Alla inlägg den 17 oktober 2022

Av Rehn/Hornesjö - 17 oktober 2022 08:06

Ny vecka med nya tag

Stegen blir inte många när kroppen säger ifrån. 

Saknar verkligen en stor hundhage där hundarna skulle kunna få springa lösa, men något sådant vill inte kommun satsa på för oss som bor i villa samhället. 

Vädret kändes i alla fall fint när jag steg ur sängen  strax före 7.

Vi har varit mycket hårda med Z mat efter att hon vid hemkomsten från Öland visade sig väga 14.7 kg. Tycker att hon hela tiden har haft en liten midja men när en av våra besökare frågade om hon var dräktig så kände jag att nu är det nog dags för bantning, något som inte är det lättaste med en helt galen matglad liten tjej.

Den 29/9 vägde vi henne igen efter drygt 2 veckors bantning (tog bort närstan hälften av hennes dag giva) och det visade sig ha givit bra resultat och hon denna dag vägde 14 kg.  Det var varit tuffa veckor då hon har varit helt hysteriskt galen efter mat, men vi har i alla fall varit ganska hårda för hon gillar morötter så när det har varit som värst så har hon fått en att gnaga på. Så idag efter 18 ganska jobbiga dagar så vägde vi henne igen och det visade sig att hon hade gått ner till 13,1 kg. Vi gör ju inte detta för vår skull utan det är för att hon ska må bra, något som hon naturligtvis inte själv förstår.

Tyvärr spökar min kropp så mycket att jag inte kan ge henne den motion hon skulle behöva, eller det gäller tyvärr samtliga av våra hundar.

Idag bestämde jag mig för att inte säga ordet. "Aj" Men för att detta skulle kunna ske så måste jag hålla både benet och armen i ett lugnt tempo. 

Handla behövde vi inte. Kalopsgrytan vi åt igår fick även vara stommen för kvällens middag, men i en annan tappning. 

Egentligen hade jag tänkt vara ute i det fina vädret, men hamnade framför min symaskin för att fortsätta sy lite mer Cocker luvor.  Som ni säkert hört mig säga flera gånger så är jag så trött på min dyra fina maskin som killen i Huddinge förstörde istället för att bara göra en service. 

Men så när jag satt och skällde och använda lite fula ord så kom jag på att pappas symaskin fanns bland lådorna . Pappa älskade sin lilla Elnamaskin och sydde massor på denna under alla år jag kan minnas. 

Bad Lasse att  få fram den och bära upp till mitt syrum medan jag la ihop min. 

Liten, men med det jag behöver så satte jag igång med att sy på denna efter att försökt hitta de olika inställningarna. 

Det svåraste var nog att spola upp undertråden på spolen, säkert något som är fel men med att jag fick det att fungera med att sitta och trycka ner spolen med hand kraft så kunde jag i alla fall börja sy  Detta var så roligt så jag glömde helt bort att hundarna skulle ha mat, vilket Lasse påminde mig om.

Någon utedag blev det inte för mig innan middagen

 

Det blev en god middag även idag och stroganoff på kalops kött fungerade perfekt. 

Efter middagen kunde jag vi alla fall säga att ordet "Aj" hade inte används en enda gång

Kvällen blev bra och avslutades som vanligt med Alla mot Alla


Tisdag

   

Vaknade redan strax före fem denna tisdags morgon, men höll mig kvar i sängen till strax, före halv 7.

Upp och grattade vår fina Qling på hans 14:e födelsedag. 

 

Tror han var medveten om att det var hans dag. Han dansade runt på golvet och hämtade både leksaker och annat som han idag inte ville dela med sig. Zlatan gjorde allt för att försöka ta hans saker, men det ville inte Qling.  Så underbart att se denna kille vara så pigg och alert. 


Bestämde mig för att ta hand om lådan med pappas sy saker, att det var mycket visste jag, men det var mer. 

Bara dessa tråd rullar   nålar   både vanliga och till symaskin fanns i massor.  Men det roligaste var när jag hittade dessa eftersom jag letat i stort sett överallt efter en säkerhetsnål som skulle passa till att trä igenom kanalerna på de Cocker luvor jag hållit på att sy  

När jag trodde att nu var lådan tom på saker till symaskin och sy be hörs lådan så hittade jag en röd   påse som kändes ganska knölig.  Ja även i denna fanns det lite smått och gott    med sånt man kanske en dag behöver 

Kan i alla fall säga att jag kommer aldrig att göra av med detta själv. 



Satt med detta fram till Hem till Gården började. 

Fixade till en liten lätt lunch. 

Sedan blev det återvinningen och ett besök på apoteket för beställning av Lasses mediciner. 

Ingen dag att sitta ute i, men det passade bra med allt plock. 

Hade även en låda med våra ljus från pappa och även den blev ordentligt städad och bara de bästa ljusen sparade.

Kan nog säga att ljus behöver vi inte köpa detta år

Vi har alltid värmeljus på bordet och Lasse sa senast i måndags att vi måste köpa nya för det fanns bara 5 kvar, men i pappas låda fanns det i alla fall 76 stycken till, så vi klarar oss ett tag. 


Mat till middagen fanns hemma, hade tagit fram köttfärs på förmiddagen men inte bestämt vad jag skulle göra.  Men så när tiden för middagen närmade sig så skalade jag gett par potatisar och frågade Lasse om han hade lust att göra ett gott mos för tanken på helt vanliga lite större köttbullar med mos och gräddsås med lingon kändes lockande. 

Kul också när vi lagar mat  tillsammans. 

   

Det smakade precis lika bra som det såg ut. 

Kvällen fick som vanligt avslutas med Alla mot Alla. 


Onsdag

 


Även denna morgon vaknade jag 4.50 och idag lyckades jag inte somna om, men mådde rätt bra de timmar jag låg kvar i sängen med Z tätt intill mig. 

Endorfinerna jobbar bra i kroppen på mig när hundarna kryper upp bredvid mig och ger mig många mysiga slick och då gärna i mitt öra. 

Det bästa lyckorus man kan vakna till. 

Tyvärr var det  inte lika bra med min arm och axel. 

Hade bestämt mig för att inte säga aj och låta Lasse höra mitt gnäll, men detta blåstes bort redan vid frukostbordet då jag lyfte kaffekoppen mot min mun och axeln gav ifrån sig en sån smärta som inte ens jag med min höga smärt tolerans klarade av. 

Idag som vi hade så mycket på agendan och så fungerar inte min vardag. 

Mitt i denna smärta så plingade det till i mobilen att jag fått en betalning för en Tradera såld sak. Detta var 6 stycken större handmålade glas från mitt föräldrahem och dessa måste paketeras med omsorg. Massor med emballage och varje glas inlindad i tjockt bubbel plast, sedan skulle kartongen lyftas och snurras på för att bli ordentligt inslagen, men nu var jag tvungen att be Lasse om hjälp. 

Bokade och gjorde klart men fick ingen  länk tillbaka via mail. Bara att starta upp datorn och skriva ut en frakt sedel själv innan den kunde lämnas. 

Sen till ÖB för att köpa hundmat och eftersom vi alltid köper 2 stycken 12 kilos säckar, så måste vi ha varuvagn och det var inte lätt att ta sig fram för det var stor julskyltning på gång överallt och man kom i inte fram utan fick vända och snitsla sig igenom hela butiken. 

Fanns en skylt som visade ett extrapris   och det är  ju inget man tackar nej till.  Men på vägen ut från ÖB så kollade jag kvittot och inser att detta har jag inte alls fått betala. .. Ont och grinig  springer jag in i butiken igen för att ta denna bild och sedan tillbaka till kassan.. Jag fick rätt i alla fall. 

Fanns så mycket jag behövde göra men med denna rent sagt outhärdliga värk så fungerade inget denna dag. 

Hade lagt kyckling filé i marinad och tanken var att jag skull fylla dessa med fetaost, men bara tanken på att stå vid spisen gjorde mig både illamående och gråtfärdig. 

Så jag bad Lasse görs middagen och filéerna fick då bara stekas och ligga och puttra färdigt i grädde.  Han skalade ett par potatisar som han pressade. 

Maten blev jättegod fast det var svårt att få varje tugga till munnen utan att spilla. 

Tog en Alvedon strax före 23 och hoppas kunna somna och få sova utan smärta. 

I morgon ska jag ha kurs för Micke och Prins. 




















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards