Direktlänk till inlägg 20 april 2023

Torsdag till söndag vecka 16 2023

Av Rehn/Hornesjö - 20 april 2023 07:51

Torsdag

  

Natten blev så där, men det var jag varse om eftersom jag hade somnat i soffan. 

Att röra sig så lite som jag gjorde igår är inte alls okej varken för kropp eller hälsa.

Blommorna från Britt-Marie och Peter hade fått hamna i den första vasen jag hittade eftersom klockan var mycket på kvällen då Lasse fann dem på vår altan. Så idag fick blommorna    en ny vas som passade dem bättre

Har varit så snurrig denna vecka gällande mina tabletter, när jag gör min dosa på måndagsmorgonen så är det en av tabletterna som ska vara i en styrka måndag till onsdag och en starkare torsdag till söndag.

Igår blev jag så paff när tabletterna låg kvar i tisdagsfacket, var så säker på att jag tagit dessa. Men tog de igår i stället.  Idag när jag skulle ta mina tabletter så ligger fortfarande dessa kvar i tisdagens men torsdagens är tom.

Vet inte hur jag har tänkt men det var bara att plocka fram en starkare levaxin och ta de som nu låg i tisdagens.

Det konstiga är att nu är det riktigt för tre dagar som är kvar finns, så egentligen har jag inte missat en dag.

Är det åldern eller är det något annat som styr min hjärna.

Ja ja, inte värt att tänka utan ta dagen som den kommer istället.

Började morgonen efter frukost med att göra iordning lite inför träffen med Lasse bröder .

Vädret var utmärkt för att kunna sitta ute denna dag och båda är ju friluftsmänniskor så även de gillar att vara ute.

De skulle komma vid 13 tiden och detta var perfekt eftersom vi sedan skulle ha däckbyte från 15 tiden.

Så kul att träffa släkten igen efter alla dessa pandemi år.

 

   

Lasses småbröder Arne och Fredrik som är 20 år yngre än sin bror

Många jämna födelsedagar detta år som började med Lasses syster Britt Marie som fyllde 70 i januari, sen Lasse 80, Adnan och Patricia 30 i april. Sen Thomas 50 i november och  Arne och Fredrik 60 i december. 

   

Det blev ett par timmar med massa minnesprat mm mm . 

När de hade åkt så gick Lasse till garaget för att ställa sig i kö för däckbyte.  Är så himla bra detta med de ambulerande team som kommer till oss både vår och höst och gör detta jobb utan att man själv behöver göra något själv.

Det blev ingen middag för oss denna dag, hade stoppat i år lite när killarna var här och sedan så tog vi bara resten av detta framför TV.n

Var ganska trötta fast vi inte hade gjort många knop denna dag.

Hundarna sov gott när vi passerade dem    på väg upp til övervåningen. Zlatan höjde lite på huvuden, men somnade sedan om direkt.

Blev ingen fortsättning framför TV:n från sängen utan vi släkte direkt när vi kom upp.

I morgon är det fredag igen och de lovar ytterligare en bra väderdag.


Fredag

 

Blev en ganska konstig natt, lite väl lite djupsömn och massa med drömmar.  Vaknade vid 4 tiden men somnade om och fortsatte att drömma.

Hade sett att de hade ett  bra pris på entrecote på Willys så eftersom Lasse ville till Dollarstore så passade jag på att besöka Willys, men inte fanns detta fast det fanns skyltar om detta. 

Lämnade affären utan att ha handlat något. 

Lasse skulle till apoteket för att hämta en massa  mediciner så då blev det Supergrossen. 

Hittade inget kött i min smak så tog ett paket med kalv färs och får väl hitta på något. 

Satte mig ner ute i solen för att lyssna på radion. Våra hundar är som vanligt runt mig och jag kan inte låta bli att ta en bild på dessa fast de ser ut som vildar   och kan bara tänka att så här får de inte se ut.  De är i alla fall rena men har alldeles för mycket päls, samtidigt bara älskar jag Zlatans utseende. Han er mer ut som en terrier med sin lugg och är så söt som denna ras.  


Ser att jag fått ett sms från Lasses syster  Britt Marie och tror att det handlade om blommorna Lasse fått från henne och hennes man Peter.  Men tyvärr något helt annat. Peter hade avlidit på kvällen. 

Så ledsamt fast vi vet att han varit ganska sjuk i kol en längre tid. 

Grillade några korvar till lunch.

 

Sånt här väder gör att jag inte vill vara inne. 

Det händer mycket när man är ute och något som är ganska irriterande är detta okynneskörande ut och in på våra gator. 

Vi har som jag tidigare skrivit om att vi ofta får fel post. 

Både Hallunda gårds och även Slagsta motells som  ligger på Slagsta Gårdsväg 1.

Har ju mest tänkt att det är posten som slarvar. 

Men idag hände detta igen. Ser att det stannar en bil på vår parkering. En man och kvinna kommer mot vår grind och Lasse är snabbt framme för att de inte ska öppna grinden.  Mannen frågar om detta är Slagsta Motell och Lasse svarar "tyvärr har vi ingen meny, men lite vin och kex kan vi erbjuda". Det blir i alla fall ett gott skratt och de inser att deras GPS har spelat dem ett spratt. 

Kom att tänka på när vi fick besök av en gäst som skulle till Hornsjöns pensionat. 

Jag satt och solade på tomten när jag ser en kvinna på cykel komma och parkera den utanför tomten. Hon kommer in och går förbi mig och jag ropar på henne och frågar vad hon håller på med.  Kvinnan säger " jag ska bara ta mig ett dopp i poolen ".

Det tog ett tag innan hon förstod att detta var en privat tomt som inte tillhörde pensionatet. 

Hon hade sett vårt namn på skylten.. 

Det var en sån här dag då det inte är kul att gå in och göra någon nytta, känner att jag vill ta vara på de soltimmar som finns nu innan ovädret sätter igång igen.

Lasse kommer ut med varsin whisky   kändes som vi måste skingra våra tankar från dagens sorgliga besked.

Vid 18 tiden går jag i alla fall in för att fixa till en middag till oss.

Det blir ett kebabspett och en massa gott till som jag tillagar i ugnen istället för som tanken var att ställa mig vid grillen.  Tog en bild men vet i sjutton var den tog vägen.  Tror att jag fortfarande var lite i chock efter att ha fått reda på att Peter hade dött.

Kvällen fortsatte framför TV och jag skulle ha sett Masked Singer men slocknade i soffan och vaknade inte förrän det var dags att gå upp till sängen.

Kollar på mobilen och får dagens andra chock, läser att Lasses yngsta syster Susannes man Rolle hade avlidit bara 6 veckor efter att han fått ett cancer besked.  Fyra kusiner som mister sina pappor, flera småttingar som förlorar sin morfar/farfar. 

Ett öde som drabbar två systrar samma dag.  Livet är inte rättvist.

Hur min sömn kommer att bli vet jag redan.


Lördag

 

Att somna i soffan ger många timmar och i detta fall gav det även mer djupsömn än vanligt.  Men det blev även en massa vakentid och många tankar.  Naturligtvis resulterade detta även i en hostattack som varade enligt klockan i ca 11 minuter, men kändes som evigheter. 

Idag är det en stor dag för Patricia   (mormor och morfars lilla sångfågel) för hon fyller 30 år och ska ha fest.  Det blir som vanligt mycket folk och vi har avstått från att åka till denna fest.  Men är så glad för dem att de får så fint väder och även då kan vara utomhus.

Planerade tidigt vad det skulle bli till middag denna kväll, tog fram räkor och la i saltlake. . 

En snabb tur ner till Lidl för att handla lite.  En tjej hade med sig sin cykel in i butiken och kör rakt in i mitt redan onda knä. Säger till henne att man cyklar inte här inne.  Hon fortsätter ändå och ger helt sjutton i att hon blivit tillsagd.  Ser hennes mamma och påtalar för henne att hon kört in i mig och att man inte får cykla här inne, men tjejen bryr sig inte och nu håller jag istället avstånd, orkar inte ta detta med mamman när jag märker att tjejen helt enkelt skiter i vad mamman säger. 

Hem och vi bänkar oss ute.  Vid 12 tiden tänder vi grillen för  några korvar

 

Får bli varsin tunnbrödsrulle. 

Vädret är så härligt och idag njuter jag av att få vara ute. Så varmt att till och med jag får flytta till skuggan. 

Märkte att solen var ganska stark   när jag kollade på min arm. Nu blir jag aldrig bränd, men onödigt att utsätta kroppen för detta. 

Efter att hundarna har fått sin mat så plockar jag fram   röken. 

Fyller den med ca 5 hg räkor  och sen är det bara att tända denna och invänta att lågorna ska slockna. 

    När det gått ca 30 minuter så är mina räkor precis som jag vill ha dem. 

Lasse kommer ut med en liten lätt drink  som svalkar i värmen. 

När klockan är 17, 30 så känns det lagom att avsluta dagen utomhus.

Vi bestämmer oss för att äta vid 19 tiden. 

När det är en sån här mat så får det bli framför TV:n

Det enda som behövs till dessa räkor är bröd och en god röra med crème fraiche, vitlök och soltorkade tomater. 

Trodde att vi hade ostar kvar sedan Lasses födelsedag, men insåg att allt hade gått åt, men vi klarade oss utan. 

Även denna kväll somnade vi båda från det program vi kollade på, så någon andra dans såg vi inte. Även Sjölyckan försvann för oss.

Märker att jag kan inte sitta kvar i soffan när det blir reklam för då somnar jag. 

Det fick bli en tidig kväll i sängen. 


Söndag. 

 

Blev en bra natt efter att klockan passerat midnatt. 

Började morgonen med att kolla på sista delen av Lets Dance.

Lite sämre väder denna morgon, men hoppades komma igång med lite hundtrimning om Lasse känner för att hjälp mig.  Vilket han gjorde så jag fick i alla fall huvudet trimmat på Zlatan. Skulle gärna ha tagit hela honom men får ta lite i taget, det tog sin tid att få bort denna kalufs      som har suttit ganska länge. Har aldrig haft en sådan långhårig hund men vet att jag tidigare har sagt att någon gång ska jag spara pälsen på huvudet och se vad som händer.  Tyckte faktiskt att han var väldigt söt, men liknade väl inte en cocker.

Att bara dra denna långa päls visade sig vara helt omöjligt, den satt som berg på huvudet och jag fick ta effilerings saxen till hjälp   och efter ca 45 minuter började han bli sig lik igen.  Lasse gick in för att leta efter trimstenen och då passade Zlatan på att berätta att om vi ska fortsätta så ville han ha en belöning   innan vi skulle fortsätta.  Jag klarade inte av mer med mina händer men Lasse fick ta över kamning och borstning.  Sen ville både Z och Åberlix upp på bordet så det fick sig också en omgång med borsten och kardan.

Åkte sedan ner till centrum för vi var tvungna att handla både mjölk, fil och ägg.  Kunde inte låta bli att köpa ett paket med Scans hamburgare. Det blir inte så ofta jag köper färdiga nu för tiden för det både smakar bättre och blir billigare att göra egna. 

Men som sagt idag blev det köpe hamburgare   som vi la på grillen till en lunch.  Blev riktigt gott   med denna lunch.

Det var ingen direkt värme denna dag fast temperaturen visade på 14 grader, men klart en betydlig skillnad från gårdagens värme.  Men ute måste vi ju vara i alla fall.  Men när klockan var halv 4 så klarade jag inte längre att vara ute och frysa.

Blev lite TV fram till middagen.  Kände av värken i axeln efter den lilla trimningen jag utfört på Zlatan. 

Märker även i mina leder att det är ett väderomslag 


Blev enkel kyckling wok till middag


   

Efter middagen blev det återigen soffan för mig. 

Tyvärr inget annat än Robinson på TV och detta gjorde att jag somnade. 

Måste få ordning på mina sov tider, men hur. 


Gick och la mig redan 22.00

I morgon är det ny vecka igen























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards