Alla inlägg den 6 oktober 2022

Av Rehn/Hornesjö - 6 oktober 2022 08:55

Nya tag

Torsdag

  

Vaknade 5.56 av att regnet vräkte ner utanför fönstret. Gick på toa och sedan gick jag tillbaka till sängen igen. Både Lasse och hundarna sov gott så jag kände för att försöka att i alla fall ta det lugnt en timme till.

Under denna timme kom det flera riktigt hårda regnskurar.

När vi sedan steg upp vid 7 tiden hade allt slutat och snart syntes även solen börja titta fram.

Natten hade känts bra och jag blev lite förvånad när det visade sig att jag bara hade sovit djupt i 26 minuter. 

Morgonen började med att jag tydligen mätte fel när jag hällde vatten i bryggaren. Tar alltid 6,5 dl vatten, som då blir 5 koppar enligt bryggaren och nästan 6 mått kaffe. Så gjorde jag även denna morgon, men när det var klart så säger Lasse hur mycket kaffe har du bryggt och det syntes ju direkt att det var mycket mer i kannan än vanligt.

Kaffet smakade som det gjorde i Amerika och det var bara att kasta och börja om från början.


Efter vår frukost så tog i alla fall Lasse bort det mesta av emballaget på den nya   spisen som står som en stoppkloss mitt på köksgolvet, där lär den nu få stå tills vi hittar en elektriker.

Blev en tur till Kungens kurva för att handla hundmat på ÖB.  Passade på att handla ved medans det finns. 

Den bästa investering vi gjort i vårt hus var att sätta in en  braskamin. Den ger den värme vi önskar och även en härlig myskänsla.  

Vi har i alla år eldat på rätt sätt, alltid torr björkved och använt rätt sätt att tända med, detta har vi gjort för både vår skull, grannar och miljön.  Så kom inte på tanken att ge oss dåligt samvete för att vi eldar hellre än ha radiatorer på. 

Sen blev det en tur till Hallunda och jag hade skrivit en lista på det jag behövde

Potatis, köper i stort sett alltid en 5 kg påse, ganska billigt för 8 kr kilot.  Sen skulle jag ha ost och även detta hade de till extra pris för 69,95, hittade en bit på 7 hg. Ville ha någon god korv att lägga på grillen och tog ett paket nötgrillare för 34,95,  mjölk 1,5 liter och 2 små påsar timjan. Hade 50 kr i småpengar som jag stoppade i mynt boxen.  Tyckte att hon sa 151 kr så jag plockade fram en 100 lapp och en 20 lapp och väntade på att få lite till baka, men hon säger att det fattades pengar, jag blir jätteförvånad men lämnar fram en 20 kr till och säger "idag vill jag kolla kvittot"   Kollar och det står 181,23 på detta och ser ju att det är rätt, inser också att timjanen som jag brukar köpa i stor förpackning för en ganska billig peng visade sig kosta 43,90. Så allt var rätt och jag inser att när man betalar med kontanter i stället för kort så ser i alla fall jag hur dyrt allt har blivit. 


Idag kan jag ångra att vi inte från början installerade ordentliga eluttag, men vi har alltid haft pappa som skött våra el indragningar och det var även han som installerade vår spis för knappt 5 år sedan. 

Så nu fick vi reda på att installation av vitvaror gäller endast om det finns ett befintligt jordat uttag i väggen. 

Hem och Lasse grillade ett par korvar medans jag kollade på Hem till Gården. 

Tog en tur upp till kyrkogården med lite höstblommor till Peter. 

Såg som vanligt tråkigt ut och inga av sommar blommorna fanns kvar och hela stenen full av löven från den stora björken som finns bakom stenen. 

När vi kom hem var klockan strax efter 14 och vi satte oss ute i solen, som i alla fall värmde lite när den visade sig. 

Satt och lyssnade på lite musik och just idag var det en del andliga sånger. Har alltid gillat andliga sånger och gospel som ger en massa glädje. 

Ingen av oss är religiösa på något vis utan det är bara musiken som vi båda gillar. 

Gick in vid 15,30 och kollade lite på Tv fram tills hundarna skulle få sin middag. 

Sen blev det dags för mig att ställa mig vid spisen

Även denna kväll fick det bli husmanskost. 

Idag fick det bli raggmunk och bacon

Det blev en god och uppskattad middag. 

Lasse ringde redan i går till 55 plussarna och frågade om de hade elektriker som gjorde starkströms jobb. Fick till svar att de hade de och skulle återkomma igår. 

Vi hörde ingenting på hela dagen så Lasse skickade ett sms och frågade när de kunde komma. 

Då ville de ha en bild på kontakten, vilket Lasse skickade och fick till svar att går den inte att bara sätta in i väggen.  Men vi har ju inget uttag och det är ett sånt vi måste få installerat. 

Känns inte alls tryggt med dem när de inte verkar förstå. Det kom sedan ett mail vid 22,30 tiden att de ville ha en bild på hur den gamla spisen är kopplad.  Detta får bli i morgon. 


 Kvällen fortsatte som vanligt

Avslutades med Alla mot Alla



Fredag

Natten kändes bra och det blev en bra mycket bättre djup sömn som resulterade i massa drömmar. 

Kändes inte som någon toppendag.  Vädret idag passar inte min kropp. 

Benet som kändes ganska bra igår var nu tillbaka på ruta ett igen. 

Hade bestämt mig för att trimma Yra för igår när vi låg i soffan och kelade så märkte jag hur luden hon var i ansiktet.  Men jag vågade inte utsätta kroppen för detta idag. 

Gjorde istället en lista på lite inköp och åkte till Hallunda. 

Vi hade även på förmiddagen rensat en av lådorna i hund rummet och det blev två av dessa, en till återvinning och en till Stadsmissionen. 

När vi kom hem ställde jag mig i köket och förberedde kvällens middag. 

Hade köpt en bit fläskkarré på 1,4 kg och bestämde mig att göra något jag aldrig gjort. 

Skar halva biten av karrén i tunna skivor och rullade in ett halvt katrinplommon i varje, la, rödlök i botten  på Crockpoten och brynte sedan på detta innan jag ka i kryddor buljong tärning och vatten. Sen fick Crockpoten jobba. 

Blev ingen sitta ute idag, det var både kallt och för blåsigt. 

Middagen blev strax innan halv fem. 

   

Såsen blev så jättegod och köttet fullständigt ramlade isär. 

Potatis och inlagd gurka var det enda som behövdes. 

Sen blev det Idol hela kvällen.  Alla är så duktiga och det känns svårt i år att hitta just min idol. 

Det enda jag retar mig på är den hysteriska Katia som som kunna tagga ner när hon berömmer de tävlande. 


Lördag

 

Dagen gick i solens tecken och vi var mest ute denna dag. 

Handla vill jag göra tidigt och jag hade en idé gällande middagen. 

Det mesta hade jag hemma, men ville ha några fina bakpotatisar. 

Blir ganska ledsen när jag ser dessa svampiga och nästan helt gröna i lådan. 

Hur sjutton tänker de i dessa dyra mattider när de behandlar sina varor så att de inte går att använda. 

Den blev att tänka om och ta tillvara det som redan fanns hemma. 

Men lunchen blev toppen. 

 

Dagen fortsatte med, att vi plockade en del i pappas lådor och mer och mer lyckas vi kasta. 

Hade för ganska länge sedan köpt ett vattenbeständigt tyg. 

 Det var inte då stort, men tanken var att sy några öron skydd till hundarna. Har många men bara två som tål vatten. 

Klippte till detta och fick fram tyg till 4 stycken, sedan blev det några mindre bitar över som jag fick ihop till ett öron skydd som fick bli prototypen,

  som blev ganska bra och tyget var precis som jag vill ha det, mjukt och följsamt. Har sytt många öronskydd i min dag både till springer och Cocker och även sålt en hel del, ändå blir jag alltid lika osäker på måtten och vad som sitter bäst. De ska vara lagom långa och lagom breda.  Att jag blev osäker var för att det var en tjej som sålde regnhuvor på vår utställning i söndags och de var korta och dyra, men  ett bra men kanske för hårt material i min smak. 

Använde mina gamla mått och provade prototypen på Z och den var perfekt. 


Nu tyckte Lasse att jag skulle komma ner och börja med  middagen 

Så jag ställde mig vid spisen, skalade och rev potatis som skulle stekas till fyra stycken Rösti. 

Hade tidigare på dagen skalat räkor och gjort en räkröra med crème fraiche, majonnäs, dill och kryddor, sedan en röra med honung, vitlök, chili och persilja som räkorna lades i. 

Detta hade nu stått några timmar i kylen så det var en ganska bra hetta på dessa.

 

Blev en liten annorlunda middag men god. Vitlöksräkorna blev lite väl heta i Lasses smak, men jag gillade dessa. 

Kvällen fortsatte framför TV. Beck filmen som började klockan 21,30 och vi ville se, somnade vi båda i från när det var reklam paus i programmet innan och vaknade inte till förrän klockan var 22,15.  Men det gick att komma in i filmen sp vi fick i alla fall se den. 


Söndag  

 

Natten  blev som den alltid blir när jag somnar framför TV. 

Idag visade det rätt stor variation mellan graderna på Öland och här. 

Men solen skiner i alla fall denna dag. 

Idag skulle vi äntligen åka för att få träffa Zlatans senaste valpkull. 

Helt underbart att bli mött i hallen av sex glada hundar. 

Julias syster Emelie som precis har haft en dalmatiner kull, hade med sig en valp på 9 veckor. 

En helt bedårande liten brun kille   som gärna hade fått följa med oss hem om vi vore lite yngre, för han är till salu. 

Men nu var vi där i första hand för att få lite valp gos 

Berit som redan har två Cocker från oss ska ha den svarta tiken och får då även denna gång samma linjer genom Zlatan.

     

Dessa godingar var inte svåra att älska.

När vi kom hem till våra hundar så blev vi ordentligt genomsökta, för klart de kände lukten från alla de andra vi besökt. 

Började  direkt att planera  vår middag. 

Det skulle få bli något med karré kotletter. 

Vi satte oss ute ett tag, men fast solen sken så var det ganska kallt. 

Hundarna fick sin mat innan jag började med maten. 

För att vara säker på ett perfekt kött så fick detta brynas i Crockpoten och sedan tryckkokas klart medans jag förberedde varsin hasselbackspotatis och gjorde en beasås. 

 

Maten blev perfekt med massa goda smaker. 

Kvällen fortsatte framför TV..

Senare i kväll är  det premiär för  Robinson  och det måste  vi ju se, fast lite ambivalent blir man när det är två program samtidigt som man  vill se. Men Blå linjen hittar jag säkert på TV play.

Just ikväll känner vi oss sugna på något, men inget annat än lite kex och ost finns. 

Ha det får duga denna kväll. 

Nu stänger jag mig  mobil. 

I morgon är  ny dag och ny bloggomgång 


























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards