Direktlänk till inlägg 25 juli 2022

Måndag till onsdag vecka 30 2022

Av Rehn/Hornesjö - 25 juli 2022 07:55

Måndag och idag är det vår son Pers 52 födelsedag.

 

Dagen började bra och vi fick äntligen iväg paket till Åland

Tog det lugnt denna dag och gjorde i stort sett ingenting , känns som även dessa dagar behövs ibland.

Vi hade planerat att gå ut och äta med Per ikväll eftersom det var hans födelsedag. Vi hade tre alternativ att välja på och det var Byxelkrok och grekiska restaurangen, Kalk i Löttorp eller vår egen Hornsjöns pensionat.

Det bästa vore ju Hornsjöns pensionat, men det andra kändes ju lite roligt också, men vi valde det enklaste och det var  gångavståndet som fick avgöra.

Så efter att ha ätit lite förrätt och tagit lite dricka

 

Sen fick våra hundar sin mat och lite rastning innan vi började vår promenad ner till Hornsjön

     

Det var ganska lite folk, bara ett par sällskap, så det kändes helt okej att sätta oss ner i lugn och ro och vänta på maten.

Vi hade beställt varsin entrecote med rödvin och beasås och till detta serverades friterad färskpotatis.

   

 


Kan nog påstå att det var den bästa entrecoten vi har ätit. Så mör och så härligt stekt.

Hem och tog oss en liten drink som efterrätt.

Lotta på Liseberg och sedan Beck till klockan var 24

Tisdag

 

Idag är  det lite lätt duggregn och då passade det bra att ta en tur till Borgholm .

Men först måste det bli en frukost   tillsammans med dessa fina Ölandsägg.

Det var första gången sedan vi kom hit som jag satte på mig långbyxor och en t-tröja, ja till och med en kofta blev det när vi satt ute.


Så när  klockan  var 9.30 så var hundarna både mätta och hade blivit  rastade, så nu var det bara att  stoppa in kylväska och lite kassar i Pers bil och börja färden mot Borgholm.

Solen sken nu igen fast de 20 graderna  kändes fortfarande lite kyliga. 

Vi var nu på väg i Pers bil för att handla det som stod på listan

Första stoppet blev vid Bygg max för där skulle Lasse handla, sedan en tur in på Dollarstore för där hittar man ju alltid något fast det inte är planerat

       

Blev även en titt in på Orrefors glasbutik och Second hand, men inga inköp.


Fortsatte sedan ner till stan för att först och främst gå till Pressbyrån för att köpa lotter, sedan till apoteket och sen även till systembolaget för att inhandla några boxar vin, sådana som inte finns i Löttorp.

Nu ville jag in på Coop för att handla, känns bara skönt att få stiga in i någon annan affärskedja än Ica.

Det blev naturligtvis allt som stod på min lista.

Sedan bara det viktigaste kvar och det var färgpatron till min skrivare, finns bara en affär på hela ön och det är Björnes i Borgholm som skulle tänkas kunna ha detta.  Jo det fanns en och den inköptes.

Ni satt vi i bilen igen och det var som vanligt långa köer vid Köpingsvik.

Satt och kolla de min mobil och ser att nu har äntligen jag fått in pappas pengar på mitt konto. Kändes nästan som om jag ville fira detta, men något sådant hade jag inte inhandlat på systemet.

Men nu kom jag på att jag hade faktiskt glömt något som stod på listan och det var bröd, så vi måste nog göra ett stopp på vägen för detta

Nu sken solen och det kändes riktigt varm   Visst fanns det en viss risk för regn men jag hoppades kunna få njuta lite när vi kom tillbaka till stugan


Per ville till Källa för han visste att det fanns en gårdsbutik där och även Ica.

Naturligtvis blev det mer inköp och nu kom vi på att vi kanske skulle ha något att äta när vi kom hem.

Det blev att i köpte Rosas Lammbratwurst som vi sedan åkte hem för att lägga på grillen

   


Korven är jättegod, men egentligen tycker jag att 209 kr kg för en korv är ganska dyrt, men i år har jag sagt att jag inte ska kolla priser utan bara inhandla det jag vill ha oavsett vad det kostar.

Solen sken fortfarande när vi satt och åt dessa korvar och jag kände att nu skulle jag lägga mig ner i en solstol och lyssna på dagens sommarvärd Anis Don Demina.  Han berättade bra och jag kände att jag njöt en del i solstolen.

Nu var klockan inte så mycket så jag kände att jag gått kunde sitta kvar en stund till och lyssna på en till och då fick det bli Mischa Billing som jag hade missat, även denna kändes som en ren avkoppling och även lite lärande.

Hade två middagar att välja på och i kväll valde jag att göra köttfärssås, något som jag är väldigt noga med normalt att den ska stå och puttra länge på spisen.  

Gick in och gjorde lite nytta och kommer ut igen och Per säger, har du lagat köttfärssåsen, jag svarar inte ännu och tror att klockan är 16 ungefär, men den visar sig vara 18 så det var nog hög tid att sätta igång om den skulle bli riktigt god.

Det gjorde ju inget om det blev lite senare för fotbollen skulle inte börja förrän ca 21


 

Nu var det full storm ute och vi valde för första gången sedan Per kom ner att sitta inne och äta

       

Det blev gott och där är alltid något speciellt med denna mat.

Sen var det bara att bänka oss framför TV   för hopp om att se Sverige vinna.

Tyvärr var det bara de första 10 minuterna som detta hoppa fanns, sedan blev det ganska mycket tråkigt spel och när det var 3-0 till England så sa Per god natt och gick in till sig.

Vi fortsatte i alla fall för att kolla och fick då även sen det sista målet.


Vi valde då att gå och lägga oss och lyssna på radion i stället.


Onsdag

 


Blev en ganska avhuggen natt, vaknade först klockan 02,59 och hörde på Åberlix att han ville gå ut. Hörde att Lasse var vaken så jag bad honom gå upp och släppa ut honom.  Jo men visst var han bajsnödig och även Z passade på att  springa ut.  När de två kommer in ingen så vill jag bara somna om, vilket jag gjorde i precis en timme.  Nästa gång jag vaknade så var hon 4,58, men somnade om och sov till 5,59 och då fick det vara nog för mig. Låg kvar lite i sängen och kollade på min klockan för att sedan stiga upp och göra mig ordning för dagen.

Bara 14 grader ute och det kändes som mycket kallare.

Ingen av oss ville sitta ute och äta frukost denna kalla morgon, så det blev att duga inne i stället.

Snart var morgonens bestyr över och vi åkte till återvinningen

Sen direkt ner till Böda hamn för att handla lite gott till Per och Lasse

Vidare till Ica Böda för att jag skulle få köpa lite räkor, för visst ville jag också ha något gott att tugga på

På vägen hem stannade vi till vid Löttorps Bygdegård för den sista loppisen för detta år'. Även idag hittade Per en fin glasfigur, vi hittade ingenting.

Nu hade klockan blivit så mycket att vi kunde åka hem och få sätta våra tänder i dessa godsaker som de köp vid Böda hamn.

Själv var jag tvungen att röka mina räkor och det var inte så lätt för gasolen började ta slut och innan min räkor var klara så var även gasolen detsamma.

            Allt blev i alla fall gott och den rökta torskrommen tog nog priset.

Själv nöjde jag mig med mina räkor.


Dagen fortsatte och även idag satte jag mig ner och lyssnade på en av sommarpratarna och idag fick det bli Hedvig.

Det var ett utmärkt prat och jag njöt av varje inslag i detta nummer.

Per hade fixat diskmaskinen på förmiddagen och frågade nu om jag hade provat den, vilket jag inte hade gjort. Men går in och sätter på den och den vill inte starta, jaha var det nu något annat fel.  Ropar på både Lasse och Per att de ska komma in och kolla och det visar sig att den står på väntarn1 timme innan den ska sätta igång. Okej den för väl vänta då, vi har tallrikar så det räcker till middagen.  Nu när den äntligen sätter igång så visar den att den ska diska i  i 3 timmar och den går inte att ställa om.  Ja ja, den får väl arbeta dessa timmar så den var äntligen klar efter klockan 20 på kvällen.


Så kom kvällen och idag hade vi planerat en kväll med kebab.

       

Kan vän inte annat än att säga att det blev supergott.

Tror nog att även våra hundar kände doften av vad som komma skall när vi själva har ätit klart

                för som vanligt var de med oss vid matbordet.

Vet inte varför jag var så trött denna kväll för jag somnade i alla fall alldeles för tidigt i soffan.

Per hade gått in till sig och jag skulle sätta på TV play och det fungerade som vanligt men denna gång utan ljud.

Var tvungen att kalla in Per till oss för att hjälpa till.  Han startade om allt och sedan fanns det ljud.

Detta var nu fixat och jag skulle kolla på Morden i Midsommer, men var den tog vägen har jag ingen aning om för jag somnade om i soffa och vaknade inte förrän Lasse hade stängt av TV.

Får väl se hur natten blir.

I morgon räknar Per med att åka till Stockholm igen.  Kommer att bli tomt.

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards