Alla inlägg den 27 juni 2021

Av Rehn/Hornesjö - 27 juni 2021 09:46

 

Natten blev allt annat än bra. 

Vaknade redan klockan 3 och hade svårt att somna om eftersom tankarna flög omkring i mitt huvud. 

Lyckades i alla fall somna om framåt 6 tiden och vaknade inte förrän strax före 8.  Så timmarna i sängen blev helt okej. 

Vädret var ganska otäckt på förmiddagen med kraftig åska.

Lasse gav sig ändå på att klippa gräsmattan.

Jag rensade bland jordgubbarna och hittade två mogna bär som vi stoppade i munnen.

Tog de sista rabarberna och gick in och gjorde en paj. 


Sedan gav vi oss på Åberlix öron som kändes som om de vägde massor. Han lägger dem hela tiden i vatten och de blir då både toviga och tunga.  Han var så duktig på bordet fast vi fick vara ganska hårdhänta .

Men vad händer när han nästan är klar, Jo han springer ut på baksidan och doppar hela huvudet i fontänen.

Hade även lite annat för mig på förmiddagen gällande vårat bredband på Öland.

Den 10 maj fick vi vårt fiber indraget och samma dag beställdes ett bredband från Bredband2.  Det var de på IP Only som fixade detta.  Jag frågade hur detta skulle faktureras och killen svarade att de skulle ske via SMS till Lasses mobil.

Vi har sedan undrat när det skulle komma någon faktura, men inget har hänt och eftersom vi inte varit Öland sedan den 22 maj så har vi inte tänkt så mycket på detta. Men så igår fick jag för mig att gå in på deras hemsida och kolla lite. Eftersom det är skrivet på Lasse så var han tvungen att logga in sig med BankID.  Han går in på fakturor och ser att räkningen ska vara betald idag och att den är på nästan 1000 kr i stället för 327 kr som det ska kosta i månaden.

Det står att fakturan är skickad, men varken Lasse eller jag har fått något. Vi kan alltså inte betala denna summa eftersom vi inte har varken bankgiro eller kundnummer.

Deras fakturaavdelning är stängd under helgen. Jag ringer i alla fall och märker att om jag trycker 1:an som betyder att jag ska teckna ett abonnemang så kommer jag i alla fall fram, fast det blev 40 minuters väntan, men huvudsaken var att jag kunde få tag på ett kundnummer och konto för att betala.

Det visade sig att fakturorna hade skickats till Öland som papperskopior.

Så jäkla fel det kan bli. Men killen jag pratade med gjorde ett bra jobb. 

Men nu är det fixat och allt skrevs nu på mig i stället.  .


Fixade till en sen lunch 

 

Även nu blev det lite rester som jag tog hand om.


Fick för mig att kolla om det hade blivit några potatisar i en av hinkarna och visst fanns det en del ganska små och helt i min smak.

 

Räckte gott  med en grillad högrevskorv till denna goda potatis. 

Hade gjort en rabarberpaj på förmiddagen och nu blev det att smaka på den och idag blev den så där härligt krispig och god. 



Mums....så vi och åt alldeles för mycket. 

Lite fotboll och promenad


Sedan blev det som vanligt en titt på Morden i Midsomer. 


Så var det vardag igen

 

Inatt har jag sovit hur bra som helst och jag vaknade inte förrän efter halv 7.

Äggen   blev det kaos med i den nya inköpta äggkokaren. Antingen går det inte att koka extra stora ägg eller så är det fel på maskinen. 

Igår tog jag på medium och de blev för lösa. Idag tog jag på hårda och de blev ännu lösare än igår.  Tur att hundarna gillar ägg för kasta tre stora dyra ägg hade jag ingen lust med. 

Det blev en  tur till Jula för att lämna tillbaka äggkokaren. 

Sedan till centrum för att handla mjölk och fil. 

Hem och jag tog fram en vaccad nötytterfile och band upp den som en oxfilé och la den i slökokaren. 

Lasse var hungrig och ville till nya Max och köpa en meny. 

 

Det blev varsin Frisco och cola. 

Hem för att äta den men då var den nästan kall och pommesen smakade inte ett dugg,   Nej detta var bara bortkastade pengar, men hundarna blev  glada. 

Jag skulle precis gå och lägga mig i poolen när Mia och Saga kom förbi. 

 Jag gick ut till den och vi gick en bit för att mina hundar skulle hålla tyst. 

Lasse hade suttit i telefon och när han kommer ut så ser han att Yra ligger i min pool och simmar. 

Men nu ville även jag få en timme i vattnet . 

När matchen mellan Spanien och Kroatien började så fixade jag till middagen. 

Kanske hade det varit lättare med en sallad, men jisses så gott det var 

Sedan blev det repris på gårdagens rabarberpaj till efterrätt

Hade hoppats på vinst för Kroatien men efter förlängning var Spanien vinnare. 

Men det blev mer och nu var det riktigt spännande med både förlängning och straffar. 

Schweiz vann och jag var nöjd. 

Samtidigt såg jag en otäck film på 1:an som inte var slut förrän 00.50

Kände att jag nog skulle kunna somna direkt, men vad händer då, jo en bil börjar larma och naturligtvis måste jag då upp för att kolla, ser ingen bil och larmet fortsatte i över en timme med små avbrott.

Natten blev därefter. 

 


Så var det tisdag

Så såg dag och natt ut. 

Sömnen blev dålig men fick inte upp någon data så hur dålig den blev gick inte att se. 

Kände mig ganska seg denna morgon, men tar med mig hundarna ut på tomten och sätter mig ner för att vila. 

 Ser att grannen med amstsaffen kommer från deras tomt och som alltid stryker hon så nära vår häck som möjligt. 

Våra hundar säger inget förrän hon har mage att stanna och låta sin hund ställa sig och kissa in i vår häck i flera minuter. Åberlix är den första som  ser detta och sätter igång alla våra hundar som blir helt galna.  Får tag i hundarna och får in dem. 

Nu är jag både trött och förbannad. Har bett matte som kan ganska bra svenska och även hennes man som i stort sett bara pratar polska, att de inte ska släppa fram sin hund till vår tomt,. men då fått till svar att han vill så gärna hälsa.  Har även förklarat att vi inte vill få våra hundar att skälla. 

Men idag brast det och jag gick i  och skrev några skyltar som jag satt upp vid tomtgränsen. 

När hon sedan är på väg till sin bil så säger jag att eftersom du inte lyssnar på mig så har jag satt upp dessa skyltar. 

Hon försvarar sig med att säga att hon rastar sin hund var hon vill och jag har ingen rättighet att säga hur hon ska gå. Jag är lugn och säger att jag har aldrig nekat henne att gå förbi vårt hus med tycker att hon inte behöver låta sin hund gå fram till vår tomt.. Hon fortsätter att skrika till mig att jag inte ska bry mig och så sätter hon sig i bilen.  

Hunden är 9 månader, fin och trevlig men stor och kraftig och har slagit omkull matte flera gånger.  Vi har vår flock som absolut inte har någon anledning att få leka med denna kille 


Vi åkte hemifrån någon timme för att handla. 

Vid halv 2 tog vi en sen lunch på resterande kött från gårdagens middag. 

 

Tog det lugnt i den kvava värmen och jag höll mig även i den lilla poolen. 


Tog en tur med Yra till träningsplanen och körde en start lydnad och hon var som vanligt ganska duktig 


Hem och jag fixade till en sallad till middag

 

Lasse somnade gott på en solsäng

  och jag lät honom sova fram tills klockan 20 då jag trodde fotbollen började, men det visade sig att det var 21 den skulle börja.

Nu är denna skitmatch över och  jag ska lägga mig. 


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards