Alla inlägg den 26 september 2022

Av Rehn/Hornesjö - 26 september 2022 08:44

Måndag och ny vecka

 

Att gå och lägga mig tidigt är inget som gynnar min sömn. 

Kändes som en orolig natt, både varmt och trångt i sängen. 

ANS mycket under normalt denna natt. Det som drog ner det rejält var  detta.  Mitt normala värde ligger på 33 och denna natt hade det varit stora variationer som drog ner det till 19.  Man får alltid försöka tänka på varför detta händer. Kanske har det med värken i knät att göra. 

Kände att jag hur jävligt den kändes få röra på mig idag. 

Tyvärr inga promenader men vi hade lite som måste handlas och idag tog jag både kryckor och även en vagn inne på Hornbach.  Jag ville köpa höst blommor. 

Blev inte så mycket men i alla fall lite Ljung till grindstolparna och lite blommor till Peters grav, men dessa får vänta ett par dagar. 

Hem sedan och kollade på Hem till Gården. 

Sen ville jag tillaga en fryst liten kyckling som jag köpte förra veckan. 

Så den åkte ner fryst i crockpoten i 30 minuter.  Sen tog jag upp den och benade ur hela, det blev en skål som skulle lagas vidare till oss och sedan 1 skål att blanda i hundmaten. 

Eftersom jag tänkte göra en Coq a vin i crockpoten så ställde jag undan kycklingen till lite senare på dagen. 

Hade tänkt påbörja lite trimning på Zlatan och Z men vågade inte ge mig på detta. 

Planterade istället om lite blommor. 

Vid 17 tiden blev det dags att börja med middagen.  Så även idag fick det bästa jag har i köket jobba igen.  Skar ett paket med bacon i skivor och tillsammans med lök, vitlök och kryddor fick detta puttra tillsammans med kycklingen tills det fått färg. Sedan var det bara att tillsätta tomatpuré och rött vin och sätta på crockpoten och låta den jobba i ca 40 minuter. 

Hade två potatisar kvar sedan gårdagen och det räckte precis till att steka till grytan. 

  Bilden visar inte hur gått det smakade. Men när Lasse backar flera gånger då vet jag att jag lyckats med maten. 

Det bästa med hösten är nog grytor.. 

Kvällen fortsatte framför TV och alltid kul att kolla på Mästerkocken, som denna dag hade premiär med VIP gäster. 

Det som gör lite ont är att se dem göra så mycket mat som vad jag fattar bara går till spillo. 

Men det finns säkert någon som tar hand om detta. 

Kul i alla fall att få följa dem. 

Sen en bra omgång på Alla mot Alla. 

Svalt och skönt var det i sovrummet när jag kröp under mitt tunga täcke. 


Tisdag

Natten kändes bra. Vaknade klockan 4,52 men lyckades somna om till nästan halv 7.

Efter frukosten så hade jag ett samtal  jag måste göra och Lasse tog sig ann att ställa  Zlatan i duschen.

Medan  han sedan tog ut honom i trimmat för  tork och föning så ställde jag mig I köket för att äntligen göra en cheesecake  som jag lovat Lasse sedan helgen. 

 

Idag var jag nästan på väg att  kontakta någon  läkare för efter att  ha stått stilla för länge på fötterna så värkte mitt höger ben värre än någonsin. 

Skulle haft en kurs idag för en granne och hans hund men var tvungen att inse att det inte skulle  fungera.

Härligt i alla fall att vädret även idag inbjöd till att sitta ute 

Idag hade jag planerat att köra 80 tals middag.

Så det blev att  återigen ta fram vispen och grädde. 

Gratinerad  kassler under ett täcke av hårt vispad grädde som blandas med stark senap och ananas mellan varje skiva och på toppen en lagrad riven ost. 

 och naturligvis ris till detta.

Lasse började direkt efter middagen börja fråga efter cheesecaken. 

    och naturligvis  blev den  snart serverad. 


Sen blev det som vanligt TV fram till midnatt. 

Beställde via Apotea en Alovera Heat lotion. Hoppas den är lika effektivt som det, andra märket jag tidigare haft. 


Onsdag

 


Lite varmare morgon, känns när temperaturen stiger över 10 grader. 

Hörde att det slog till i brevlådan och hoppades på att det var från Apotea. 

Helt fantastiskt är detta nätapotek för i lådan låg det jag beställde rätt sent igår

Ska bli spännande att få prova   denna 

Har alltid annars haft den andra från Alovera och tycker att den hjälper. 

Efter vår frukost så tog jag fram denna kräm och smorde in knät och även nacken och jisses vad det brände. Ja det kändes i alla fall att krämen satt där den skulle

Men värken fortsatte och det var inte lätt för mig att försöka hjälpa Lasse med trimningen.

Att stå fungerar inte alls så jag provade med att sitta på en barstol . Tyvärr sket det sig ganska fort och nu får Lasse försöka själv eller ställa in utställningen. 

Det är svårt att få någon stil på en päls som inte finns på grund av att jag varit tvungen att klippa bort en massa skräp under sommaren. 

Men nu är det som det är och vi får väl betala för en liten utflykt och träffa lite folk. 

Men det som stör mig mest nu är benet och jag kan nog påstå att denna gång har det varit värre än någonsin. 

Orkade inte handla så en titt i kylen och jag hittade 2 mozzarella ostar som gick ut fört ett par, dagar  sedan så det passade bra att prova att göra ett försök med mozzarella strips i airfryen. 

Hittade inget recept så jag provade mig fram och körde på samma som till pommes. 

    ett kul försök, tyvärr rann mycket av osten ut. Men de blev krispiga och goda att doppa i en aioli. 

Det är så frustrerande att ha mycket att göra och inget fungerar. 

Lasse höll på med ett projekt på tomten och jag satte mig ner på en stol och kollade. 

Fick ett samtal från gulliga Emelie som hade lite roligt att berätta. De hade även äntligen strött Elisabeths aska i Kalmar  sund, så nu är hon återförenad med Royne.. 

Sen blev det middag för hundarna innan jag började med vår middag. 

Ikväll tog vi kassler igen men denna gång som stekt med spenat och potatis.

En middag som alltid går hem

Ingen förändring på kvällen utan det blev som vanligt Tv

Kollade på mest matprogram i kväll  som fick mig mig att bli sugen på att även denna kväll ta fram varsin bit cheesecake, sedan fick kvällen avslutas för min del direkt efter en jättespännande match i Alla mot Alla och rätt lag vann. 

I morgon är det torsdag igen och en ny blogg. 














Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards