja dagarna går runt . 


 

Middagen blev så där. Köttet var gott

men pulvermos var ingen höjdare. 

Bilden ser ganska kul ut tycker jag


Fanns lite att fundera på och jag satt mest och chattade med några stycken.. 

Våra barn hade haft en lång och givande dag i deras morfars lägenhet och många flyttlådor fick de med sig hem. 

Så roligt när saker kan komma till nytta. 

Blev inte mycket TV denna kväll. 


I morgon är det ny vecka och alla dagar är inbokade. 
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards