Alla inlägg den 29 september 2022

Av Rehn/Hornesjö - 29 september 2022 07:55

Så blev det torsdag även denna vecka

 

Lite lägre temperatur denna dag, men klart och vackert väder. 

Tyvärr måste det bli en tur till någon affär idag. Insåg igår när jag stod vid spisen att  margarinet var slut och även måste jag handla bordsmargarin. 

Retar mig lite att Maxi har ändrat på 5% regeln och man bara har tisdag/onsdag att välja på för att kunna utnyttja dessa%.  Så eftersom jag har en rabatt kupong på Citygross som ger mig 10% så får det bli denna affär denna vecka. 

Detta fick bli efter dagens avsnitt på Hem till Gården. 

Ganska mycket folk på Citygross, men det fungerade rätt bra att handla det jag hade skrivit ner.  Hade en krycka som hjälp och  sedan  får jag stanna upp lite då och då för att försiktigt lyfta benet för att stelheten ska försvinna. 

Idag kändes det ganska svalt med de 11 grader som det lyckades bli, men jag satte mig i alla fall ute ett tag tillsammans med hundarna 

Zlatan var på bushumör och bestämde sig för  att han ville ha en viss sak. Den var alldeles ny och var egentligen avsedd för  Åberlix.  Men när  Zlatan  vill ha något så ger han sig inte utan sätter sig ner och bara skäller och stirrar på det han vill ha.  Han är ganska gullig när gan gör detta och svår att  motstå. 


 
  Naturligtvis måste jag dokumentera detta


Helt plötsligt började jag känna mig vissen fick ont i halsen och e  dov huvudvärk. 

Kände att jag måste få vila lite innan middagen. 

Klockan var snart fyra och hundarna gick sin mat, sen la jag mig en halvtimme innan maten som Lasse hjälpte till med. 

 

Det blev en tredje rätt bara de 700 gram kassler vi började med i tisdags och idag fick den sista biten bli till en pyttipanna. Om ni tycker det ser ut att vara mycket lök, så har ni rätt. Lasse gillar inte stekt lök så jag kan inte blanda denna i pyttipannan utan får steka den separat och då hamnar allt på min tallrik.  Jag älskar lök. 

Senare på kvällen fick jag nya huvud bilder på Zlatan och Zelda fina flickor 

 

Får alltid en bildfavorit och denna gång är det Bea, den oranga med prick på huvudet som är lik både deras farmor Yra och farmors mor Nellie.

Ska bli spännande och se om det känns  så även när vi träffar dem. 

TV kvällens Alla mot Alla var spännande. Tyvärr vann inte mina favoriter. 

Hoppas kunna somna innan midnatt. 


Fredag

 


Natten verkade helt okej.  Tyvärr har det inte blivit någon större aktiviteter på den dryga vecka som benen har krånglat. 

Idag när jag kollade i en av pappas sjukvårdslådor så hittade jag en tub Berocca, den var inte öppnad så troligen rätt nyinköpt innan han dog. Är inte mycket för tabletter men vad jag tror så är detta bara vitaminer och det kanske jag behöver, så jag tog en tablett i ett glas vatten och den smakade apelsin. 

Jag blir så trött på mig själv när jag glömmer att ta MSM som jag vi alla fall tycker fungerar ganska bra till mina leder.  Åt detta innan sommaren, men så glömdes det bort så fort jag inte hade ont.. 

Får nog börja med detta igen och inte glömma. 

Hittade även ett gammalt program från läkaren jag fick för mitt artrosknä för säkert 30 år sedan. 

Så jag har i alla fall försökt att jobba lite efter detta några dagar. Men om det gör nytta vet jag inte. Mycket med tåhävning och att böja och sträcka, något som är ganska jobbigt när det gör ont. 

Upptäckte att det idag är 50 år sedan Ölandsbron invigdes. 

 

Nu äntligen skulle vi kunna ta oss till vår Ö bilväges ända från Stockholm till Norra Öland. 

Vår första tur över bron blev sommaren 1973 och jag lovar att det blev en upplevelse med pirr i magen.   



Idag var det Z tur att få sig ett bad. 

Lasse tog hand om både bad och föning


 
 Hon är duktig på bordet men snackar hela tiden. 

När hon var färdig ville  Åberlix    undersöka henne. 

Jag tyckte hon var så söt så jag skulle ta en bild på henne, men  tyckte att jag skulle bry mig mer om honom. 

Men det blev en bild på prinsessan  iballa fall. 

Tyvärr håller värken ett järngrepp om benet så det, fick bli tomten även denna dag., 

Passade bra att grilla idag, så ett par korvar till lunch fick det bli. 


Dagen fortsatte utomhus och Lasse fick upp min lampa som ramlade sönder för ett tag sedan.. Den fick nu en ny plats. 

Kände mig så sugen på skamligt så det blev lite friterade plockmat

 

Ikväll hade jag ingen efterrätt att bjuda på. 

Kollade Idol hela kvällen och fortsatte sedan med kommissarie Frost fram till strax, efter midnatt. 


Lördag och ny månad

Natten blev inte alls som jag önskade.  Kändes i min vänsterarm att jag trimmat Z. 

Vänster arm och höger ben behövde jag ändra läge på flera gånger under natten. 

En dag kvar innan utställning och redan i dag kan jag erkänna att visa hund kommer jag inte att göra.  Så nu är det bara att hålla tummarna för att Lasses kropp håller. 

Idag är det den första dagen i oktober och hösten syns tydligt på alla vackra träd som skiftar i just höstens härliga färger. 

Lasse grillade även idag ett par korvar till lunch. 

Dagen vsr inte alls kul och det som var kvar på hundarnas utställnings trimning fick vara. Fick inte ens upp min arm så det blev så frustrerande och jag kände mig helt värdelös. 

Blev i stort sett inget gjort denna dag

Jo en ny cheesecake slängde jag ihop av den grädden som fanns kvar i kylen. 


Kände för något gott till middag men i affären kändes det mesta fel och jag tog bara ett paket med lövbiff och tänkte att något hittar jag alltid på. 

Lasse föreslog planka. 

Blev ganska misslyckad för köttet var segt, men smaken bra. 

Tur att det fanns en efterrätt. 

 

Ville så gärna se Beck men hade svårt att koncentrera mig eftersom armen värken. Men jag såg det jag måste. 

Känner  att natten kommer inte att bli vad jag behöver. 


Söndag

Ja min app visade verkligen hur jag kände under natten. 

Drömde massor om både Öland och även pappa var med en hel del. 

Han tyckte att vi hade gjort oss av med sånt han ville ha kvar och var sur för att Lasse hade kastat hans rörsamling.  Han hade köpt sig en ny bil en liten öppen sportbil som han och Lasse for iväg i precis innan jag vaknade. 


Denna morgon blev sig inte riktigt lik. Hundarna fick sin mat tidigare och jag kämpade på med min onda kropp, som för dagen värkte mer än vanligt.  Tog till och med en Alvedon för att prova om det fungerade, detta fungerade som vanligt med att jag fick huvudvärk, det är därför jag inte gärna tar en tablett eftersom jag vet att detta alltid händer.

Hade önskat att jag skulle kunna hjälp Lasse med i alla fall att ta in alla burar och saker i stallet, men det sket sig, det enda jag kunde hjälpa till med var att ta in Z på plats.

Kul i alla fall att vara där och få träffa en massa gamla hundvänner.

Många var det hela 66 hundar anmälda och detta berodde nog mest på domaren som är mycket duktig och välrenommerad.

Vi började med att köpa lotter. Detta gör vi mest för att stödja klubben, men samtidigt vill man ju vinna lite.

Vi köpte för 200 kr var och hade då 40 lotter.  Brukar ha en himla tur med dessa, men idag var det inte vår dag varken när det gällde hundarna eller lottdragningen.

Zlatan var på mest bushumör och ville inte alls lyssna på Lasse

Tur i alla fall att han skötte sig på bordet 

 

 

Sen i ringen blev han helt annorlunda och hade ingen lust att visa sig.

Lasse  var helt slut när han kom ur ringen och jag föreslog att Carina skulle få visa Z i stället, men det ville han inte. Han ville visa vår egen hund.

Hon är i alla fall lättare att visa och det gick väl ganska bra


  Det var 15 stycken tikar i denna grupp men Lasse hade tur att stå som 2:a 


 
  Det gick ganska bra, fast bättre hade hon visat sig tidigare och idag var hon nog lite för tjock, vilket domaren antydde med ett lite finare ord som "stor kropp".

Nu var det i alla fall slut för vår del denna dag och min kropp värkte som tandvärk, men man vill ju inte visa detta utan försöker att hålla tyst, men stackars Lasse som jobbat så hårt denna dag fick även lyssna på mitt gnäll.

Hem och tog hand om våra hundar som var hemma .

Sedan en tur till Hallunda för att köpa något till middag. Det blev pizzerian

   

Det var gott att få något i magen.

Sedan fortsatt kvällen framför TV och jag halvlåg mest.

Kollade på Blå linjen och denna kväll höll jag mig vaken.



























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards