Direktlänk till inlägg 30 november 2023

Tordag till söndag vecka 48 2023

Av Rehn/Hornesjö - 30 november 2023 07:44

Torsdag

 


En riktig jävlig natt, vi har hostat i kapp och någon sömn fick jag inte, så då visar inte heller min klockan något.

Man måste sova minst fyra timmar för att den ska kunna registrera något

Hittade sen att jag sovit i 2,5 timme. 

Lasse måste ha haft feber för han hade svettas så att det var dyblött i sängen. 

Ont i kroppen har jag nästan alltid, men sällan att jag får någon virus och det är väl därför jag blir helt däckad. 

Det skulle komma en kille från Anticimex vid 11 tiden för att kolla om vi hade haft några råttor som ätit av giftet.

Han frågade om jag hade sett några och jag berättade att jag hade sett tre stycken som sprang runt tillsammans.

Han öppnade båda lådorna och det fanns inget bete kvar i dessa så han sa direkt att nog har ni haft flera råttor på tomten.  Han fyllde på dessa igen med ett annat gift och de ska nu kollas den 21 december. 


Men jag låg hela dagen och mådde så dåligt. 

Tur att det fanns kroppkakor i frysen. 

     

Av de 7 jag kokade  så blev det 3 kvar till lunch i morgon. 

Mycket att se på TV denna kväll, men jag fick kämpa för att hålla mig vaken.. 

Mår dåligt av att se Ondskan och känner en sådan avsky för hans föräldrar. När hans "pappa" sköt huden då bröt jag ihop. 

Frös hela dagen fast vi eldade. 

Kröp ner i sängen för att kolla på en Beckfilm, men jag somnade och det var nog bra.


Fredag

      Kan väl inte påstå att denna natt blev  bättre.  Ännu sämre kände jag mig denna morgon.  Magmusklerna värkte efter all min hosta som jag nog kan säga är ihållande.

Hade planerat att både byta gardiner och i alla fall få upp mina lampor i fönsterna, men luften gick ur mig så fort jag försökte. Men lite gjorde jag i alla fall och fick upp gardiner i köket med hjälp av Lasse.

Hade absolut ingen lust att behöva ta mig ut, men var tvungen att besöka apoteket både för hostmedicin och nässpray.

Gick in en snabb tur på Supergrossen och tog ett paket rostbiff och potatissallad, för stå vid spisen visste jag att jag inte skulle orka.

På vägen till garaget ser jag att de i mitt tycke dyra snökäppar inte har haft någon funktion   för killen som skotta har lagt upp snön i alla fall på vår tomt utanför häcken och det har han gjort mellan varje (5 st) pinne.  Han hade även lagt en stor vall utanför vår grind så den gick knappt att komma ut genom.

Idag hade vi en liten dvärgkanin på tomten, har inte sett någon på mycket länge, hoppas det inte är någon som har tröttnat och bara släppt ut denna i vinterkylan.  

Dagen fortsatte i sängen för mig och jag hade absolut ingen ork alls. Klockan hann bli över 19 innan vår mat kom på bordet   och det var ingen stor portion, men både Lasse och jag var inte så sugna som vi trodde och ingen av oss rörde maten så den åkte in i kylen igen.

Såg på På spåret och sedan lite på Idol och de var två duktiga tjejer som stod i finalen, så båda hade haft rätten att vinna.  

Gick upp och la mig i sängen för att kolla på Morse och höll mig vaken hela tiden.

Hoppas på en lite lugnare natt och mindre hosta.

Ikväll åker äldsta dotterna och hennes man till Thailand, men kommer hem till jul och då ska vi fira den med dem.



Lördag

 

 

   

Natten kändes bättre och det visade även appen fast inte allt var på topp.

Det som är mest jobbigt är mina magmuskler som är så ömma efter allt hosta att jag knappt vågar andas djupt.

Ställde mig på kul på vågen (väger mig varje måndag) för att se om jag höll vikten och det visade sig att jag hade gått ner nästan 2 kilo sedan i måndags.  Vill man banta så tar det flera månader att minska ett par kilo, men är man dålig så verkar det fungera bra. Nog för att jag har gjort av med en massa aktivitet bara genom att hosta och så har jag inte heller ätit mycket.  Inget ont som inte har något gott med sig, brukar man säga.

Lasse mår i alla fall mycket bättre så han kan hjälpa till med det mesta.

Just nu är bara klockan 8,30 och jag sitter vid frukostbordet och väntar in Julkalendern. Sen får vi se vad dagen ger.

Kände väl att jag inte orkade så mycket även denna dag, men jag ville i alla fall följa med Lasse till återvinningen.

Han skulle även in på Dollarstore för att köpa batterier, men jag undvek folk och stannade kvar i bilen.

Orkade inte tänka på någon middag så jag bad Lasse att bara gå in på Willys och köpa en förpackning skinka och en ost så får det bli varsin varm macka till middag.

När vi kom hem igen så var det att fortsätta att kolla på skidor och då tog vi och åt upp den middag som vi hade ställt undan igår kväll. Vi fick i oss det mesta, men det säger inte så mycket eftersom det vara var 50 gram rostbiff och en klick potatissallad

Men det var bra att vi fick i oss något i alla fall.

Dagen fortsatte i mest sittande läge fram till middagen som Lasse hade önskat bli varma mackor.

Har gjort dessa mackor i 60 år och aldrig misslyckas, men med denna spis misslyckas till och med en sådan enkel sak.

Eftersom jag inte kan lita på ugnen som själv bestämmer hur den ska jobba och det är olika för varje gång så måste jag stå och kolla hela tiden.  Efter bara någon minut så var de två mackorna längst in till höger svarta och resten var ogräddade.  Fick snabbt ut dessa två och vände plåten för att börja om, sänkte graderna till 175 och då hände ingenting.  Högde igen till 200 grader och då började den långsamt gräddas lite.

När jag tyckte att de såg ganska bra ut så tog jag ut plåten med de som var kvar

  De var torra och stenhårda och vi lyckades genom att skära bort alla kanter få i oss varsin ialla fall.

Den mest misslyckade lördagskväll på länge.

På måndag ska de äntligen komma från Cylinda, men oroar mig för vad de kommer att göra, detta är ju inte det enda felet på denna spis. Blir det inte en ny så kommer jag att gå i taket.

Kollade på en Mordet i Midsommar fram till klockan 22.

Gick upp och la oss och skulle kolla på Johan Falk, men denna jävla 12:a gör mig galen med all reklam, orkade se till klockan var kvart i 12 och insåg att jag inte skulle klara av en timme till med dessa korta avsnitt mellan varje reklamsnutt, så det var bara att stänga av när den var som bäst.

Längtar efter en bra natt


Söndag

 

    

Första natten på länge som jag kunde sova utan att hosta. Vet inte om det är för att jag håller emot eftersom det gör så förbaskat ont i mina magmuskler. Förr sa man att den bästa medicin mot hosta var ricinolja för hade man tagit detta så vågade man inte hosta eftersom man då sket på sig. 

Bara att se att pulsen hade hållit sig lugn hela natten gjorde med glad.

 Inte mycket till advent här hemma ännu, men lyckades i alla fall få fram en stake på bordet när vi skulle äta frukost.

 

Sen blev det Adventskalendern som jag tror kommer att bli en superbra detta år.

Efter denna så fick jag i alla fall upp nya gardiner i sovrum och en julstjärna i hundrummet. 

Sen blev det tjejernas skidstafett som gick så bra det bara kan. 

Sen ville Lasse till apoteket för att beställa sin cancer mediciner. 

När vi var där i början av november så fick han inte ut en och jag såg att den måste tas ut innan den 7/11 vilket jag påpekade för Lasse och inte bara en gång att han måste ta ut den innan detta datum men vem lyssnar på mig för enligt honom hade Apotekaren sagt att den inte kunde beställas innan den 3/12.

Men idag blev det svart på vitt att jag hade rätt. 

Nu blir det att jaga läkare på KS för att få ut nytt recept 

Hem igen för herrarnas skidstafett. 

Tog fram de hårda och torra mackorna från kylen och skar bort minst 50% på varje macka   för att de skulle gå att äta. 

Efter detta så började min jävla hosta igen och nu var det inte längre bara magmusklerna som värkte utan även lungorna.  Så det blev inte alls så mycket som jag kunde göra av det som jag hade velat. Eller så kommer den jäkla ryggvärken efter att jag klättra och satt upp gardiner i två rum, behövs väl inte mer för att min kropp ska jäklas.

Det blev i alla fall att jag klarade av att stå vid spisen denna kväll.

Hade tagit fram fläskfilé på förmiddagen som jag kände för att göra en god krämig pastarätt med.

   

Det blev en blandad spansk och italiensk pasta med fläskfilé, rödlök, vitlök, champinjoner,  timjan grädde och det smakade bra, men jag åt inte så mycket, men var glad att Lasse fick i sig lite i alla fall.

Kvällen forsatte med Solsidan och Wallander innan vi gick till sängs. 

En ganska jobbig vecka som tagit hårt på kroppen. 

'Imorgon är det ny vecka igen.




















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards