Alla inlägg den 6 mars 2022

Av Rehn/Hornesjö - 6 mars 2022 07:45

Så var det torsdag

 

Det blev en ganska konstig natt, men toppen visade min app.  Kom i säng direkt efter att Alla mot Alla var slut och lyckades somna nästan direkt. Vid 01 vaknade jag av att Lasse hade fått kramp i sitt ben och gnällde och gnydde. Jag kan ju inte göra så mycket åt detta så jag drog mitt tunga täcke för ansiktet och somnade om.

Klockan 04 var det färdigt igen och denna gång var det än värre än klockan 01, Lasse kunde inte låta bli att låta högt och så sparkande han så det dunkade i golvet och naturligtvis började hundarna skälla på undervåningen.

Jag hade tittat på klockan och sa till Lasse att jag vill sova så du får vara lite tystare, det blir ju inte bättre för att han väcker upp hela huset med sina läten.

Jag somnade om igen och sov till klockan var halv 8.

Visst tycker jag synd om honom när han får dessa kramper och har ju ingen aning om vad man kan göra.

Frukosten var i alla fall klar när jag kom ner till köket.

Blev sedan en tur till Hägersten för att plocka lite bland alla saker.

Lasse skruvade ner 2 skåp i badrummet som inte hör till lägenheten. Dessa ville han ta hem, okej sa jag denna gång, skåp behöver vi nu mer än vanligt efter att det säkert kommer att samlas mycket från föräldrahemmet.

Själv blev jag sittande på sängen och kolla i album.  Hittade mammas album med alla hennes vänner från fredsdagen 1945, även mammas gamla skolfoton mm mm.

    Bilder på mig finns det i massor från barnvagnen och framåt.  Denna bild på mamma och pappa tycker jag är så fin och man kan se hur de strålar av lycka.  

Tog tag i att rensa ett skåp i köket och i dessa gamla 40 tals lägenheter så är ju allt så högt och det är svårt för mig som är liten att räcka upp.  Men jag klättrade en del och hittade dessa jultallrikar, säkert har mamma och pappa köpt dessa för att de då trodde att det skulle bli ett värde i dem, tyvärr är det inte så idag och de ligger mest och skräpar. Fast vackra är de.

 Denna gillar jag eftersom det handlar om Öland.

Ja det är så mycket att titta på så bara det tar halva tiden när vi är där.

När vi kom hem så ville Lasse se på skidskytte.

Gjorde lite sen lunch på   lasagnen som var kvar sedan gårdagens middag.


Tog med mig Åberlix på en liten promenad för att kolla vad som hänt i naturen

    Klart jag även då kollade efter blåsippor.

Hem och försökte göra lite nytta.

Lasse önskade pannkakor idag och visst skulle han få detta. Men jag orkade bara inte stå och steka de supertunna som jag brukar utan idag fick de bli lite normala pannkakor.

  Lasse hade dukat med andra tallrikar denna dag och det kändes lite spännande att äta på dessa även här hemma.


Kvällen fortskred med de vanliga TV programmen fram till klockan 23.00

Tror Lasse sov sig igenom samtliga.


I morgon är det fredag och tänker inte ha några måsten på agendan.


Fredag

 

Natten fungerade bra fram till klockan 4 då jag vaknade och sedan var det kört att försöka somna om ordentligt, visst slumrar jag en hel del och även drömmer så inte så mycket att klaga på.

Kallt var det igen denna morgon, men solen sken och detta är viktigast.

Fick bli en tur till Maxi för jag blev så sugen på krabba.  Egentligen är jag lite snål när jag ser att en krabba kostar 330 kr kilot, men är jag sugen så är jag.

Sen  blev det en massa plock resten av dagen.

Middag vid 17 tiden 

  

Blir inte mycket mat på en halv krabba, men det var i alla fall massor med rom och det smakade bra. En halv  vitlöks baguette och lite crème fraiche och ett glas vitt vin var ganska perfekt.

Kvällen fortsatte med lite både vila och TV.


Lördag

   

Tidigt i säng och det känns bra.

Idag var det isande kallt ute när vi öppnade dörren vid halv 7 tiden och termometern visade på -9 grader.

Men det blev i alla fall varmare under dagen.

Redan på morgonen sa jag till Lasse att jag inte kände för att tänka på mat denna dag.  Lasse förslog då att han skulle ta hand om detta hela dagen om han fick fria händer och göra vad han ville.  Naturligtvis fick han det och jag var bara glad att slippa.

Satt igång morgonen med att göra tackkorten till pappas grannar och även de som skulle skickas.

Visste att posten hade kommit under fredagen så jag ville till Hägersten och kolla om det fanns något och då samtidigt springa runt och lägga kuvert i brevlådorna hos de grannar som skulle få ett tackkort.

In bara och hämtade posten och sedan fick Lasse ta de portarna på Förskottsvägen, jag kände att jag kommer inte upp för dessa tre trappor, visst vet jag ju att även Lasse har svårt men han tog på sig detta.

Han var verkligen slut när uppdraget var gjort, men nu var det även två portar på Sparbanksvägen och dessa kände Lasse att han inte skulle orka, så dessa måste jag ta.  Fattar inte att min kondition är så dålig och att jag får kramp i hela kroppen så fort jag gör något.  Sprang inte utan tog varje trappsteg i lugn och ro men detta hjälpte inte, när jag kom tillbaka till bilen var jag helt slut och hade svårt att andas.

Vi skulle till Hallunda och handla och lägga på breven och jag kände att kommer jag verkligen att klara detta.

Men tog mig i kragen och gick i alla fall in, men luften var så svår att andas och jag kände paniken komma.

Klarade i alla fall att genomföra det jag skulle i Hallunda men mådde verkligen dåligt.


Bad Lasse att ta fram en solstol så att jag kunde få lägga mig ner och bara ta det lugnt ett tag i den lite kylslagna solen.

Lasse försvann in och kommer ut med varsin Martini och lite ost.  Ja det var hans lunch idag när han fick bestämma.

Jag satt ute och läste på min mobil och jag njöt verkligen av att se hur duktiga våra barnbarn är.   Åsa hade berättat att Julina sökt stipendium för att få åka till USA och studera.  Men intagningen är supersvår och fast vi vet hur duktig hon är så vet man ju att det finns många som är lika bra.

Intagningen var stenhård, men denna tjej har skinn på näsan och ger sig inte i första taget.

 

Till slut kom detta och av de två kandidaterna som var kvar så var det just Julina som blev vald.

Det känns verkligen härligt att få höra något positivt, för de tre senaste åren har det bara känts som elände.

För bara någon månad sedan åkte hon iväg som enda svensk till Ryssland för att spela schack. Hon var även en mästare där.

Fanns även en del guldkorn till som kom till känna, men dessa får vi vänta på.


Satt ute i solen tillsammans med hundarna rätt länge.

Sen tog jag tag i mitt datarum för att återigen gå igenom en massa kartonger. Medan jag höll på med detta så lagade Lasse maten.

Vi 17 tiden ropade han att jag kunde komma och sätta mig

 

Så här såg det ut när jag kom in i rummet och nu visste jag att det skulle bli isterband

  Lasse burkar alltid göra ett supergott mos men idag hade han bara pressat potatisen i stället.  

När vi ätit färdigt sa han  "men jag glömde ju både rödbetor och gurka".  Skit samma, det var gott som det var.

Vi 21 tiden så var det dags igen för Lasse att bjuda på något och denna gång var den en Lumumba.


Kollade på filmen Ocean´s 8 som höll på fram till midnatt.  Men den var sevärd och inte svårt att hålla sig vaken till.

Men när denna var slut så var även jag ganska trött och hoppades att kunna somna direkt.


Så var vi framme vid söndagen

 

Sömnen blev lite dålig, eller inte själva sömnen utan mest djupsömn som denna natt bara varade i 23 minuter.

Men desto bättre var ANS som visade på +10 denna dag.

Solen sken, fast det var kallt. Men idag ville jag bara vara ute och inte bry mig så mycket om att det är rörigt här hemma

Lasse ville iväg till Maxi för att panta flaskor och köpa ved. Jag behövde ingenting men passade på att handla mjölk och filmjölk

Sen hem och var ute en del

Lasse började med att tovutreda Zlatan 

 

Jag tog Åberlix huvud 

Sen började det kännas lite kallt och vi gick in för att kolla på TV 

Vid 15 tiden blev Lasse sugen på grekiska cheesecake och bad mig göra några 

normalt gör jag på 2 smördegsplattor men idag tog jag 4 stycken 

Vi båda var mätta och nöjda efter fyra var, men fortsatte att äta tills de var slut, vilket resulterade i att jag blev illamående. 

Lasse ville vila lite och jag var inte sen med att hänga på detta förslag.
Vi bestämde oss då för att inte äta middag före 19. Jag hade planerat att göra en kasslergratäng men insåg att jag inte skulle klara av att ställa mig vid spisen.

Det blev kaffe och Mariekex i stället vid 21 tiden

Såg på Morden i Midsomer 

En konstig men på stort sett en ganska bra dag.

I morgon är det ny vecka igen












Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards