Alla inlägg den 15 september 2022

Av Rehn/Hornesjö - 15 september 2022 08:06

Ännu en morgon med grönt på appen. 

Solen sken och Lasse var uppe före klockan  7 och hängde ut tvätten som tvättades efter klockan 22.00

Ska försöka börja tänka lite i alla fall på vilka tider som det är billigare att både tvätta och diska. 

Vi har aldrig tidigare tänkt så mycket på detta med tider utan tvättat och diskat ganska ofta och då speciellt på de tider då elen kostar som mest.  Men nu känner jag mig påläst och bestämmer när dessa maskiner ska sättas på. 

Men idag ska en annan maskin få arbeta och det blir symaskinen. 

Började direkt efter frukost med att klippa till bitarna som jag ville ha dem. 

Sedan tråckla allt för att slippa nålar. 

Allt tar så mycket längre tid än vad jag tror så klockan  12 fick jag göra ett uppehåll för att se Hem till Gården. 

Lasse hade jobbat ute hela tiden och kommer in och berättar att min trädgårds lyktstolpe  hade ramlat omkull och det visade sig att foten hade vittrat sönder nu efter de 36 år som den har funnits  Fick den av mamma och pappa i 40 års present. 

Nu friterade jag lite chicking bits till oss, så att även Lasse skulle få vila lite. 

 


Sen satte jag mig vid maskinen igen och fortsatte att sy. 

Klockan halv 4 gav jag upp eftersom maskinen bara trilskades med mig. 

Slängde ihop en pannkakssmet som nu får svälla några timmar. 

Tog med mig hundarna ut på tomten och satte mig för att kolla på Lasse när han jobbar.

Men vad, hände då, jo det började regna. 

Lika bra att gå in och ställa mig vid spisen och steka raggmunk. 

Så blev det middag

 

Kvällen fortsatte som vanligt framför TV och fick avslutas av mig efter Alla mot Alla.


Fredag

  

Fortfarande bra natt och aktiviter.

Lite halvruggit väder även denna dag och mycket blev det att vara inne.

Fick för mig att röka räkor till kvällens middag.

Så röken plockades fram  och räkorna låg redan i sin saltlake.

Räknade med att hinna röka färdigt dessa innan klockan var 12 och 

strax innan 12 så stekte jag även  upp de raggmunkar som fanns kvar sedan igår

  Blev en perfekt lunch och godare än igår.

Vid första pausen på Hem till gården så tog jag hand om räkorna    som visade sig se ut precis som jag vill ha dem.


Tyvärr så var vi tvungna idag att åka en sväng til Hallunda.

Hem och vädret kändes utmärkt för att ta ett par hundar med oss på en promenad. När vi hade gått ungefär halv promenaden så träffade vi en granne som var ute på sin joggingtur. Han sa att han skulle skynda sig innan regnet kom, för det började bli lite mörkare.  Vi fortsatte och när vi var nästan hemma igen så öppnade sig himlen och jag tänkte på stackars Börje som var nu mitt ute i skogen på sin löparrunda.

Vi slog oss ner framför TV och blev sittande där till klockan var ca 16 och hundarna ville ha sin middag.

Det mesta var klart för middagen så jag passade på att istället göra en långpanna med äppelpaj innan vi skulle sätta oss till bords för vår middag.

 



        

Blir ganska enkelt när vi äter räkor, men det behövs bara lite ost och aioli till detta och så är vi nöjda.

Även denna kväll fortsatte med TV tittande och lite handarbete

Kom i säng tidigt och vet inte varför, men ikväll var jag riktigt trött.


Lördag

  

Ungefär samma väder som igår och samma gradantal.

Vaknade vid 4 och kände mig genomsvettig och det var nog inte så konstig för jag hade mitt tyngdtäcke uppdraget nästan över huvudet och en hund vid huvudet och en vid ryggen.  Tänkte att jag kommer inte att somna om nu, men gjorde tydligen det för nästa gång jag kollade klockan så var hon strax efter 6.

Åkte iväg till Maxi riktigt tidigt för att handla lite igen. 

Har fått en sån jävulskt värk i min  vänstra arm, från nacken ner i armen efter att jag suttit och sytt. 

Vid halv två fick vi besök av Patricia som varit till Lindas salong och då passade på att besöka sina gamla morföräldrar. 

Gjorde inte så mycket mer denna dag. 

Middagen blev bara varma mackor. 

 

Sedan fick kvällen avslutas med en svensk långfilm. 


Söndag

  

Nu märker jag att det är både svalare och mörkare tid som väntar oss. 

Kunde inte låta bli att kolla Ölands vädret och nog hade det varit skönare att ta en morgon promenad på Vedby Skog än i Slagsta. 

   6 grader gör en väldig skillnad, men mörkret i skogen har jag svårt att klara av.  Här finns i alla fall ljuset från gatlyktor. 

Dagen började bra förutom min förbaskade värk i både nacken och vänster armen. Detta resulterade i att det planerade hund jobben var bara att inse att jag fick låta bli. 

Men det var ändå mycket, som skulle göras denna dag. 

Började förmiddagen med att åka till Coop i Tumba för att handla den hundmat som det visade sig att våra hundar både gillade och mådde bra av när vi köpte den på Öland. 

Sedan till återvinningen med avfallet från häcken.  Därifrån till Dollarstore för inköp sv hundbajs påsar. 

Hem och Lasse tog ut Zlatan på trim bordet och jag ställde mig att steka kantareller för att göra en toast till oss som lunch. 

Tyckte inte att det varken rök eller osade men det tyckte tydligen brandlarmet så det började  tjuta och sen tar det ju inte lång tid innan jag hör rop om brandlarmet och måste springa ut i hallen för att slå av larmet och sedan försöka höra vad larmkillen frågar om. 

Mitt i allt ringer min mobil och jag inser att den får ringa. 

Mackorna blev i alla fall goda. 

Lite senare hamnade vi framför TV för att kolla på tennis. 

Sen kom Per förbi och vi kopplade av ett tag med att snacka.

Snart var klockan 18 och vår middag stod på bordet, som vanligt framför TV, n. 

   


Det blev kycklingklubbor till middag. 

Ikväll premiär för Blå linjen. 

Spännande dom vanligt. 

Kvällen avslutades med en Wallander. 

I morgon är det ny vecka igen. 





















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards