Alla inlägg den 19 september 2022

Av Rehn/Hornesjö - 19 september 2022 07:48

Måndag

Vaknar klockan 04.51 och inser att det fortfarande är mörkt ute. 

Makar lite försiktigt på hundarna som ligger alldeles för nära mig, men de flyttar sig lite och jag kan sträcka ut benen och dra det tunga täcket över min kropp. 

Somnar om och vaknar klockan 06 igen. 

Båda hundarna kryper upp på varsin sida av min kropp och jag lägger mina armar om dem och så har vi en mysig stund tillsammans innan jag stiger upp. 

Vädret känns inget vidare, det riktigt stormar utanför fönstret. 

Hur gärna jag än vill så inser jag att något med hundarna blir det inte denna heller. 

Får nu tänka lite mer på min kropp och låta den läka om det nu går av sig själv. 

Idag är en dag då även vädret spelar in och det i stort sett värker i hela kroppen. 

Följer med Lasse tillbaka centrum, han ska beställa medicin och då passar jag på att köpa värk salva till mig och hoppas den ska kunna göra lite nytta. In på Supergrossen för att handla Gotlands ägg som de har extrapris på denna vecka. 

Tänkte se på Hem till Gården med  tyvärr tar Englands drottning plats på flera kanaler vi fkrra timmar, så det blev inget 

Orkade inte så mycket utan kröp upp i soffhörnet och satte på TV, n.. Fortfarande utsändning från England och inget för mig.  Finns säkert många som sitter klistrad framför TV, n en sån här dag för att följa drottningen till hennes sista vila. 

På 5:an var det först från Böda och sedan Sofias änglar. 

Hann tyvärr somna innan programmet var slut och vaknade av att hundarna  påkallade att klockan var 4 och de ville ha mat. 

Hade tagit fram köttfärs och tanken var att jag skulle göra fetaost fyllda pannbiffar och potatismos (hade tagit med mig ett paket hem från Öland) på pulver.  Men upptäckte att Lasse hade lämnat en påse med bara lite pulver i.. Bara att kasta förpackningen och tänka om. 

Hade när vi var på Coop igår köpt en förpackning färsk ost fyllda tortellini, så det fick bli vego middag idagidag

   

Inget fel på denna middag som gick hem till 100.procent

Avslutade kvällen efter Alla mot Alla. 


Tisdag

 

Allt såg bra ut på appen. 

Det enda som stört mig lite var pappas mobil som. Inte håller tyst utan att visa något på skärmen. 

Vädret var ungefär som under gårdagen och inbjöd i inte till något kul. Men jag sa till mig själv att idag "håller du tyst och inte klagar"

Efter frukost och utfodring sv hundarna så tog jag hand om köttfärsen som skulle ha använts igår. 

 


Det fick bli 4 vanliga pannbiffar. 

Lasse filade lite på hundarna medan jag kollade på Hem till Gården 

Sen en tur till Hallunda för  som vanligt  fanns det alltid något jag behövde köpa  

Gick sedan  igenom några av kartongerna som står i hundringen. Blev en kartong med sånt som bara är att  kasta och en med saker till Stadsmissionen. 

Så himla kallt  ute så vi var bara på tomten med hundarna. 

Dagen fortsatte  fram till  middagen 

 

Färsbiffar att var redan klara och fick fick ligga och puttra  I en gräddig champion sås medan potatis och broccoli kokade.

Gott blev det.

Lasse åt äppelkaka med glass till efterrätt. 

Nypremiär för Fartblinda ikväll 

TV kvällen kändes bra och avslutades med även en bra Alla mot Alla fast min icke favorit Hanna var med. 

Nu känner jag mig trött och hoppas kunna somna fort. 


Onsdag

 


Kändes som en riktig helvetes natt. 

Att somna gick inte alls och jag vred mig hela tiden för att hitta en bra ligg ställning. Till och med Åberlix tröttande på mig och hoppade ner och lade sig på golvet. Hade önskat att cementklumben Z hade, gjort det, samma, men henne gick det inte att rubba. 

Kollade på klockan och såg att hon närmade sig 2 och funderade på om jag skulle gå upp och hitta på något, men blev kvar i sängen och till slut somnade jag ialla fall. 

Hörde hur Lasse gick ner vid halv 7 tiden för att släppa ut hundarna, men jag drog täcket över ansiktet och kände att jag inte orkade upp. 

Klockan hann bli nästan 8 innan jag kom ner till köket. 

Frukosten stod på bordet och nu kunde dagen få börja. 


Idag sken solen igen och jag kände för att ta tag i lite flera lådor för att kasta eller skänka bort. 

Men först på listan över göromål stod ett försök på att göra Öländska vegetariska kroppkakor. 

Brukar alltid använda vetemjöl i mina, men efter att ha läst recept så ska det gå att göra utan detta mjöl, så det ville jag prova idag. 

Hade igår köpt  en bit sidfäsk på 1 kg men vågade inte använda detta till en deg jag aldrig tidigare gjort, så där börjar jag idag med ett provkok på 2 kg potatis, champinjoner, lök och kryddpeppar. Det blev 7 stycken och alldeles  lagom som provprov + 2 ofyllda som jag tänker steka bacon till. 

 

Så ser detta ut i skrivande stund och om ca 1 timme i sjudande vatten får jag veta om de har hållit ihop. 

Redan efter 30 minuter var jag  nyfiken och kollade i kastrullen och nu hade de flutit upp till ytan och höll fortfarande ihop.  Har idag även använt citronsyra i vattnet för att få dem vita istället för grå. 

 

Blir spännande detta. 

Värdet var helt underbart denna dag. 

Efter en tur till centrum och ett litet felsteg så så det pang i mitt högra knä. 

Knappt att jag kunde ta mig till bilen. Precis samma sak hände på Öland i juli, en liten lätt vridning och sedan 4 dagar som jag fick plåga mig igenom. 

Som tur bjöd vädret på då mycket sol och värme att väg kunde sitta ute och ha det skönt. 

Blev tyvärr mest att sitta stil fram till middagen som jag va så nyfiken på.. 

 


Såg inte alls så dumma ut och själva smaken var ganska okej, men inte konsistenten, de var alldeles för kompakta i min smak. 

Nej nästa kok får bli efter mitt gamla recept. 

Kvällen fick fortsätta i soffan med ett ben jag helst hade varit utan. 

Kvällen avslutades som vanligt efter Alla mot Alla. 


Ny dag väntas i morgon. 
























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards