Alla inlägg den 27 november 2021

Av Rehn/Hornesjö - 27 november 2021 15:41

Lördag

 


Att sömnen blev så bra som det visade sig hade, jag aldrig trott. 

Men annars var det inte någon höjdare. 

Var tvungna att åka till ÖB för att köpa hundmat och ved. 

Sen hem och lämnade av både de inköpta och hanarna som varit med oss. 

Sen en tur till Hallunda för att Lasse skulle spela på hästar.

Hem och bänkade oss framför TV och vinterstudion. 

Sätt även in och griljerade skinkan. 

Klart att den måste provsmakas medans den var ljummen

 

Åh den där fettkanten runt om som smälter i munnen blir det mycket av till mig eftersom Lasse skär bort sin och då hamnar den direkt på min tallrik.


Den där första smörgåsen med julskinka är alltid godas, sedan är det inte alls den samma. 

Det var nog första gången vi ätit julskinkan innan Lucia, då jag kan säga att det är acceptabelt.. Men egentligen ska det vara sent på kvällen dagen före julafton som de då nykokta och griljerade skinkan ska provas.  Men nu har även jag fallit för det enkla och köper en färdigkokt. 

Blev en väldigt lugn dag.  Hade inte ork för så mycket.

Middag hade vi inte tänkt äta men jag plockade fram en moussaka ur frysen som jag hade sen tidigare och det var jättegott och så lagom den den lilla portionen.

Sen blev det som vanligt en lördag med Morden i Midsomer.

Vi gick upp redan klockan 22 till sängen och jag hade nog tänkt kolla på någon film. 


Söndag och första advent

 


Tillbaka på ruta ett igen. Jag som var så glad över att jag både sovit gott och inte haft så mycket tankar under natten de första dagarna denna vecka.

Att det skulle bli lite konstigt med sömnen förstod jag för jag somnade ifrån den filmen jag skulle ha sett och sedan vaknade jag och trodde klockan var 5 som den brukar vara när jag vaknar första gången under natten. Kollade på klockan och den visade 23,36 och jag kände nästan panik för hur sjutton skulle jag nu kunna somna om.


Började helt galet tänka på hela min uppväxt och allt som hade hänt under mina 75 år.  Hade nog kunnat bli en bok om jag hade haft ork att sätta mig ner och skriva.


Z vägrade att flytta på sig och jag hade ingen möjlighet att sträcka ut mina ben och tanken var att jag skulle stiga upp och gå och lägga mig i hundrummet, men vågade inte stiga upp för då hade jag ju blivit ännu mer vaken.

Slumrade till i alla fall ett tag och vaknade igen och kollade på klockan, nu den hunnit bli 3 och det var ju alltid något, slumrade igen och vaknade klockan 5 och gick upp för att kissa. Slumrade till igen fram till klockan var nästan 6, men kände inte alls för att gå upp. Låg kvar i sängen och hade mycket att fundera över fram till Lasse steg upp klockan 07,00.

Lite pyssel nu på morgnarna när hundarna ska ut eftersom Yra löper.

Lasse släpper ut alla utom Yra och sedan får vi dela upp de andra eftersom vi märker att Zlatan och Åberlix stressar varandra och det känns som det behövs så lite för att de ska rycka ihop.  Precis samma hade vi när Z löpte i somras.

Tur att vi har en kille som inte bryr sig.

Men nu var vi i alla fall igång och snart hade vi frukosten på bordet

 


Nu var dagen igång.

Hade bestämt träff med en tjej och deras cocker idag vid 13 tiden så det blev mycket skidor vi satt och kollade på innan.

En lätt lunch med skinkmackor även denna dag.

Ett trevligt besök både från Segeltorp och Gotland blev det och tre superfina hundar gick vi en promenad med.

Funderade sedan på om vi skulle ta en tur och handla ägg, men jag avstod gärna, vi hade så det räcker till morgonens frukost.  Middag fanns det alltid något att ta fram från frysen.


Blev mer TV än vanligt denna dag .

Det fick bli entrecote på planka till middag

   


Måste nog satsa på en sprits.  Vet i sjutton hur många jag har ägt under alla år, men de går alltid sänder.  Nu ser man ju ofta på matprogram på TV att de använder engångsspritsar, men jag har inte hittat någon sådan.. Men nog är det roligare att äta när det ser snyggt ut på tallriken.

Fick bli en Beckfilm denna kväll

Den slutade ganska sent och jag var inte ett dugg trött när jag landade i sängen, men kände att jag bara måste försöka somna innan midnatt men den sista gången jag kollade på klockan så var hon 00.21 sen vet jag inte mer.

I morgon ska jag på provtagning, det är 3 år sedan senast, ett prov som ska tas minst en gång om året, men jag har inte fått några tider.. Nu har vår läkare slutat och jag är listad hos en ny som tydligen har tagit tag i detta, så det ska bli skönt att äntligen få det gjort.

Sen ska vi ta en tur till sonen på en fika.

Senare blir det även en tur till Peter för att tända lite ljus, han skulle ha fyllt 53 år idag









Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards