Alla inlägg den 4 oktober 2022

Av Rehn/Hornesjö - 4 oktober 2022 06:59

Så var det måndag

Känns ganska bra förutom den värk jag har, men det går i alla fall att prestera något. 

Så jag satte igång tidigt med att planera lite kroppkakor. 

Placerade en barstol vid diskbänken och satte mig för att skala 2,5 kg potatis. 

Tog lite längre tid än vanligt eftersom vänster arm inte riktigt kunde hållas i rätt läge. 

Men till slut var jag klar och kunde sätta kastrullen på spisen. 

Medan potatisen kokade så skar jag det superfina fläsket på  7 hg i tärningar. 

Stekte detta sedan tillsammans med lök och kryddpeppar. 

Nu blev det Lasses tur att hjälpa till med att pressa potatis

Lagom till att Hem till gården skulle börja så ställdes nu både potatis och fläsk åt sidan, för att svalna

Nu var jag efter en halvtimme vid TV på gång igen för att baka den fina degen

  för att  snart formas till små bullar och fyllas med fläsket. 

Lite fortare går det med dessa vita som kokas ca 12 minuter mot de öländska som ska kokas i ca 60 minuter

Så snart var de på gång att håvas upp

  och det känns alltid skönt när man ser att de håller ihop. 

Nu kunde vi äntligen bege oss till Hallunda för att handla lite

Lasse skulle även äntligen få hämta sin medicin som skulle  ha kommit både den 21 och 27, men vad som har jag har felat visste ingen,  alltid lite oroande när en medicin som verkligen behövs inte kommer i rätt tid. Men i går fanns den äntligen hemma. 

Sedan hem och nu var vi ganska hungriga och bestämde oss för en tidig middag

   

Lasse kände för ett glas vin, så det fick bli detta fast vi egentligen tycker mer om öl till denna rätt. 

Pappas lägenhet är nu helt renoverad och tjejen som köpte den ska sälja den igen.  Jag visste att hon ville köpa ett renoveringsobjekt för att få den som hon ville, så lite förvånad blev jag när den nu var utlagd på Hemnet. 

         

Visst är det trevligt med stajlade objekt, men det säger inte så mycket om själva lägenheten  om man lägger focus på möbler och möblering


Kvällens Alla mot Alla var bra och mina favoriter finns fortfarande med. 


Tisdag

Natten blev ganska okej och när jag nu bestämt mig för att smörja in både knä och arm med  Ipren så känns det bättre på natten. 

Har även börjat med MSM igen och det brukar normalt hjälpa mot stelheten. 

Tyvärr är det bara vila som hjälper riktigt och det här ju inget som jag gillar. 

Åven denna dag startade jag morgondagens aktivitet i köket. 

Det skulle bli Moussaka till middag. 

Började med att fylla   Crockpoten med lök och vitlök som fick puttra sig mjuka innan jag la i köttfärsen och alla goda kryddor.  Fick stekas till en grynig massa innan tomatpuré och de krossade tomaterna lades i.  Sen fick den sköta sig själv medan  jag gjorde en riktigt god    ostsås.  Hade köpt två stora fina auberginer   som skivade fint och saltades för att dra ur vätskan ordentligt. Dessa fick nu ligga mellan bakpapper för att sedan stekas mjuka i olja. 

Sen är det bara att tillaga allt tillsammans i ugnen. 

Att göra en riktig Moussaka tar sin tid om man vill ha den som i Grekland. 

Tyvärr blir jag varje gång påmind om de hemska minuter jag fick uppleva den dagen mamma och pappa var på väg till oss för att äta just mammas favorit rätt. 

Tyvärr kom hon aldrig fram eftersom hennes kroppspulsåder brast och hon avled i bilen bredvid pappa. 

Efter den dagen kom den ena olyckan efter den andra och fast det gått 3,5 år så har jag inte riktigt kommit igen till den forna Inger. 

Måste köpa en ny spis fast den vi har bara är 4,5 år gammal. Glashällen har spruckit och jag trodde inte det var så farligt, men nu blir sprickan större för varje gång vi använder spisen. 
Vet inte vad som kan hända men när jag söker på nätet så står det att en trasig glashäll inte får användas.   Så än en gång får jag tacka pappa för att han gav mig lite pengar.  Så jag kommer att känna den nya spisen som en gåva. 
Spisen vi har på Öland tog vi dit när vi köpte våra svarta vitvaror. Den hade då flera år funnits och Lasse var inte så pigg på att vi skulle ta med den, men jag gillade spisen och den fungerar fortfarande, tyvärr har varmlufts element funktionen gått sönder. Men går precis lika bra att laga mat i den ändå. Glashällen syns det inte en skråma på. 

Så denna Gorenje spis har jag haft nytta av.


Efter  en helt suverän dag blev det  äntligen  middag och min goda mousaka tillsammans med en len tsatsiki. 

 


Nu måste jag erkänna att bilden på middagen blev inget vidare, men smaken fick varje smaklök i munnen att börja  jobba och jag har sällan hört Lasse säga "vad gott det var " så många gånger.


Ingen efterrätt denna kväll fanns att bjuda på. 

Kvällens Alla mot Alla var kul och fast jag normalt brukar  reta mig på Hanna så måste jag nog påstå att hon är den skickligaste av den alla och så värd att vinna. 


Onsdag

Blir lite förvånad när jag läser av appen och får dåligt ANS värde. Det mesta ser helt okej ut. 

Att aktiviteten blev dålig beror nog på att min klocka låg på laddning mellan 6 och 9,30 och jag lovar att jag inte satt stilla dessa timmar. 

Det blev inget stillasittande denna dag heller. 

Började dagen med att plocka i data rummet. 

Sedan blev det att förbereda kvällens middag

 

När detta var klart så blev det en tur till NetoNet för att kolla på en spis jag sett på nätet

  




Den fanns hemma så det blev ett snabbt köp. Två killar hjälpte Lasse, att lyfta in den 58 kg otympliga spis med emballage  i bilen. 

Hem sedan och det fick bli en tidigare  middag    eftersom jag skulle ha kurs för en granne och hans ung hund.

Klockan  halv fem blev det dags för denna lilla godingar  första kurs.

       

Han kom sjövild men efter en timmes jobb var han from som ett lamm.

Till Lasses stora glädje hade vovvens husse Micke med sig en påse nybakade kanelbullar som han hade bakat på sin lediga dag. 

Brukar ju alltid baka bullar denna dag, men ska erkänna att jag inte har haft något lust att baka över huvud taget de senaste åren. 

Sen kom Per över och hjälpte Lasse att  lyfta ut spisen och få in den i köket. 

Tanken var att den skulle kunna kopplas in direkt och jag var envis och sa att det är ett vanligt uttag på väggen, men det visade sig att jag tänkte på hur vi har det på Öland.

Nu visade det sig att det var en annorlunda kontakt så vi måste få hit en elektriker som kan installera spisen 

Så nu kommer vi till det stora problemet att hitta en elektriker som kan utföra detta jobb.


Kvällen blev bra med Hela Sverige bakar och Alla mot Alla

Nu är det bara att hålla tummarna för att mitt knä håller under natten.

Gjorde förbaskat ont när jag höll i kursen, men vågade inte ta några kryckor då jag får ont i axeln och armen när jag använder dessa.

Men det var kul att få göra något annorlunda.












Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards