Direktlänk till inlägg 4 september 2023

måndag till onsdag vecka 36 2023

Av Rehn/Hornesjö - 4 september 2023 07:34

Måndag

 

Så var det ny vecka igen och jag var lite nyfiken på vad jag skulle väga. Jo jag hade gått ner även denna vecka och idag visade vågen på 65.1 och det är ju bra, men jag bantar inte och då blir ju frågan varför jag går ner i vikt. Visst har jag i stort sett slutat med bröd och sötsaker äter jag aldrig, men det gjorde jag inte heller när jag helt plötsligt började gå upp i vikt efter pappas bortgång.

Denna vecka börjar det en massa nytt eller gammalt på TV. Vet i sjutton hur man ska hitta med allt.

Som vanligt är det Hem till Gården mellan 12.25 och 13.00.  Sen vill jag ofta se Efter 5. Så kommer då även Glamour igång ikväll mellan 18-19.  Halv 8 hos mig är svårt att låta bli. Sen Idol, som jag egentligen tycker att ganska dåligt fram till att man ser vilka som kommer vidare när alla delförsök är färdiga. Så kommer även vårt program Alla mot Alla igång klockan 21.00 till 22.45 i år på en annan tid än vanligt eller kanske de bara är ikväll.

Det började i kväll med Emma Knyckare och Ola Söderholm mot Jerka Johansson och Tom Sjöstedt.

Det gick ganska bra för dem båda i början, men till slut så vann förra årets finalister.

Någon film lär det nog inte bli att jag somnar till.

Ännu är klockan bara strax efter halv 8 på morgonen när jag skriver detta så vad som händer under dagen det återstår att se.

Lasse gav sig på långsidan med häcksaxen eftersom de som skulle ringa förra veckan och bestämma tid aldrig hörde av sig.  Fast detta är jobbigt så kände Lasse att det är ett måste.

Jag hade hoppats att hundarna ville bada    men det var ingen som gjorde en ansats till att hoppa i.  

Efter att Lasse ätit en lunch och jag sett på Hem till Gården så fick det bli en tur upp till Jula för Lasse behövde både en ny räfsa och en ny piassava. 

Passade på att handla lite på Willys, slapp då åka till  Hallunda. 

Det var så varmt hela dagen, men det var skönt att kunna vara ute hela tiden.

Lasse tog ut en av kartongerna från övervåningen och det var mest sådant som jag hade sparat för att ha med mig på en eventuell loppis, men när jag såg sakerna så sa jag " lämna till Stadsmissionen" jag orkar inte ta i tu med dessa saker. Lasse ville ändå gå igenom kartongen och hittade naturligtvis lite saker som han inte ville lämna ifrån sig.

Men det mesta mesta får vi iväg i morgon i alla fall.


Jag hade köpt ett vitkåls huvud på Willys och bestämde mig för att göra en kålpudding. 

Hade ingenting att göra en sås med så det fick bli bara lingon

 

Gjorde en på Öland med alldeles färsk sommar kål och den blev så god och mjäll. Detta var också sommar kål men inte alls lika fin. Fick verkligen jobba mig igenom kålhuvudet med kniven. 

Det smakade bra i alla fall. 

Kvällen fortsatte framför TV och som jag tidigare berättat var det fullt ös till 22,45 då Alla mot Alla var slut. 

Vi gjorde oss klara för sängen och satte på TV i sovrummet.. 

Nu fick sömnen komma när den ville. 


Tisdag

 


Vaknade vi 2 tiden att jag hade en pågående kramp i vaden. Steg upp gick omkring för att häva denna, men så fort jag slappnade av så kom krampen tillbaka. 

Ville sova och hittade en ställning där benet kunde vila och somnade om efter ca en kvart 

Sov oroligt fram till klockan 6, låg kvar i sängen till halv 7..

Hade en massa konstiga drömmar som handlade om mammas och pappas lägenhet.

Solen sken utanför sovrummet. 

Lasse satte genast igång strax efter 9 med vår galet stora häck och nu var det mest efterarbetet som skulle göras med att kratta och fylla säckar, inte kul när det är en hagtornshäck.

Han är verkligen envis och samtidigt duktig, många grannar som kommer och frågar "orkar du detta".

Jag passade på att gå in och förbereda dagens middag som även idag skulle bli med vitkål.

Stekte champinjoner, bacon och vitlök som jag sedan blanda  i den lätt stekta rivna vitkålen.

Hällde sedan på 3 dl grädde och mer smör och lät detta koka lite lätt tills kålen var mjuk.

 hällde över detta vi en form och la sedan på både ost och mer smör     

Satte timern på 30 minuter och gick ut igen och satte mig till den ringde.



Såg på Hem till Gården innan vi åkte iväg till återvinningen med 6 säckar från häcken, men det finns lika många kvar som vi får åka med i morgon.

Jag hade som vanligt inte fått i mig någon lunch, var sugen men fick ett lätt illamående när jag tänkte på mat, 

Men när vi kom hem så kände jag att något måste jag stoppa i magen.

Gjorde varsin knäckebrödsmacka till oss   med en halv avokado och lite majonnäs. Kände att det var nog detta jag behövde för att må bra.

Vi var sedan ute hela dagen fram till klockan 4 då hundarna ville ha sin mat.

Efter detta tog vi en timmes lugn och ro med lite korsord.

Bestämde mig för att se Glamour innan middagen.

Kände att kanske kålgratängen blev lite väl bränd i kanterna.

     

Men den var ganska god och Lasse gillade den verkligen med den lite väl starka vitlöks yoghurten.

Sedan var TV kvällen igång med både Halv 8, Maria Wern och Alla mot Alla.

Blev en bra kväll och jag kände mig så där lagom trött när jag la mig i sängen för att sova.


Onsdag

 


Natten blev toppen och jag vaknade inte första gången förrän 4,27 Var vaken i 3 minuter och sedan somnade jag om igen och sov till 6,42.  Alla mina värden var också bra.  Så denna natt får jag känna mig nöjd-

Solen sken även denna morgon.

Började med lite genomgång av hundarna för att titta efter eventuella fästingar. Hittade en liten  på. Åberlix 

La sedan räkor i saltlake medans jag plockade fram röken och förberedde denna. 

Vid 11,30 var räkorna rökta och inlagda i kylen för att få vila där till middagen. 

Vid 12 gjorde jag en repris på gårdagen knäckebröd smacka.

  Tänk vad en tallrik kan göra, mackorna var samma som igår men såg bra mycket bättre på en snygg tallrik.

Sen blev det en tur till återvinningen och även  till Stadsmissionen med en del av pappas saker.

Även denna dag spenderade vi ute till middagen skulle serveras. 

Även  middagen blev lite speciell.

Mina rökta räkor var huvudingrediensen till  middagen

Det viktigaste var sedan den friterade rispappersskålen.

      

Friterade två rispapper som jag sedan fyllde med avokado, tomater, aioli och de rökta räkorna 

Längtade efter Cava och kände bara för att göra något speciellt denna onsdag. 


Kvällen fortsatte sedan i soffan framför TV. 

Många program att se och jag höll mig vaken. 

Men kvällens Alla mot Alla var nog den sämsta på alla år vi har sett denna så kallade underhållning. 

Kan inte kallas underhållning när någon i stort sett utgör sig för att vara mer urblåst än hen är och varför kan hen inte lyssna på den hen tävlar med.

Brukar inte reta mig på program, men idag blev det nog och jag klarade inte att se sista frågan, hade redan fått ont i magen av idiot svaren. 

Klart att inte alla kan vara som Hanna och Jonathan. 

Synd att detta skulle förstöra en bra dag. 

God natt



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards