Alla inlägg den 13 november 2020

Av Rehn/Hornesjö - 13 november 2020 08:02

Fredagen den 13:e november

  Tänk om jag kunde få några flera timmars sömn. 

Torsdagskvällen blev som vanligt med våra hundar och det blir alltid en del städa efter dem.

Gick som vanligt och la mig strax efter att Alla mot Alla var slut. 

Kunde inte låta bli att kolla på Hyasint och helt plötsligt var klockan över midnatt. Lasse släckte TV och sen tog det inte många minuter innan jag hörde ett svagt snarkande från hans sida av sängen. Själv låg jag klarvaken och verkligen försökte att inte tänka på något. 

Klockan 02,13 vaknade Lasse till och sa att han frös, själv hade jag gärna legat i sängen med vidöppna fönster. 

Pratade lite ned honom men somnade sedan direkt. Natten blev ganska bra om man undantar tiden.

Fast trött var jag och tydligen även våra hundar

 

Idag var det återigen dags för Lasses besök på KS. 

Per följer med och jag stannar hemma eftersom jag inte vill vara med massa människor.  Per håller sig i bilen och jobbar. 

Hade tänkt vila medans jag var ensam hemma, men det fanns, så mycket annat att göra. 

Hade lite småpysel med att måla den i mitt tycke fula kakelbård som Lasse för massor av år sedan satte dit. Hade helst nu vid omtapetsering velat ha bort den, men det var inget alternativ, tyckte Lasse.

  Blev ganska okej i mitt tycke.




Tog fram lite fläskfilé från frysen på förmiddagen, så något med detta fick jag planera. 

  det, fick bli Snitchel med pressad potatis.

Kvällen fortsatte med Idol. 

När jag sedan skulle lägga mig så började filmen Drömkåken och den började jag se. Upptäckte att den inte skulle vara slut förrän 01.10 men hade jag börjat så måste den avslutas. Men försökte i alla fall vila mellan reklamsnitten.

Så var det lördag

Blev lite fundersam på klockslaget på appen. Den visade på att jag somnade 00,13, något som är helt fel eftersom filmen slutade över 01 och jag såg hela.

Men vaknade inte förrän sex då min mobil började larma.

Inte ofta klockan är nästan 8 när vi sitter vid frukost bordet, så det var en ljus morgon.

Blev mest hemma jobb denna dag. Varv tyvärr tvungen att springa in på Maxi för att det handla lite.  En både bra tid visade det sig.  Var varken köer eller speciellt mycket folk. 

Även inne på systemet var det ganska folktomt, sjå Lasse tog en tur in dit också. 


Det plingade till i min mobil och jag fick ett meddelande om att nu var även kvalitetsbedömningen i december inställd.  Blev så besviken, känna just nu att det bara är motgångar.. 


Hade både jäst och vaniljkräm hemma så  jag slängde ihop en deg för att göra lite saffransbullar med vaniljkräm. 

Tror att det säkert var 30 år sedan jag gjorde dessa bullar, men har tänkt på dem ibland och varit sugen. 

Det som är mest jobbigt tycker jag är jäsningstiden som blir xca 3 timmar. 

men jag lovar  att den tiden är det värt att vänta innan man sätter tänderna i en nybakad bulle. 

Mitt drygt 30 åriga recept.

Vetedeg som kan göras med eller utan saffran.

50 gram jäst,  ca  250 gram smör eller margarin,  5 dl mjölk, 1 gram saffran eller vad ni själva önskar, 1 msk kardemumma, 2 dl socker och ca 1 kg vetemjöl, 1 tsk salt, 1 ägg

Denna deg gör jag och låter jäsa i ca 1,5 timme.

Jag gör ingen egen vaniljkräm utan använder mig av Ekström.. tar en påse till 2 dl mjölk och 2 dl grädde.

Bakar ut ca 30 bullar. Tar varje bulle och bara plattar ut med händerna.

På den ena halvan lägger jag vaniljkräm och den andra skär jag i strimlor.. har inget mått men det brukar bli ca 10 strimlor.. rullar sedan bullen mot mig och lägger den som en krans på plåten.

Låter sedan dessa jäsa ytterligare ca 1 timme innan gräddning.

Gräddar i 200 grader i ca 15 minuter. 

Är lite dålig på  recept och tider då jag oftast gör det mesta på känn. 

Hade, inte planerat middagen så det fick bli en snabb kyckling gryta i crockpot.

 


Kyckling med grädde, dijonsenap och timjan.

Gott blev det.

Hela veckan har jag haft skov på skov och igår var dagen allt annat än bra och inte blev det bättre efter att jag stod och bakade. 
Så när fotbollen började så tänkte jag försöka vila en stund, men värken i både benen och ryggen var så påfrestande att det i inte gick att ens ligga och vila. 

Kom inte till ro förrän efter midnatt och att ha tre plåsterhundar i sängen är allt annat än kul, samtidigt gillar jag denna närhet.. 

Men nu är  det söndag och jag höll mig kvar i sängen till klockan sju. 

Just då var vädret helt underbart med en sol som lyste upp allt det mörka. 

Behövde inte göra så mycket denna dag innan jag skulle ha kurs. 

Passade bra att ta en tur till återvinningen för att bli av med. lite glas mm.  Även en tur till öB hann vi med för att köpa kardemumma.

Sen blev det kurs och vi slapp regnet även denna gång

    lite bilder från de duktiga deltagarna. 

När vi kom hem fick hundarna mat fast det var en timme för tidigt

Maten blev enkel denna kväll

    Det fick duga med hamburgare och pommes. 

Sen blev det Bingolotto som fick fördrivna tiden 

Hade sett fram emot en film men somnade på soffan  

Ikväll blir det en tidig kväll i sängen. 

I morgon är det vardag igen. 


Ia

vrrggebhat do you want to do ?

New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards