Alla inlägg den 7 november 2020

Av Rehn/Hornesjö - 7 november 2020 07:58

morgonen är på gång

   

En som har sikte på husses smörgås.

Idag var det även städdag i samfälligheten och vi höll på ett par timmar och fick sedan farsdagsbesök av dotter Ann och Kenneth.  Ann hade bakat en kanellängd så att jag slapp tänka på fikabröd. Men jag hade i alla fall så även jag kunde bjuda på en skinkmacka till fikat.

Vid halv tvåtiden kom pappa med tidningar och lite hundgodis och jag passade då på att överlämna han farsdagspresent.

Klockan halv tre var det dags för vår hundkurs och det blev som vanligt ett glatt möte utanför planen innan vi skulle gå in och börja jobba.

Idag blev det en hel del hjärngympa för småttingarna. Vi jobbade med kontakt, med ligga kvar, apporten och det roligaste de vet som är inkallning.

    Yngst och äldst på planen.

Efter nästan en timmes jobb på plan är de flesta trötta, men viktigt att sluta med först linförigheten och sedan en rolig lek och det fortsatte vi med att gå bort till ängen för att ge valparna deras belöning.

Denna lek fick ett snurpligt slut då Trassa troligtvis upptäckte att det hände något på tomten närmast ängen och satte full fart, Åsa och Åke var inte sena att hänga på. Trassla vände snabbt tillbaka, men Åsa och Åke fortsatte en bit. Vår egen Åberlix stanna kvar och skällde i stället.

Alla kom tillaka och vi kopplade då upp dem och avslutade denna dag.



När vi kom hem var klockan nästan fyra och det kändes som om det var lika bra att  jag ställde mig vid spisen

Idag fick det bli det vi hade tänkt igår

 

En liten tallrik med julskinka, köttbullar och prinskorv..

Kan väl påstå att denna dag med både hjärngympa och lek tog på krafterna för Åberlix

   Men man skulle kunna tro att alla hade varit på kurs för de sov rätt gott allihop när vi satte oss ner för att äta middagen.

Visst hade vi varit igång hela dagen men denna trötthet som jag kände kunde jag ha velat vara utan. Orkade inte se något på TV och när klockan var 21.00 så gick jag upp och bäddade ner mig.


   n
 

Nu visade det sig att det inte var så mycket mening  med att bädda ner mig tidigt. Men 22,30 var granska bra att somna, me  vad händer då, jo jag vaknade klockan fyra i stället. 

 



Så var det söndag och i dag är det fars dag och Per hade frågat om han kunde komma. Vi sa att det får bli efter klockan 13 för jag ville upp till NetoNet för att kolla på en skärmaskin.  Har haft min i alla år och varit så nöjd med denna, den har nog gått många mil så att den igår helt plötsligt gav upp när jag stod och skivade skinkan var kanske inte så konstigt. Kan nog påstå att kugghjulet var ganska så nedslitet.

Även batteriet till min "aktiv" klocka var slut, denna måste jag ju bara ha för att kolla sömn och steg. 

Fanns två skärmaskiner att välja på, en för 500 kr och en för 1200 kr.  Tänker på hur ofta en sådan anväds och tyckte att den billigare fick duga. 

Hem och plockade upp den och för en gångs skull så läste jag manualen ordentligt.

Kunde ställas in från 0-15 mm, två hastigheter när man skulle skiva. 

Hastigheten gick bara på låg, den andra tog inte. Skivtjockleken gick bara att ställa in mellan 3-12 mm och om man inte kan ställa den på nollan så är det lätt att skära sig när den ska rengöras. 

Bara att plocka ihop igen och lämna tillbaka. 

En tur till Elgiganten för enligt internet fanns det flera i den prisklass som passade mig.. Tyvärr var de plastigt och lätta. 

Tog en titt in på Jula och där fanns en  som kostade 700 kr och kändes bra.  



Nu hade klockan hunnit närma sig 17 och det var dags för mig att laga middag. 

Lasse ville bara ha en enkel köttfärs biff med sås och potatis och det passade mig perfekt att laga

 

Det blev som vanligt att vi tog varsin sida av soffan och kollade på TV. 

Jag avslutade denna kväll med Morden i midsomer.

 


Så var det måndag


Dagen började bra. 

Vi tog en tur med Yra och Åberlix till Arken. Yra som fyllde 6 år skulle få hämta sin present och både hon och Åberlix skulle vägas. 


Yra, vägde för en vecka sedan 18,4 kg och jag hade  varit hård med att se till att hon fått mindre med mat och minimala mängder med godisberöm. 

Idag vägde hon 18.2 kg och Åberlix 11.2 kg.  


Att banta hund, är inte det lättaste, men det måste gå för hennes egen skull. 


När vi kom hem ville jag  prova den nya skärmaskinen och vad passade då inte bättre än julskinka. 

 


Blev en promenad med Yra och Åberlix för att jobba lite lydnad. 

Yra var inte alls på hugget som  hon brukar, men det kändes ändå okej. 

Åberlix ville inte alls lyssna på husse idag. 


Fortsatte promenad i stället.  Först träffade vi en hundkompis och senare e nu granne, så det blev i alla fall att jobba med lite avslappning för hundarna. 


Var tvungen att åka till centrum för att sätta om våra Lotto kupongen. 

Nu hade vi ett problem och det var att Åberlix hade bitit sönder lördags kupongen och den gick inte att förnya.. Det var en liten vinst på denna, och jag kände att det var väl bara att förlora denna vinst. 

Satte mig ner för att skriva en ny lördsgskupong då chefen kommer och säger att hon kan fixa den trasiga kupongen. 


Hem igen  och Lasse, klippte gräsmattan för sista gången  detta år. 

Dagen fortsatte fram till middagen

   som var mycket godare än vad bilden visar.

Kantarell grattinerad zuzzini och pannbiffar som var kvar sedan gårdagen.

Lasse kände sedan för att smaka på sina fardags presenter.


som han fick av de äldsta barnen.

Kvällen fortsatte tillsammans med våra hundar.    

 

Yra slappar i soffan. 

Just nu är chef Biggest loser på TV och efter detta blir det mitt favorit program All mot Alla.

Avslutar denna blogg 

Ia









   





 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards