Alla inlägg den 11 november 2021

Av Rehn/Hornesjö - 11 november 2021 09:16

 

Så var det torsdag och natten kändes ganska bra tycker jag.  Vaknade en gång av hostan.  Tyvärr är det något som stör eftersom jag får så dålig ANS status.  Kanske kan det bero på att jag inte mår till 100 procent helt bra.

Hesheten eller vad man ska kalla en röst som bara känns ansträngd och inte går att använda i en normal konversation.

Vad som är extra jobbigt är att Lasse hör så dåligt och höja min röstnivå fungerar inte.  Jaja, det är bara att härda ut.

Blev inte så mycket gjort denna dag. Egentligen skulle vi ha åkt till pappa och lämnat det vi handlade häromdagen, men jag kände inte för att jag orkade detta, tyvärr så måste jag dit imorgon eftersom han behöver det vi handlat.


I kväll såg TV programmen lite annorlunda ut eftersom det var fotboll och en viktig match som jag ville se.

 

Lagade maten under försnacket så att det var lagom att äta till fotbollen.

   

Det fick bli pannbiff med kantarellsås 

Klart att det blev ett glas rött till denna mat, passar inte så bra med bara vatten.

   

Så var matchen igång och visst hade vi stora förväntningar som tyvärr grusades i andra perioden.

Jaja, de gjorde säkert sitt bästa.

Sen övergick kvällen till det normala TV tittandet.

Stängde av TV vid 23.15 och intog sängen.


Så var det fredag

  

Det mesta under all kritik, jag inte sömntiden för den kändes okej.  Men min energi har svårt att komma igång och det gör att ANS statusen ligger mycket under normal och har så gjort hela veckan.

Rösten lät som som den gjort nu i ett par dagar och jag blir ju även deppig av detta.  Det är inte lätt när Lasse hör dåligt och jag ska försöka berätta något och han inte hör vad jag säger..  

I morse hade vi fått varsitt brev från Hallunda vårdcentral och trodde eftersom vi båda hade fått ett att det var en tid till 3:e sprutan.  Men Lasse hade fått att vår husläkare hade slutat och han hade fått en ny, men något sådant hade inte jag fått utan jag hade fått kallelse som det heter för min årliga Hypo tyros  något som inte alls har varit årlig för det var 3 år sedan jag fick denna undersökt och fast jag bett om tid så har läkaren bara skrivit ut nya tabletter.

Något måste jag i alla fall göra och då tog jag först ut Åberlix i trimmet och sedan Z för att kolla vad det är som hon tuggar på under sin fot.. ja jag förstår att det kändes obehagligt för något liknande tuggummi satt inne i trampdynan och den var inte lätt att få bort. 

Kollade Hem till Gården innan  vi åkte till pappa och jag var väl förberedd ville ju inte smitta nerv honom med min bacill. 

 

Pappa hade bett mig handla både strumpor och kalsonger och ska väl erkänna att det inte var det lättaste att hitta, men Dressman hade i alla fall det vi sökte. Det passade ju bra att jag kunde ge honom det i fars dags present.

Normalt brukar det alltid annars bli en Whisky, men det har han mest som bjudsprit nu för tiden och det finns det nog hemma sen tidigare. 

Hade fortfarande ganska svårt att prata med min hesa röst så vi avstod från kaffe och gjorde besöket ganska kort.

Pappa har blivit lovad att få badkaret utbytt mot dusch och det kommer att bli en del att göra innan. Nu äntligen ska jag ta mig i kragen och plocka bort alla mammas saker som finns kvar i badrummet i ett skåp. Pappa har bett mig tidigare att jag ska kolla om det är något jag ville ha och sedan kasta allt, men jag har haft så svårt att ta mig ann detta. Men nu blir det ett måste.


Lasse ville själv till systemet för att köpa en whisky, han skyllde på att det kanske skulle vara bra för min heshet, men jag är ju inte så förtjust i denna dryck, men om de  hjälper så tackar jag inte nej. 


Det enda jag behövde handla var ägg och jag var nyfiken på en nyöppnad matbutik i Norsborg, så jag ville dit och kolla och jisses vilken fin köttdisk de hade, så det lär nog bli flera besök dit. 

På vägen hem kom Lasse på att vi skulle ha pepparkakor eftersom  Lasse hade även köpt glögg och till detta måste vi ha pepparkakor och mögelost. 


Blev att svänga in i Hallunda och naturligtvis en tur till loppisen. 

Alltid hittar vi något och idag hade vi verkligen tur. 

Jag hade hittat en blom belysning på Claes Ohlsson hemsida som jag vill ha till mitt nu kombinerade hund trim och blom rum.

 


Vad står på en hylla i en helt oöppnad kartong., jo precis den jag har tänkt att köpa, nu till ett helt annat pris än på Claes Ohlsson.  

Ja denna gång var priset 40 kr.

Hem och öppnade kartongen och Lasse fick plocka ihop den.  Den bästa passform vi har varit med om och snart ska den få inta sin plats i hundrummet 

Idag gjorde jag det lätt för mig och satt in en Stinas kyckling i ugnen och kunde då göra massa annat medans den stod där inne i över en timme.

 


Sen var det bara att servera lite Bulgur och en kryddig Beasås till detta.  Hoppade det gröna idag.

Det blev Pyramiden och Idol hela kvällen.

Hade väldigt svårt för att somna efter att jag hade vaknat till efter någon halvtimme och klockan hann bli över 2 innan jag riktigt kom till ro så det ska bli kul att se vad min mobil har att visa i morgon bitti.


Så var det lördag

 

Lika dåligt värde även denna morgon. Men det visste jag.  Vet i sjutton vad jag ska hitta på för att få mina sinnen att fungera.

Våra hundar sov till halv 8 denna morgon och det var ganska skönt för mig för jag kunde i alla fall få ligga kvar i sängen och slumrade även till de sista minuterna innan jag skulle stiga upp.

Fick lite städnoja och började med valprummet som inte har blivit helt återställt sedan valparna flyttade ner.

Känner mig i alla fall lite piggare och rösten fast den svajar en hel del fortfarande går i alla fall att använda igen.

Annars hände inte så mycket mer under dagen.  Hundarna finns det alltid något att pyssla med och idag var det kloklippning på alla .

  Var lite nyfiken på att se hur vår nya blombeslysning skulle fungerar fast jag just nu inte har några sticklingar så satte vi på den och den var jättefin. Den lyser i 16 timmar och sedan gör den ett uppehåll i 8 timmar.  


Lasse var jättesugen på glögg och säger har vi russin hemma, något som vi inte alls hade. Men okej vi kan åka och handla detta om det är ett måste, säger jag och kom på att vi måste i alla fall till ÖB för att köpa färskfoder.

Åberlix som är ganska dålig på att äta ger vi fortfarande färskfoder för valpar eftersom det är det han gillar mest, sen fungerar det också med kycklingkorv, men hundfoder innehåller säkert mer av det hunden behöver.

Nu ska jag ju inte påstå att det var den rätta tiden att ge sig ut i varken trafiken eller butiker för redan nu verkar folk vara rent hysteriska med sitt handlande.  Normalt gör vi ju alla våra inköp tidigt på förmiddagen.

Hem i alla fall och nu skulle Lasse få sin glögg.

  Vi hade letat efter den glögg som innehåller minst socker och det blev denna.  Den var god, men ganska söt även den och jag är ju inte så förtjust i sött.  Men pepparkakor och gorgonzola känns aldrig fel..


Gjorde även en sats med saffransmums som vi får smaka på ikväll


Vi hade massor med kycklingkött kvar sedan gårdagens Stina kyckling och ändå hade hundarna fått en massa av det som jag rensade bort redan igår.  Men fick en idé att det kunde få bli kycklingtacos.  

Bakade till och med brödet själv och gjorde sedan precis som jag annars gör med köttfärsen.  Blandade i en påse med tacokrydda och gjorde de vanliga såserna som är bland annat med avocado.

   


Blev bara tomater till detta idag och löken som annars är så viktig för mig, glömdes helt bort.  Något som blev lite fel var att kycklingen var ju redan kraftigt kryddad sedan gårdagen och sen tacokrydda på det blev lite i hetaste laget, men med mycket såser till så fick man bort den värsta hettan och det var faktiskt ganska gott fast det såg lite tråkigt ut.

Tror att kvällen i soffan tog slut ganska tidigt för varken jag eller Lasse kunde riktigt hålla oss vakna för att kolla på Morden i Midsomer.  Lika bra att gå upp och lägga oss när vi ändå var trötta.

Lasse vi alltid ha TV på i sovrummet och jag vet ju att han somnar från den allt som oftast och jag måste väcka honom för att han ska stänga av, men denna kväll somnade jag tydligen direkt och vaknade inte förrän klockan var 6 denna söndagsmorgon.

Var ganska nyfiken på min app och kollade på klockan och såg att denna natt hade jag sovit mycket bra

  och att se att det stod bra på appen kan nog göra den dag lite gladare.

Solen skiner nu när jag sitter och skriver denna blogg med 9 tiden..












Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards