Alla inlägg den 1 september 2022

Av Rehn/Hornesjö - 1 september 2022 15:38

Så var det både ny månad och ny uppdatering. 

 

Natten blev ingen höjdare, kom inte in i ordentlig sömn förrän sista slaget för halv fyra. Jo visst slumrar jag till lite då och då, men tankar tar över och jag känner mig klarvaken. Som tur somnade jag i alla, fall och lyckades sova till strax före 8.

Idag skulle vi till återvinningen för att bli av med, det sista för denna sommar. 

Kom dit klockan 12,13 till stängda grindar. Återvinningen tar vid vinter schemat och då stänger de kl 12.

Bara att vända hemåt igen.  Sakerna får vara kvar och så gör vi ett nytt försök i morgon. 

Solen sken och nu hade även värmen kommit

Jag ställde mig vid hundarnas Pool och funderade på om vi kanske, skulle tömma den nu. Men det tycker i alla fall inte Yra som snabbt var där för ett dopp


 

Ja det är nog lika bra den får vara kvar till slutet av helgen. 

Lasse jobbar som vanligt med något och jag gick in fast jag inte ville för inte är sommaren slut    bara för att almanackan säger så. 

Fixade till varsin kantarell/ bacon macka

   

Den fortsatte jag med att bara njuta. 

Vid 18 tiden gav vi upp och gick in för att kolla lite  på TV.  Kom på att  jag missat Hem till Gården så det måste  jag se.

Middagen stod sedan på bordet vid 19.30 tiden

   

Hade köpt öländska kroppkakor på Coop. 

Mycket  kött med  alldeles för  hårda.  Nu är  det lätt att jämföra med Ninnis och  sådana får man  ingen annan stans. 

Blev Kristallen och sedan Alla mot Alla innan sängen kallade på oss.


Fredag 

 

Natten blev bra och det första jag tänkte på när  jag vaknade strax efter 6 var att  jag inte  hade hört klockslaget  en enda gång. 

Snickare  lovade att komma  vid 10 tiden.

Kom strax därefter men hade ingen stege med sig.  Det ordnade sig med vår fast den var lite kort.

Han räknade ut vad han måste ha för virke och sedan for han iväg igen till Byggvaruhuset.

Han hade lite tur för vi hade själva plåt som han kunde använda så detta behövde han inte köpa.

Han var nog hos oss i ca 3 timmar och jobbade med detta.

     

Gjorde ett bra jobb och allt såg nu ut som innan olyckan    med det fallande trädet hände.


Sen blev det ett nytt  försök att  få iväg våra sopor till återvinningen och idag var det full rulle där upp igen. Kändes bra att bli av med allt skräp innan vi ska fara hem igen till Slagsta.

Klockan hande hunnit bli rätt mycket när vi äntligen kunde sätta oss ute och äta en lunch på våra rester sedan igår

  Idag blev de två kroppkakorna som var kvar stekta.

Dagen fortsatte med att Lasse inte kunde hålla fingrarna borta från att jobba och det blev ett nytt räcke mellan husen.  Han gjorde en trappa tidigare för att jag skulle våga ta mig ner denna väg'


Fanns så mycket jag hade velat göra, men jag kom inte igång med något. Kändes lite olustigt att igen av grannarna var ute även denna helg.  Nu har det varit helt tomt här på Vedby Skog i 2 veckor och det enda man har hört är ljudet på dagarna från nybyggena.

Ville inte äta middag för tidigt eftersom lunchen hade ätits efter klockan 14.

Vi tog då vår kvällspromenad innan jag satte igång med middagen som skulle bli på grillen.

Vädret var fortfarande lika fint och värmen från dagen bestod

          Fick bli lite bilder från 17.30 tiden denna första fredag i september.

Var och kollade på nybyggnaderna                  där det verkar bli ett ganska stort hus.  Något som förvånar mig är att de även ska sätta upp något mindre hus närmare vägen och precis på tomtgränsen till den andra tomten.  Undrar varför man gör så när man har en ganska stor tomt att lägga detta lilla hus på.  

På vägen hem kunde jag inte låta bli att ta en bild på en blomma     . Det kommer upp mer och mer blommor nu uppe på alvaret.

Försökte på alla vis att hitta ägaren till tomten bredvid oss, men när man söker så måste man ange betäckningen och den har vi ju inte, på tomtkartan är dessa tomter utsatta men ingenting om vad de heter.

Skulle behöva hitta ägaren   och skicka lite bilder på deras döda träd som inte vi vill ha in på vår tomt om det blir storm och blåser gör det rejält på Öland.

Så äntligen var det dags för Lasse att ställa sig vid grillen och jag tog hand om allt annat.

Visst hade vi kunnat sitta ute och äta, men klockan hann bli så mycket och det är alltid trevligt att se på TV

   

Middagen blev enkel och god.  Det fick bli det som fanns i frysen och då var det även denna gång kyckling.

Sen fortsatte kvällen framför TV och avslutades strax efter halv 12.

Filmen för kvällen var I nöd och lust, ganska  rolig och helt galen mellan varven, men skratta fick man i alla fall göra

Kröp ner under täcket i en ganska sval säng.


Lördag

 

Natten varade fram till klockan 5 och även denna natt hade jag inte hört klockan slå.

Kändes väldigt kallt när jag steg ur sängen klockan 5 för att gå på toa. Så jag var snabbt tillbaka igen för att krypa ner i sängen under täcket.

Fast vi hade i alla fall varmare här än i Hallunda, såg jag på väderappen.

Idag hade vi planerat att åka till Böda för att kolla på de cocker som ställdes ut.   Men jag ville inte åka för tidigt för det blir ju ganska många timmar man är borta fast man inte har en egen hund att ställa.

Vi tog med oss Z för att hon skulle få röra sig lite, vår lilla tjockis


Utställningen skulle börja klockan 10,00 och det var 25 cocker så jag tyckte vi hade god tid på oss om vi kom dit strax före 12.  Ja ja nu visade det sig att domaren var riktigt snabb och när vi kom dit så var det redan springer i ringen.

Vi träffade i alla fall ett par som hade ställt ut och fick reda på vilka som hade blivit Bir hundar så vi gick en runda och kollade lite och jag gick till Agria och tog ut lite koppel på mina poäng.

Sedan åkte vi hem för att fika och ta en macka i detta fina    väder för att sedan återvända till Böda vid halv 3 tiden.

Innan gick jag runt lite på tomten och kollade på vilka träd jag vill ha bort mer och då blev jag nästan lite nostalgisk när jag kollade på en liten gran      som idag bara är ca 2 meter och kom att tänka på denna   gran som jag var så förtjust i när vi köpte vårt hus 1986.  Pappa och Lasse satte ju genast igång att fälla en massa träd, mest tallar som det fanns massor av på denna tomt, men granar fanns det bara en och den var väl ca 1 meter i höjd och jag ville absolut spara denna och ha som julgran i fall vi skulle vara här nere någon jul.

Jo så blev det och den gjorde som det mest, växte mer och mer och varje år så blev jag mer och mer sugen på att ta ner den, men nu ville inte Lasse att den skulle fällas. Idag är den ca 15 meter hög och jag stå i valet och kvalet om den ska få vara kvar eller fällas.  Det blir inte i år i alla fall

Så roligt det kändes att träffa massa folk som vi inte har sett på de senaste 3 åren.

Vi hade inga stolar med oss så jag tog en ny tur till Agria och tog ut två små hoppfällbara pallar också.

Det tog lång tid innan det blev Big final för grupp 8 och det var ju dessa vi väntade på.  Hade en och heja på bland juniorerna, men över 30 hundar inne på samma gång så kände man nästan att det inte skulle blir någon cocker, vilket det inte heller blev.

Väntan blev lång men det var det  värt. Vi hade både springer och cocker att hoppas på i denna Bigfinal.

Cockern blev 2:a och Andreas vackra springer vann.

Nu var klockan över halv 6 och våra hundar där hemma var nog rätt så hungriga.

Snabbt hem och ge dem mat och sedan gjorde jag varsin drink till oss som vi satte oss ute och drack

  medan middagen fick sköta sig själv i ugnen

Vi valde i alla fall att sitta inne denna kväll, för nog känns det inte så där jätteskönt när temperturen sjunker under 15 grader

     


Mat som alltid uppskattas av Lasse.

Hittade inget speciellt att se på TV denna kväll så vi gick och la oss tidigt, jag redan klockan 22 låg vi i sängen för att istället lyssna på radion.



Söndag

     

Denna natt var även den helt okej

Började morgonen med att börja fundera vad som ska med hem efter dessa veckor i stugan.

Vill ju alltid ha så mycket som möligt kvar i skafferier, alltid bra att veta att det finns någo hemma när vi kommer hit igen

Lasse började plocka ihop våra utemöbler och vi stog sedan en tur in till Löttorp för att kasta skräp och sedan handla lite bröd och två frysta pizzor.

Ett värdigt tomt  centrum 

 

Vid 12 tiden tog vi en lättöl och varsin macka.

 


Hade bestämt att vi skulle åka till Böda vid halv 3 för att se på Big finalerna för dagen och även  BIS finalen.

Innan dess så skulle vi lägga på täcket på hundpoolen.

Fick oss ett gott skratt för Åberlix som hela sommaren har sprungit runt och velat hoppa i själv har inte riktig vågat detta. Men idag när vi hade fått på täcket     som Åberlix visade med bestämdhet att han inte ville  lämna så tar han ett skutt       och hoppar direkt i och täcket sjunker och han hamnar i vattnet. Har aldrig sett en hund bli så förvånad, han bara stod där mitt i allt och tittade. 


Det hände inte så mycket mer denna dag utan vi pulade runt på tomten och såg till att allt som skulle ställas undan blev gjort.


Solen hade skinit hela dagen och det var ca 19 grader så den var en jättefin dag'.

Många grupper var det och när grupp 9 efter några timmar kom igång så kom också regnet och kylan.

Vi bestämde oss för att åka hem fast det var en grupp kvar och även finalen.


När vi närmade oss Vedbyskog så sken solen och det riktigt värmde igen.

Vi hade nu inte många minuter på oss för att hinna bli klara innan Bingolotto skulle börja. 

Prio ett var hundarna och sätts på ugnen och in med pizzorna. 

Allt fungerade och när klockan vat 18 så satt vi framför TV med vår middag

Nu blev det TV fram till strax efter midnatt. 

I morgon blir det att sätta igång tidigt för en ev hemresa  


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards