Alla inlägg den 10 mars 2022

Av Rehn/Hornesjö - 10 mars 2022 08:50

Så var vi framme vid torsdag denna vecka

 

Natten blev bra och jag vaknade mitt i en dröm som handlade om att jag tydligen var förbaskad på en granne för jag dängde en spade i huvudet på henne, men det var hennes fel för jag hade lånat denna för att skotta på snö utanför hennes tomt och då blev hon galen och kallade mig för tjyv.  Får väl hoppas att det gick bra för jag vaknade innan jag visste vad som hände.  Vi var även på ett stort loppis och där såg jag en airfryer i orange färg och den var från Tupperware och den ville jag köpa, fast den var alldeles för dyr så jag avstod och så gick jag istället fram till en disk och beställde en Carpaccio.  När jag vaknade var jag tvungen att fråga Lasse vad detta var för maträtt.

Undrar vad allt kommer ifrån i drömmen.

Ville till Hägersten idag och tömma köksskåpet.  Alla som har bott i 40 tals hus vet hur högt det kan vara och klättra är inte det bästa för mina ben, men känner ändå att detta måste jag ta tag i själv.  Lasse har klättrat nog nu.

    Tömde dessa två skåp och jag lovar att det var fullproppat med glas och porslin.  Grovsorterade efter hand och kastade sådant som inte kändes rätt att skänka bort. 

Det blev i alla fall 3 fullproppade större flyttkartonger med detta och det ska vi försöka få ork till att lämna i Hallunda

Tog även alla besticklådorna och gjorde samma sak där att jag då satte mig ner på en stol och gick igenom varje låda och kastade det som inte någon har någon nytta med.

Hällde allt i tre påsar och tog hem för att finsortera och göra iordning för att skänkas bort.

Tog bara hem sådant som ska finsorteras, det som ska till återvinning och Stadsmissionen fick stå kvar till nästa gång vi kommer dit.


När vi kom hem så stekte Lasse några ägg och gjorde varsin macka som vi åt till Hem till Gården.


Sen iväg till Hallunda för att handla lite, egentligen var det bara ägg som fattades, men det var ett måste även till kvällens middag.

När vi kom hem så gick Lasse in och kollade lite på skidor och jag ställde mig ute och sorterade bestick och lite annat från lådorna

   

Detta var det som blev kvar och en del av skedarna vill barnbarnen ha, så det var bra.

Ja jag ljuger om jag säger att jag inte är trött, känner mig helt slut kroppen och mina ben värker som tandvärk hela tiden och jag lider av att inte kunna ta några promenader, men det fungerar bara inte. 


Jag hade planerat att göra raggmunk till middag och gjorde smeten så den skulle vara klar och jag då kunde laga mat och kolla på Glamour samtidigt.  Men idag ville inte Lasse vila innan maten så han erbjöd sig att göra raggmunk.

Jag stekte två så att han skulle se hur jag ville ha dem och jag gick igenom det mesta, för det var första gången han gjorde denna mat.  

Jag kände på doften från köket att han nog hade lite för hög värme och jag tyckte mig höra att de var på lite för kort stund, men jag tyckte att det var roligt att han verkligen ville och äta dem skulle vi nog kunna göra.

Men att både hålla maten varm, steka bacon och hålla reda på det mesta, det var inte så lätt.

Men till slut stod i alla fall maten på bordet

   

Ingen  större katastrof blev det och det var jätteskönt för mig att bara sätta mig vid bordet. Tyvärr är våra Hälsingelingon slut, så det blev ingen sylt denna dag. 

Fortsatte kvällen med Farmen och lite annat innan det var dags för kvällen höjdpunkt Alla mot Alla.


Fredag

 


Natten blev bra men som vanligt så blir det inte många minuter som jag kommer in i riktig djupsömn.

Men drömmer massor just nu och konstiga drömmar är det.

Hade egentligen inte tänkt åka till Hägersten denna dag, men igår när jag satt och kollade på min mobil så dök det upp att man kunde lägga in om ev. försäljning av lägenhet. Kollade vad det stod och fyllde i en formulär för att få kontakt med några olika mäklare.  En av frågorna var när man ville sälja och det var då olika alternativ, "snarast", ca 6 månader"  och "vet ej".  Eftersom inget arvskifte har gjorts så tänkt jag svara "vet ej", men Lasse tyckte att jag skulle fylla i "snarast" .  Stängde av mobilen för att kolla på Glamour och direkt började det ringa.  Jag svarade inte, vilket jag aldrig gör när det är något jag vill se på TV.

Men nu kändes det som om jag i alla fall ville dit och plocka undan i kök och sovrum, ifall det skulle dyka upp någon mäklare via mobilen.

Vi hann aldrig iväg innan första samtalet kom och jag förklarade att det inte var aktuellt redan och att jag inte ännu ägde lägenheten.  Denna mäklare var bara intresserad av att få se denna och ge ett värde, inget tvång.  Blev ju lite intresserad så jag bokade upp en tid med honom på tisdag förmiddag.

Åkte sedan iväg och började plocka undan det som fanns i sovrummet, känns bättre

att ha allt i vardagsrummet.

Så kom nästa samtal från en annan mäklare och jag berättade återigen vad som gällde, men även han var intresserad av att komma och berätta vad de kunde erbjuda, så jag kände att han kan ju komma 1,5 timme efter den första på tisdag, så får vi höra vad de båda har att komma med.  


Vi bestämde oss sedan för att vara kvar i max 2 timmar och passade då på att fylla bilen med all porslin och glas som skulle till Stadsmissionen.  Fyllde även två säckar med sånt som skulle till återvinningen.

Återvinningen öppnar klockan 13 och nu var den bara halv 1 ännu så vi tog en tur till Mc Donald för att äta en liten lunch      Denna gång satt vi kvar i restaurangen och åt. Lasse ville ha en hel meny med Big Mack, själv tog jag en liten kycklingburgare och vatten.

Ganska gott och det kändes behövligt.

Sen direkt därifrån till Återvinningen och sedan till Hallunda och Stadsmissionen.

Jag hade redan på morgonen längtat efter att få röka lite räkor, men kom ihåg att jag hade kastat vår rök eftersom den var så sliten och någon ny har vi inte hunnit inhandla.  Vet att Lasse inte är så jätteförtjust i vara vanliga räkor utan vill gärna ha något annat.  Blev därför jätteglad när Lasse säger "vad har du tänkt till middag",  jag svarade inget speciellt och han säger kan du inte göra scampi.  Gissa om jag jublade inombords.


Hem och vi satte oss ute lite, men det var inte så skönt som det såg ut och snart var vi båda igång inne med att plocka i våra lådor.


Vid 17 tiden stod i alla fall maten på bordet

   


Det var verkligen något jag hade längtat efter länge och vid sådana tillfällen äter jag lite för mycket, men idag brydde jag mig inte om att det kunde bli ett lätt illamående av detta.  Kom på att vi hade en box med rosévin som vi köpte för ganska länge sedan och tänkte ha till en varm dag utomhus.  Så idag kom det fram fast som matvin.


Vi kollade Talang, men sen vet i sjutton var det var mer på TV denna kväll.  

Tyvärr måste det nog bli en tur i morgon igen till Hägersten.


Lördag

 


Natten blev väl på det hela bra fram till klockan 03,15 då Z bara måste in till oss, istället för att höra henne sitta och gny utanför dörren så steg jag upp och öppnade denna och direkt hade vi två tjejer i sängen.

Men nu var de nöjda och jag kunde försöka krypa ner under täcket och somna om.

Klockan halv 7 var det lika bra att stiga upp för då hade Qling suttit och gnällt nästan en halvtimme.  

Så var även denna dag igång.

En tur även denna dag till Hägersten och då kom även Per över ett tag.

Bra att få hjälp att bära ut allt i bilen som skulle till Stadsmissionen.

Annars blev det inte så mycket gjort denna dag i lägenheten.

Hem och lämnade av lite som Lasse även denna gång hade fått med sig hem.

Sen ville jag till Biltema för att köpa en grill    som jag tycker passar när det bara är Lasse och jag som ska grilla en korv eller en hamburgare.

Lite kaos i kassorna var det denna dag för att det var bara switch eller kontanter som gällde. Jag hade kontanter så det gick fort, men många stod och letade i sina mobiler för att kunna betala med Switch

Hem och tanken var att vi skulle grilla varsin korv, men det tog längre tid än vad jag hade trott för Lasse att få ihop denna. Per var ute på en cykeltur så han kom förbi och vi satt och pratade lite innan kylan kom.

Middagen blev enkel för det blev bara ett par mackor var

     
Varma mackor känns aldrig fel framför TV:n
Lasse var både trött och ointresserad av Mello så det var mest jag som satt ensam och kollade.

Ganska bra låtar rakt igenom detta år.  Hade gärna sett Bagge vinna men helt okej kändes det ändå.

Sen skulle jag slå över till 3:an och kolla på en film jag har sett för ganska länge sedan men då missade slutet.

Hade verkligen sett fram mot denna Baby Driver ikväll och kände att fast den inte skulle vara slut förrän halv 1 så ville jag se hela denna gång.  Lasse sov hårt och jag kollade, när klockan är kvart över 12 så slocknar TV:n och jag tror då att det är något fel, men inser att det är Lasse som vaknat och stänger av TV mitt i min film.  Sen när han ska sätta på den igen så är han sömnvirrig och gör bara massa fel och ingen film kommer på.  Ledsen känner jag mig, en ger bara upp och lämnar rummet och tänker, du ska få igen när du ser något som du vill se.

Så nu får jag antingen försöka få tag i filmen på ett annat sätt eller aldrig få reda på slutet.


Snabbt upp i rummet och hoppar i säng och drar täcket över huvudet och hoppas bara att han inte ska sätta på TV:n.


Så var det söndag och ett strålande morgonväder

 

Hade i alla fall sovit gott fast timmarna inte blev så många. Har nog aldrig haft så lite avbrott som 11 minuter tidigare.  Även denna natt var det mycket drömmar och naturligtvis var jag i Borgskolan.

Helst hade jag bara velat vara hemma och sätta mig ner och göra klar bouppteckningen, men vi hade lovat vår dotter Åsa att komma över men en kartong med lite småsaker som hon ville ha.

Hon hade så gärna velat att vi skulle ta med oss hundarna och vi kunde komma ut på en härlig promenad runt träsket, men tyvärr så klara jag inte detta med mitt onda ben.

Men det blev i alla fall en trevlig pratstund och även Rubina kom förbi och hälsade. Lillian var hemma men Julina var på schackturnering.

Det doftade så god mat när vi kom och jag blev så nyfiken så jag var tvungen att smaka lite, det var en vegetarisk gryta med gröna linser, potatis och cocosmjölk och en massa indiska kryddor. Åsa sa att den borde vara bra för mina leder.

Vädret var så himla fint att jag bara ville hem och få vara ute.

Kände att det kunde vara kul att premiärprova den nya lilla grillen

           Jo det blev ju bra till slut, men det där med att ha lite väl bråttom gör att man får göra om och göra rätt.  Fyllde botten med kol och tändvätska och tyckte att det kändes så konstigt när jag skulle lägga på gallret, det liksom låg ovanpå kolen och gungade, äh skit samma tänkte jag och tände på och precis när lågorna började synas så insåg jag att gallret skulle ju ligga i botten under kolen och inte som jag hade gjort.  Inte mycket att göra så jag fick lägga korvarna nästan direkt på kolen istället, men så fort de hade börjat bli varma så lyfte jag bort dem och satt på det rätta gallret högst upp och korvarna på sin rätta plats, det blev i alla fall gott.

Satt sedan ute till klockan var ca 15 och då gick jag in och satte mig med alla papper i stället och bestämde mig för att göra klart bouppteckningen. En massa kopior blev det och jag tror nog i alla fall att jag lyckades få med det mesta, ja alltihop hoppas jag.  

Klockan var nu närmare 17 när jag skickade ett sms till en granne och frågade om hon hade lust att bevittna min namnteckning.  Svaret kom direkt jag passade på att gå dit och fick dem båda att skriva under.  

Hem och kände mig nöjd och la allt på plats i kuvertet.

Det var verkligen helt underbart att bara få gå hemifrån och snacka bort lite tid, tänk att så lite kan göra så mycket för välbefinnandet 

Hade inte planerat något direkt till middagen annat än att jag hade tagit fram köttfärs på förmiddagen från frysen.

Kollade och hittade ett paket med lite pommes och så hade jag rätt mycket med crème fraiche kvar sedan i fredags så det fick bli lite pannbiffar med detta tillbehör.  

 


Kvällen fortsatte som vanligt på söndagen och det blev att vi avslutade kvällen med Morden i Midsomer.


Så har dessa 4 dagar försvunnit och en ny veckan är snart på gång.






















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards