Direktlänk till inlägg 20 oktober 2022

Torsdag till söndag vecka 42 2022

Av Rehn/Hornesjö - 20 oktober 2022 09:01

Torsdag

 

De första timmarna sov jag ganska bra och djupt.  Om det berodde på Alvedon så ska jag nog fortsätta med detta. Vaknade till vid 1 tiden och hade svårt att riktigt somna om för nu kom mina tankar på alla dessa förbannade lådor som vi aldrig blir av med och jag vill ha tillbaka mitt eget hem.  Även armen gjorde lite ont med en diffus smärta. Tänkte nästan gå upp och ta en Alvedon till, men det var ju bara ca 2 timmar sedan jag tog den första.

Försökte att koppla bort mina tankar för att kunna somna om igen och det gick ganska bra för nästa gång jag vaknade så var klockan 06,50.

Kallt ute och även i köket var det kallt på golvet när jag kom ner och det bara var 19 grader   inne denna dag.

Men utanför fönstret så sken solen och det kändes bra.

Blev lite plock i lådor, men jag får ta det varligt och tänka på varje liten rörelse.

Höll på fram till Hem till Gården och sedan blev det en tur till återvinningen och bensinstationen för att göra av med pengar, tur att  vi inte  behöver använda bilen i onödan. 

Klockan 15 var det dags att  ha lite  kurs för lilla vilddjuret Prins.

Idag  skull vi jobba med stanna kvar och inkallning. Han kan vara lyhörd men glömmer fort. Så husse har mycket att jobba med under veckan. 

Hem och gav våra hundar  mat och lite rastning  innan jag började med maten. 

Idag blev det en enkel middag med soppa 

 

Denna middag passade bra när temperaturen faller utomhus. 

När klockan var över 22 så blev Lasse sugen på något att stoppa i munnen, frågade om jag ville ha en rostad ostmacka och jag var nästan på väg att svara ja, men var inte varken sugen eller hungrig.  Så Lasse gjorde i ordning ett litet kvällsmål till sig själv. 

Bra omgång i Alla mot Alla. 


Fredag

Idag fanns inga uppdateringar på min klocka. Jag som var så nyfiken på hur jag sovit. 

Men kände mig i alla fall utsövd när jag steg ur sängen

Började med att jag fick ett meddelande från Verisure att batterier måste bytas i kameran på övervåningen.  

  

Hör hur Lasseq håller på däruppe och jag tar mig upp för trappan för att säga till honom att vi måste meddela Verisure så de kunde stänga av Larmet medans han höll på. Nu är inte detta så lätt för Lasse hade ingen aning om vad han hade för kod och sedan har han blandat ihop våra namn, våra mailadresser och även våra mobilnummer.

Jag tog i alla fall hand om detta och loggade in mig på min mobil och sa att vi glömt vår kod.  Det gick bra och jag fick prata med en kille som sa att det var viktigt att det var Lasses både namn, mobil och email som stämde. 

Berättade att han nu skulle byta batteriet i kameran och att de då måste stänga av vårt larm. Killen sa att ni har en timme på er att göra detta. En baggis tyckte jag och sa till Lasse att nu kunde han börja.  Helt plötsligt så kommer han och säger att det finns inget batteri i denna så du får ringa upp igen och tala om detta.  Jag ringer igen  nu för andra gången tjejen skrattar lite och säger "men han försöker byta i brandvarnaren" och det är kameran som de ska bytas i.  Jag ber om ursäkt och säger att bra nu klarar vi detta.

Jag förklarar för Lasse att han måste ta rätt apparat och visar honom för säkerhets skull en bild på kameran och var han ska skruva upp denna.  Han återkommer till mig och säger att det finns ingenstans där man kan skruva. Jag är i köket så jag kollar på den som sitter på väggen där nere och ser att det finns det visst på undersidan och detta meddelar jag Lasse.  Hör hur han säger "det går inte" och nu förstår jag varför det inte går för han har ställt en bokhylla för ett par år sedan där denna kamera är och den är för hög för att han ska kunna komma åt den skruv utan att plocka bort 250 stycken böcker för att kunna komma åt denna skruv.. Jag vägrar att ringa en 3:e gång till vaktbolaget, nu får han sköta detta själv, men han måste i alla fall ringa och säga att de kan sätta på larmet för han kan inte göra detta idag.

Detta gör han och jag säger att jag gör mig iordning för jag vill åka och handla nu.  Men som vanligt lyssnar han inte utan sätter igång att skruva ner kameran i alla fall och ska plocka ur batterierna.  Klart att det blev ett larm och jag blir bara mer och mer förbannad och säger att nu får du fan ringa en gång till och förklara din klantighet och be dem stänga av i alla fall kameran.  Detta gör han och jag säger lägg detta åt sidan nu.  Men nu vill han köpa batterier för han har upptäckt att det inte alls är de som han trodde.  Detta är specialbatterier och man måste beställa dessa vilket jag tar på mig och gör från vaktbolaget. .Så om ca 3-6 dagar så kan vi börja om igen.

Detta var vår början på fredagsmorgonen.

 

Kände att jag bara ville rensa luften och det fick bli på tomten och lite bilder på de sista rosorna. 


Jag hade bestämt mig för att få tag på krabba till kvällen och då är det bara Maxi som gäller, så det blev en tur dit och först tänkte jag låta bli för krabborna var inte billiga och ganska tunga.  Men jag tog en i alla fall som vägde nästan 900 gram av ett pris av nästan 400 kr kilot, så det blev en dyr middag denna kväll, men det unnar vi oss gärna. 


När vi kommer hem så säger Lasse att han vill tillbaka till Rusta för att köpa några flyttkartonger eftersom jag inte vill att han ska ställa tillbaka böckerna. Varför ska man ha 250 böcker som man inte läser stå och bara samla damm.  Vi har nog 1000 böcker på vinden som jag inte får honom att kasta.  Jag erbjöd honom 1 kr stycket för dem och sedan kan han kasta eller skänka om det går.. Jaja, detta får vi väl se hur det går.  Men de räcker med de 30 flyttkartongerna som fortfarande finns kvar på 3 ställen i vårt hus efter allt från Förskottsvägen.

På vägen hem från Rusta vill jag till Mc Donald och köpa lite sen lunch med oss hem.

Kommer hem och slår oss ner framför TV med våra kycklingbitar och ett glas vin.

 

Det bästa är väl att jag inte ens hunnit tänka på min onda kropp.



Snart är klockan 16 och hundarna börjar signalera att de är hungriga.

Ger dem alla sin mat och går in och slår på datorn för att skriva av mig denna dag för att kunna för lite lugn i kroppen innan kvällen tänkta middag.

Ja middag blev det i alla fall och Lasse hade varit på systemet och Inskaffat en flaska Cava eftersom jag köpt Krabba

 

Tyvärr fick Chevré mackan stå lite länge i ugnen, men inget fel på smaken för det. 

 

Blev lite choklad mouse till efterrätt 

Blev en lång kväll framför TV med Kommissarie Frost. 

Lasse hade släppt upp Z och Åberlix till sovrummet vid 22.30 och nu när klockan var strax efter midnatt så sov de andra tre   gott när vi gick förbi dem för att själva gå upp och sova.


Lördag

 


Vet inte varför men natten blev inte så jättebra, hände inget särskilt men blev ändå störd en del och vaknade till lite då och då.

Klart att det då skulle vara knallrött på appen

Hade trott att jag idag skulle vakna till strålande sol, men icke sa nicke, det var grått och trist och inte alls det väder vi hade planerat för vår kennelträff med valparna från Å Ä och Ö.

Lasse packade bilen med det som skulle tas upp till ängen. 

Ville inte ställa upp sakerna för tidigt utan räknade med ca 1 timme innan vi skulle mötas och sedan promenera ner till tennis plan och samtidigt sätta upp lappar inför tipspromenaden. 

Fast det inte är någon större kennelträff så tar allt sin tid, men det känns kul. 

Snart närmade sig klockan 12 och fler och fler dök upp med sina hundar. När alla 10 hundarna var på plats så fick dagen börja

       


Vi samlades och jag delade ut varsin pinne till samtliga som sedan skulle bära denna nära kroppen för att hundarna sedan skulle kunna hitta denna tillsammans med andra pinnar utan en mänsklig doft. 

Sen fick alla börja sin tipspromenad. 

Klart att regnet skulle komma precis när vi började, så det var ganska blöta både två och fyrbenta som kom med sina våta tips lappar.

 

Blev ett bildspel från dagens aktiviteter. 

Men det verkar jag inte få fram 

Fick detta tack från Elisabeth med bilder som hon tog på oss när vi hade genomgång av tips frågorna i hällande regn

Lite bilder från 2 prisutdelningar. Tyvärr har inte alla kommit med

                          

Som tur var regnade det bara en kortade stund. 

                 

Det blev prisutdelning och fiskdamm för hundarna som fick avsluta dagen. 

Nu var det bara Lasse och jag som skulle  fylla bilen igen och få åka hem och ta på oss lite torra kläder. 

Själv    var jag tvungen att koppla på lite Tens för benet var både stelt och värkte


Handla orkade vi inte utan middagen fick bli ett hopplock av det som fanns, hemma. 

   

Ingen höjdare till middag men smakade bra ändå. Fick duga med blomkål, bacon och Holländesås

Lovar att jag somnade gott i soffan framför TV:n


Söndag

Stegen och aktiviteten  blev bra igår. Men jisses vad det kändes i kroppen.

Men vad gör det när man ser tillbaka på en bra dag.

Jag blev så sugen på att  få göra oxrullader och vet ju hur mycket Lasse gillar detta och idag efter allt jobb under gårdagen  så var han väl värd att  få något han gillar. 

Ska väl erkänna att jag först tänkte backa när  jag såg priset på innanlår, men hade jag lovat så fick jag hålla detta. 

En tur upp sedan till  Hornbach för Lasse skulle  köpa klammer till sladden han kopplat till utomhusbelysning.

Sedan hem och skära kött och späck och fylla Crockpotten  med lök  och kött. 

 

Sen var det bara att  starta denna och låta maten sköta sig själv.

Vädret var jätte bra  så det blev mest att  hålla sig ute. 

Per var ute  och åkte  och gjorde en snabb visit hos oss.

Vid 17:tiden bad jag Lasse skala några  potatisar  eftersom min vänster arm inte ville fungera 

Själv gjorde jag  gräddsås på den goda sky som jag silat av.

Så snart var det dags att sätta oss vid bordet och avnjuta  middagen 

  tillsammans med  vanlig  folköl. 

Klockan närmar sig  halv 8 och jag tänker  lägga mobilen åt  sidan och ta kväll.

I morgon  är det ny vecka som börjar med däckbyte. 

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards