Alla inlägg den 27 oktober 2022

Av Rehn/Hornesjö - 27 oktober 2022 09:19

Så var det torsdag igen

 

Hade väl inte så mycket att klaga på denna natt, visst var jag vaken en del, men det är jag van med. 

Glömde att lägga in mina övningar för tisdag   och onsdag  . Vill ha dessa kvar i min blogg så jag lägger in dem idag. 

Tyvärr har det blivit alldeles för få steg en längre tid, men det är inte mycket att göra åt, för går det inte att promenera så går det inte.

Trädet utanför köksfönster blir bara mer och mer naket eftersom löven nu istället ligger på hela gatan.

Inte verkar det som om det kommer att tas bort i år heller

Men himlen var vacker med sin rosa färg 

Började mina  övningar redan när jag steg upp ur sängen  som idag var att stärka höfterna. En ganska lätt övning  som inte påverkade mina knän så mycket.

Lika bra att få de gjorda när man är ensam på övervåningen.

Har även bytt ut mina MSM mot vitaminer   som en av mina grannar tyckte hjälpte mot hennes stelhet.  Just nu känns det som om jag vill prova allt.

Dagen kändes bra. Blev ännu mer att plocka i våra lådor och sedan åka till återvinningen med. 

Lasses skulle till Biltema och handla lim och sedan ville han in på Maxi och sätta en dagens dubbel. Denna dag lämnade jag bilen för att röra mig lite när  Lasse handlar. 

Ska inte säga att jag är bättre, men stelheten tycker jag minskat något bara efter de första dagarnas övning. Känner mig inte lika rädd för att belasta kroppen. 

Satt ganska mycket ändå under dagen då jag fotograferade lite saker som jag gör ett sista  försök med att sälja för några kronor på Tradera. 

Men vi hann vara ute en del på tomten och tog vara på den fina dagens 15 grader

  genom att sitta ute och unna oss varsitt glas vin. 

Hade allt hemma för att kunna göra kvällens middag. 

 

Det fick bli den lite lättare rätten rårakor,  visst är det gott med raggmunk men tycker att det mer känns som pannkaka och idag var jag sugen på en frasig potatiskaka. 

Alltid så gott med de rårörda lingonen som vi även detta år fick av Tassan. 

Fick som vanligt skratta mycket åt den härliga serien Vuxna Människor. 

Sedan fick kvällen avslutas som vanligt med en spännande Alla mot Alla. 

I morgon börjar helgen


Fredag

 

Natten kändes ganska perfekt och grönt på appen får mig alltid att glädjas lite extra.

Började morgonen med Quiz frågan gällande Atros. 

Idag var det   detta  som gällde. 

Kan tyckas ganska lätta övningar, men med värk i kroppen  så känns det och nog får jag bita ihop en del för att klara 15 omgångar. 

Men i stället för att tvinga mig så delar jag upp övningar under dagen och återkommer med de som jag gjort dagen före. 

När detta var avklarat så blev det att förbereda kvällens middag som idag blir Sjömansbiff. 

Men redan efter att jag stått vid spisen och även skalat potatis så kändes det i både armen och mina knän.  Men det var bara att bita ihop. 

Allt går nästan lite väl fort när jag lagar mat i Crockpoten, men smakerna blir bra mycket bättre än i en vanlig gryta   . Men ha maten färdig redan klockan 10 är blir ett dilemma.  Vill helst inte vänta tills ikväll med att äta. 

Dagen fortsatte med en snabb tur till Hallunda. 

Sedan hem för att kolla dagens spännande avsnitt av Hem till Gården. 

Då vi även tog en liten lunch

    Dessa planerade kycklingbitar ser mer ut som köttbullar. Jag friterar dem och de är jättegoda. 

Har köpt Naggets flera gånger men oftast är det som en färs inuti, men dessa är med hela kycklingbitar. 

Vi blev denna dag kvar framför TV och där blev vi sittande fram till klockan var 16.

Detta händer sällan så fast jag nästan mådde dåligt av att inte rört mig på nästan hela dagen så kändes det ganska skönt. 

Vid 18 tiden var det sedan dags för middag

 


Sjömansgryta med saltgurka och morötter smakade jättebra. 

Sen blev det åter att slå oss ner framför dumburken några timmar. 

Gillar verkligen Mello i år.  Alla är så duktiga. 

Alltid tråkigt när någon åker ut men denna kväll blev det 2 och det kändes nästan skönt att veta att man inte behövde lämna ensam.  Var nog ganska säker på att Ruby skulle åka men Julien var jag ganska förvånad över.   

Fortsatte med Kommissarie Frost, som vi båda som både från. 


Lördag och städdag

 

Blev ganska förvånad när det visade sig rött på ANS. 

Idag var det städdag i vår samfällighet. 

 Hade  hoppats kunna hjälpa Lasse men efter mina övningar denna morgon så blev jag både, stel och värken tilltog. 

Det var      dessa två övningar som jag gjorde, de som jag normalt tycker är ganska lätta, men idag så sa kroppen ifrån.. 

Ja inte mycket att göra åt. 

Det är alltid korvgrillning efter städningen, men jag hade aldrig orkat gå dit och vara trevlig, så vi grillade våra korvar      hemma i stället. 

Satt ute och solen sken men det kändes ändå isande kallt. 

Gjorde inte så mycket mer denna dag. 

Jag hade gorgonzola  hemma och helt plötsligt fast bilen var nattad så ville Lasse prova en av våra gamla flaskor  med glögg, men vi hade inga pepparkakor och det ville Lasse ha. Så det var bara att  hämta bilen och åka till Centrum. Supergrossen hade inga, hittade inte heller några på Lidl men frågade och de fanns vid en massa julsaker, så lyckan var nådd.

Hem och valde en av de 10 flaskor glögg som är  mellan 15-19 år gamla.  Tänkte att vi tar den äldsta. Hade läst på lite om hur länge starkvin håller  och det var inte lätt att hitta de rätta svaren för  det skrevs mest om ett par år  gamla, men samtidigt  läste jag att  det funnits starkvin som var över 100 år gammalt och smakade bra. Så 19 år var ju inget.  Men det kunde bli avlagringar av kryddor mm och det kunde man sila bort. 

    Klart vi måste smaka och det var absolut inget fel på denna smaksatta glögg .

Det känns redan spännande att  smaka av de andra sorterna. 

Hade planerat att bara äta Kebab till middag, så när köttet stod i ugnen så var det bara att göra en riktigt stark vitlökssås och skära lite grönsaker. 

 

       

Det var gott och mysigt att få äta med fingrarna. (fast vi tuggade med våra tänder)

Gillar lördagen med Dobb ido. 

Sen blev en ny engelsk deckarserie. 

Ska bli spännande att se hur hundarna reagerar för  normal tiden i morgon. 


Söndag

 


Blir  lite besviken  när  minus 10 visas på ANS och försöker lista ut varför. Sömnen var bättre  än normalt. 

Känner nästan som det kanske vore bäst att inte läsa av appen, men samtidigt är jag sa förbaskat nyfiken.

Vaknade och kollade på min klocka som visade 5,55, stort sett samma som alltid, men eftersom den inte ställer om sig själv så var ju morgonens tid bara 4,55. Undrande lite när hundarna skulle säga att klockan var halv 7, då normalt alltid Lasse tar ut dem på tomten. 

Mycket riktigt så började de skruva på sig vid denna tid efter deras inbyggda klocka. 

Brukar gå ganska fort för våra hundar att anpassa sig efter normal tid, det är svårare för mig. 

Får hoppas att blir normaltid året om som de pratat om ett par år. 

Jobbigast var det med deras frukost som de ville ha före 8, men vi stod på oss en timme, trotts en del tjat.


Även denna dag var det 2 övningar som jag startade dagen med.      som känns ganska lätt och  som jag upplever jobbigt. 

Men det måste göras för att hålla maskineriet igång. 

Men ska jag vara riktigt ärlig så slipper jag värken bara när jag inte gör något alls. 

Vädret var kallt men mitt i solen visade termometern på 24 grader, så ute måste vi vara. 

Drömmen om att kunna gå på Cocker promenaden fick vi avstå från även denna dag.

Hundarna var med oss på tomten och just idag hände det mycket ute eftersom solen sken och både Z och Åberlix  hade koll på vad som händer. 

Lite jobbigt var den extra timmen som försvunnit och var naturligtvis jättehungriga redan kl 15, men vi höll ut till halv 4.

Gjorde  kåldolmar på eftermiddagen, men ville göra av med kebabköttet  som fanns kvar, så till middagen fick det bli Pizza

Hade inte hunnit använda nya spisens ugn, så det blev premiär  för denna. 

Den fungerade bra på pizza läget

Kvällen fortsatte fram till 22 och då var jag så trött som jag brukar vara vid 23 så jag bestämde mig för att bädda ner mig. 


I morgon är det en del på agendan. 
















4














Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards