Direktlänk till inlägg 1 juni 2023

Torsdag den 1 juni till söndag vecka 22 2023

Av Rehn/Hornesjö - 1 juni 2023 08:43

Så var det juni och nu önskar jag att den riktiga sommaren ska komma.

 

Så var det en svalare dag igen.  

Vaknade vid 2 tiden i natt att Lasse var uppe och hostade och naturligtvis så triggade detta även igång min egen hosta. Börjar bli ganska less på denna förkylning som känns som den aldrig ska ge sig iväg.

Syns verkligen på appen hur jag kände mig igår. Var mest stillasittande.

Lasse blev sugen  på falukorv till middag och det var inget vi hade hemma så det fick bli en tur till centrum. Ville välja Lidl eftersom de har den godaste falukorven.  Men deras färskpotatis var alldeles degig så den ville jag i inte ha. Orkade inte heller gå in i en annan affär så jag sa till Lasse att han får göra ett mos på pulver. 

Hem och jag började med  att trimma lite på Åberlix tassar. Orkade bara hålla på en halvtimme, så det får bli mer senare. 

Kollade på Hem till Gården och vi tog oss varsin rostad macka med rostbiff och potatissallad. 

Lasse fortsatte att klippa häcken  och jag fortsatte att trimma lite mer på Åberlix. 

Det tar på min kropp att trimma men ger ändå en bra energi och fast det går mycket långsammare än vad det gjorde förr. 

Kan inte heller hålla på ner än max 30 minuter åt gången. 

Tog sedan lite paus i solstolen innan hundarna skulle få sin middagen. 

Fortsatte därefter med Z i nästan en timme. 

Nu var det dags att gå i  och börja med middagen. 

Men jag behövde inte göra något alls för idag ville Lasse laga middag 

 

Vet inte riktigt hur han gör men att få ett gott mos av Portimos pulver är han riktigt bra på.

Därför har vi alltid detta hemma om det skulle fattas något annat tillbehör.

Idag blev det även en annan falukorv än den vi brukar köpa på Lidl. Den vanliga delikatess korven fanns inte utan idag blev det en al spåns rökt korv och jag var nog ganska skeptisk innan jag smakade, men den var hur god som helst.

Var första gången sedan min födelsedag som jag verkligen tyckte att maten smakade bra.

Ny serie på TV som heter Fejk patient. Klart vi ville se, men vet inte om det kommer att vara något för oss.

Men man ska ju inte säga något förrän man i alla fall har sett ett par avsnitt.

Det blev en tidig kväll och vi gick och la oss redan vid 22 tiden för att kolla vidare på TV.

Tror nog att jag somnade ganska direkt för jag vaknade till vid 23,30 och hade ingen aning om vad det var på TV.

Stängde av allt och fortsatte att sova.


Fredag

   

Vaknade vid strax efter 4 och insåg att klockan var alldeles för lite för att stiga upp.  Lyckades somna om och även drömma. Men sen klockan 6 vaknade jag med att flyga upp ur sängen för jag kände att jag höll på att få kramp i min fotled och då måste jag upp och stå direkt för att häva denna kramp.

Kollande på min klocka och såg att idag var det i alla fall en grön app, äntligen kände jag, mina värden har varit ganska dåliga de senaste nätterna.  Fortfarande rör jag mig alldeles för lite och det bästa med detta är att jag skonar mina knän, men mycket annat blir fel.

Bara 8 grader ute denna morgon och jag kände så länge jag låg kvar i sängen att jag var tvungen att svepa om mig mitt tunga täcke för att inte frysa.  Blir långbyxor och långärmad tröja denna dag.

Hade lust med så mycket, men som vanligt blev inget gjort av det som jag hade tänkt.

Lasse ville till systemet och även in på Maxi för att spela på travet. 

Kände inte för något av detta så jag satt kvar i bilen.  Börjar känna mig lite som min mamma som hellre stannade kvar i bilen medans pappa sprang omkring i affärer. 

Men sedan till centrum för att köpa lite lammkotletter.  De var de tunnaste jag någonsin har sett så det blev ett billigare alternativ och då fårkotletter.  Har köpt dessa förut och då var de mycket goda.

Lasse höll på inne i uterummet och Zlatan var med och hittade då sin Baloo som han verkligen gillar. 

Kom springande ut till mig    med björnen i munnen för att visa hur glad   han var.  Men sen ville han gömma denna för han vill inte att någon annan ska hitta hans gömda skatt.

   

Var i alla fall mest ute denna dag.  Var inne och tog en lunch på resterna  från gårdagen när vi såg på Hem till Gården.

Sen ute mest, men gjorde inte många knop.  Hostade inte alls mycket denna dag och det kändes bra för jag har fått så ont under höger bröst varje gång jag får min hostattack, känns som jag skulle vara helt trasig just på ett ställe.

Vid 17.30 tiden gick jag in och satte på potatisen och Lasse fick värma upp grillen.

Gjorde en tzatziki på färsk gurka och jisses vilken skillnad det blir när gurkan är god.

Hörde glassbilen och det brukar alltid vara Lasse som vill ut och handla, men idag blev även jag sugen så jag sa att jag betalar men Lasse  får gå ut och handla lite glass 

Snart var i alla fall allt igång inför middagen som jag hade längtat efter i flera timmar

 

Idag smakade allt bra. Hade köpt extra små potatisar så dessa hade jag kört i potatisskalaren, orkade inte stå och skrubba dessa små.  Köttet blev perfekt och idag blev det inte mycket kvar till hundarna.

Sen TV hela kvällen .

                                                                   Tills Frank skiljer oss åt fick blir kvällens film.  Tyckte inte att den var

den bästa jag sett .  Den var slut vid 24 och jag tyckte jag kände mig ganska trött.  Så nu stänger jag av allt och försöker sova.
 
Lördag
 
 

Så mycket sömn blev det inte, hade svårt att somna och kom inte till ro förrän närmare halv 2.

Men kom i alla fall in i djup sömn en hel del och det är inte så dumt.

Qling vaknade inte förrän närmare halv 7 denna morgon och det var skönt för Lasse som alltid är den som stiger upp och följer med dem ut på tomten för morgonkisset.

Bara 8 grader även denna morgon, men det skiner en sol och det brukar ju hjälpa upp värmen.

Vilket kändes redan vid 9 tiden. 

Så när hundarna fått sitt så gick Lasse ut och fortsatte med häcken. Både den eldrivna och bensindrivna gräsklipparna stod framme, motor gräsklipparen är inget för mig för så mycket kraft har jag i inte i mina armar. 

Satte i sladden i den andra och började klippa., men den stannade hela tiden så efter att ha hunnit mindre än halva baksidan så gav jag upp

Gick i stället in och tinade lite räkor och gjorde sedan iordning röken.. 

Nu skulle den tändas, men inte en tändare hittade jag.  Vi har en plats där de ska ligga, men jag vet att Lasse kan lägga dem på helt andra ställen, så jag letade och letade, men var till slut tvungen att ut till Lasse som befann sig utanför tomten på baksidan. Frågade var han hade  gömt tänderna, men det kunde han inte svara på utan var tvungen att avbryta sitt jobb för att gå in och leta. Visst hittade han den på ett helt fel ställe.

Satte mig ner den halvtimme som rökningen tar.

 

De såg helt perfekta ut enligt min smak.

Hällde upp dessa i   en bytta som sedan ställdes in i kylen. Egentligen var jag sugen på att smaka på en varm räka, men avstod.

Lasse ville ner till centrum för att spela en V75:a.

Hade allt hemma till middagen och föreslog att vi skulle grilla varsin korvburgare, det fanns kvar korv från i torsdags.

Smakade bra med denna korvburgare och vi drack lite vin till.

Helt plötsligt så dök Per upp och hade med sig en jättefin  ros som han skulle ha lämnat i söndags men då var jag sjuk.  

Blev jätteglad och eftersom Per cyklade hit denna dag så fick även han ett glas vin medan vi satt och snackade bort ett par timmar.

Det blev en ganska lugn dag även denna dag, men jag tror jag behöver detta.  

Dagen fortsatte fram till min efterlängtade middag skulle serveras.

Nu vet jag ju inte om man kan kalla detta för en middag, men den är perfekt för mig

   

Jag tycker detta är så himla gott att jag skulle kunna äta alldeles för många.

Avlutade middagen men en glass från glassbilen.

Drömpyramiden blev toppen. Igår när jag såg de två duktiga syskonen klättra gång efter gång upp till den översta våningen och tyvärr öppna fel låda, så gjorde det nästan ont.

Idag började det lika bra, men då svarade de fel.

Men nästa gång gick det lika fort med svaren och de var nu uppe igen men vågade inte svara utan valde i stället en annan låda och vann.  Nu hade de en gång till på sig att svara och klättra.  Var så duktiga och de vann till slut den högsta vinsten.  Vissa unnar man verkligen detta.

Lasse ville sedan se Alla tiders Åsa - Nisse, jag har inte samma humor som han, men ska väl vara ärlig och säga att jag skrattade.

När denna var slut strax efter 22,30 så var det dags för mig att dra täcket över huvudet.


Söndag

 

Somnade strax efter 23 och sov gott fram till strax efter 2 då jag vaknade av att några stod och pratade, tänkte att det var nog några på gatan, men de måste ha pratat väldigt högt. Upptäcker att TV står på och jag är tvungen att väcka Lasse så han får stänga av den. Han har troligen vaknat till och satt på TV:n, eller om han gjort detta i sömnen.

Somnade i alla fall om och sov fram till 6,15 då jag vaknade med ett ryck.

Bara 28 minuters djupsömn denna natt och detta brukar kännas under dagen.

Vädret var växlande.  Satte mig ute i strålande sol, men så fort den gick i moln så var det isande kallt. 

Blev en tur till centrum för jag var sugen på fläsk karré och det varv även bra pris. Men bara för att det är ett pris man gillar så måste det väl inte säljas i jättebitar.  Lyckas i alla fall hitta en bit på 1 kg. 

Hem och tog fram skärmaskinen och fick ut 6 stycken fina kotletter av denna bit. Så får 3 måltider kött av priset 70 kronor. 

Dagen fortsatte som alla andra med att jag inte gjorde så mycket.

Jo jag satt ute och sydde klart lapptäcket till vårt nya lilla barnbarnsbarn som kommer om ca 10 dagar.

  Vet inte om jag känner mig så nöjd denna gång. Har blivit en del under årens lopp, men har aldrig haft så dålig fantasi som just denna gång.  Det duger i alla fall att ha på golvet när lillkillen börjar ligga där.


Lunchen hoppade vi över denna dag

Tanken var att vi skulle till Peter och göra lite fint, men den tanken blev bara en tanke för det glömdes bort.

Vet egentligen inte alls var dagen tog vägen men vid 18 tiden var det dags att grilla vårat kött

  som hade legat nästan hela dagen i en god marinad.

Det godaste var nog i alla fall potatisen och idag hade jag bara köpt 8 små potatisar eftersom det alltid blir kvar och jag gillar inte att spara färskpotatis. 

Kvällens TV program fick bli solsidan och Morden i Helsingör.

Sen en gammal Wallander som jag somnade till.

Så var denna vecka över.

I morgon är det på dagen 58 års sedan vi gifte oss.  Får väl se om vi hittar något gott att äta.

Förr gick vi alltid ut, men ingen av oss känner för detta.
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards